کد خبر 1469329
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
سهم رسانه‌های مدعی اصلاحات در خون‌های ریخته‌شده/ چرا اصلاح‌طلبان اغتشاشگران را تطهیر می‌کنند؟

زنجیره‌ای‌ها و دوستان خارج‌نشینشان طبق معمول به‌صورت گله‌ای وارد میدان شدند و در واکنش به یادداشت کیهان تیتر زدند: توهین کیهان به مردم. کیهان نوشت مردم کورند و پیشرفت‌های دولت رئیسی را نمی‌بینند!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روز سه‌شنبه ۹ اسفند در ستون یادداشت روز کیهان، با استناد به یک نکته شناخته شده روانشناسی تحت عنوان «گوریل نامرئی» به یکی از خطاهای انسانی پرداختیم و نوشتیم این خطا، حاصل تمرکز شدید روی یک نقطه یا یک موضوع است. آوردیم آن‌طور که پروفسور دانیل کانمن، روانشناس مشهور آمریکایی در کتاب «تفکر کند و تفکر سریع» آورده «تمرکز بیش از حد روی یک موضوع یا یک نقطه، باعث کوری و دیده نشدن موضوعات و نقاط دیگر می‌شود. این نکته روانشناسی، در مبحث رسانه نیز به‌شدت مطرح است. وقتی رویدادی رخ می‌دهد که برای افراد یک جامعه مهم است، و رسانه‌ها روی آن متمرکز می‌شوند، رویدادهای دیگر که چه‌بسا اهمیت بیشتری هم داشته‌اند دیده نمی‌شوند چرا که، رسانه‌ها روی آنها تمرکز لازم را نداشته‌اند. تحولات و رویدادهای مهمی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که فقط یکی از بدترین آنها، به‌دلیل تمرکز شدید برخی رسانه‌ها، بیش از سایر موضوعات دیده شده و بسیاری نیز که آرام‌بخش، غرورانگیز و امیدآفرین بوده، به‌دلیل عدم توجه و در موارد بسیاری به علت گرایش‌های ضدمردمی و ارتباطات بیرونی برخی از رسانه‌ها دیده نشده‌اند. به عبارتی اتفاقات مهمی طی ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که اهمیت آنها، کم از خبر «نوسانات ارزی» نبوده ولی چون برخی رسانه‌های داخلی و دوستان خارجی‌شان یا از اساس سانسورش کرده‌اند یا روی آن مانور کمتری داده‌اند، یا حتی به تحریف آن پرداخته و وارونه روایتشان کرده‌اند، آن‌طور که باید دیده یا شنیده نشده‌اند.»

دیروز زنجیره‌ای‌ها و دوستان خارج‌نشینشان طبق معمول به‌صورت گله‌ای وارد میدان شدند و در واکنش به جملات بالا تیتر زدند: توهین کیهان به مردم. کیهان نوشت مردم کورند و پیشرفت‌های دولت رئیسی را نمی‌بینند!

در این یادداشت، از «کور» شدن هم نوشتیم منتهی، کور شدن همین زنجیره‌ای‌ها. گفتیم آن‌قدر روی اخبار بد تمرکز کردند که خود کور شدند! و اخبار مهمی مثل احیاء دریاچه ارومیه را ندیدند: « یکی از این اتفاقات مهم، اجرای فاز نخست احیای دریاچه ارومیه است. موضوع خشک شدن این دریاچه، در ایامی نه‌چندان دور مهم‌ترین سوژه برخی رسانه‌های داخلی و بعضا حتی رسانه‌های خارج‌نشین بود. آن‌قدر مهم که عده‌ای آن را تبدیل به مسئله اول کشور می‌کردند. برخی از گردانندگان این رسانه‌ها با همین سوژه، چندین انتخابات برگزار کردند! آن‌قدر روی این موضوع در رسانه‌هایشان مانور داده شد که، اهمیت احیای این دریاچه، نقل محافل عمومی و مردم کوچه و بازار شد و در میهمانی‌های خانوادگی نیز از اهمیت آن گفته می‌شد. این دریاچه الان احیا شده است. برای راه‌اندازی فاز اول احیای این دریاچه، حدود ۳۸ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال زده شده است. یعنی بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی خاورمیانه! سؤال این است: اگر خشک شدن دریاچه ارومیه آن‌قدر اهمیت داشت، احیای آن طی روزهای گذشته چرا دیده نشد؟ همین حالا سری به آرشیو این روزنامه‌ها بزنید و صفحه نخست روز شنبه، ششم اسفندماه را ببینید. ببینید جریاناتی که خشک شدن این دریاچه را مسئله اول کشور کرده بودند، رساندن آب به این دریاچه را چقدر پوشش داده‌اند!»

در این یادداشت به بازگشت ۲۵۰۰ نخبه به کشور، راه‌اندازی تلسکوپ رصدخانه ملی ایران با قابلیت رصد اجسام پرنور با فاصله ۷ میلیارد سال اشاره کرده و از تحسین این پیشرفت حیرت‌انگیز کشورمان از سوی مجله علمی «ساینس» نوشتیم و گفتیم، زنجیره‌ای‌ها این خبر را هم سانسور کرده و به‌جای آن روی اخبار دلار متمرکز شدند!

یک اصل ابتدایی در رسانه وجود دارد که دانستن آن، انسان را از فریب خوردن چنین رسانه نماهایی نجات می‌دهد: «مطالب هیچ رسانه‌ای را از تریبون دشمنان آن رسانه دنبال نکنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    3 2
    همین یک جمله برای تفکیک دوست از دشمن کافیست که بگوییم: مرگ بر سرمایه های اسرائیل در ایران! هرکس از این جمله ناراحت می شود تکلیفش برای ما روشن است!!!
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 2
    شما فقط کافیه که به یک بنگاه مسکن،یک بنگاه خودرو و یک سوپر مارکت مراجعه بفرمایید تا پیشرفت.شگرف رو با تمام وجود و حواس،درک ولمس کنید!حتی اگر نابینا باشید!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    5 0
    کیهان ‌کجا توهین کرد؟الان توقع هست که مردم از گرانی،تورم،ریزگردها،دلار،سکه،بیکاری بگن ولی میبینیم هیچی نمیگن و فقط رفع حصر رو میخوان.خخخخ
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    از قدیم می گفتند: آدمِ عاشق کور است. اگر معشوق صدتا عیب هم داشته باشه نمی بینه. حکایت روزنامه کیهان است که صدها مشکلِ مملکت را نمی بیند ولی یه کاری که انجام شده ( و جزء وظایف مسئولان بوده ) را بر حلِ همه مشکلات ترجیح داده و بقیه را کور می خواند.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    عزیز من پیشرفت یعنی اقتصاد باثبات و آرام همراه با حفظ ارزش پول ملی . هر روز و هر روز روزی 2 میلیون بالای هرسکه 5000 بالای هر دلار 20 میلیون بالای هر ماشین اونم هر روز و هر روز . چنین ابرتورمی در تاریخ جهان داره رکورد میزنه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      بیخودی شاهکارهای دولت ۱۱،۱۲را به دولت با کفایت فعلی نسبت ندهید. دکتر ابراهیم رییسی در حال ترمیم ویرانیهای سرمایه های اسراییل در ایران است.
  • US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    تورم و گرانی افسار گسیخته زندگی اکثریت قاطع مردم رو تحت تاثیر قرار داده ، قشر ضعیف جامعه عملاً بیچاره شدند ، قیمت ها نسبت به چند ماه قبل دو برابر به بالا شده ،
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    چرا باید توهین کنه؟به مردمی که خودشون همه چیز رو دیدن و اومدن تو راهپیمایی ۲۲ بهمن.برداشت گزینشی از حرف رهبری که اگه بتوان تحریم ها رو رفع کرد حتی برای یک ساعت هم نباید معطل کرد و هزاران تیتر گزینشی و تقطیع اینطوری کار و در سابقه شما بی شرف هاست.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 0
    کاشکه مسئله دلار بود،مسئله مهم الان پیروز.حتی همون دلار رو هم که می نویسن بخاطر مردم که نیست،بخاطرجناح بازیه،وگرنه چرا از دیدن رنج مردم خوشحالی میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس