کد خبر 1472278
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
پهپاد ایرانی

درماندگی آمریکا در مقابل پیشرفت‌های نظامی ایران، به حد ناله و گلایه و شکایت رسیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت؛ ایران درحال کسب تخصص و تجربه‌ در جنگ اوکراین است.

لوید آستین، ایران را «عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه» خواند و گفت؛ ایالات متحده عمیقا نگران پشتیبانی ایران از تروریسم، نیروهای نیابتی خطرناک آن، پیشرفت‌های هسته‌ای،‌ ستیزه‌جویی دریایی، تهدیدات سایبری و ازدیاد حملات پهپادی و جنگ‌افزارهای پیشرفته‌ است.

وی با بیان اینکه همکاری نظامی روسیه و ایران طی سال‌های گذشته عمیق‌تر شده، گفت: ایران درحال کسب تخصص و تجربه‌های مهمی در جنگ اوکراین است که در نهایت این تجربیات را به نیروهای نیابتی خطرناک خود در منطقه منتقل خواهد کرد.

در همین حال، سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از چند منبع گزارش داد که روسیه بعد از به غنیمت‌گرفتن برخی تسلیحات غربی در جنگ اوکراین، آنها را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا این تسلیحات مهندسی معکوس شوند. هدف از این روش ساخت نمونه مشابه از آنها است. ایران درباره یک پهپاد آمریکایی چنین کاری کرده بود. در طول سال‌ گذشته، مقام‌های آمریکا، ناتو و سایر کشورهای غربی چندین مورد از به غنیمت گرفتن تسلیحات نسبتا کوچک غربی از سوی نیروهای روسیه در اوکراین را مشاهده کرده‌اند. این تسلیحات از جمله شامل سیستم‌های ضدتانک جاولین و ضدهوایی استینگر بوده‌اند که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک آنان در عقب‌نشینی‌ها در میدان نبرد شده‌اند.

این منابع آگاه به سی‌ان‌ان تاکید کرده‌اند که در بسیاری از موارد، روسیه این تجهیزات جنگی را برای تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است. با این حال، به نوشته سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی اذعان دارند که پیگیری این موضوع دشوار است.

این شبکه خبری آمریکایی نوشت؛ مشخص نیست که آیا ایران با موفقیت تسلیحات آمریکایی گرفته شده در اوکراین را مهندسی معکوس کرده یا نه، اما تهران ثابت کرده که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی بر اساس تجهیزات آمریکایی توقیف شده در گذشته مهارت بالایی دارد. یک سلاح کلیدی موجود در ایران، موشک هدایت شونده ضدتانک طوفان است که با مهندسی معکوس از یک موشک آمریکایی (BGM-۷۱ TOW) در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده است.

ایرانی‌ها همچنین در سال ۲۰۱۱ یک پهپاد ساخت آمریکا به نام لاکهید مارتین آرکیو-۱۷۰ سنتینل را رهگیری کردند و آن را مهندسی معکوس کردند تا پهپاد جدیدی بسازند که در سال۲۰۱۸ وارد حریم هوایی اسرائیل و سپس سرنگون شد.

جاناتان لرد، کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «ایران توانایی مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا را در گذشته نشان داده است.آنها موشک هدایت‌شونده ضدتانک TOW را مهندسی معکوس کردند و ماکت تقریبا کاملی را ساختند که آن را طوفان نامیدند و از آن زمان آن را به حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان ارسال کردند. ایران می‌تواند همین کار را با استینگر انجام دهد که می‌تواند هوانوردی غیرنظامی و نظامی را در سراسر منطقه تهدید کند. مهندسی معکوس جاولین نیز می‌تواند از سوی حماس یا حزب‌الله برای تهدید تانک مرکاوای اسرائیل استفاده شود. این تسلیحات در دست نیروهای نیابتی ایران، تهدیدی واقعی برای نیروهای نظامی متعارف اسرائیل است.»





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 58
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    همین خودشیفتگی عامل بدبختی برای 85 میلیون ایرانی است که مسئولان نادان عامل آن هستند.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      48 15
      شما هر وقت تونستی مسائل نظامی رو از غیر نظامی تشخیص بدی و ربطش بدی به مسائل اجرایی که همون دولته بعدش بیا داستانسرایی کن
    • روح الله IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      14 16
      احسنت گل گفتی
    • فامیل دور IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      33 14
      پماد سوختگی نوعی پماد برای استعمال خارجی ست که در اثر سوزش زیاد مورد استفاده قرار میگیرد خخخخخخخ
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      35 9
      همین تفکر غربگداهای داخلی که نوکر یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و صهیونیست‌های آدمکش هستند قرار بود عین لیبی و... برای ایرانیان بدبختی ایجاد کند که خوشبختانه با پشتکار متخصصان صنایع نظامی و دفاعی تو دهنی محکمی به یانکی‌ها و نوکراشون خورده و به هزیون گفتن افتادن!!!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      32 9
      اتفاقا این عامل پیشرفته.اونچه باعث مشکلات شده تفکر عقب افتاده های غرب گراست.کشوری که قدرت نداشته باشه اقتصاد و امنیتی هم‌نخواهد داشت.پس قدرت نظامی لازمه.واسه همین آمریکا ۸۰۰ میلیلرد دلار بودجه نظامی میزاره.
  • علی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    62 25
    خوب کم کم دارند به بچه های روح الله ایمان میارند در سالهای گذشته خودشان و مزدوران داخلی و غربزده ها میگفتند ایران بلوف میزنه ولی حالا به ناله افتاده اند و اعتراف میکنند 😅😅😅😅جانم بچه ها حزب الله ایران تازه اول راه هستش آقای کدخدا بقول حسنک روحانی باش تا صبح دولتت بدمد گاوچرانهای امریکایی آینده متعلق به حزب الله هستش حزب الله هم الغالبون🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • حمید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      13 34
      رجز نخوان .این رژیم زاده حمایت امریکاست و مثل طالبان در افغانستان .
  • روح الله IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    18 3
    خجالت بکش چیزی که عیان است .....
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    31 7
    بر خلاف نظر شیطان بزرگ آمریکا، پیشرفت ایران در همه عرصه ها به ویژه در زمینه تجهیزات و سامانه های دفاعی صرفا مهندسی معکوس نیست که اگر بود این همه جیغ و داد بر تروریست ها تحمیل نمی کرد بلکه ترکیبی از توانمندی های لایزال جوانان دانشمند است که در همه عرصه ها حرف اول را می زننددرساخت تجهیزات نیروگاهی،پالایشگاهی، پتروشیمی، نانو،رادیو داروهای نئو ترکیب ،هسته‌ای، پزشکی و...ازجمله نظامی چون پهباد و موشک های کروز و بالستیک، شناورهای پهن پیکر تجاری و ناو اقیانوس پیما و... همه آن چیزهایی که در ابتدا فتوشاب می نامیدند و حالا مهندسی معکوس. هرچند مهندسی معکوس می تواند درصد بسیار ناچیزی از خودکفایی در تجهیزات باشد نه همه آن. چرا که امام خامنه‌ای بر قدرت افرونی مطلق توجه داشته و آن هم با تلاش ترکیبی دانشمندان به دست می آید نه صرفا کپی کاری که کلید نسخه اصلی اش در دست شیطان باشد. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    25 2
    این حجم از پر رو بودن و گنده‌گویی در تاریخ بی تکراره
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    14 6
    آخرش چی !؟آخرش جنگ و نابودیه دیگه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 1
    دوستان خودروهای وارداتی رو اینقدر گرون نخرین.بعلت روابط روزافزون مثبت ایران با کشورها دلار و سکه شدیدا در حال ریزشه.فردا اون خودرویی که میخری ۵۰۰ میلیون ضرر میکنی.از ماگفتن بود
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    نوش جان
  • سلام IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    6 8
    خدا اجرتان بدهد تنها رسانه امید آفرین شهر خبر
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    9 8
    مهندسی معکوس رو که از آمریکایی ها یاد گرفتید وگرنه ما خودمون ضرب زید امیر رو بلد بودیم
  • گاو پیشونی سفید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    16 16
    همه از شما می‌ترسند و فقط این شمایید که پسر شجاع تشریف دارید!! اگه آمریکا وحشت و ترس از کسی داشت دو جنگ جهانی رو با پیروزی پشت سر نمیذاشت!..
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 1
    ایران قهرمان
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    4 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • :) IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    شما بلد نیستین. کنار برین خودم باهاشون حرف میزنم. صاف میری تو چشاش نگاه میکنی میگی: شما از پیشکسوتان این امور هستید، باعث مباهات و افتخارات ماست که از شما یاد میگیریم :) یاد بگیرین قشنگ شیک صحبت کنین، با لبخند! حله
  • ساس IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    شاید روزی جااولین های کپی شده شناور در آسمان به کمک بالهای کوچک را برای مین گذاری آسمان برای شکار اف ۲۲ها و اف ۳۵ ها و بمب افکن های بزرگ و آپاچی ها را این بزرگواران مشاهده کنند.
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    اگر می توانستیم اف۴، اف۱۴ و ایرباس ۳۳۰ را مهندسی معکوس می کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس