کد خبر 1476253
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در آبان ماه / از حادثه شاهچراغ تا بدرقه ملی‌پوشان

آبان‌ماه ۱۴۰۱ دولت سیزدهم گام‌های عملی خود را در عرصه سیاست خارجی و داخلی بلندتر برداشت؛ کاهش ۱۸ درصدی تورم، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال از مهمترین اقدامات دولت بود.

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۱ یکی از متفاوت‌ترین سال‌های پس از انقلاب به دلیل بروز یک بحران امنیتی و پرچالش در پاییز این سال بود؛ سالی که گرچه جریان برانداز و ضدانقلاب تصور می‌کرد جمهوری اسلامی به واسطه خشونت و فشارهای اقتصادی تضعیف شده‌است؛ اما برآیند عملکرد دولت در یک سال گذشته این گزاره را تغییر داد به ویژه این‌که در آخرین روزهای زمستان هم توافق با عربستان و کشورهای نزدیک به سعودی از جمله امارات، تصور منزوی بودن ایران را درهم شکست و تصویری جدید از ایران قوی خلق کرد که در مناسبات غرب آسیا نقش محوری دارد.

اگر بخواهیم در مرور مهم‌ترین کارکردهای موثر دولت سیزدهم، برجسته‌ترین اقدامات آن را بازخوانی کنیم، در کنار گشایش‌های حوزه سیاست خارجی باید به کاهش ۱۸ درصدی تورم، رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی، رونق گرفتن ساخت مسکن، پرداخت وام بدون ضامن، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش تولید برق، افزایش تجارت خارجی، کاهش رشد نقدینگی و موفقیت دولت در فروش نفت اشاره کرد.

همچنین اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و همچنین افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان و مهم‌تر از همه پرداخت ماهانه ۱۵هزار میلیارد تومان به طور متوسط از بدهی‌های به جای مانده دولت قبل، از رویدادهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است.

در ادامه این گزارش، مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در آبان ۱۴۰۱ را مرور کرده‌ایم.

موافقت دولت با اصلاح اساسنامه صندوق ملی مسکن

هیات دولت علاوه بر تعیین حداکثر نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی، با هدف تأمین نظر شورای نگهبان و رفع ایراد وارده به اساسنامه صندوق ملی مسکن، با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح اساسنامه مذکور موافقت کرد.

با توجه به تکلیف مقرر در مصوبه تنقیحی مربوط به بیمه خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه زمینی مبنی بر به روز رسانی پیوست‌ها و ضمیمه‌های این مصوبه، با پیشنهاد اصلاح مصوبه مذکور موافقت کرد.

تعیین نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی

با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران، حداکثر نرخ حق بیمه وسایل نقلیه ریلی موضوع قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه تعیین شد.

آمران و طراحان جنایت در شاهچراغ با پاسخ عبرت‌آموزی مواجه خواهند شد

به دنبال حادثه خونین حرم شاهچراغ که ۴ آبان توسط تروریست‌های تکفیری رخ داد، رئیس‌جمهور اعلام کرد آمران و طراحان جنایت در شاهچراغ با پاسخ عبرت‌آموزی مواجه خواهند شد.

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) نوشت: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

سید ابراهیم رئیسی نوشت: ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود.

رئیس‌جمهور در ادامه، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض کرد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه نشان می‌دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهایشان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

گزارش تیم اقتصادی دولت درباره وضعیت تولید به سران قوا

معاونین رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از روند پیشرفت روزافزون توسعه و تولید در کشور و ادامه سیاست‌های حمایتی دولت از بخش تولید به سران قوا ارائه کردند. در نشست مشترک سران قوا که بعد از ظهر شنبه به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد، اعضا به بررسی مسائل مختلف و اولویت های کشور پرداختند.

در جلسه روسای قوه مجریه، ‌قوه مقننه و قوه قضائیه، ‌ که معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهو و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشتند، ‌ اعضا بر لزوم فعالتر شدن دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید کردند. در این جلسه همچنین معاونین رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از روند پیشرفت روزافزون توسعه و تولید در کشور و ادامه سیاست‌های حمایتی دولت از بخش تولید از جمله جذب نقدینگی و تداوم مولدسازی دارایی‌ها ارائه کردند.

رئیس‌جمهور «قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را ابلاغ کرد

رئیس جمهور «قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابلاغ کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را که در جلسه علنی روز یکشنبه دهم مهر ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و بیستم مهر ۱۴۰۱ به تایید شورای نگهبان رسیده است، برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابلاغ کرد.

پاسخ رئیسی به بایدن: ایران هرگز گاو شیرده نخواهد شد

رئیس‌جمهور با بیان این‌که آمریکا نقش اول را در جنگ‌ها و خونریزی‌ها دارد و برای تأمین منافع خود منافع ملت‌ها را نابود می‌کند، به اظهارات جو بایدن در حمایت از آشوب‌ها واکنش نشان داد و گفت: رئیس‌جمهور آمریکا گفته ما بنا به آزاد کردن ایران داریم اما ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و به اسارت شما درنمی‌آید.

مأموریت رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت برای کاهش هزینه دارو در سبد خانوار

رئیس‌جمهور به مسئولان وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد «تدابیر لازم برای گسترش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی به‌منظور کاهش هزینه داروها در سبد خانوار اندیشیده شود.

حضور ۶۰ درصدی کسب و کارها در پلتفرم‌های داخلی

براساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی در حوزه اقتصاد دیجیتال؛ حضور کسب و کارها بر روی ۱۰ پلتفرم داخلی افزایش داشته و بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارها در پلتفرم‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند.

سخنگوی دولت: برای کمبود آنتی‌بیوتیک عذر می‌خواهم

سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو بویژه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها عذر خواهی می‌کنم؛ در حوزه آنتی‌بیوتیک کوتاهی و مسوول مربوطه در سطح معاون وزیر عزل و جابجا شد.

استقبال آیت‌الله رئیسی از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران

رئیس جمهور با استقبال از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با ایران، گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور، رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی را در ارتقای سطح روابط و تقویت همکاری‌های فیمابین حائز اهمیت دانست.

کریدور شمال–جنوب به مسیری جذاب برای تجارت جهان تبدیل می‌شود

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی با تاکید بر جایگاه ویژه جغرافیایی ایران، کریدور شمال –جنوب را در کاهش زمان و هزینه‌های حمل بار موثر دانست و گفت: این مسیر ترانزیتی به مسیری جذاب برای اقتصاد و تجارت در جهان تبدیل خواهد شد.

پوتین همچنین با اشاره به سفر هیات ۱۰۰ نفره تجاری روسیه به تهران به‌عنوان سفر سومین هیات بزرگ اقتصادی روسی به ایران خاطرنشان کرد: ایران و روسیه ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای گسترش تعاملات با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به حادثه تروریستی شیراز یک بار دیگر با دولت و ملت ایران ابراز همدردی و تروریسم را در هر شکلی محکوم کرد.

مأموریت رئیسی به وزیر ارتباطات برای رفع موانع کسب‌وکارهای دیجیتال

آیت‌الله رئیسی وزیر ارتباطات را مأمور کرد وضعیت کسب‌وکارها در بستر اقتصاد دیجیتال را به دقت رصد و مشکلات و موانع احتمالی پیش‌روی این کسب‌وکارها را با سرعت و جدیت پیگیری و رفع کند.

خواسته ملی‌پوشان از رئیس جمهور

در آستانه عزیمت تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر، کاروان اعزامی ایران با رییس جمهور دیدار کرد. چهار نفر از ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در دیدار با آیت‌الله رئیسی به نمایندگی از اعضای تیم ملی به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پیش از سفر به قطر برای شرکت در جام‌جهانی، با حضور در نهاد ریاست جمهوری با آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری دیدار کردند.

در این مراسم وحید امیری، علیرضا بیرانوند، رامین رضائیان و مرتضی پورعلی‌ گنجی به نمایندگی از اعضای تیم ملی فوتبال به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

رامین رضائیان هافبک تیم ملی فوتبال هم در این دیدار گفت: می‌خواستم این قول را به شما بدهم که چه بازیکنانی که اینجا هستند و چه بازیکنانی که در قطر قرار است به تیم ملی ملحق شوند، با جان و دل و کنار هم در زمین می‌جنگیم تا ذره‌ای، دل مردم را شاد کنیم.

وی افزود: از مردم می‌خواهیم که کنار ما باشند و برای ما دعا کنند تا ذره‌ای با تلاشمان دلشان را شاد کنیم. مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع تیم ملی فوتبال هم با بیان اینکه راه و مسیر در جام‌جهانی دشوار است، افزود: به عنوان یک فوتبالیست، به عنوان یک بازیکن تیم ملی، تمام تلاش‌مان را با دل و جان می‌کنیم تا دل مردم عزیر کشورمان را شاد کنیم.

وحید امیری، هافبک تیم ملی فوتبال هم در این دیدار گفت: ما شاهد تلاش شبانه‌روزی کادر فنی، اعضای هیئت رئیسه و بازیکنان هستیم که تمام تلاش‌شان این است که در این تورنمنت بین‌المللی که بزرگترین رویداد فوتبال دنیا است، یک نتیجه آبرومند برای ایران کسب کنیم و پرچم کشورمان را در جایگاه بالاتری قرار بدهیم.

امیری در ادامه با اشاره به خواسته‌اش، خاطرنشان کرد: از شما می‌خواهیم حمایت مادی و معنوی‌تان را از تیم ملی دریغ نکنید، چون این جام جهانی چه از لحاظ جغرافیایی و هم شرایط گروهی که هستیم، یک دوره خاص است.

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال دیگر ملی‌پوشی بود که در این دیدار برای دقایقی صحبت کرد و گفت: باید در این دوره جام‌جهانی تاریخ را بسازیم و از گروهمان صعود کنیم، از شما می‌خواهیم که همه جوره ما را حمایت کنید، تا جایی که توانسته‌ایم تلاش کرده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم و شش روز تا مسابقات بیشتر نمانده است، تنها باید تمرکز کنیم و وقتی نیست که چیز تازه‌ای را یاد بگیریم، باید دست پر برگردیم و تاریخ را طوری بسازیم که این دوره جام‌جهانی برای مردم ما ماندگار شود.

تسلیت رئیس جمهور به خانواده‌های شهدای ایذه و ماموریت به استاندار خوزستان برای پیگیری واقعه

رئیس جمهور ضمن تسلیت به خانواده شهدای حمله تروریستی در ایذه، در گفت وگوی تلفنی با استاندار خوزستان، به صادق خلیلیان دستور داد اقدامات دستگاه‌های امنیتی و انتظامی را برای شناسایی و بازداشت عاملان و آمران این واقعه تلخ در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پی وقوع حادثه تروریستی تیراندازی به مردم و نیروهای انتظامی در بازار مرکزی ایذه، در گفت وگو با استاندار خوزستان ضمن مطلع شدن از جزییات حادثه رخ داده دستور داد، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به فوریت عاملان و آمران این واقعه تروریستی را شناسایی و برای مجازات تحویل دستگاه قضایی دهند. رئیس جمهور همچنین ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این واقعه، دستور داد تا همه امکانات لازم برای رسیدگی به مجروحان این حادثه فراهم شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس