کد خبر 1475177
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۴
ماه رمضان

مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت دزفول گفت: در صورتی که افراد روزه دار از رژیم های غذایی اصولی و مطابق با متون علمی تبعیت کنند، روزه داری موجب تقویت سیستم ایمنی آنها می شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت دزفول، زینب رفعت پناه روز یکشنبه با بیان اینکه روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود، گفت: فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمنوگلوبین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی افزود: نوع غذاهایی که در وعده سحری مصرف می‌شود باید موجب تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی، ضعف و خستگی بدن شود.

رفعت پناه به روزه داران توصیه کرد از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و دارای شیرینی کمی هستند، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود گفت: غذاهای ساده و سبک مانند انواع پلو و خورش با حجم کم و یا وعده های غذایی سبک تر شبیه وعده صبحانه برای وعده سحر مناسب است.

مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت دزفول بیان داشت: روزه داران برای پیشگیری از کم آب شدن بدن و خشک شدن گلو، در وعده سحر سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.

رفعت پناه در مورد وعده افطاری نیز گفت: هنگام افطار، بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند، از این رو مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار توصیه می شود.

وی محدود کردن مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقدار زیادی قند و چربی به ویژه اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند را توصیه کرد و گفت: بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف افطار ساده و سبک اقدام به خوردن شام کنند.

وی اضافه کرد: غذایی که در وعده شام خورده می شود نیز باید کم چرب و کم نمک باشد و پس از مصرف شام تا قبل از خواب، مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس