مایک پمپئو و دونالد ترامپ - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا در عین نقض آشکار ادعای ترامپ درباره حمله آمریکا به مکان‌های فرهنگی در ایران، می‌گوید حرف‌هایش با رئیس‌جمهور یکی است. به عبارت دیگر، بالا همان پایین است؛ سیاه همان سفید است.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت نوزدهم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای ماست‌مالی حمله به «مکان‌های فرهنگی» ایران/ در دولت ترامپ، بالا همان پایین بود و سیاه همان سفید

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۱۱: رهبرها همیشه آماج حمله هستند؛ با این قضیه کنار بیا

می‌خواستند بین ما اختلاف بیندازند. من هیچ‌وقت در دامشان نیفتادم.

شکایت‌های من درباره‌ی نحوه‌ی رفتار رسانه‌ها در دولت ترامپ بسیار زیاد هستند، اما بگذارید با تلاش‌های رسانه‌های حوزه‌ی سیاست خارجی برای ایجاد اختلاف میان من و رئیس‌جمهور ترامپ شروع کنم. فکر نمی‌کنم علاقه‌ی زیادی به تحلیل این مسئله داشتند که ما مثلاً درباره‌ی فلان موضوع یا فلان مسئله چه دیدگاه‌های متفاوتی داریم. فقط به دنبال دعوا میان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش یا کاخ سفید و وزارت خارجه بودند. این دعواها از یک طرف به فروش تبلیغات و اشتراک [نشریه‌ها] کمک می‌کنند و از طرف دیگر اجرای مأموریت رئیس‌جمهور را دشوارتر می‌کنند. «جیمز بیکر» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، کمی قبل از این‌که من شغل قدیمی‌اش را به عهده بگیرم، درباره‌ی ناهماهنگی علنی میان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه به من هشدار داد: «اگر رهبران جهان ذره‌ای از اختلاف میان تو و رئیست بو ببرند، دیگر با یک آدم بی‌کار [و ناتوان] هیچ فرقی نخواهی داشت.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، می‌گوید با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه‌ی قبل از «مایک پمپئو»، اختلاف‌نظر دارد و حمایت تیلرسون از برجام را یکی از دلایل اخراج او معرفی می‌کند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ماجرای کودتا در دولت ترامپ چیست؟

›› «جیم» هم جیم زد/ در کابینه ترامپ «سگ دیوانه» عقل کُل بود

›› تیلرسون بعد از اخراجش نفس راحتی می‌کشد/ «پمپئو» متحد ترامپ در خروج از برجام است

رسانه‌ها تلاش گسترده‌ای برای ایجاد تفرقه میان من و رئیس‌جمهور کردند. ژانویه‌ی ۲۰۱۸، به عنوان مدیر سی‌آی‌ای، در برنامه‌ی یک‌شنبه‌ی [شبکه‌ی جمهوری‌خواه] «فاکس‌نیوز» به مجریگری «کریس والاس» حضور پیدا کردم. والاس نیمه‌ی اول مصاحبه را صرف زیر سؤال بردن صلاحیت روانی رئیس‌جمهور کرد. می‌خواست مرا وادار کند رئیس‌جمهور ترامپ را تخریب کنم:

والاس: سی‌آی‌ای به طور روتین، درباره‌ی رهبران جهان ارزیابی روانی انجام می‌دهد. ارزیابی شما [به عنوان مدیر سی‌آی‌ای] درباره‌ی رهبر جهانی‌ای که از خودش به عنوان یک «نابغه‌ی بسیار باثبات» یاد می‌کند، چیست؟

پمپئو: کریس! من احترامِ دادنِ پاسخ را برای این سؤال قائل نیستم.

«دونالد ترامپ» بارها و بارها خودش را با عبارت‌هایی نظیر «نابغه‌ی بسیار باثبات» توصیف کرده است؛ از جمله در ویدیوی بالا که خودش را یک «نابغه‌ی بی‌اندازه باثبات» معرفی می‌کند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› عرق جبین یا زنان کانادایی؛ ثروت دونالد ترامپ از کجا آمده است؟

›› «زندگی در کثافت»: از مجسمه ترامپ که می‌گوید «روی من ادرار کن» تا «گشت مدفوع» در شهرهای آمریکا

مورد دیگر، «آندریا میچل» خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز بود. طی روزهای پس از حمله به «[قاسم] سلیمانی» [فرمانده‌ی وقت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران]، رئیس‌جمهور ترامپ گفته بود که آمریکا در پاسخ به حمله‌ی تلافی‌جویانه‌ی ایران، ممکن است به اماکن فرهنگی ایران حمله کند. یک‌شنبه‌ی قبل از آن، من در تلویزیون حاضر شده بودم و گفته بودم که هر کاری انجام بدهیم، کاملاً مشروع [و در چارچوب قانون] خواهد بود. با این وجود، این مسئله، فرصتی به آندریا داد تا اصل موضوع را نادیده بگیرد و بخواهد مرا در دامِ انتقاد از رئیسم بیندازد:

میچل: آقای وزیر، خیلی متشکرم. یک سؤال درباره‌ی موضوع «مکان‌های فرهنگی»، چون رئیس‌جمهور در «ایرفورس وان» [هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور آمریکا] بعد از حضور شما در برنامه‌های گفت‌وگوی یک‌شنبه، گفت: «آن‌ها [ایرانی‌ها] اجازه دارند مردم ما را بکشند. اجازه دارند مردم ما را شکنجه و فلج کنند. اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده کنند و مردم ما را منفجر کنند. آن‌وقت ما اجازه نداریم به مکان‌های فرهنگی آن‌ها دست بزنیم! چنین چیزی نیست.» «[مارک] اسپر» وزیر دفاع، به‌صراحت گفته است که از دستور حمله به یک مکان فرهنگی، پیروی نخواهد کرد، [چراکه این کار] یک جنایت جنگی است. برای من سؤال شده که آیا شما هم با استفاده از مشاوره یا نقش خود، مقابل این خواسته‌ی رئیس‌جمهور خواهید ایستاد یا خیر. و دوماً...

پمپئو: واقعاً برایت سؤال نشده، آندریا. واقعاً برایت سؤال نیست.

میچل: خب، رئیس‌جمهور بارها این را گفته...

پمپئو: من روز یک‌شنبه بدون ابهام حرفم را زدم. موضع من کاملاً با آن‌چه رئیس‌جمهور گفته است مطابقت دارد. [«آدام شیف» نماینده‌ی دموکرات ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و رئیس وقت کمیته‌ی اطلاعات این مجلس در واکنش به تناقض‌های آشکار پمپئو در این مصاحبه گفت، وزیر خارجه‌ی آمریکا ظاهراً دارد می‌گوید بالا همان پایین است و سیاه همان سفید است (لینک).]

میچل: نه، اما رئیس‌جمهور...

پمپئو: کاری که ما... هر اقدامی که انجام می‌دهیم با حاکمیت قانون بین‌المللی مطابقت خواهد داشت. و شما... مردم آمریکا می‌توانند از این بابت مطمئن باشند.

میچل: اما آیا سایت‌های فرهنگی منتفی هستند، قربان؟

پمپئو: اجازه دهید به شما بگویم چه کسی به فرهنگ ایرانی صدمه زده است. کسی که این کار را کرده، آمریکا نیست؛ آیت‌الله است. ببینید چه کسی آزادی مذهبی را [در ایران] انکار کرده است؛ ببینید چه کسی... فرهنگ ایرانی، غنی است و ریشه در تاریخ و تعقل دارد؛ اما آن‌ها جلوی تداوم این فرهنگ را گرفته‌اند. اگر به گذشته برگردید و به جشن‌های مربوط به کوروش و نوروز نگاه کنید، به مردم اجازه‌ی جشن گرفتن را نداده‌اند. به خانواده‌ی افرادی که خودشان کشته‌اند (افرادی که قاسم سلیمانی کشت)، اجازه نداده‌اند برای اعضای خانواده‌شان عزاداری کنند. منشأ خطر واقعی برای فرهنگ ایرانی، آمریکا نیست.

کتاب مایک پمپئو: ماجرای ماست‌مالی حمله به «مکان‌های فرهنگی» ایران/ در دولت ترامپ، بالا همان پایین بود و سیاه همان سفید

«ایران به عنوان انتقام‌جویی از اقدام ما در خلاص کردن جهان از شر رهبر تروریست‌شان [قاسم سلیمانی]، که اخیراً یک آمریکایی را کشته و تعداد زیادی آمریکایی دیگر را به‌شدت مجروح کرده بود، و ضمناً آن‌همه انسان، از جمله اخیراً صدها معترض ایرانی، را در عمرش کشته بود، دارد بسیار جسورانه درباره‌ی هدف قرار دادن برخی از دارایی‌های آمریکا حرف می‌زند. سلیمانی پیشاپیش به سفارت ما حمله کرده بود و داشت برای حمله به نقاط دیگری نیز آماده می‌شد. ایران سال‌هاست چیزی جز مشکل [برای آمریکا و جهان] نبوده است. این [توئیت] هشداری است مبنی بر این‌که اگر ایران به یک آمریکایی یا دارایی‌های آمریکا حمله کند، ما ۵۲ سایت ایرانی را (به تناسب ۵۲ گروگان آمریکایی‌ای که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شده بودند) هدف گرفته‌ایم، که برخی از آن‌ها در سطوح بسیار بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند. آن اهداف، و خود ایران، بسیار سریع و بسیار سخت مورد حمله قرار خواهند گرفت. ایالات متحده‌ی آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!» متن کامل رشته‌توئیت تهدیدآمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پیش از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در واکنش به ترور شهید سلیمانی (+)

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی و عضو سابق «سرویس خارجی» وزارت خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید توجیهات دولت ترامپ برای ترور شهید سلیمانی، از جمله حمله به سفارت آمریکا، دروغ هستند [دانلود]

«ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.» اذعان «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در گفت‌وگو با «آندریا میچل» خبرنگار ارشد «ان‌بی‌سی‌نیوز» در امور «واشینگتن» و «روابط خارجی» در حاشیه‌ی «انجمن امنیتی اسپن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اسپن» در سال ۲۰۲۲ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› چرا فیس‌بوک و اینستاگرام واقعیت را درباره شهید سلیمانی سانسور می‌کنند؟

›› «ساغر کسرایی» کیست/ آیا آمریکایی‌ها به دنبال تربیت «مسیح علی‌نژاد ۲» هستند؟

›› تا الآن ۶۹ نفر/ موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

›› اخبار جدید از عین‌الاسد: اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» داشتند

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

می‌بینید ماجرا چیست؟ میچل می‌خواست من هم کاری را انجام بدهم که وزیرْ اسپر انجام داده بود: نقض موضع رئیس‌جمهور. سؤالش بچگانه و با هدف ایجاد دعوا بود. مهم‌تر از همه، میچل نشان داد که واقعاً علاقه‌ای به سرنوشت مکان‌های فرهنگی ایران ندارد. فقط داشت بازی ترقی‌طلب‌های واشینگتن را می‌کرد تا بتواند به مهمانی‌های به صرفِ کوکتل‌شان برود و جلوی همتایانش در جمع نخبگان رسانه‌ای بع‌بع بکند و بگوید سعی کرده من و رئیس‌جمهور را خراب کند. اما من حاضر نشدم کوتاه بیایم؛ حتی وقتی آماج حمله قرار گرفتم.

بیانیه‌ی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی (این بیانیه حاوی توهین‌ها و اتهامات بی‌اساس به شهید سلیمانی است) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دونالد ترامپ از جنبه‌های زیادی یک «دلقک» است

›› نمایش «دلقک» روی صحنه گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان


آن‌چه خواندید قسمت نوزدهم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران»/ نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‏دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی

◄ قسمت نهم: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم

◄ قسمت دهم: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد

◄ قسمت یازدهم: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت/ نیروهایش عاشقش بودند و رهبران خاورمیانه از او حساب می‌بردند

◄ قسمت دوازدهم: دو بار پیشنهاد حمله به ایران را به ترامپ دادم/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد

◄ قسمت سیزدهم: ترامپ چگونه متقاعد شد شهید سلیمانی را ترور کند/ جزئیات آماده‌سازی برای عملیات در فرودگاه بغداد

◄ قسمت چهاردهم: توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا

◄ قسمت پانزدهم: ایران می‌تواند من را در خاک آمریکا ترور کند/ ایرانی‌ها هنوز به دنبال انتقام سلیمانی هستند

◄ قسمت شانزدهم: آمریکایی‌ها هنوز در حسرت «انقلاب سبز»/ اگر ترامپ رئیس‌جمهور می‌ماند، رهبر ایران دوباره «جام زهر» را می‌نوشید

◄ قسمت هفدهم: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

◄ قسمت هجدهم: برای نجات گروگان‌های آمریکایی به ایران باج ندادیم/ «رابرت لوینسون» از نظر ما مرده است


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    9 6
    امیدوارم هر چه زودتر انتقام خون پاک حاج قاسم از این جنایتکاران و بدکاره های دنیا بگیریم که جزو دروغگو ترین و پلیدترین حیوانات دو پای عالم هستند.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      3 1
      منتظر شنیدن خبر شیرین سقط شدن این تروریست های مکار هستیم
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 0
      ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 5
    به امید مجازات ترامپ به خاطر رفاقت آشکار با پوتین و رفاقت پنهان با شماها
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 2
      44 ساله با اگر و ای کاش دارین با دشمنان فرضی خود تو عالم هپروت میجنگید بدبختیش هم برای ملت.....ههههههه
    • حقیقت گو IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      1 1
      به امید روزی که مغزت را از اکبندی و صفر کیلومتری خارج کنی و قبل از مردن ببینی فکر کردن چطوریه !!!😉
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 1
    بمب باران مکان ها تاریخی ایران لطمه ب احساسات افراد فرهیخته ایران می‌زند، همان افرادیکه پامپؤ ادعای طرفداری و علاقه نسبت ب آنها می‌کند. اینکار از هر جنایت جنگی بدتر است حتی اگر بلوف باشد.
  • GB ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 3
    سوالم رو جواب بدین همون موقع ترامپ کلی سرباز از آمریکا فرستاد به خاورمیانه اگر جنک بشه بدبخت سربازا از آمریکا که سوار هواپیما میشدن انگار داشتن سکته میکردن انقدر میگه جنگ با ایران دستگیر شد یه سرباز امریکایی خیس کرد و شماره 2 هم خالی کرد داخل لباسش به نظر شما برای یه مرد زشت نیست؟؟ اینا مرد جنگن به نظرتون؟؟
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      1 6
      نه تو مرد جنگی سربازان آمریکایی مرد جنگ نبودن اومدن راه کربلا رو برای ایرانیان باز کردن
  • بنده خدا IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    قسمت ۱۷ و ۱۸ این ترجمه قابل دیدن نیست. لطفا درستش کنید
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی
  • کربلایی از یخچال قاضی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 1
    فعلا که نسخه ترامپ پرو پیچیدن و اتهاماتی را برایش تراشیدند که عادی ترین کارهای روسای جمهور آمریکا ست. حتی خوش رقصی های بیش فعالانه اش برای صهیونیستها مثل دلالی عادی سازی روابط عربها با اسرائیل و انتقال سفارتخانه به قدس اشغالی هم نتنست نجاتش دهد و خیلی عجیب بود. وقتی مرتب از افول حرف میزنی و وجهه سیستم را خراب کرده و به تقلب متهمش میکنی و آبروی (نداشته) آمریکا را پیش متحدانش میبری با اهانت به آنها که پول بدهید تا از شما حفاظت کنیم و گاو شیرده هستید و غیره انتظار داری بذارند در عرصه باقی بمانی.لهت میکنن
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      1 4
      فکر کنم همون حجی از جوبشور قم هستی
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 3
    انگلو ساکسونها فکر کردید مردم ایران شما را نمیشناسند شما از نطفه انگلیسی ها هستید .شما در امریکای غارت شده وپایمال شده حقوق سرخپوستان دارید زندگی میکنید به گواهی تاریخ شما مردمی بی فرهنگ وریشه هستید که حالا دم از حقوق بشر میزنید مرگ ولعنت بر شما باد
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    5 3
    شما لازم نیست بزنین مسئولین ما خودشون دارن نابودش میکنن
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 1
    لعنت خدا بر پمپ باد و اون ترامپ بی شرف منتظر باشین مرگ در یک قدمی شماست طوری که وقت نکنید برای خودتون پوشک بزارین
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 3
    اتفاقا اصلا ماست مالی نبوده جدی بوده یادتان باشد قاسم سلیمانی چه شد شما امریکایی ها را خیلی دست کم گرفته اید
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 3
    خجالت نمی کشید؟ انتقام سخت کو؟...
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 3
    ایشون شرف داره به پوتین کثیف
  • :) IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    مگه چن جلد نوشته، تمومی نداره
  • آموزش IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 1
    آمریکا بد نونی رو سر سفره مردمش میبره...از طرفی دزدی نفت سوریه.. بعضاً از ما ..و حتی قصد نفت ونزوئلا هم داشته به گفته ترامپ...خدا می‌دونه چه جاهای دیگه از دنیا چه کرمی میریزه...و اسمش هم شده آمریکای مردم سالار...در اون کشور زندگی کردن بنظرم بدنیا نمی ارزه که بجای آخرت بدیش..یجورایی غصبیه
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      1 1
      به مسولان بگو که بچه هاشون اونجان
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس