منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

تمایل مصر و ایران برای از سرگیری روابط دو جانبه و منافع استراتژیک قاهره در این خصوص یکی از مهم ترین محورهای مورد بحث روزنامه مطرح جهان عرب است.

به گزارش مشرق، روزنامه الشرق الاوسط در صفحه نخست خود با پرداختن به روابط میان ایران و مصر نوشت: مصری‌ها در سطوح رسمی بار دیگر اقدامات خود را در خصوص واکنش به دعوت طرف ایرانی برای از سر گیری روابط دو جانبه آغاز کرده‌اند.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

این روزنامه در ادامه نوشت: یک منبع آگاه اعلام کرده است که این تماس‌ها و رایزنی‌ها میان دو طرف از طریق کانال‌های خاص متوقف نشده بوده و در حوزه‌های ویژه ادامه داشته است.

در این گزارش به سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر تمایل تهران برای از سرگیری روابط با مصر اشاره و آمده است: سخنان این مسئول ایرانی بعد از گذشت چند روز از آغاز روابط میان این کشور و مصر مطرح می‌شود. یک منبع مصری تاکید کرده است که مقامات ایرانی تحلیل مثبتی از رهبران سیاسی این کشور دارند اما نمی‌توان زمان مشخصی برای آغاز روابط میان دو کشور تعیین کرد.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه العربی الجدید نیز با اشاره به همین موضوع نوشت: سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که این توافق می‌تواند با بحرین، اردن و مصر نیز صورت بگیرد. در حالی که برخی تحلیلگران معتقدند که مصر از رابطه با ایران نفع می‌برد برخی دیگر معتقدند که کشورهایی برای توقف این روند تلاش می‌کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، عبدالله الاشعل معاون سابق وزیر خارجه مصر معتقد است که این کشور از قطع روابط با ایران سودی نمی‌برد و منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با تهران است. بعید نیست در سایه کاهش نفوذ آمریکا بر تصمیم گیرندگان در مصر، این اقدام صورت پذیرد.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه رأی الیوم با اشاره به دیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و هیأت همراه با مقام معظم رهبری نوشت: رهبر ایران در این دیدار تاکید کرد: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند.

وی افزود که سطح روابط میان دو کشور باید به صورت گسترده‌ای از طریق اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان آنها افزایش پیدا کند. اگر کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از ظرفیت یکدیگر استفاده کامل کنند منافع آن برای همه طرف‌ها، بسیار خواهد بود.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه القدس العربی با اشاره به ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» در آمریکا تیتر «سایه بحران مالی بعد از ورشکستگی سیلیکون والی سایه افکنده است؛ نگرانی از انتقال این دومینو به اروپا» را انتخاب کرد.

در این گزارش آمده است: ورشکستگی بانک سیلیکون سؤالاتی را در خصوص تکرار بحران مالی که جهان را در سال ۲۰۰۸ درگیر خود کرد مطرح می‌کند. در آن سال بانک لیمن برادرز ورشکستگی خود را اعلام کرد که پیامدهای وخیمی برای اقتصاد آمریکا به همراه داشت.

در ادامه این گزارش نوشته شده است: افزایش نگرانی‌ها در این خصوص باعث شده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مردم این کشور را مخاطب قرار داده و از آنها بخواهد که به سیستم بانکداری این کشور اعتماد کنند.

در حالی که کمیسیر اقتصادی اتحادیه اروپا گفته است ورشکستگی این بانک آمریکایی تهدیدی برای اروپا به شمار نمی‌رود اما سرمایه گذاران نسبت به انتقال این دومینو به اروپا نگران هستند.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه لبنانی الاخبار با انتخاب تیتر «توافق عربستان و ایران در بوته آزمایش» به از سر گیری روابط میان تهران و ریاض برداخت.

این روزنامه در ادامه نوشت: حتی اگر توافق میان عربستان و ایران منجر به این نشود که رقابت طبیعی این دو کشور بزرگ منطقه به پایان برسد می‌تواند به عنوان یک دستاورد برای عدم ایجاد تنش محسوب شود.

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه سوری الثوره نیز به توافق میان ایران و عربستان اشاره کرد و با انتخاب تیتر «توافق ایران و عربستان چه تأثیری بر امنیت منطقه و ثبات آن خواهد داشت؟» نوشت: توافق میان عربستان و ایران به مثابه یک شوک برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود چرا که این رژیم بر روی تشدید اختلافات میان کشورهای منطقه حساب ویژه ای باز کرده بود. سیاست‌های تل آویو بر پایه جنگ افروزی و تنش زایی در منطقه حرکت می‌کند.

در این گزارش آمده است: سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا اسرائیل همچنان در قبال این توافق نظاره گر خواهد بود یا در مسیر آن سنگ اندازی خواهد کرد؟ آمریکا چگونه با این توافق تعامل می‌کند؟

منافع راهبردی مصر در آغاز روابط با ایران

روزنامه عراقی المراقب در گزارشی با تیتر «تحقیقات بین المللی از نقش توطئه چینی‌های صهیونیست‌ها برای بازی با افکار عمومی پرده بر می دارد» نوشت: رژیم صهیونیستی طی ۲۰ سال گذشته از هر توطئه ای برای برهم زدن ثبات و امنیت عراق استفاده کرده است. هدف تل آویو از این اقدامات تسلط بر منطقه و بستن راه بر مقاومت است.

این روزنامه در ادامه نوشت: تاریخ شهادت می‌دهد که عراق چگونه در برابر پروژه‌های صهیونیستی و استعماری ایستاده است اما دشمن هم چنان در کمین نشسته و هرگز از سیاست‌های خود در قبال عراق عقب نشینی نخواهد کرد. روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرده است که یک گروه مخفی اسرائیلی چگونه با افکار عمومی در کشورهای عربی از جمله عراق از طریق فضای مجازی بازی می‌کند. این در حالیست که وزارت ارتباطات عراق هنوز نتوانسته است امنیت سایبری را در این کشور محقق سازد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    به فرموده خمینی کبیر رمز نابودی اسرائیل اتحاد کشورهای مسلمان برای نابودی اسرائیل است.توافق ایران با عربستان پیش زمینه توافق برجام نیست .بلکه توافق ایران وعربستان بستر وزمینه تشکیل اتحاد نظامی بین کشورهای عربی با ایران برای تشکیل ناتوی نظامی عربی اسلامی برای حمله به اسرائیل ونابودی اسرائیل است. ایران فرمانده این جنگ است و همه کشورهای عربی با فرماندهی ایران در ساعت صفر در نبرد بزرگ به اسرائیل به زودی حمله گسترده خواهند کرد واسرائیل را نابود خواهند کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس