کد خبر 1466701
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
جزئیات تامین ۶.۵ میلیارد دلار ارز نیمایی برای واردات کالاهای اساسی

بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است.

بر اساس این مدل، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

این مدل که اجرای موفق آن به وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمان‌سپاری ۱۰۰ در صدی ارزهای صادراتی است.

در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات بخصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و غیره) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.

در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

قیمت ارز در این بازار بر اساس منابع و مصارف و متغیرهای اقتصاد کلان تعیین می‌شود. در این بازار، بانک مرکزی صرفاً‌ ناظر نیست بلکه به صورت فعال، مداخله می‌کند.

نقطه کانونی بسته ارزی، موظف کردن صادرکنندگان به بازگشت همه ارزهای صادراتی است. ارز صادرکنندگان بزرگ با اجرای این طرح، ‌اصطلاحاً‌ زیر کلید بانک مرکزی خواهد رفت.

بانک مرکزی در مقطع فعلی اشراف کامل بر ارزهای صادراتی دارد و از میزان ارز هر یک از صادرکنندگان بزرگ در شبکه‌های پوششی، با جزئیات مطلع است.

انگیزه‌بخشی به صادرکنندگان بزرگ با وارد کردن ارز آنها به معامله در مرکز مبادله (نه فقط نیما) از مزایای اجرای این بسته است.

ارز صادرکنندگان به مرکز مبادله می‌آید و آنها می‌توانند در محدوده قیمتی که تعیین می‌شود و بالاتر از نرخ نیما اما کمتر از نرخ‌های کاذب و قاچاق است، ارز بود را به صورت رسمی عرضه کنند.

مرکز مبادله ارز و طلا نیز بازار دیگری است که به هر نوع تقاضای رسمی دیگر (که ۶۸ قلم نیاز خدماتی احصاء شده است) پاسخ می‌دهد.

نرخ بازار آزاد نرخی است که از فردا معاملات در مرکز مبادله بر مبنای آن انجام می‌شود. این بازار هم با حواله و هم با اسکناس کار می‌کند.

هر نرخ و بازار دیگری غیر از نرخ سامانه نیما و نرخ مرکز مبادله،‌ از فردا رسماً‌ نرخ و بازار قاچاق است.

طبق این بسته بانک مرکزی ضمن مدیریت معاملات، موظف به انجام امور زیرساختی در حوزه ارز شده است؛ از جمله تطبیق نقشه تجاری با نقشه ارزی.

جزئیات بسته ارزی به مرور و با پیش رفتن هر بخش،‌ به صورت شفاف به مردم اعلام می‌شود تا هر فرد یا گروهی تکلیف خود را به صورت روشن بداند. البته تأکید اصلی بر روی مدیریت ارزهای صادراتی و در عین حال تخصیص درست و واقعی است.

بنابراین گزارش شرایط از لحاظ منابع ارزی بخصوص درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات هیچ شباهتی با سال های ۹۸ و ۹۹ و کمبودهای ارزی در آن مقاطع ندارد. در ۱۱ ماهه اول امسال ۸۰ میلیارد دلار برای مصارف ارزی تخصیص داده شده که ۳۰ درصد بیش از سال گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    2 5
    1- بهترین و موثرترین راه کار برای مقابله با دشمنان نظام، عمل به رهنمودهای رهبری است. 2- باید تولید رشد کند و رفاه مردم بالا رود. 3- باید تبعیض که متاسفانه همه گیر شده است، برچیده شود. یک نفر به راحتی چند ماشین به قیمت کارخانه می خرد و یا وام چند صد میلیونی و میلیاردی می گیرد و یک نفر قادر به خرید دوچرخه نیست و برای وام سه چهار میلیونی باید شب و روز بدود. تا این تبعیض هست، دشمن قدرت نفوذ در میان طبقات مردم را خواهد داشت. 4- سطح تنش با دنیا بویژ آمریکا باید کم شود و به شکل جنگ نرم پیگیری شود. 5- باید در صف مخالفان نظام نفوذ حداکثری شود و محاسبات آنها بهم بریزد. 6- باید هزینه تراشان برای نظام هزینه بپردازند والا اوضاع بدتر می شود.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    12 1
    جمع کنید فقط گند می زنید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    مشکل مملکت بانکها و دلال ها و مدیران ناکارمد و پارتی بازی و نفوذی ها می باشند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    چرت و پرت. ربطی هم به کار موفقی که روسیه کرد ندارد دروغ نگویید.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    بدون اعدام 4 خارج کننده ارز که پشتشان به قضات دادگاه گرم است محال است ایران دوام بیاورد
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    خوب احمدنژاد چطور تحریم ها دور می زد تیم اقتصادی او را بیاورید
  • محمد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام. موقعی که کارخانه های بزرگ پتروشیمی.فولاد.و.....که قرار بود باعث رشد و رفاه مردم بشوند با عدم نظارت دولت باعث بدبختی مردم شده اند و با عدم بهروری و متاسفانه با تلگرامی کردن قیمت دلار و خریدن رسانه های داخلی با سودهای آنچنانی با بدبختی مردم جشن میگیرند باید نظام و دولت جلوی این زیاده خواهی را با شدت بگیرد و از ارزش پول ملی دفاع کند تا مردم هم نفس بکشند. قیمت بازار بورس فلزات لندن به ایرانی چه ربطی دارد اگر این شرکتها هنر دارند بعد از تامین نیاز بازار داخلی صادرات واقعی انجام بدهند و به بازار جهانی بفروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس