کد خبر 1470337
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
روایتی از اختلافات زنجیره‌ای اصلاح طلبان/ تقابل نواصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلبان سنتی به کجا خواهد رسید؟

احزاب و گروه‌های مختلف جریان اصلاحات در یک سال مانده به انتخابات با مواضع گوناگون و پر از تناقض خود پرده از نزاع درونی و عدم وحدت گفتمانی میان خود بر داشته‌اند.

به گزارش مشرق، پس از شکست جریان اصلاحات در دو انتخابات اخیر ایران و عدم توجه مردم به این جریان سیاسی، احزاب و گروه‌های مختلف این جریان در یک سال مانده به انتخابات با مواضع گوناگون و پر از تناقض خود پرده از نزاع درونی و عدم وحدت گفتمانی میان خود و شُرکای خود بر داشته‌اند.

فعالیت سیاسی اصلاح طلبان از بهار۱۴۰۰ روند معکوس گرفته و به انکار گذشته و به خروج از ذیل نام اصلاح‌طلبی و متهم کردن شرکای دیروز خود رسیده‌است.

به عنوان مثال سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها می‌گوید: هیچ صحبتی در جبهه اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس آینده و شرکت در آن نشده است. اتفاقاتی طی چند ماه گذشته در کشور رخ داده که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به آن تحولات بی‌تفاوت باشند. اصلاح‌طلبان باید هم تحلیل کافی و هم پاسخ مناسبی برای جامعه و پایگاه اجتماعی خودشان داشته باشند و بدون آن، صحبت در مورد انتخابات بی‌معناست.

این سخنان سعید نورمحمدی در حالی مطرح می‌شود که مصطفی کواکبیان که به عنوان یکی از چهره های شاخص اصلاحات شناخته می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب فارس معتقد به مشارکت بالای ۶۰ درصد مردم و حضور این جریان در انتخابات است.

کواکبیان می‌گوید: جبهه اصلاحات شامل طیف های مختلف هست، یک عده می گویند ما در تحت هر شرایطی در انتخابات باید شرکت کنیم، یک عده هم معتقدند انتخابات دیگر مهم نیست و از حالت رقابتی خارج شده و به آن اعتقاد ندارند، ما در حزب مردم سالاری هیچ کدام از این دو دیدگاه را نه تایید می‌کنیم و نه رد، ما می‌گوییم؛ اگر در انتخابات افرادی از ما حضور داشته باشند و تایید صلاحیت بشوند، حضور پر رنگ خواهیم داشت و لیست هم می‌دهیم.

مصطفی رسته مقدم عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب اتحاد ملت، در سخنانی کاملا متفاوت از هم مسلکی های خود معتقد است؛ طیفی از اصلاح طلبان دست بالا را دارند که در حالت خوشبینانه به چارچوب موجود علقه و علاقه عاطفی دارند، این در حالی است که بدنه اصلاح طلبان، حداقل از لحاظ عاطفی چنین پیوندی را ندارند و به جای کارویژه حفظ این چارچوب، به نهادینه کردن، تثبیت و تعمیق دموکراسی می‌اندیشند ولو که مستلزم گذار مسالمت آمیز باشد.

رسته مقدم در ادامه می‌گوید:اصلاح طلبان با استراتژی کنونی نه تنها در سپهر سیاسی ایران حرفی برای گفتن نخواهند داشت بلکه نوع عملکردشان به نوعی عدول از اصلاح طلبی است.

پازل انتهایی ماجرای از هم گسستگی اصلاحات را در استعفای بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاح‌طلبان مشاهده می‌کنیم که می‌توان گفت؛ این اتفاق یک‌بار دیگر شکاف‌های درون این جریان را آشکار کرد. نبوی، مشکلات جسمی و سن بالای خود را دلیل بر این استعفا دانسته است، بعضی از تحلیل‌گران سیاسی این فرتوتی را استعاره‌ای از شرایط رو به وخامت جریان اصلاحات نام گذاری می‌کنند.

در پایان باید دید این مسیر جریان چند پاره اصلاحات به کجا خواهد رسید و نواصلاح طلبان و جوانان این جریان که علاقه زیادی به ژست اپوزیسیونی دارند، در تقابل با پدران و بزرگان خود که از آن‌ها به عنوان اصلاح طلبان سنتی یاد می‌کنند به کجا خواهد رسید و چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 1
    به فضل و لطف پروردگار فرقه تهوع آور اصلاح طلبان چنان مضمحل شده است که ملت ایران برای ده ها سال از شرّ وجودشان آسوده شده باشد! دلیل آن هم این که اگر این نحله هنوز می توانست کاری برای اربابان بکند، غربی ها در اغتشاشات و فتنه اخیر این گروهک های منفور از سوی ملت مانند سلطنت طلبان و منافقان و تجزیه طلبان را به میدان نمی آوردند!!!
  • علی افصحی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    2 1
    جریان اصلاحات هرگز اصالت نداشته و محصول یک جنگ زرگری شیطانی توافقی بین هاشمی و جریانات هفتاد خط قدرت و ثروت اندوز بود که بلافاصله پس از به قدرت رسیدن بخش مهمی از آن ها در دو مرحله از کشور اسلامی خارج و در خدمت سازمان های جاسوسی شیطان یزرگ آمریکا و غرب وحشی قرارگرفتند.جنگ زرگری ازآن جاآغازشدکه درسال هفتاد وشش وپس ازناکامی طرح مادام العمری هاشمی بین هاشمی وخاتمی به عنوان پیشانی مجمع روحانیون و دفترتحکیم وحدت و..مطرح شد.این توافق در واقع مصادره شعارانقلابیون علیه اشرافی گری بود که هاشمی با شعار«مانور تجمل»کلید زده بودومرحوم سید احمدخمینی با تمام توانش با تکیه بربچه های جبهه و دفاع مقدس،برعلیه اشرافیت کارزار داشت. اما با رحلت سید احمد و پراکندگی شدید بین انقلابیون و اختلافی که جریان توافقی هاشمی -خاتمی در جبهه انقلاب بدان دامن می زدند سبب شد تا طیف وسیعی از انقلابیون به تصور این که خاتمی دربرابر اشرافیت هاشمی است به ناگهان به سمت هفتادخط اصلاحات گرایش یابند به ویژه که سید حسن مصطفوی ازبیت امام نیز درآن طیف هاشمی-خاتمی جایابی شده بود.اما اصلاحات بلافاصله پس از تسخیر دولت و مجلس و شورای شهر و راه اندازی بنگاه های خبرپراکنی به ناگهان ماسک کنار زده و درهشتاد و هشت برای تداوم حاکمیت اصلاحات آمریکایی با همان هاسمی «آغاسی»(لقبی که به خاطر سی ام شدن هاشمی در انتخابات مجلس طیف بی آبروی اصلاحات به وی داده بود) وحدت کرده و همه علیه ولی فقیه و جبهه انقلاب متحد شده و فتنه هشتاد و هشت را راه انداختند که عملیاتی شدن فتنه هشتادو هشت پس ازهشت سال با اختلاف نامزدهای انتخاباتی انقلابیون و وحدت اصلاحات آمریکایی روی روحانی جهانگیری عملی شد و اصلاحات چنان غارتی کرد که کشور به نقطه جوش رسید.امابا وحدت انقلابیون حول امام و رهبری و سرکارآوردن دولت مردمی انقلابی جناب رئیسی بالاخره دسنگاه اجرایی کشور به ریل انقلاب بازگشت.اینک وضعیت اصلاحات آمریکایی چنان فلاکت آمیز است که نه راه پیش دارند نه پس !مجید انصاری شصت هزار رای، کواکبیان شش هزار رای، همتی دومیلیون رای و... همه قدرت طلبان ثروت اندوز اصلاحات آمریکایی را به یاس جدی رسانده و به همین خاطرشیطان بزرگ و غرب وحشی همه داشته های خودرا ازشهریوربه میدان آورده تا اگر موفق شدکار انقلاب را یکسره کند و یااصللاحات را دور بدهد!اما هیهات چنین شود.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    1- چرا میترسید اعلام کنید؟-2- چرا هیچ کاری نمیکنید؟3-اگرکار منافقان،فرقان،طالبان وداعش داخل وخارج... هست چراتاحالا هیچکس مسئولیتش را بعهده نگرفته؟4-اگرنمیتوانید کاری کنید ومیترسیدچرا به مردم نمیگوئید راهپیمایی غیرساندیسی وخودجوش کنند!؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید!؟1- چرا میترسید اعلام کنید؟-2- چرا هیچ کاری نمیکنید؟3-اگرکار منافقان،فرقان،طالبان وداعش داخل وخارج... هست چراتاحالا هیچکس مسئولیتش را بعهده نگرفته؟4-اگرنمیتوانید کاری کنید ومیترسیدچرا به مردم نمیگوئید راهپیمایی غیرساندیسی وخودجوش کنند!؟
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بامدرک،مستندات وسریع آمر وعاملان جنایات شیمیایی مدارس را دستگیر وشفاف سازی نمیکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس