کد خبر 1466955
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
امیرعبداللهیان وارد بغداد شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام سفری دوجانبه و در پاسخ به دعوت همتای خود وارد بغداد شد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه‌شنبه) دوم اسفند ماه و به منظور انجام سفر رسمی دوجانبه و در رأس هیأتی تهران را به مقصد بغداد ترک کرد و دقایقی پیش وارد فرودگاه بغداد شد.

وی قرار است در این سفر ضمن دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی با دیگر مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه اول اسفند ماه از سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان به عراق خبر داد و گفت: این سفر در ارتباط با موضوعات مختلف روابط دوجانبه ایران و عراق انجام خواهد شد و در تکمیل رایزنی‌ها و مشورت‌های منطقه‌ای ایران با کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم عصر سه‌شنبه دوم اسفند ماه، درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به بغداد گفت که وی در این سفر با رؤسای سه‌گانه (نخست‌وزیر، رئیس‌پارلمان و رئیس‌جمهور)، مشاور امنیت ملی عراق و با همتای خود فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و معاون نخست‌وزیر به منظور بررسی روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها و راه‌های استفاده از گفت‌وگو به عنوان دریچه‌ای برای افزایش همکاری‌های مشترک در راستای تقویت امنیت منطقه و ثبات آن و بازتاب مثبت این گفت‌وگوها بر دو ملت همسایه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق ۲۲ بهمن ماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و در این گفت‌وگو آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرفین همچنین در خصوص گام‌های مرتبط با توافق برای رفع تحریم‌ها رایزنی کردند. وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگوی تلفنی از حسین امیرعبداللهیان یرای سفر به بغداد دعوت به عمل آورد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۴ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رایزنی وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و رایزنی فؤاد حسین با رابرت مالی درباره این مذاکرات اظهار داشت: در ارتباط با روند مذاکرات سیاست رسمی، اعلامی و عملی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، رفع همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه دولت و ملت ایران تحمیل شده است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود توأم با حسن نیت انجام دادیم. جمهوری اسلامی ایران به مسیر مذاکره ملتزم و پایبند است و امیدواریم طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی آن چیزی که اعلام می‌کنند که مایل به بازگشت به توافق هستند، حسن نیت خود را در عمل نشان دهند و به مسیر مذاکره و به اجرای توافق بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما با دولت آمریکا رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی نداریم. از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و مسیر دیپلماسی برای تحقق منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی در این رابطه با حسن نیت پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم علاقه‌مند هستند با استفاده از ظرفیت مناسبات با دو طرف موضوع، ایفای نقش کنند. هموراه از این تلاش‌های توأم با حسن نیت استقبال کرده و خواهیم کرد.اگر دولت عراق در این زمینه مایل است نقشی ایفا کند، حتما به اقدامات توأم با حسن نیت این کشور دوست، برادر و همسایه با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم و حتما از ظرفیت‌های دولت عراق استفاده خواهیم کرد.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به بغداد است. او ششم شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰)‌ نیز برای شرکت در نشست بغداد ۱ و در اولین سفر خارجی‌اش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه به عراق سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است بغداد تاکنون پنج دور میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    حرمت کشور راحفظ کن جناب وزیر و برای مدتی بایکوت شان کن یا از نفوذتان در عراق استفاده و آنها را حداقل به عذر خواهی مجبور می کردید
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس