افزایش تنش میان آمریکا و چین؛ سفر مقام ارشد پنتاگون به تایوان

منابع خبری گزارش دادند مایکل چیس معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین به تایوان سفر کرده است؛ اقدامی که می تواند باعث افزایش تنش ها با چین شود.

به گزارش مشرق، یک سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: ما در مورد عملیات، ارتباطات یا آموزش‌های خاص اظهار نظر نمی کنیم، اما تاکید می‌کنم که حمایت و روابط دفاعی ما با تایوان همسو با تهدید کنونی چین است.

مایکل چیس دستیاور وزیر دفاع آمریکا، بلندپایه ترین مقام دفاعی این کشور است که از سال ۲۰۱۹ به این جزیره سفر کرده است.

این سفر در حالی است که آمریکا و چین در دو هفته اخیر بر سر بالون چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده با یکدیگر دچار تنش شده اند و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این، با تاکید بر ادامه گفت‌وگو با چین ابراز امیدواری کرده بود که واشنگتن در «مسیر اجتناب‌ناپذیر مناقشه» با پکن بر سر تایوان قرار نگیرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا ۲۶ بهمن ماه در سخنانی در اندیشکده بروکینگز گفته بود: امیدوارم که در مسیر اجتناب‌ناپذیر مناقشه با چین قرار نگیریم. اگر مناقشه‌ای بر سر تنگه تایوان ایجاد شود یک مساله امنیتی برای آسیا و امنیت اقتصادی تمام دنیا ایجاد خواهد شد.

الی راتنر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی هند و اقیانوسیه نیز ۲۰ بهمن ماه مدعی شد: من فکر می کنم آنها قصد حمله به تایوان را دارند. اما کاملاً معتقدم تا پایان این دهه چین به تایوان حمله بزرگی انجام نخواهد داد.

اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که تایوان به منظور تقویت توان بازدارندگی در برابر چین به توسعه قابلیت‌های تهاجمی از جمله موشک‌های کروز و تسلیحات حملات زمینی روی آورده است.

تایوان پیش از این موشک‌های کروز تاماهاوک و JASSM-ER را از آمریکا خریداری کرده و برنامه موشک کروز مافوق صورت «یو فنگ» را توسعه داده است. پس از سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که در ماه اوت سال گذشته انجام شد تنش‌ها میان چین و آمریکا بر سر مسئله تایوان بالا گرفت.

وزارت بازرگانی چین ۲۷ بهمن ماه اعلام کرد در تازه ترین تحریم های خود علیه دو شرکت پیمانکار دفاعی آمریکا، شامل شرکت لاکهید مارتین و شرکت فناوری های ریتیان را به دلیل فروش سلاح به تایوان در «فهرست شرکت های غیر قابل اعتماد» قرار داده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: مقررات این کشور شرکت لاکهید مارتین و شرکت موشکی و دفاعی فناوری های ریتیان را از هر گونه فعالیت وارداتی و صادراتی مربوط به چین تحریم کرده است.

چین پیشتر نیز در فوریه سال گذشته میلادی (بهمن و اسفند ۱۴۰۰) این دو شرکت را به دلیل فروش سلاح به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به تایوان تحریم کرده بود.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از تمام کشورهای جهان می‌خواهد به اصل چین واحد و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند.آمریکا اگر چه استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از آن حمایت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 0
    ان شالله ایران و چین و روسیه در اینده نزدیک دست برتری را از امریکا و غرب خواهند گرفت. خواهید دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس