مایک پمپئو و رافائل گروسی - نمایه

مایک پمپو می‌نویسد: سال ۲۰۱۹ ظریف می‌خواست برای کاری که ایرانی‌ها می‌گفتند مربوط به سازمان ملل است، به آمریکا بیاید؛ اما در واقع وزیر خارجه ایران عاشق نیویورک، رستوران‌های خوب و هتل‌های پنج‌ستاره بود.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت دهم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۶: «مماشات نکن؛ حمله کن»

تلاش زیادی کردیم تا روس‌ها و چینی‌ها با ایران ائتلاف نکنند. هر دو از این‌که بیش‌ازحد به افراط‌گرایان اسلام‌گرا نزدیک شوند بر حذر بودند؛ اما ایران چیزی داشت که به آن نیاز داشتند: در مورد چین، نفت؛ و در مورد روسیه، یک سکوی پرتاب [و راه نفوذ] به خاورمیانه. روس‌ها نیز به نوبه‌ی خودشان تلاش کردند «مشکل پمپئو» را برای ایران حل کنند. نقشه‌ی آن‌ها این بود که با همکاری «جرد کوشنر» [داماد ترامپ و] مشاور ارشد کاخ سفید، یک پیش‌نویس پیشنهادی تهیه کنند و به دست رئیس‌جمهور برسانند. اما چیزی که نمی‌دانستند این بود که بر خلاف «[رکس] تیلرسون» وزیر خارجه‌ی سابق [آمریکا]، من رابطه‌ی کاری نزدیکی با جرد دارم. کوشنر به من گفت که روسیه با او ارتباط برقرار کرده است. هر دویمان اتفاق‌نظر داشتیم که چنین کاری برای آمریکا منطقی نیست؛ و مشترکاً جلوی آن نقشه را گرفتیم. زمانی مطمئن شدم امید روس‌ها ناامید شده که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌ی روسیه، تماس گرفت و اعتراف کرد که دست‌مان را خوب بازی کرده‌ایم، و مذاکراتشان با ایران را در نطفه خفه کردند.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

«حسین امیرعبداللهیان» (چپ) وزیر خارجه‌ی ایران، طی سفر سال ۱۴۰۱ به مسکو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌ی روسیه، دیدار و گفت‌وگو می‌کند. دو کشور طی سال‌های اخیر، جلوی چشم‌های نگران کشورهای غربی و از جمله آمریکا، در مقابل فشارهای واشینگتن و تحریم‌های آمریکایی-اروپایی با یک‌دیگر متحد شده و روابط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند. (+)

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

پرتاب ماهواره‌ی ایرانی «خیام» با پرتابگر «سایوز-۲/۱بی» روسیه؛ نمونه‌ای از همکاری‌های نزدیک میان دو کشور که آمریکایی‌ها را نگران کرده است. در تصویر بزرگ‌تر، پرچم ایران روی کلاهک و پرچم روسیه چسبیده به زیر کلاهک قابل‌مشاهده است. منابع غربی، همکاری فضایی ایران و روسیه را یکی از جنبه‌های «خطرناک» گسترش تعاملات میان دو کشور می‌دانند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› روابط ایران با «بریکس»: چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

دیپلمات‌هایی که دست‌خالی به پایتخت‌هایشان برمی‌گشتند، متوجه نبودند که ایران دغدغه‌ی وسواس‌گونه‌ی من نیست؛ بلکه یک اولویت آشکار امنیت ملی برای آمریکاست که رئیس‌جمهور ترامپ کاملاً روی آن متمرکز است. خودش یک روز به من گفت: «مایک! وقتی [ایرانی‌ها] هنوز ساخت سلاح [هسته‌ای] را متوقف نکرده‌اند، چرا من باید تحریم‌ها را بردارم؟» این یک گزاره‌ی برخاسته از عقل‌سلیم بود که منطق بنیادین کاملاً متقنی داشت. ما نمی‌خواستیم سعی کنیم با کسی مماشات کنیم؛ آماده بودیم حمله کنیم. یکی از کارهایی که به طور خاص بی‌اندازه از آن لذت می‌بردم، ناامید کردن ایرانی‌ها در مواردی بود که عادت کرده بودند با آن‌ها کنار بیاییم. ما با هر کدام از این نمایش‌های کوچکِ عزم آمریکا، به دنیا می‌فهماندیم که بر خلاف دولت‌های قبلی، حاضر نیستیم برای اجتناب از درگیری‌های دیپلماتیک جزئی، خودمان را به کوچه‌ی علی چپ بزنیم [و اقدامات ایران را نادیده بگیریم]، یا مماشات کنیم.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور، با چاشنی اتهامات بی‌اساس و تکراری علیه ایران [دانلود]

سال ۲۰۱۹، «جواد ظریف» وزیر خارجه‌ی [وقت] ایران، می‌خواست برای آن‌چه که ایران ادعا می‌کرد «امور مربوط به سازمان ملل» است، به آمریکا بیاید. واقعیت این است که ظریف عاشق نیویورک، رستوران‌های خوب، و هتل‌های پنج‌ستاره است. به علاوه از فرصت سفر به نیویورک برای زمزمه‌ی پروپاگاندای ایران (مثلاً این‌که «برنامه‌ی هسته‌ای ما هرگز قرار نبوده به تولید تسلیحات هسته‌ای منجر شود») در گوش خبرنگاران پرشوق‌وذوق و نالایق جریان اصلی آمریکایی هم نهایت استفاده را می‌کرد. دوست داشت با سناتور «دایان فاینستاین» [جزئیات بیش‌تر]، سناتور «رند پال» و دیگر رهبرانی هم ملاقات کند که از اعتراف به گستردگی تهدید رژیم ایران امتناع می‌کنند. و اغلب در جلسات اندیشکده‌ای با سازمان‌هایی مانند «شورای روابط خارجی» نیز شرکت می‌کرد؛ جایی که او و به‌اصطلاح نخبگان مته‌به‌خشخاش‌گذار حوزه‌ی سیاست می‌توانستند دور هم، از تعصب رادیکال مسیحی مایک پمپئو افسوس بخورند. سکولارهای نظام [آمریکا] و دین‌سالاران اسلام‌گرا؛ یک اتفاق‌عقیده‌ی واقعی.

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

«این نشست طبق رویه‌ی عادی ملاقات نماینده‌ی ایران با اعضای کنگره صورت گرفت.» واکنش «علی‌رضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، به گزارشی که از دیدارهای ظریف با «دایان فاینستاین» سناتور ارشد ایالت کالیفرنیا، پرده برداشته بود. اگرچه این دیدارها در دوران حضور ظریف در نیویورک به عنوان نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل رخ داده بودند و تداوم آن‌ها در دوران خدمت ظریف به عنوان وزیر خارجه، اثبات نشد، اما همچنان «رویه‌ی عادی ملاقات نماینده‌ی ایران با اعضای کنگره» محل سؤال است و این سؤال هنوز بدون پاسخ است که دیدار و صرف شام توسط ظریف با یک نماینده‌ی مجلس سنای آمریکا طبق کدام تعریف، «عادی» است؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «دایان فاینستاین» اولین زن یهودی در سنای آمریکا و میزبان ضیافت شام با ظریف کیست؟

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ چرا سیاست خارجی دولت روحانی شکست خورد؟

›› برجام وزیر خارجه را بالا برد و زمین زد/ ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها

من و «برایان هوک» ‏[نماینده‌ی ویژه‌ی پمپئو در امور ایران و مدیر «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا] ‏دستور دادیم ویزای ظریف رد شود (اقدامی که طبق توافق‌نامه‌ی مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ در چارچوب حقوق قانونی آمریکاست)، چون هیچ کار واقعی‌ای در سازمان ملل نداشت. تیم ما در نهایت از منع کامل سفر ظریف به آمریکا کوتاه آمد، اما توانستیم بسیاری از فعالیت‌های او را محدود کنیم و محدودیت‌هایی علیه کارهایی وضع نماییم که نماینده‌ی دائم او [و ایران] در سازمان ملل می‌تواند در آینده انجام دهد. نه‌تنها فعالیت [نمایندگی] ایران [در سازمان ملل] در آمریکا را محدود کردیم، بلکه در سازمان ملل به جهان‌گراها [گلوبالیست‌ها] نشان دادیم که تیم رهبری بسیار متفاوتی از دولت‌های قبلی آمریکا هستیم. در مورد این مسئله‌ی تاکتیکی، می‌توانستم نهایتاً یک قدم کوتاه بیایم، چون از همان ابتدا خواسته بودم دو قدم پیش بروم.

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

«مجید تخت‌روانچی» (راست) نماینده‌ی دائم وقت ایران در سازمان ملل، ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ طی نشست شورای امنیت سخنرانی می‌کند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، افتخار می‌کند که کشورش در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، بر خلاف تعهداتش به عنوان میزبان مقر سازمان ملل، در فعالیت‌های نمایندگی ایران در این سازمان اختلال ایجاد کرده و حتی با خودداری از صدور ویزا برای «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی وقت ایران، جهت شرکت در نشست شورای امنیت، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی را از حقوق خود به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، محروم نموده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آن چه کسانی هستند؟

سال ۲۰۲۰ دیگر خبری از ارفاق نبود: زمانی که ظریف، تنها چند روز پس از حمله‌ی ما به سلیمانی [و ترور او]، به دنبال حضور در شورای امنیت بود، اعلام کردیم که به هیچ عنوان به او ویزا نخواهیم داد. طولی نکشید که بزرگ‌ترین مماشات‌کنندگان جهان با من تماس گرفتند. اول از همه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل [وقت] سازمان ملل زنگ زد: گوترش یک رادیکال سوسیالیست پرتغالی مهربان بود که از نظر شخصی [نه کاری] او را بسیار دوست دارم. التماس‌های او به من یادآوری کرد که ما با رد ویزا در واقع داریم یک تیر و دو نشان می‌زنیم. چند دقیقه بعد، «دومینیک راب» وزیر خارجه‌ی [وقت] بریتانیا زنگ زد؛ تقریباً قطعاً به درخواست گوترش بود، چون معروف بود که راب رابطه‌ی خوبی با من دارد. راب هم همان مسئله را، هر چند با ظرافت بیش‌تر، مطرح کرد. ابداً؛ این‌بار دیگر کوتاه نیامدم.

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، طی دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در اوایل مارس ۲۰۲۰ در مقر این سازمان در نیویورک. پمپئو می‌گوید پس از خودداری‌اش از صدور ویزا برای «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی وقت ایران، جهت سفر وی به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت در سال ۲۰۲۰، گوترش اولین کسی بوده که با وزیر خارجه‌ی آمریکا تماس گرفته و خواستار تجدیدنظر در این‌باره شده است. (+)

ماجراهای ویزا همچنین نشان دادند توقعی که جهان از ایران دارد، چه‌قدر ناچیز است. بگذارید یک مثال بزنم: سال ۲۰۱۶، من به همراه «فرانک لوبیوندو» نماینده‌ی نیوجرسی، و «لی زلدین» نماینده‌ی نیویورک، برای سفر به ایران درخواست ویزا دادم؛ هنوز منتظرم ویزایم را تأیید کنند. اگرچه من درک می‌کنم که آمریکا باید برای دیپلمات‌های جهان تسهیلات ویژه فراهم کند، چون ما میزبان مقر سازمان ملل هستیم؛ اما هیچ دلیلی وجود ندارد که ظریف بتواند آزادانه به آمریکا سفر کند، در حالی که اعضای کنگره یا وزیر خارجه‌ی آمریکا نمی‌توانند به ایران سفر کنند. هرچند مطمئنم ایرانی‌ها برای هواداران رژیم مثل «ایلهان عمر» [نماینده‌ی مسلمان ایالت مینه‌سوتا]، یا مماشات‌کارهایی مانند «جان کری» [وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا]، فرش قرمز پهن خواهند کرد.

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

گفت‌وگوی «محمدجواد ظریف» (راست) وزیر خارجه‌ی وقت ایران، و «جان کری» همتای آمریکایی وی، در حاشیه‌ی مذاکرات هسته‌ای که منجر به امضای برجام شد. متأسفانه دستگاه سیاست خارجی دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت ایران، تصور می‌کرد مشکلات میان تهران و واشینگتن با استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو قابل‌حل هستند؛ در حالی که محتوای کتاب «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی بعدی آمریکا، و سرنوشت توافق هسته‌ای به‌صراحت این نظریه را رد کرده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اولین زن محجبه در کنگره آمریکا؛ آن‌چه باید درباره «ایلهان عمر» بدانید

کار دیگری که برای کارزار دیپلماتیک ما ضروری بود، همسو نگه داشتن نهاد بین‌المللی مسئول بازرسی‌های هسته‌ای بود. سال ۲۰۱۹، [«یوکیا آمانو»] مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت. مبارزه برای جایگزینی او، در اصل مبارزه بر سر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. جای تعجب نداشت که روس‌ها و حزب کمونیست چین یک نامزد خاص را مدنظر داشتند. ما یک نفر را به نام «رافائل گروسی» مدنظر داشتیم که در سفرم به عنوان عضو کنگره به وین با او آشنا شده بودم؛ همان زمانی که متوجه شدم جان کری و «وندی شرمن» [معاون سیاسی وزیر خارجه‌ی آمریکا در دولت باراک اوباما] با یک سری قرارداد جانبی مخفیانه موافقت کرده‌اند [ارجاع به قسمت پنجم مجموعه گزارش].

کتاب مایک پمپئو: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» (راست) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، اواسط آگوست ۲۰۲۰ طی سفری رسمی، در کاخ «بلودر» در شهر «وین» پایتخت اتریش، با «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار می‌کند. پمپئو می‌نویسد از دوران نمایندگی‌اش در کنگره‌ی آمریکا با گروسی آشنا شده و پس از درگذشت «یوکیا آمانو» دبیرکل سابق آژانس، دولت ترامپ با لابی و تلاش بسیار، گروسی را به عنوان دبیرکل بعدی انتخاب کرده است. (+)

گروسی اگرچه بی‌نقص نبود و بعدها تحت فشار شدید ایرانی‌ها قرار گرفت، اما حداقل عروسک خیمه‌شب‌بازی روس‌ها و چینی‌ها نبود. همین برای من و «جکی وولکات» نماینده‌ی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک وطن‌پرست برجسته‌ی آمریکایی بود، کافی بود. هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی آمریکا امکان نداشت آن‌قدر که ما برای دستیابی به یک نتیجه‌ی بهتر در آژانس تلاش کردیم، تلاش کند. تحت رهبری جکی در نوک حمله، رأی جمع کردیم؛ نامزدهای دیگر را خرد کردیم؛ و گروسی را با رأی قاطع، انتخاب کردیم. ایرانی‌ها که دنبال یک مماشات‌کننده بودند، حالا به‌شدت شکایت می‌کردند که گروسی «آدمِ آمریکا»ست. امیدوار بودیم که حرف آن‌ها درست از آب دربیاید.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

یکی از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را بررسی می‌کند. ادعای «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی انتخاب «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس انرژی اتمی، با تلاش و لابی دولت ترامپ، اگر صحت داشته باشد، مهر تأیید دیگری بر نفوذ آمریکا در آژانس و دلیل دیگری برای بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ژنرال اسرائیلی: به لطف بازرسی‌های آژانس اطلاعات زیادی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران داریم


آن‌چه خواندید قسمت دهم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران»/ نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‏دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی

◄ قسمت نهم: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 149
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    پمپ او به شدت با ظریف دشمن بود به همین دلیل برای کوچک کردن ظریف این مطالب چرت را می زند، ظریف سی سال در آمریکا زندگی کرده ، مشرق قدری انصاف.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      همون ۳۰ سال کار خودشو کرده!
    • عبداله IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      درسته که حرفای "مایک" (پمپ او) ، پشیزی ارزش نداره و دیر یا زود گرفتار انتقام خواهد شد. اما این موجب تطهیر و یا تقدیر افرادی مثل جواد (ظریف) هم نخواهد بود...
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      18 24
      بیا برو گمشو بابا
    • 111 IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      50 51
      جالب است که سخنان پمپئو قاتل سردار حاج قاسم ، شده است حجت
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      18 25
      خداییش بدون سیاست ورزی خیلی فرقه بین ظریف و بقیه.کاش اون فایل خصوصی نبود و سید میتونست از ظریف استفاده کنه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      44 17
      خیلی دوست دارم که حرفهای این منافق رو نپذیرم ولی متأسفانه وقتی به پیشینه دولت روحانی در تجمل‌گرایی نگاه میکنم، بنظر میرسه که حرفای پمپئو استثناعا در این مورد راست باشه ،وقتی رییس جمهور یک کابینه برای رفتن به هتل در استان دیگه سفارش تشک مخصوص میده اگر وزیرش در نیویورک جای حل مشکل مردم با پول بیت المال بفکر زیرآبی رفتن و رستوران بازی نباشه ، باید تعجب کرد ،دولت روحانی بدترین دولت ایران با اختلاف .....
    • علیرضا IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      26 39
      موافقم از کی تا حالا حرف فاسقی مثل پمپئو سند شده؟
    • تبریز IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      28 50
      دقیقاً درست نوشتین. ظریف یک قهرمان وطن پرست بود و هست ولی مشرقی ها با این تیتر نشان دادند که حاضرند برای حذف رقیب مصالح ملی و منافع ملی نظام را زیرپا بگذارند و عملا ثابت کردند که بین ظریف و پمپءو ، پمپئو را انتخاب می کنند. و همین بی بصیریتی مشکل اساسی این کشور و این نظام است.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      41 16
      دقیقا مشکل همینه که آقای ج.ا سی سال خرج کسی رو در نیویورک داده که بایستی به وقتش از منافعش دفاع میکرده اما اونقدر به تجملات و ظواهر محيط وابسته شده که منافع یک ملت و سرزمین رو باهاش تاخت میزنه
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      34 4
      من فقط دارم برای کشته شدن این پمپ خون لحظه شماری میکنم
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      33 6
      111! سخنان پمپئو حجت نیست؛ حجت ما عملکرد ضعیف و کارنامه سرشار از نکبت دولت روحانی و وزیر پرمدعای او (ظریف) است.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      8 13
      برای خراب کردن رقیب به هرچیزی متوسل نشید پمپو به خاطر اینکه در مقابل ظریف به هیچ دستاوردی نرسید غلو می‌کند اد به ظریف باخته
    • گاندو4-5-6-7-.... IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      10 4
      پس چرا هنوزززززززز فداییان و سینه چاکان قسم خورده ظریف همچنان در همین دولت انقلابی باززززززززهم همچناااااااااان در سفارت خانه های مهم از چین تا آلمان !!!! باقی مانده اند یا بدتر اینکه در همین دولت انقلابی بازهم به مسئولیت های بسیار مهم و حساس وزارتخانه یا به سفیری کشورهای مختلف منصوب می شوند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! پیدا کنید پرتقال فروش راااااااااا
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      8 5
      دقیقا. البته مشرق هم فقط از قول پمپ او زده. هم آقای ظریف مشخص است که سطح اش از این حرف ها بالاتر است و هم پمپ او مشخص است که هر چیزی را ممکن است بنویسد و دروغ برایش مهم نیست. ضمنا دشمن همه را به کیش خود پندارد.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 4
      گدا گشنه ها وطن فروشها
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      7 8
      ظریف ذاتأ غربی است
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      13 6
      کسانی که وقیحانه از ظریف دفاع می کنند در تمام خیانتهایش شریکند. ظریف میرزا آقا خان نوری را روسفید کرد. اگر روزی میرزا آقاخان نوری پس از حمله انگلیس به بوشهر، استقلال افغانستان را اعلام کرد و هرات را فدا کرد، ظریف بدون شلیک یک گلوله تسلیم شدن ایران را اعلام کرد به امید وعده آب نبات نسیه. از او پلیدتر است کسی او را دوست دارد.
    • US ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      8 5
      30 سال تو آمریکا زندگی کرده آمریکایی شده مملکت رو بر باد داد هسته ای رو بر باد داد
    • l IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      7 3
      برای همین ایران را به بهای ناچیزی می فروختند. تعجبم اینگه چطور راست راست می چرخند..
    • سوخته IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      4 3
      خدا این دارو دسته غربی را با رییس شان روحانی لعنت کند
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 2
      دست خودشان‌ نیست ذاتا محافظه کارند. هر رییس جمهوری از خطه شجاعان وزیر گذاشت مملکت ضرر کرد چه روحانی چه رییسی.
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      5 6
      فکر کنیدمیخوایید خواستگاری یا لباس بخرید انصافا با سعید جلیلی و این جدیده کوچولوئه که اسمشو نمیدونم و ابراهیم میرید یا با روحانی و ظریف؟.انصافا لباس پوشیدن وقیافه وحرف زدن وزیران ابراهیم با حسن رو مقایسه کنید،من دیگه حرفی ندارم😃
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 3
      ظریف و روحانی بعد از گند عظیم برجام با چه رویی در انظار عمومی ظاهر میشن ؟!
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      7 1
      یادتونه امثال پمپئو میگفتند بنی صدر ملعون با ذوق مداوم به ساعت مچی طلایی که سرویس های جاسوسی غرب بهش داده بودند نگاه میکرد؟!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    45 41
    غلط کرده پمپگو ظریف آنقدری دین داره که از نجسخونه نره غذا بخوره. هرچی این بشکه نجاست گفت به عنوان فکت منتشر نکنید. اینا خودشون به خودشون دروغ میگن. خودشونم اعتراف میکنن که همیشه دروغ میگن
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      19 10
      پس چقدر ظریف نادونه که با این دروغگوها نشست و برخواست داشته و امضا هاشون رو تضمین میکرده
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      5 2
      چقد ساده ای بنده خدا میشه بگی هزاران هزار اقازاده که پدرانشون روسای ما و کشور هستند در اون‌نجسخونه چکار میکنند میشه بگی چرا مدارک تحصیلی این نجسخونه را میکوبید بر سر ما ها
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 3
      قرار بر نجاست باشه بعضیها نجستر از همه بودن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 7
      چرا خودت ناراحت می کنی اقا ظریف عاشق امریکا ونوکری ارباب خوب بجا اورد
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      7 3
      خوش به حال ظریف، که چه راحت با پخش تهمتهایی از این دست، گناهانش شسته میشه، برنامه زندگی پس از زندگی شبکه چهار رو اگه دیده باشین، یکی از راه‌های پاک شدن از گناه، همین تهمتهایی است که به سپس آبروی انسان پرتاب می‌شود.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    14 13
    باور کنید این را قبل از این که ظریف وزیر بشه گفتم که ظریف خیانت کار نیست ولی یک ادم احمق است که رهایش کنید مملکت را به راحتی مفت مفت دست دشمن می دهد . جهتش هم این است که مرعوب غرب است . سخنان او هم این مطلب را تایید می کند. صادقه و بدون هیچ غل و غش به اسلام و ایران خیانت می کند .
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      14 28
      به قرآن سواد درست و حسابی نداری والا ین حرف رو نمی زدی . ظریف فخر وزارت خارجه است و رو دستش تو خاورمیانه نداریم
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      9 3
      احسنت، رو دست ظریف تو خاور میانه نداریم، بخصوص در ملاقات ناگهانی در WC!!!! خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      8 4
      در بی خاصیت بو دن ومضر و خطرناک بودن عقل و فکر و سیاست های ظریف شک نکنید
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 2
      دقیقا خیلی درست گفتین ،ظریف همون نادانه دوست هست که با حماقتهاش می‌تونه چنان ضربه ای به ایران بزنه که هزاران هزار پمپئو نمیتونه بزنه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 6
    مگر توی هتل 5 ستاره چه خبره
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      4 3
      آخه مثلى معروفه كه ميمون هرچى زشت تر بازيشم بيشتر !
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    14 2
    حرف پمپئو که همش صادقانه نیست
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    12 8
    اکثر هم فکر های ظریف پیک موتوری تو امریکا رو به وزیر بودن تو تهران ترجیح میدن
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 6
      بی شعور
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 2
      حاجی یا همون مناخیم توالت شور تلرآویو، تو یکی دیگه خفه!!!!
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 2
      واقعا بی شعورند همفکرهاش.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    9 6
    اکثر هم فکر های ظریف پیک موتوری تو امریکا رو به وزیر بودن تو تهران ترجیح میدن
  • DE ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    33 20
    خیلی از ایرانیها شکم پرست شده‌اند! در غیاب پرورش شخصیت والا و محکم بدنبال ارزای هوس بوده و برای مادیات یک عمر هرس مییزنند. اینکه ظریف عاشق هتلهای لوکس بوده معلوم است که چقدر از عامه ملت فاصله داشته است. هتلهای لوکس سمبل قشر مرفه و لیبرال آمریکا و دقیقاً در تناقض با انقلاب استقلال خواه ایران میباشد.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 2
      این برای ما ارزشی نداره
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      13 4
      بله ایرانی ها شکم پرست هستند ولی کاسبان مظلوم تحریم در کاخ های لواسان مشغول به ریاضت هستند
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      6 3
      مردم دارن از شدت بدبختی به هم بدی میکنن بعد تو میگی شکم پرست شدن
  • DE ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    11 19
    خیلی از ایرانیها شکم پرست شده‌اند! در غیاب پرورش شخصیت والا و محکم بدنبال ارزای هوس بوده و برای مادیات یک عمر هرس مییزنند. اینکه ظریف عاشق هتلهای لوکس بوده معلوم است که چقدر از عامه ملت فاصله داشته است. هتلهای لوکس سمبل قشر مرفه و لیبرال آمریکا و دقیقاً در تناقض با انقلاب استقلال خواه ایران میباشد.
  • حسین IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    7 11
    ظریف ،روحانی و احمدی نژاد به کشور خیانت کردند.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      4 1
      ظریف و روحانی بزرگترین خیانت قرن به ایران کردنند اما بی انصافی که احمدی نژاد حامی مستضعفان رابااین دوخیانتکاریکسان دانست خدمات احمدی نژاد غیر انکار توسعه فناوری هسته ای مسکن مهر کاهش شکاف طبقاتی بادادن یارانه وسهام عدالت
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      احمدی نژاد حامی مستضعفان؟! خخخخخ نخندون مارو. یاد اون کچله افتادم که اسمش را گذاشته بود زلفعلی!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 5
    __ بسمه تعالی __ گر من بشکم دارم ارادت __ عشقم بشکم بوده ز عادت __ قربان شکم شوم سعادت __ نیست بهتر از این خدا بدادت __ باید برسد اگر نورزی __ عشقت بشکم ، بهیچ نیرزی __
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    9 10
    ماله کش اعظم جنایات رییسش ماله کشی می‌کرد
  • ایرانی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    22 3
    پمپئوی جاسوس و جنایتکار کارمند سیا که از ترس انتقام حتمی ایران عزیز لاغر شده انشاءالله به درک واصل خواهد شد! حالا هی باز بیاد از شدت سوزش از موفقیتها و پیشرویهای ما زوزه بکشه و جمله به جمله نسبت به ایران و ایرانی عقده گشایی بکنه.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 26
    حق با آقای پمپئو است آفرین
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      9 2
      رئیس ات نتانیاهوعه یا رجوی؟ برای هر کامنت چند میگیری؟
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 5
    کی عاشق و علاقمند هتلهای شیک و رستورانهای با تنوع نیست ظریف سالها تو آمریکا بوده و درس خوانده هیچی ازش نداشتن جز درس و مبارزه با شاه. هر کدوم از همینایی که به ظریف میتازن اگر جای او بودند وا داده و پرونده فساد داشتن
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      1 4
      مگه اونجا ایرانه برا این چیزا پرونده درست بشه
  • ایرانی با غیرت IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 5
    جناب مایک پمپئوی ابله و جنایتکار : بیخودی که به اون دیپلمات ساده لوح ما لقب " جواد نیویورکی" نداده بودند!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 5
    خب که چی ؟ نزدیکان آقای رئیسی هم علاقه دارن و جمع کثیری از مسئولین
  • مهدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    15 7
    ریا کاری تو کشور ما موج می زند برای بدست آوردن قدرت یک روز سفارت آمریکا وروز دیگر سفارت عربستان وانگلیس بالا میرون وچندروز دیگر عاشق آمریکا وعربستان می شوند....
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    23 23
    عقده کاری با شما کرده که منبع اظهاراتتان شده پمپئو .ظریف مثل شما خارج ندیده و گداگشنه نبود.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    13 4
    هنوز این آشغال زندست و به جهنم نرفته وای بر من
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    5 3
    اگر میدونستی ما ایرانیها برای کشتن تو و ترامپ با حداکثر درد برای شما دوتا و ملت آمریکا چه اشتیاقی داریم و ثانیه شماری میکنیم از سوراخ هم بیرون نمیومدی چه برسه کتاب بنویسی
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 6
    ظریف رو شست و پهن کرد.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    20 5
    اینجا چون پمپئو بر ضد ظریف حرف زده مورد قبول شماست در مورد بقیه شخصیت های نظام هم حرف های این سگ صهیونیست را منتشر کنید
  • راسخ IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    9 2
    پمپئو همان کسی است که سردار سلیمانی را تروریست خطاب می‌کرد و ایشان را به شهادت رساند. حالا این آدم شده منبع موثق؟ پیش از انتشار اخبار این‌چنینی، قدری تفکر کنید.
  • مصطفی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 5
    جالبه آمریکایی ها چقدر پابند باطل خودشون هستند و ایران هایی که جنگ رو دیدن ظلم ابر قدرت رو دیدن چشمشون دنبال در و دیوار انجاس . واقعا به اندازه هشت سال متاسفم
  • Amirreza14 IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    19 2
    صحبت های پمپئو را در مورد سایر شخصیت های نظام را منتشر کنید تا انصاف رعایت بشه
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      7 4
      درباره اونا دروغ میگه.خخخخخخخ
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    9 11
    خاکبرسرت زریف
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      5 4
      خفه شو
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 1
      خاک بر سر خودت!
    • یاحق IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 0
      خاک برسرتو ودشمنان نادان دکتر ظریفِ شریف
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    7 6
    دیدگاه های سیاسی پمپئو هر چند ارزشی ندارد اما ارزیابی او از خصلت شخصی ظریف بسیار درس آموز است درس آموز از این جهت که چگونه عشق به « رستوران ها » و « هتل ها » می تواند نقطه ضعف یک دیپلمات باشد و از آن جا ضربه بخورد. شاپور بختیار در جلسهٔ محرمانه شورای امنیت کشور در روزهای اوج انقلاب از شخصیت امام خمینی تحلیلی دارد که بسیار شنیدنی است او می گوید « ( امام) خمینی درویش مسلک است و برای خودش چیزی نمی خواهد زندگی زاهدانه ای دارد ». خبرنگار گاردین در ملاقات با امام خمینی می نویسد « شخصیت امام خمینی بسیار مؤثرتر از پاپ است چرا که ناهار پاپ چهار ساعت طول می کشد اما ناهار امام فقط ده دقیقه »! معروف است معاویه از یاران امام علی می خواست او را توصیف کنند و در جلسهٔ خصوصی « های های گریه می کرد» از جمله این افراد ضرار بن ضمره یار غار امیر المومنین است که شرح دیدارش در نهج‌البلاغه ذکر شده ، وقتی معاویه با اصرار وسماجت از او خواست علی را برایش توصیف کند ضمره از محسنات بی بدیل امام بسیار سخن گفت و اشاره کرد به سبک زندگی علی « غذای او سفت ترین غذاها بود، از آن هم اندک می خورد.لباسش از پارچهٔ بسیار خشن بود شب ها چون مارگزیده به خود می پیچید و می فرمود « ای دنیا از من دور شو و دیگری را بفریب من تورا سه طلاقه کرده ام که رجوعی در کار نباشد » این تعاریف از دشمنان امامان و امام خمینی رسیده و همین موجب عزت مضاعف مومنین است که رهبرانی چون این بزرگان نفس ستیز دارند و وای به احوال ظریف و امثال او که در تاریخ از زبان دشمنان دنیازدگی و اسارتشان به نفس شیطانی نقل شده و احیانا خواهد شد. بعد از همین آشوب « زن زندگی هرزه گی » همایون ، ضد انقلاب و دارای شبکه در تقبیح دریوزگان ضد انقلاب فراری در توسلشان به مقامات غرب وحشی گفت « در دوران انقلاب کجا دیدید ( امام ) خمینی به دیدار این رئیس جمهور و آن رئیس دولت برود همهٔ رؤسا به حضورش می رسیدند و او هرگزپیش کسی نرفت» این ها سرمایه های انقلاب اسلامی است که از زبان دشمنانش نقل می شود. و وای به احوال ظریف و ظریفیان!
    • تبریز IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 3
      وای به حال شما که اینقدر ساده لوحانه حرفهای فردی مثل پمپئو را قبول میکنید و برای اثبات ذهنیات خود مقاله بلند بالا نوشته و از به دشمنان این مردم متوسل میشوید. حال اگر این حرفها را پشت سر جلیلی می گفت شما در مقابلش باز آیه و حدیث ردیف میکردید و آنها را رد میکردید .... چرا؟ برای هدف وسیله را توجیه میکند و این ذهنیت ثبیت شده شماست.
    • تبریز IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      4 3
      وای به حال شما که اینقدر ساده لوحانه حرفهای فردی مثل پمپئو را قبول میکنید و برای اثبات ذهنیات خود مقاله بلند بالا نوشته و از به دشمنان این مردم متوسل میشوید. حال اگر این حرفها را پشت سر جلیلی می گفت شما در مقابلش باز آیه و حدیث ردیف میکردید و آنها را رد میکردید .... چرا؟ برای هدف وسیله را توجیه میکند و این ذهنیت ثبیت شده شماست.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 1
      مسئولی که لیاقت غذا خوردن درست حسابی نداشته باشه بدرد لاجرز دیوار هم نمیخوره یعنی هرکس که به خودش و غذاشو پوشش خود اهمیت نمیده عرضه مملکت داری نمیتونه داشته باشه که هیچ دهداری هم براش اضافیه،،،پس اون مورد هرچی گفتن چرته
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 5
      این علی افصحی از عقل شعور خالی هست دوستان شما دهن به دهن این نگذارید
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 4
      ۱۳:۲۰ دم پمپئو گرم
    • یاحق IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 1
      آقای علی افصحی دهنتو ببندلطفاً
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      1 1
      روحانی را دیدیم و ظریف را هم دیدیم ......عملکردی مداهنه گر،خوش خیالانه و دور از واقعیت که در نهایت با حماقتها و التماسها برای برجام بی فرجام فقط به خواری ایران منجر شد، هنوز دندان لق کرمخورده حمایت کورکورانه از روحانی و زیر مجموعه ناکارآمدش رو شما از دهانتان بیرون ننداختین ؟
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    10 1
    مایک پامپیو ...قاتل سردار سلیمانی
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    14 8
    واقعا خاک بر سر افسادطلبان
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      3 3
      چرا محاکمه علنی نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    15 17
    درود به آقای ظریف.
    • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      9 9
      ظریف واقعا یک فرصت بی نظیر برای کشور بود و هست .
    • آیدا IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      7 4
      یکی دیگه میخوره تو حال میکنی. چقد بدبختین شما
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      1 3
      خاک برسرت که می گوید درودبر ظریف
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    7 3
    اولا پمیپو غلط کرد ثانیا شما چقدر عقده و کینه دارید که حرف پمیو را نقل میکنید ؟؟ ثالثا این خبر چقدر اهمیت دارد که انرا تیتر میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وای بر شما کینه ورزان که کینه عقل و هوش تان را زایل کرده
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    5 7
    بله امثال اقای طریف ولایتی چمران و... که روزگاری با پول این مردم بورسیه شدند رفتن امریکا و عاشق رستورانها و هتلهای انجا شدند کم نیستن
  • فرهمند IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 2
    آقای زیدآبادی چند روز پیش در مورد کاندیدای جدید حزب جمهوریخواه رون دیسانتوز مطلبی را منتشر کردند و به نظام اخطار دادند در مورد شخصیت تندروی ایشان که اگر بر سر کار بیاید قطعا پنبه زنی خواهد کرد به گونه ای که ترامپ در مقایسه با او به کبوتر تشبیه شد. امیدوارم جدی بگیرند آنها که باید بگیرند
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      ۱۱:۲۳ عه منم که فامیلیم فرهمند هست خوشبختم پسرعمو...هههههه
  • محسن IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    9 1
    پمپئو دلش برای ما نسوخته. اگر هم راست گفته باشه ، انتشار این مطلب هیچ سودی نداره. لطفا تنش ایجاد نکنید.
  • حسين DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    21 6
    جواد نيويوركى نه تنها عاشق نيوريوركه بلكه مهمتر از اون عاشقه كاخ سفيده،كاخ سفيد كعبه آمال جواد نيويوركى است ، كاخ سفيد عبادتگاه و زيارتگاه جواد نيويوركى است،جواد نيويوركى افتخار ميكنه كه فارسى رو با لهجه يانكيها صحبت ميكنه،جواد نيويوركى با جان و دل در ركاب كاخ سفيد و براى كاخ سفيد و در زير پرچم كاخ سفيد و براى بقاى كاخ سفيد شمشير ميزنه و فدائى كاخ سفيده.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    16 4
    اسلاحتلبان عمله آمریکا در ایران هستن
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 3
    پس کی قراره این سگها رو سقط کگیم؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 4
    طی سی و پنج سال خدمت در.... هر وقت ماموریت میرفتیم در خانه های سازمانی مجموعه ساکن می شدیم و با تن ماهی و غذاهای در حد متوسط جامعه غذا میخوردیم و به کسانی که از جیب بیت المال خرج میکنند عرض میکنم که بدانید باید جواب بچه یتیم را در آخرت بدهیم .
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 2
      بازم خوش بحالت که شغلی داری ماموریتی میری مگر سکونت در خانه سازمانی مجموعه بد هست؟ خونه ما را ندیدی ما همون تن ماهی هم سالهاست سخته برامون و نخریدم چون بیکارم و درامد ندارم درسته نصیحت خوبه ولی خودتونم مراقب باشید فکر نکنید این چیزارو همه دارند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    7 2
    الان مشرق کل نظرات و ادعاهای پمپئو را راجع به نظام و مسئولانش تایید میکند یا فقط مورد ظریف را قبول دارد
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    8 2
    امیر عبداللهیان ظریف نیست
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    5 1
    اطرافیان اقاقی رییسی هم عاشق خرید از پاساژهای نیویورک بودند
  • ارش IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    7 2
    اگر یک نفر مثل ظریف داشتید گوش عالم را کر کرده بودید مشرق منتشر کن نکنه اینک نصفه نشر بدی!!!!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    4 2
    در عین الاسد چی بر سرت بیاد
  • دهقان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 4
    ظریف و امثال خودش و کل اصلاح طلب ها خاین به ایران و ملت بودند در دوران آنها که16سال طول کشید یکیش کل برنامه هسته ای تعطیل کرد یکیشم بتون ریزی کرد اگر صادق هستید خط قرمز نیست املاکی که اصلاح طلبها در اختیار دارند بررسی شود با میزان درآمدهای قانونی آنها که مثل اختا پوست چنبره زدن رو ملت و صدای هر معترضی را خفه میکنند فکر میکنیم الان کشور در دست حزب دیگه ای هست ولی در دست مافیای اصلاح طلب هست که همه ارکان دولت دست نشانده دارند پاک سازیم خط قرمز هست زجرش را ملت باید بکشند
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 7
    من نمدونم پمپئو راست میگه یا دروغ. ولی جناب ظریف ارادت داشتند به آمریکا. بزار بدونه راجع بهش چی میگن.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    5 3
    ظریف هر کی که بوده یه ایرونی بوده حتی اگر خائن هم باشه یه ایرونی خاین بوده اجازه نمیدیم یه امریکایی کثیف راجع بهش اینطور حرف بزنه. اگر بنا به قضاوت و نحاکمه ایت ملت ایران خودشون بلدن چی کار کنن نیازی به خودشیرینی یک امریکایی پروار شده با مشروب و گوشت خوک نداریم اینو هر کی بلده به انگلیسی بنویسه بره تو تویتر براش بنویسه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    5 0
    حالا دیگه رستوران رفتن هم باعث خجالت و ننگ است ؟!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    حالا چطور شده حرف مایک پمپئو برات حجت شده؟ ظریف بدبخت قربانی سیاستهای شما شد چند سال بعد شما رو هم میبینیم
  • انقلابی منطقی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    زمان مشخص خواهد کرد ظریف چه خدمتی به ایران کرد و چقدر متخصص و کاربلد بود...
  • دبیر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    هتل لوکس،،،آخه این چه منطقی، است ‌، که بعضی ها دارند،،،آخه کجاش ضد ملی وخلاف است،،با این حرف های ی جانی نمی شه قضاوت کرد،،ظریف یک انسان وطن پرست که می خواست ،شرلیط سخت تحریم را از ،کشور بردارد،دومیلیون ایرلندی در آمریکا هتل می روند ،چه اشکالی دارد،،زنده باد میهن عزیز،ویاد ، شهدای وطن جاوید،، ی دشمن کمتر بهتر،هزار دوست کم است،،،تاریخ ادامه دارد،،،،،،،،،،،،
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    مذاکره با شیطان بزرگ خوب نبوده پس چرا اینهمه مماشات اون که با تحریم کمر مردم مارو شکسته بهتر نیست یکبار برای همیشه کمرشو بشکنیم؟ بجنگیم تا کسانی که زنده میمانند زندگی شرافتمندانه داشته باشند مدیونی اگر نظرمو تایید نکنی
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 5
    شیخ بنفش انگلیسی و ظریف آمریکایی و دولت تدبیر و امید چه بلاهایی که سر مملکت نیاوردن.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 2
    ظریف خیلی بده. عبداللهیان خوبه.
  • استقلال بزرگ IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 1
    اولا ادم به هموطنش پشت نمیکنه،،اقای ظریف هم هموطن ماست،،باید مشاورهای ارشد که بتونن کمکش کنن،،که بهمون خدمت کنن،،نه اینکه پشت پا بهشون بدیم،،فرقی نمیکنه که از چه دسته ای هستن،،فقط به امریکه و چینیها خدمت گذار نباشیم،،دانش رو افزایش بدیم،،علم رو بیشتر کنیم،،
  • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 0
    معلومه وطن دوستی و وفاداری دکتر ظریف بدجوری آتیشش زده .!
  • NL ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    فقط ظریف نیست که عاشق اروپا و آمریکا هستش هر کدومشون که به خارج میان آن کار دیگر میکنن!
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    طبق اقرار پمپئو او هم دروغ گفته و هم دزدی کرده و هم هر غلطی را دلش خوایته انجام داده پس ننی تواند حرف اش در مورد ظریف درست باشد
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 2
    ای کاش قدرت داشتم و ظریف رو به فلک می بستم
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      2 0
      😐 درست ظریف رو قبول ندارم ولی حرفهای اینم درست نیست
  • بشار عبدالواحد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 1
    درود
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    یادم یک زمانی سخنی از امام بود که میگفت هر وقت امریکا از شما تعرف کنه بدون که انقلابی نیستین
  • محسن .ف IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 4
    ظریف مرد بزرگ سیاست
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    6 5
    کسی که ظریف را هموطن می داند، لابد ربع پهلوی و رجوی هم هموطن او هستند.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 2
    ظریف ثابت کرد که مامور به تحویل دادن ایران به آمریکا است چون همه می دانیم که ایران کوچکترین تراکنش بانگی رسمی با هیچ کشوری در دنیا ندارد که FATF آن را بخواهد قطع کند و آخرین مورد آن بانک چینی کونلون بود که در سال 97 دیگر رابطه اش را قطع کرد. چرا در مورد پدر و اجداد ظریف و عراقچی تحقیق نمی کنید؟ قطعا خیلی چیزها دستتان می آید.
  • اصلاح طلب IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    هدف اصلی امریکا از تحریم ها همزمان با اجرای نفت شنی و خودروی برقی تصاحب بازار نفت ایران بود این دعواهای چپی و راستی در داخل ایران هم کار عوامل خود اسراییل و امریکاست...10 سال دیگه امریکا با کامل شدن توسعه فناوری های تجدید پذیر خودروی برقی و خورشیدی با همکاری روسیه اجازه صادرات یک قطره نفت و گاز رو به ایران نمیده مطمئن باشید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 2
    ظریف اغلب وقتش را می گذراند . علی برکت الله
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    16 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    14 1
    همشون همینن. ضرغامی که یه سفر رفت امارات سه برابر برگشت. هزار فامیل حریص انحصارطلب وارث اشغالگران تاریخ هستن.
  • دشمن دانا به از نادان دوست... IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    تجمل گرایی و ولخرجی بی حد و حصر و اروپایی گردی و عیش و نوش های نجومی و جشنوارهای بریز و بپاش ها و اسراف های هولناک و جوایز گران و سکه و طلا و ویلا و بذل و بخشش و حاتم بخشی های بی مورد به بیگانگان و سفرهای آن چنانی و اجناس لوکس و گرانقیمت کمر مردم را شکست گویی که سیل گرسنگان اشرافی گری بسیار هجومی حمله کرده به بیت المال و چنان چپاول کرده باشند که گرسنگان واقعی نکنند! پمپئو راست یا دروغ می گوید مهم نیست، دشمن دانا به از دوست نادان/ دشمن دانا / بلندت می کند /می زند بر زمین نادان دوست/ گاهی حرف دشمن قابل پذیرش نیست اما قابل بررسی است هنره کاخ نشینی و کوخ سازی همیشه برای ایران دو قطبی و فروپاشی و فاجعه آورده است آن قدر سیری ناپذیر که انقلاب ها و قوانین و دین هم بر ان نتوانست مهار زند!
  • سیامک DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    17 3
    در زبان دیپلماتیک و سیاست وقتی میگویند یارو عاشق رستورانها و هتل های لوکس امریکا بوده معنی آن خیلی ساده است یعنی اینکه یارو عاشق امریکا بوده است.فهمیدن معنی آن خیلی سخت بود ؟ وقتیکه یک وزیر ایرانی شماره تلفن گوشی شخصی اش را به وزیر خارجه امریکا میدهد بنابرین معنی اش را باید بفهمید.بنابرین خودتان را فریب ندهید
  • حامد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 1
    پمپئو از فرد باسوادی چون ظریف می ترسه
  • شهروند IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    اونی که میگه من نمیخورم دوبار میخوره.اونی که میگه من و بچه هام دوست نداریم ۷ تا ۶تا بچه هارو می‌فرسته ینگه دنیا .البته بعد بابا میگه بچه های من سفیر گویای نظامند .بچه مصاحبه میکنه میگه من سفیر هیچ کس نیستم .الغرض همه لقمه رو تو دهانشون می‌گذارند. کسی تو چشمش نمیکنه .
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    چرا واقعا باید صحبتهایی دشمن خونی ما یعنی امریکا جنایتکار معیار باشه. انقد یعنی ما سقوط کردیم که برای دلیل مخالفتمون با اقای ظریف بریم به پمپو کثافت استناد کنیم ؟؟؟ چراااااااا
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    از کجا میدانید که آنچه پمپئو در کتابش نوشته حقیقت است؟
  • تنهای ایرانی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    3 2
    ظریف حداقل انگلیسی رو فول بود
  • DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 0
    حالا الان امریکاییا شدن راستگو و شدن منبع برای کوبیدن ظریف .چقدر کینه اای خاکبرسرتون
  • حامد IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    2 3
    اگر حتی فاسد هم بود ولی بیلیاقت نبود
  • مهدی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 1
    خاطرات این مرد چیزهای جالبی رو بیان میکنه
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 1
    ظریف هپروتی بود............
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    مشرق با این اراجیف نمیتونی بی کفایتی عبداللهیان اصولگرا رو ماله کشی کنی. ننگ ما وزیر خارجه .... ما
  • من IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    مشرق یکباره بگو مرغ حق ما یکی پمپ والسلام
  • اا IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    از حرفهای پمپ گوه و قاتل سردار برای کوبیدن وزیر مورد اعتماد رهبری استفاده می‌کنید؟ واقعا؟
  • سعید IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    فایده ( بد ) ، نمایان شدن محاسن ( خوب )است . اگر ذلالت غربگرایی نباشد ، معنای عزت نفس و استقلال به خوبی نمایان نمی گردد . این است حکمت آفرینش این جماعت .
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 1
    نه اینکه فکر کنید ظریف آدم کم هوش و شهوت رانی بود بلکه درستش یک بد ذات لجباز باهوش اطلاعاتی خشن است 😂🤗 خدایا به خودت پناه می آورم از شر شیاطین انس و جن
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 1
    حکومت اسلای ایران باید روحانی وظریف را به اتهام ظلمهایی که در حق ملت ونظام ایران را داشته اند محاکمه کند
  • علی IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 2
    ظریف یک وزیر ترسو و وابسته به غرب بود و هست . او برای رعب و وحشت مردم کشورش گفت . آمریکا با یک بمب تمامی ایران را نابود می‌کند.!!! عکس و گفتار و مزخرفات ایشون را در محیط پاک رسانه هرگز منتشر نکنید.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 0
    خیلی خوبه که کتاب پمپ گوه رو سند قرار میدی ترس از اومدن ظریف برای انتخابات بعدی رعشه بر لرزه دولت انقلابی انداخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس