خط غرب| ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

ایران در سال ۲۰۱۵ بر سر برنامه هسته‌ای به توافق رسید؛ اما با وجود پایبندی ایران به مفاد برجام، آمریکا در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و گره تحریم علیه ایران را محکم‌تر کرد.

به گزارش مشرق، مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) یکی از نهادهای مطالعاتی مستقر در آمریکاست. تجزیه و تحلیل این موسسه همواره مورد استناد رسانه‌های جریان اصلی غرب است. مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در ارزیابی آخرین گزارش آژانس در روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) نکات زیر را ادعا کرد:

۱: ایران تنها با استفاده از «سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته» و «نیمی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد» خود می‌تواند اورانیوم غنی‌شده کافی برای یک سلاح هسته‌ای را طی ۱۲ روز تولید کند.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

۲: ایران با استفاده از ذخایر باقیمانده اورانیوم ۶۰% و ذخایر اورانیوم ۲۰% خود می‌تواند اورانیوم کافی با درجه تسلیحاتی (weapon-grade) برای ۴ سلاح هسته‌ای دیگر طی یک ماه تولید کند. ایران طی دو ماه آینده می‌تواند اورانیوم درجه تسلیحاتی ۲ سلاح هسته‌ای دیگر را از ذخایر اورانیوم غنی‌شده زیر ۵% خود تولید کند. در واقع ایران می‌تواند اورانیومِ درجه تسلیحات کافی برای ۵ سلاح هسته‌ای در یک ماه و ۷ سلاح هسته طی سه ماه را تولید کند.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

میزان ذخایر اورانیوم ایران به شرح زیر است:

  • ذخائر اورانیوم غنی‌شده ۲۰% ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.
  • ذخائر اورانیوم ۶۰% ایران ۸۷.۵ کیلوگرم است. این عدد نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (مارس ۲۰۲۲) حدود ۵۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!
میزان ذخایر اورانیوم ایران به تفکیک تاریخ |منبع: ISIS

به گزارش فارس، ایران در سال ۲۰۱۵ با ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای به توافق رسید. اما با وجود اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و گره تحریم علیه ایران را محکم‌تر کرد.

ایران در کدام نقطه روسیه پهپاد می‌سازد؟

«دیوید آلبرایت» بنیانگذار مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) همراه با «سارا بورکهارد» و «اسپنسر فراگاسو» از اعضای موسسه مذکور گزارشی درباره پروژه پهپادسازی ایران در روسیه منتشر کردند.

مبنای این گزارش ادعای وال استریت ژورنال (wsj) است که مدعی شد تهران و مسکو در حال پیشبرد پروژه ساخت تاسیسات تولید پهپاد ایرانی در روسیه هستند و هیئتی بلندپایه شامل «عبدالله محرابی» رئیس بخش تحقیقاتِ نیروی هوافضای سپاه پاسداران و «دماوندیان» مدیرعامل صنایع هوایی قدس از پایگاه پیشنهادی نزدیک شهر یلابوگا روسیه بازدید کردند.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

در گزارش ISIS آمده است:

۱: یک هیئت ایرانی روز ۱۵ دی ۱۴۰۱ از یک پایگاه خالی در یلابوگا روسیه بازدید کردند. قرار است تاسیسات پهپادی در این پایگاه ساخته شود.

۲: ایران و روسیه قصد دارند ۶ هزار فروند پهپاد شاهد-۱۳۶ را در تاسیسات یلابوگا تولید کنند.

۳: ایران از اواخر آگوست ۲۰۲۲ (اوایل شهریور ۱۴۰۱) صدها فروند پهپاد شاهد-۱۳۱، شاهد-۱۳۶ و نیز سامانه پهپادی مهاجر-۶ را به روسیه عرضه کرده است.

۴: یک شرکت روسی طراحی و تولید پهپاد تحت عنوان « Albatross LLC» با منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا (Alabuga) برای ایجاد یک کارخانه تولید پهپاد در شهر یلابوگا روسیه توافق کرده است. این توافق در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳ (سوم بهمن ۱۴۰۱) اعلام شد.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!
موقعیت شهر یلابوگا روسیه نسبت به ایران و اوکراین| منبع: Google Map

۵: شرکت «Albatross LLC» توافقنامه ساخت تاسیسات تولید پهپاد «Albatross M۵» را با منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا منعقد کرد. این تاسیسات قرار است سالانه ۱۰۰۰ پهپاد تا سال ۲۰۳۷ میلادی تولید کند.

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!
منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در شهر یلابوگا واقع در جمهوری تاتارستان کشور روسیه

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!
موقعیت آلابوگا نسبت به شهر یلابوگا | منبع عکس: Google Earth

۶: مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی می‌نویسد که هیچگونه ارتباطی بین «Albatross LLC» با نهاد ایرانی شناسایی نکرده است. این موسسه در ادامه نوشت که هنوز مشخص نیست کدام نهاد مسئول تولید پهپاد ایرانی شاهد در خاک روسیه خواهد بود و یا اینکه دقیقاً در کجا تولید خواهد شد.

ایران رکن ثابت جلسات اطلاعاتی جنگ اوکراین شده است

مجله فارن پالیسی (Foreign policy) آمریکا در گزارشی تحت عنوان «ایران روند تجهیز روسیه را تشدید کرده است» نوشت: «رهبران ارشد آمریکا و متحدان آن به صورت علنی ایران را به دلیل ارسال هواپیمای بدون سرنشین به روسیه شدیداً سرزنش کرده‌اند و قسم خوردند که هر چه در توان دارند برای جلوگیری از [انتقال] این تجهیزات به کار بگیرند. اما در پشت درهای بسته اذعان می‌کنند که هیچ راه عملی برای قطع جریان تجهیزات نظامی ایران به روسیه وجود ندارد.»

ایران توان ساخت چند بمب اتمی را دارد؟/ آژیر خطر ناتو از اتحاد مسکو-تهران!

در ادامه این گزارش آمده است: اتحاد فزاینده [روسیه و ایران] زنگ خطر را درون ناتو به صدا درآورده است. یکی از مقامات ناتو گفته است که ایران درحال حاضر، بخش منظمی از نشست‌های اطلاعاتی ما در مورد جنگ اوکراین است.»

«جاناتان لرد» محقق مرکز امنیت آمریکای نوین معتقد است که تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ممکن است اتحاد نظامی روسیه و ایران را مختل کند اما نمی‌تواند آن را متوقف کند.

مقامات آمریکا و ناتو تایید کردند که تهران و مسکو درصدد ساخت کارخانه تولید پهپاد داخل روسیه هستند که می‌تواند هزاران هواپیمای بدون سرنشین در سال تولید کند. روسیه نیز متقابلاً درحال طراحی مسیری برای ارائه جنگنده، بالگرد و سامانه‌های پدافند هوایی به ایران است.

فارن پالیسی در انتها به نقل از «جاناتان لرد» نوشت که غرب شاید بتواند همکاری فی‌مابین تهران و مسکو را کاهش دهد، اما این کشورها در نهایت به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.»

ایران و روسیه مثل هر کشوری در جهان دارای روابط نظامی متعارفی هستند. امّا قریب به شش ماه است که بلوک غرب درصدد است جنگ اوکراین را به پرونده غرب آسیا مرتبط کند و مدعی است که ایران درحال ارسال پهپاد به جنگ اوکراین می‌باشد. این در حالی است که تیم نظامی اوکراین در عمان نتوانست ادعای مذکور را ثابت کند و در نشست با تیم نظامی ایران، سندی مبنی بر به کارگیری تجهیزات ایرانی در جنگ از سوی کیف ارائه نشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    10 1
    عالیست! کور بشه چشم هر چی برانداز و حامیان آمریکایی و صهیونیستشونه
  • محمدهادی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    چه دهنی صاف کرده این جمهوری اسلامی از غرب اصن در مقابلش مستاصل شدن
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس