عباس عبدی

نویسنده روزنامه اعتماد همچنان از پاسخگویی در این باره که چرا سال گذشته درباره ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی نوشت «دو پوست موز زیرپای دولت (رئیسی) است»، طفره می‌رود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اعتماد اخیراً به قلم عباس عبدی (متهم پرونده جعل نظرسنجی و فروش اطلاعات به بیگانگان در دو دهه قبل) به دولت طعنه زده و نوشته بود که حل مسائل در سطح این دولت نیست.

نوشته روزنامه اعتماد، با نقد یکی از نویسندگان کیهان در فضای مجازی مواجه شد: فقط وقاحت نیست. غربگرایان مأموریت دارند بر مبنای نتایج مدیریت خود، به دولت مستقر حمله کنند. عبدی که می‌گوید «حل مسائل در سطح این دولت نیست»، پارسال طعنه زده بود: دولت، چه واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد و چه حذف کند، دو پوست موز زیر پایش هست(!) او و مرعشی، دستپخت روحانی را «استخوان در گلوی دولت (جدید)» خواندند و حال آن‌که همین طیف قبلا، تصویری سوپرمنی از تیم روحانی می‌ساخت.

خبرآنلاین بود که تحقیر مردم در صف سبد کالا در سال ۹۲ را کار عمدی روحانی خواند! هنگامی هم که او می‌رفت، صف‌های مرغ و واکسن برقرار بود. این مین‌گذاری، یک مهندسی کامل است؛ به تعبیر مدیر معدوم آمدنیوز: «مجموعه ما در انتخابات ۹۶ تحلیل امنیتی داشت. این‌جور نبود که بگوییم اصلاح‌طلبیم یا عاشق روحانی. به این نتیجه رسیدیم که باید برویم پشت ‌سر روحانی. کشور باید به نقطه جوش می‌رسید».

دولت رئیسی وعده کرده و مسئولیت دارد به اقتصاد سامان دهد. مطالبه و نقد هم واجب است. اما میراث تورمی ۶۰درصدی، نقدینگی ده برابری، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، و بلبشوی بی‌ثبات‌ساز رسانه‌ای را هم فراموش نکنیم.

عبدی که خود را در موضع اتهام می‌بیند، ضمن انتشار نصف و نیمه مطلب فوق در اعتماد نوشت: «- اول این‌که انتخاب ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به سال ۱۳۹۷ و سه سال پیش از انتخابات ۱۴۰۰ بود و ربطی به این انتخابات نداشت و آن دولت سال ۹۸ هم خواست آن را حذف کند که با شکستی که نواصولگرایان محترم در تشدید بحران آبان ۹۸ بر آن طرح تحمیل کردند دور حذف آن ارز را خط کشیدند. دوم این‌که بارها نوشته ام آن سیاست، بیش از اینکه انتخاب دولت روحانی باشد، از روی ناچاری بود زیرا از مخالفان داخلی‌اش می‌ترسید. ولی ما می‌دانستیم که این سیاست قابل تداوم نیست و هرچه فاصله ارز بازار با ارز ۴۲۰۰تومانی بیشتر شود امکان برداشتن آن کمتر یا پرهزینه‌تر می شود. اثبات این ادعای من، اقدام دولت کنونی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل کرد و اکنون ارز بازار آزاد ۲۸ هزار تومان (تا این ساعت که می‌نویسم) بیشتر از ارز رسمی است. یعنی خیلی بیشتر از تفاوتی که در دولت روحانی بود. اگر آن تفاوت طی چهار سال رخ داد تفاوت اخیر فقط طی ۸ ماه رخ داده است. خب! چرا دولت کنونی نرخ ارز را تثبیت کرد؟ آیا روحانی دستور داد؟ آیا می‌خواهند این پوست موز را زیر پای دولت بعد از خود بگذارند؟ آیا ما حمایت می‌کنیم؟ پاسخ همه پرسش‌ها خیر است.

- مهم‌تر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت روحانی فقط چند قلم کالا را شامل می‌شد، در حالی که در دولت جدید همه کالاها را شامل می‌شود. چرا صدای شما درنمی آید؟ وی در ادامه حملات خود نوشته: «میراث تورمی...». ظاهرا نویسنده محترم کیهان متوجه ماجرا یا نوشته‌ها نیستند. حداقل بنده می‌دانستم که با این دولت نه تورم قابل کنترل و حل است و نه اشتغال وعده داده شده محقق می‌شود و نه یک میلیون واحد مسکونی در سال ساخته می‌شود. مشکل این است که چرا این وعده‌ها را دادید و الان دارید جر می‌زنید؟ تورم در دولت روحانی نه ۶۰ درصد که در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ترتیب عبارت بود از: ۳۱، ۴۱، ۳۶ و ۴۰ درصد به عبارت دیگر نرخ تورم در سالی که دولت جدید آمد از سال قبل از آن هم بیشتر شد و امسال به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید. مشکل اصلی بی‌اطلاعی کسانی بود که موجب دادن این وعده‌ها شد، آن مشکل هم اکنون نیز وجود دارد و عوارض جدی ایجاد می‌کند، و الا هر کسی که اندکی از امور آگاهی داشت، می‌دانست وضعیت ایران بدون برجام همین است که می‌بینید.

- ... مگر قرار است به من پست و مقامی دهند؟ اگر از کسی حمایت می‌شود به‌دلیل حب او و بغض از دیگری نیست، به این علت است که فکر می‌کنم حضور او بیشتر به سود مردم است، و الا من چه رفاقتی با روحانی داشتم؟ او هم از مجموعه حکومت و حتی جامعه روحانیت مبارز تهران بود. حتی زمانی هم که کار آقای خاتمی را قابل نقد دانستم سکوت نکردم. اگر می‌گویم که این دولت در سطح حل مسائل ایران نیست، نه به دلیل کینه یا پیشداوری، بلکه به دلیل واقعیت موجود است. آنها در هر سه شعار اصلی خود ناموفق بوده اند، حتی مسیر معکوس هم طی شده است.»

نویسنده روزنامه اعتماد تلاش بسیاری کرده تا با شاخه به شاخه کردن و پراکندن موضوع، از موضع اتهام فرار کند. او سال گذشته لو داده که ارز ۴۲۰۰ تومانی چه حذف می‌شد و چه ادامه می‌یافت، به مثابه پوست موز، زیرپای دولت رئیسی بود و سؤال کانونی این است که چه کسانی این پوست موز را تعبیه کردند تا در هر صورت،‌دولت (بخوانید کشور) زمین بخورد؟! و چرا عبدی بر واژه پوست موز تأکید داشته است؛ مأموریت داشته یا یک مهندسی شیطنت‌آمیز را لو داده است؟ عنایت دارید که قیمت‌گذاری کذایی (با آن حکایت خواندنی در دولت روحانی) یک سوی ماجراست و سویه مهم‌تر آن، ۱۸ میلیارد دلار ذخایر ارزی کمیابی است که ظرف چند ماه در دولت سابق حراج شد و ذخایر ارزی را به حداقل رساند. تا جایی که برخلاف ادعای عبدی، دولت روحانی در یکی دو سال پایانی مجبور شد بی‌سر و صدا، تعداد کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی را از ۲۵ قلم به ۴-۵ قلم کاهش دهد و بدتر این که، دولت روحانی وقتی در مرداد ماه به سرآمد، تمام بودجه ارزی سال ۱۴۰۰ را هم خرج کرده بود و به همین دلیل آقای عبدی با علم و اطلاع از مضیقه درست شده برای دولت نوپای رئیسی، با وقاحت نوشت «دو پوست موز زیرپای دولت است؛ ادامه یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی». او در واقع زمانی که باید می‌نوشت «این دولت از عهده حل مسائل برنمی‌آید»، همان زمانی بود که در راستای مأموریت غربگرایان، در حد کارگزاری ستاد انتخاباتی و سیاسی و رسانه‌ای روحانی عمل می‌کرد و تازه پس از رفتن روحانی یادش افتاد که ارز ۴۲۰۰ تومانی پوست موز است یا استخوان در گلوی دولت است! (ادعای مشترک عبدی در اعتماد و مرعشی در روزنامه سازندگی).

نویسنده روزنامه اعتماد برای پرت کردن ذهن مخاطبان از اتهامی که متوجه اوست، مجبور شده دروغ دیگری را هم در واکنش اخیر بگنجاند و آن این که بحران آبان ۹۸ را هم متوجه دیگران کرده و حال آن که سوء تدبیر عجیب دولت روحانی درباره قیمت بنزین، علت اصلی آن ماجرا بود. همین جا باید گفت که تصمیم دولت روحانی برای ۴ سال ثابت نگه داشتن قیمت بنزین و ناگهان ۳ برابر کردن آن در سال ۹۸، تصمیمی دوسر خسارت بود و متأسفانه در آن باره هم‌صدایی از نشریات زنجیره‌ای غربگرا و «مهندسان ویرانی» درنیامد.

درباره قیمت ارز باید به یاد نویسندگان فراموشکار و زنجیره‌ای آورد که نرخ دلار در دولت برجام ۸ برابر گران شد (۸۰۰ درصد) افزایش و بدتر این که خالی کردن خزانه ارزی به علاوه تحلیل ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و نقدینگی و ده برابر شده، به علاوه آشوب‌افکنی پاییز گذشته و بی‌ثبات‌سازی بازار، مجموعاً عملکردهای مذاکره شده از سوی غربگرایان برای به هم ریختگی بازار ارز بود.

نویسنده اعتماد میراث تورمی دولت روحانی را انکار می‌کند و حال آن که نه تورم ۶۰ درصدی قابل انکار است و نه کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ و بدهی انباشته اوراق به میزان ۵۰۰ هزار میلیارد تومان که دولت رئیسی باید ظرف ۴ سال پرداخت کند. فقط مسکن در آن دولت بیش از ۷۰۰ درصد گران شد و سرجمع این میراث، مخاطب را به یاد همان اعتراف مدیر معدوم کانال آمدنیوز برانداز که می‌گوید در انتخابات با تحلیل امنیتی سراغ روحانی رفتیم. (همان گونه که برخی اصلاح‌طلبان رفتار کردند).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    عبد یک فاسد است
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    خدا ریشه ی غربگدایان را بخشکاند و به مسئولان دلسوز ، شهامت و شجاعت همراه با هوشمندی عنایت کند تا فهم درستی از جنگ اقتصادی داشته باشند و به موقع و درست عمل کنند ، در جنگ ساعت اداری نداریم ، لطفا به مسئولین خوابزده و خوش خیال برسانید که اوضاع را جدی بگیرند ، دست از لجبازی و قبیله گرایی بردارند ، از افراد متخصص و غیر ليبرال برای سامان دادن اوضاع استفاده کنند
  • سید IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    31 0
    بی جهت نیست که وی را عباس عِبری می شناسند!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      1 0
      مصرفی نتانیاهو چه ابراز هم داره
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 1
      عباس عبدی باز داری چرند بافی میکنی
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      1 0
      ایشون ستون پنجم اربابای غربی اش و جورج سورس هستش
  • حسن IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    دولت باید به نحوی کسری بودجه را با روشی غیر از فروش ارز به دلال مدیریت می کرد تا الان اسیر جنگولک دللان وحامیان آنها نشود
  • علی اقا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    به دنبال مقصر برای این زلزله و ویرانی بازار ارز هستید؟ تا کی قراره هر دولت دولت قبل خودش رو متهم کنه؟ فکری به حال مردم کنید. مگر صدای خورد شدن استخوان های مردم رو زیر تورم 300 درصدی نمیشنوید؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    و مجرمین حی و حاضرند و در حال چرا در چمنزار ایران!،کسی هم برخورد نمی کند!،این در حالی است که اگر طرف یک بسته بادام بدزدد،دستگیر و راهی زندان میشود!،وقتی نمیتوانید مدیریت بکنید شعار مرگ براین و مرگ بر آن را کنار بگذارید!،به اسم اسلام دارید خیانت میکنید!.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    و مجرمین حی و حاضرند و در حال چرا در چمنزار ایران!،کسی هم برخورد نمی کند!،این در حالی است که اگر طرف یک بسته بادام بدزدد،دستگیر و راهی زندان میشود!،وقتی نمیتوانید مدیریت بکنید شعار مرگ براین و مرگ بر آن را کنار بگذارید!،به اسم اسلام دارید خیانت میکنید!.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    و مجرمین حی و حاضرند و در حال چرا در چمنزار ایران!،کسی هم برخورد نمی کند!،این در حالی است که اگر طرف یک بسته بادام بدزدد،دستگیر و راهی زندان میشود!،وقتی نمیتوانید مدیریت بکنید شعار مرگ براین و مرگ بر آن را کنار بگذارید!،به اسم اسلام دارید خیانت میکنید!.
  • علی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 0
    مغاره داری می گفت فروش ما خوب نیست چون بغل ما فروشگاه خوب زده اند- خوب مغازه دار ایا با همین دیدگاه که رقیب که نه، بلکه دشمن دارد دست روی دست بگذارد و شاهد اب شدن سرمایه شود و خانواده را بی سامان کند!؟ این گونه گفتن تقصیر دشمن بود ... برای مردم اصلا قابل قبول نیست بلکه ما باید در همه حال پلن های جایگزین داشته باشیم
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    خوب گفته واقعا در عرض یک سال ونیم تمام اقلام وکالاها صدرصد شاید بعضی کالاه بالیای ۲۰۰درصد گران شده مردم از زندگی مایوس وناامید شدن شما چرا هرکی حق گفت ناراحت وحمله میکنید کافی است سری به بازار بزنید شاید خبر ندارید از قیمتها والله شیوه حکومت داری این نیست
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    کلا هر چی عبدی حرف میزنه، تف سربالاست. من اگه جای اصلاح طلبا بودم، دهن این یارو رو گل می گرفتم تا بیشتر از این رسوایی ببار نیاره
  • علی افصحی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    عباس عبدی همانند تاجیک ، علوی تبار ، باقی ، قوچانی و...راست می گوید مقام طلب نیستند چون می دانند مقام همراه با مسئولیت و تکلیف است اما از آن جایی که مأموریت دیگری دارند همواره در لابه لای دولت ها و شرکت های خصولتی اصلاحات به «پروژه کاری »یا بهتر بگوییم حفرچاه ویل ثروت بی آن که پاسخی به نهادنطارتی بدهنددربرابرنوشته های سفارشی و سفید سازاصلاحات آمریکایی، که پیش فروش دولتیان اصلاحاتی «قورباغه سانان یا اصحاب دوزیستی»!شده، هرروز برای شبه رسانه ها تولید می کنند.درآمد این دوزیستان نه از راه نوشتن چند خط بی ارزش،بلکه در مقاطعه کاری های بی حساب است. سری به مرکز بررسی های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت زمان هاشمی و نیز ریاست جمهوری او ، حاتمی و روحانی جهانگیری بزنیم براحتی می توان حجم بی حساب ثروتی که عبدی ،تاجیک، قوچانی، باقی و...از راه دلالی«صفحه پرکن»اندوخته اند دست پیدا کنیم. قوچانی پروژه بی پایان «تجربیات دولت فاسد روحانی جهانگیری» به دولتیان اصلاحات آمریکایی قالب کرد و هنوز هم از رهاوردها مال بی حساب آن بهره مند بوده و هم اینک مشغول کلاهبرداری سایتی از مشنگ های دولت روحانی جهانگیری است تا شاید در مجلس آینده اقبالی داشته و مقام پرستان قهاری چون روحانی جهانگیری باز پوششی برای مقاطعه کاران مرجف!چون عباس عبدی ، قوچانی و... فراهم آید.عباس عبدی در طول نوشته غیر علمی خود عمدا اشاره نمی کند که چگونه حجم بزرگی از عملیات روانی.مالی ، و ضد تجارت روان در جریان است تا دولت انقلابی جناب رئیسی درگیر روز مره گی ها شود او غیر منصفانه و البته از روی ماموریت کسری بودجه یا بدهی دولت روحانی جهانگیری به میزان هزار هزار میلیارد را با چشم بندی قیمت دلار موجود که ناشی از بازارسازی های دشمن و عوامل آن است ،نادیده وآن را به اشتغال و مسکن سرایت داده و نتیجه گیری شیطانی می کند که دولت در شعارهایش شکست حورده !در حالتی که این مقاطعه کاربساز بنداز! اصلاحات آمریکایی نظری به اتفاقات بزرگ تجاری و تولیدی بیندازد می بیند هزاران بنگاه تولیدی به چرحه تولید برگشته و هزاران مسکن طی همین مدت آماده و واگذار شده، چندین طرح بزرگ آب، برق، گازرسانی اجرا شده بگونه ای که طی این مدت از قطعی آن ها درکل کشور خبری نیست الگوی کشت اجرایی شده و حجم تجاری با کشورهای همسایه وبزرگ ده هابرابرشده وبدهی دولت روحانی جهانگیری پرداخت شده
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    هر قدر هم از این ور و اون ور مقصر و متهم پیدا کنید عملکرد دولت در ارتباط با معیشت مردم نجیب و صبور ایران قابل دفاع و توجیه نیست
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 0
    ترحم برپلنگ تیز دندان ستمکاری بود برگوسفندان نباید به این جاسوس عامل بیگانه قاضی رحم میکرد اینها اعدام نشدند مملکت را به این روز انداختند خودشان بجای جوابگویی طلبکار هم شدند
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس