افراد سه دهک پایین درآمدی تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند

سازمان بیمه سلامت مکلف شد تا در فروردین‌ ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲،، بند (ک) تبصره ۱۷ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است در فروردین ماه هر سال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

ی- شورای عالی بیمه سلامت کشور مکلف است نسبت به تعیین تعرفه بسته خدمات و مراقبت‌های پرستاری بر اساس بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بر اساس سرانه بیمه خدمات درمانی اقدام نماید. سازمان‌های بیمه‌گر مکلفند همانند سایر تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی ابلاغی نسبت به پرداخت صورت‌حساب‌های ارسالی مراکز تشخیصی درمانی و بیمارستان‌ها، اقدام نمایند.

مالیات سلامت به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود

همچنین بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۱۷ این لایحه، در اجرای بند (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصد (۱%) ارزش افزوده به عنوان مالیات سلامت همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد. خزانه داری کل کشور مکلف است مبالغ دریافتی در هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز کند.

تکلیف مجلس به سازمان بیمه سلامت

بر اساس بند الحاقی به تبصره ۱۷ ماده واحده این لایحه، به منظور اجرای قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی در مورد ایجاد پایگاه ملی بیمه‌های سلامت کشور موضوع استقرار و تکمیل داده‌های پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف و منابع، سازمان بیمه سلامت ایران، مکلف است با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک ضمن استقرار پایگاه مذکور و ادغام آن با پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور ضوابط و دستورالعمل نحوه به روزرسانی و بهره برداری از آن را ابلاغ کند.

تمامی شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان اعم از دولتی و غیردولتی و نیز دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه گر مکلفند نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل مذکور اقدام کنند و از سامانه (سرویس) استحقاق سنجی سازمان بیمه سلامت ایران برای ارائه تمامی خدمات بیمه‌ای، بهداشتی و درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش خود برای کنترل همپوشانی و استحقاق درمان الزاماً استفاده کنند.

مخالفت مجلس با اعمال محدودیت در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران

همچنین وکلای ملت با حذف بند ح تبصره ۱۷ موافقت کردند که در این بند آمده بود: تأمین تا صد درصد (۱۰۰%) هزینه درمانی مشمولان مواد (۱۲) و (۱۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بر اساس سطح بندی خدمات مورد نیاز جامعه هدف متناسب با نوع ایثارگری و درصد جانبازی ارائه می‌گردد. آئین‌نامه اجرایی این بند توسط سازمان برنامه بودجه کشور (‌مسئول) و بنیاد شهید و امور ایثارگران، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و به‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    2 0
    سلام . تشکر
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 1
    این دهک بندی هم باعث شده عده ای راه تنبلی ومفتخوری را پیش گیرند!!!!!!
  • جوادی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    1 0
    با 16 سال سابقه تامین اجتماعی سه میلیون به من پرداخت میکنند کجا دنبال فقر میگردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس