کد خبر 1475294
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۱
تغذیه در ماه رمضان

رمضان ماه مهمانی خدا، ماه نزول رحمت و برکات بی پایان پروردگار است. روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد.

به گزارش مشرق، رئیس گروه بهبود تغذیه علوم پزشکی شیراز در رابط با تغذیه سالم در ایام ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه طی ایام روزه‌داری، برای چندین ساعت دستگاه گوارش خالی مانده و همراه با سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب غذا دخالت دارند، استراحت می‌کند.

مریم مهارت با اشاره به اثرات مطلوب روزه بر پیشگیری یا کنترل اضافه وزن و چاقی و کنارگذاشتن عادات بد غذایی، گفت: داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در ماه مبارک رمضان و پرهیز از عادات غذایی غلط بسیار اهمیت دارد، تا هم از برکات معنوی این ماه برخوردار شویم و هم به حفظ و ارتقای سلامتی خود کمک کنیم.

او گفت: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل «تنوع» و «تعادل» در برنامه غذایی است. «تنوع» به معنی استفاده از تمام گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی ها، میوه ها و گوشت و حبوبات است.

این کارشناس تغذیه گفت: «تعادل » نیز بدین معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود. افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، بهتر است سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.

ویژگی های یک وعده غذایی مناسب در سحری

او یادآور شد: وعده سحری به هیچ وجه نباید حذف شود، زیرا این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی موردنیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می کند. اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می شوند که این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است.

مهارت همچنین گفت: بهتر است وعده غذایی مصرفی در وعده سحری، ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

او گفت: انواع چلو خورشت های کم چرب و همچنین پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی ها (مانند عدس پلو، لوبیاپلو، سبزی پلو) به همراه یک منبع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، گوشت یا ماهی انتخاب مناسبی برای وعده سحری است.

این کارشناس تغذیه افزود: نکته قابل توجه این است که پرخوری کردن در وعده سحری نه تنها باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز نمی شود، بلکه عوارض گوارشی مثل نفخ، درد شکم و ترش کردن (بازگشت اسید معده به مری) را در پی دارد.

او به روزه‌داران توصیه کرد که برای پیشگیری از تشنگی در طول روز از مصرف غذاهای شور، چرب و سنگین، سرخ شده، ماکارونی، ته دیگ، انواع آش، کوکوها و همچنین چای پررنگ و قهوه در وعده سحری خودداری کرده و از انواع سبزی، ماست کم چرب و دوغ کم نمک در کنار وعده سحری استفاده کنند.

مهارت ضمن یادآوری اینکه مصرف بیش از حد آب در هنگام سحر، کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی کند؛ زیرا در ساعت های ابتدایی روز از طریق ادرار دفع می شود، گفت: مصرف سبزی ها، سالاد و میوه های آبدار مانند هندوانه، طالبی و گرمک و همچنین دانه های جذب کننده آب مثل تخم شربتی و خاکشیر در پیشگیری از تشنگی و تأمین آب موردنیاز بدن در طول روز مؤثر است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به مردم روزه‌دار توصیه کرد: از خوردن چای زیاد به ویژه پر رنگ در هنگام سحر و نیز نوشیدنی های کافئین دار باید پرهیز شود، زیرا باعث دفع ادرار زیاد و همچنین تشنگی در طول روز می شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    تمام مردم احتمالا ماهی ۱۰۰ میلیون حقوق می‌گیرند که بتواند این اقلام بخرند بترسید و بر زخم ها نمک نپاشید
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      1 0
      بانظرتان موافقم..
    • طاها IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    بنده ی خدایی که آمدی و این مطلب را نوشتی، شما اول برو بازار و قیمت ها را ببین و بعد بیا مطلب رو بارگذاری کن. مرغ کیلویی ٧٠ هزارتومان، گوشت قرمز ٣۶٠ هزارتومان، میانگین قیمت حبوبات کیلویی ٨٠ هزارتومان،میانگین قیمت ماهی کیلویی ٣٠٠ هزارتومان. میانگین قیمت سبزیجات و میوه ها کیلویی ۵٠ هزارتومان. از کجا پول بیاریم خریداری کنیم؟؟ توضیح دهید!!! از خدا بترسید.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    این دوره زمونه هرچی گیرت اومد باید بخوری که زنده بمونی دیگه برنامه ریزی و قشنگی و سالم بودنی وجود ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس