کد خبر 1467476
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷
رهاسازی بچه ماهی جایگزین جرایم قضایی صیادی شود

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان گفت: نظر به اهمیت مدیریت حفاظت و بهره برداری از منابع و پیشگیری از جرایم، صیادان متخلف به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان ملزم شوند.

به گزارش مشرق، هومن مکوندی عصر امروز پنجشنبه در در کارگاه آموزشی بازسازی و مدیریت ذخایر آبزیان در منابع آبی، یکی از رسالت‌های حاکمیتی و قدمت‌دار اداره کل شیلات خوزستان را بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان دانست و اظهار کرد: در سراسر دنیا بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی به عنوان یکی از روش‌های مرسوم و شناخته شده مدیریت شیلاتی برای جبران کاهش ذخایر آبزیان و حفظ تنوع زیستی گونه‌ها مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان قرار دارد.

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان با اشاره به الزامات قانونی بازسازی ذخایر آبزیان در کشور تصریح کرد: بازسازی ذخایر آبزیان در منابع آب‌های داخلی و دریای سرزمینی بر اساس شرایط آب و هوایی سالیانه، وضعیت خشکسالی یا ترسالی، حجم آب در منابع آبی، برآورد صید، گونه آبزیان صید شده، تلاش صیادی، تعداد صیادان، اشتغال آنها، میزان تکثیر آبزیان آب شیرین و شور در مراکز شیلاتی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی، علل کاهش ذخایر آبزیان را عواملی از جمله صید بی رویه توسط جوامع صیادی، آلودگی منابع آبی و تغییرات کیفی آب، تأمین نشدن حق آبه مناسب تالاب‌ها و رودخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از الکتروشوکر و ادوات غیر مجاز برای صید خسارت سنگینی به اکوسیستم پایدار و طبیعی آبزیان وارد می‌کند.

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان گفت: به دادگستری خوزستان و مراجع قضائی پیشنهاد می‌شود در راستای اهمیت مدیریت حفاظت و بهره برداری از منابع و پیشگیری از جرایم، صیادان متخلف را به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان ملزم کنند چون این امر کمک قابل توجهی به حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان استان می‌کند.

مکوندی با بیان اینکه خوزستان از نیمی از مساحت آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی کشور و وجود پنج رودخانه دائمی و پرآب کارون، کرخه، دز، مارون و زهره برخوردار است، یادآور شد: ۲ تالاب بزرگ شادگان و هورالعظیم و هفت دریاچه پشت سد تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های منابع آبی استان است.

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان به ۲ مرکز مهم تولید کننده ماهیان بومی در استان اشاره کرد و ادامه داد: مرکز بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز و مرکز بازسازی ماهیان بومی سوسنگرد در بخش‌های مختلف تولید لارو و بچه ماهی کپور ماهیان (کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد)، ذخیره سازی لارو، بچه ماهی، مولدین و پیش مولدین، تولید لارو ماهیان بومی (بنی، شیربت، گطان، برزم و عنزه) فعالیت می‌کنند.

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان بیان کرد: تأمین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها سبب ایجاد شرایط مناسب زیست گونه‌های با ارزش ژنتیکی بالای ماهیان بومی استان می‌شود؛ مهمترین نقاط پراکنش ماهیان بومی در تالاب هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه کرخه، کارون و دز و مارون شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: بازسازی ذخایر و عملیات رهاسازی بچه ماهیان در منابع آب‌های داخلی استان علاوه بر حفظ و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان با ارزش بومی، موجب افزایش سرانه مصرف آبزیان در نقاط مختلف خوزستان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و جمعیت‌های حاشیه به شهرها می‌شود و ترویج ماهیگیری تفریحی و راه اندازی صنعت توریسم و رونق گردشگری به گفته اهالی محلی روستای صراخیه شادگان و عطیش کارون و… از دیگر نتایج قابل مشاهده اجرای این عملیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    پس فردا میگن طرف باید صدتا بچه ماهی رو سرپا بگیره تا آزاد بشه!!! ،خخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس