کد خبر 1469659
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
آزمون دکترا

روند برگزاری آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ در ۱۱۰ شهرستان مختلف و ۱۵۷ حوزه امتحانی اصلی کشور آغاز شد.

به گزارش مشرق، تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر زن و ۹۵ هزار و ۳۳۹ نفر مرد هستند.

این آزمون که ۲۴۷ کد رشته ذیل آن تعریف شده است، در هفت گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان و در یک نوبت در ۱۱۰ شهرستان مختلف کشور و ۱۵۷ حوزه امتحانی اصلی و ۵۵۷ حوزه امتحانی فرعی در حال برگزاری است.

کارت‌های این آزمون از دوشنبه (هشتم اسفند) روی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در دسترس قرار گرفت و داوطلبان تا دهم اسفند وقت داشتند کارت خود را برای شرکت در آزمون دریافت کنند.

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود.

سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری آموزشی‌پژوهشی بر اساس آزمون متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد و مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد است. سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری پژوهش‌محور بر اساس آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد و تهیه طرح واره ۲۰ درصد است.

پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۹۴/۱۲/۱۸ مجلس شورای اسلامی همچنین آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی" و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش آزمون مذکور که در زمان ثبت‌نام (آبان ماه سال ۱۴۰۱) توسط این سازمان صورت خواهد گرفت.

سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری ناپیوسته آموزشی‌پژوهشی بر اساس معیارهای زیر انجام می شود: آزمون متمرکز (۵۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)، دکتری پژوهش‌محور: سنجش و پذیرش برای مقطع دکتری ناپیوسته پژوهش - محور بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد، آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)، تهیه طرحواره (۲۰ درصد).

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ شامل آزمون زبان با ضریب ۱، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب ۱، آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب ۴ است.

قرار است نتایج اولیه این آزمون به صورت کارنامه دهه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، انتخاب رشته اینترنتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، اعلام نتایج چندبرابر ظرفیت برای انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی هفته اول خرداد ۱۴۰۲ و اعلام نتایج نهایی نیمه اول شهریور اعلام شود

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس