دونالد ترامپ - نمایه

وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا می‌نویسد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تلاش می‌کرد ترامپ را متقاعد کند به توافق هسته‌ای با ایران برگردد، اما من و بولتون به کمک نتانیاهو نقشه‌اش را خنثی کردیم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت نهم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۶: «مماشات نکن؛ حمله کن»

ایرانی‌ها سال ۲۰۱۹، وقتی فشار [تحریم]، ریال ایران را به سمت بی‌ارزشی سوق داد، هر راه قابل‌تصوری را برای رهایی از تحریم‌ها امتحان کردند. سعی کردند با یک ترفند دیپلماتیک، من را دور بزنند و با لابی کردن پیش متحدان آمریکا، رئیس‌جمهور ترامپ را تحت فشار بگذارند. قیافه‌ی مظلوم به خودشان گرفتند و به اروپایی‌ها و سایرین گفتند اگر بتوانند پمپئو را دور بزنند و مستقیماً با ترامپ صحبت کنند، می‌توانند به توافقی بر سر لغو تحریم‌ها دست پیدا کنند. وقتی وزرای خارجه به من هشدار دادند که رؤسایشان نقشه کشیده‌اند تا من را دور بزنند و سراغ رئیس‌جمهور بروند، به تک‌تک آن‌ها یک جواب دادم: «مشکل، من نیستم؛ مشکل، آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی هستند؛ و رئیس‌جمهور هم با من هم‌عقیده است.»

بیانیه‌ی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی (این بیانیه حاوی توهین‌ها و اتهامات بی‌اساس به شهید سلیمانی است) [دانلود]

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی و عضو سابق «سرویس خارجی» وزارت خارجه‌ی آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه

›› اعتراف مقام سابق سی‌آی‌ای: آمریکا باید از راهبرد خاورمیانه‌ای قاسم سلیمانی درس بگیرد

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

بعضی‌هایشان به حرفم گوش کردند؛ اما خیلی‌هایشان مجبور شدند از راهِ سخت‌تر به حرف من برسند. اما راه هیچ‌کدامشان به سختی راه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نبود. مکرون خودش را در بسیاری از موضوعات (ترکیه، لبنان، تعرفه‌ها و مالیات‌ها در رابطه با اتحادیه‌ی اروپا، و خیلی چیزهای دیگر) «درِگوشِ‌ترامپ‌خوان[۲]» می‌دانست. اما چیزی که از همه آزاردهنده‌تر بود و کم‌ترین احتمال موفقیت را داشت، تلاش‌های بی‌امانش برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور ترامپ به ورود دوباره به توافق هسته‌ای بود. در نشست سران گروه ۷ در آگوست ۲۰۱۹، طرحی پیشنهاد کرده بود که به موجب آن در ازای برقراری یک سری رژیم بازرسی مبهم و کاهش سطح غنی‌سازی، تقریباً تمام تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های غیرهسته‌ای، شامل فعالیت‌هایی مانند تروریسم، برداشته می‌شدند.

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» (راست) رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در جریان سفری به فرانسه در ماه جولای سال ۲۰۱۷، در کنار «امانوئل مکرون» (چپ) رئیس‌جمهور این کشور، آماده‌ی ترک موزه‌ی «لز انولید» در پاریس، می‌شوند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه ی سابق آمریکا، می‌نویسد مکرون تلاش زیادی کرده تا ترامپ و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت ایران، در حاشیه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یک‌دیگر دیدار کنند. (+)

مکرون فکر می‌کرد می‌تواند رئیس‌جمهور را متقاعد کند این «معامله» را بپذیرد. اما من و «[جان] بولتون» [مشاور امنیت ملی وقت ترامپ] به کمک نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توطئه‌ی مکرون را خنثی کردیم. [کتاب جان بولتون درباره‌ی دوران حضورش در دولت ترامپ را در کتاب‌خانه‌ی مشرق بخوانید.] نقشه‌ی مکرون در هر حال محکوم به شکست بود. ترامپ عمیقاً ماهیت رژیم ایران را می‌شناخت و حتی یک بار هم اشاره‌ای به پذیرش پیشنهاد ناقص مکرون نکرد. من و رئیس‌جمهور هر دو می‌دانستیم که بازگرداندن تحریم‌ها پس از برداشتن آن‌ها سخت است. تحریم‌ها اهرم بی‌اندازه قدرتمندی در دست ما علیه ایرانی‌ها بودند. نمی‌توانستیم کوتاه بیاییم.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در ۲۱ می ۲۰۱۸ [۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷] در اندیشکده‌ی «بنیاد هریتج»، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

با این حال، مکرون خودش را از تک‌وتا نینداخت. هفته‌های منتهی به نشست سپتامبر ۲۰۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل (نقطه‌ی اوج گردهمایی‌های سالانه‌ی رهبران جهان) را صرف تلاش برای میانجیگری جهت دیدار رئیس‌جمهور ترامپ و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور [وقت] ایران، کرد. هم من و هم بولتون معتقد بودیم که این کار دیوانگی محض است. مهم‌تر از آن، هیچ‌کس نباید رئیس‌جمهور ایران را هم‌سطح با رئیس‌جمهور آمریکا بداند. همه‌کاره‌ی ایران هر کسی است که روی کرسی «رهبر عالی» رژیم می‌نشیند؛ که در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای است. علاوه بر این، روحانی در داخل کشور در جایگاه سیاسی بسیار ضعیفی قرار داشت؛ تقصیر اوضاع فاجعه‌بار اقتصاد کشور را گردن او انداخته بودند. به هیچ عنوان امکان نداشت بتواند خواسته‌های آمریکا را تأمین کند.

توضیحات رهبر ایران درباره‌ی «فرمول مذاکراتی آمریکایی‌ها»؛ چرا مذاکره با آمریکا ممنوع است؟ [دانلود]

با همه‌ی این‌ها، مکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئیس‌جمهور تماس گرفت و مدعی شد که دیدار با روحانی امکان‌پذیر است، مشروط به این‌که رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا خواسته‌ی روحانی مبنی بر امضای یک سند خاص را برآورده کند. یادم هست که رئیس‌جمهور گفت هرگز پای چنین چیزی را امضا نخواهد کرد. مکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، دیداری هم در کار نخواهد بود. رئیس‌جمهور ترامپ از این بابت اصلاً ناراحت نشد. فقط گفت کارهای زیادی دارد که باید انجام بدهد؛ و این‌که همه‌ی ورق‌ها در دست ماست. ترامپ می‌دانست کنترل تشدید اوضاع در اختیار ماست. مکرون مخالفت کرد: ورق‌ها دست ایران است؛ به خاطر همین است که به این وضعیت دچار شده‌ایم. سپس، رئیس‌جمهور، مکرون را خرد کرد: یادش آورد که ما اخیراً [برای اولین بار در تاریخ] به [شاخص بورس] ۲۸۰۰۰ [دلار] در «داو [جونز]» رسیده‌ایم، در حالی که تولید ناخالص داخلی ایرانی‌ها به دلیل سیاست تحریمی ما ۲۵ درصد کاهش داشته است.

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

«امانوئل مکرون» (چپ) رئیس‌جمهور فرانسه، در حال گفت‌وگو با «حسن روحانی» (راست) رئیس‌جمهور وقت ایران، در حاشیه‌ی نشست سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمریکا. «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در کتابش ادعا می‌کند مکرون به نقل از روحانی گفته که دیدار رؤسای‌جمهور ایران و آمریکا در نشست سال ۲۰۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است، مشروط به این‌که ترامپ پای سندی را امضا کند که روحانی خواسته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ چرا سیاست خارجی دولت روحانی شکست خورد؟

مکرون که هنوز مستأصل بود میانجیگر دیدار میان ترامپ و روحانی شود، گفت به سراغ ایرانی‌ها می‌رود و از آن‌ها می‌پرسد آیا حاضرند بدون این‌که رئیس‌جمهور [آمریکا] پای آن‌چه در تکه‌کاغذشان نوشته بود را امضا کند، با ترامپ دیدار کنند یا نه. این حرف مکرون، رئیس‌جمهور را عصبانی کرد: «بس است! دیگر به من زنگ نزن. دیگر به آن‌ها زنگ نزن و التماس نکن. مثل یک دختربچه‌ی زار هستی! کشورت را اداره کن، وگرنه ژاکت‌زردها[!] این کار را خواهند کرد.» (اشاره‌ی ترامپ به معترضان پوپولیست در خیابان‌های پاریس بود که جلیقه‌ی زرد می‌پوشیدند.) «به آن‌ها [ایرانی‌ها] بگو به من زنگ بزنند. خودت دوباره برو سرِ وقتِ آن آدم‌هایی که جلیقه‌ی زرد می‌پوشند.» ترامپ تلفن را قطع کرد. ایرانی‌ها هیچ‌وقت زنگ نزدند. فرانسه هم از تلاش برای میانجیگری دست کشید.

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در دفتر کارش در کاخ سفید، به تلفن‌های روی میز خیره شده است. این‌که ترامپ گفته بود ایرانی‌ها به من زنگ بزنند، دست‌مایه‌ی طنزپردازی در شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری از کاربران با انتشار تصاویر ترامپ، نوشتند رئیس‌جمهور آمریکا برای تماس ایرانی‌ها لحظه‌شماری می‌کند، اما چشم‌هایش به تلفن خشک خواهد شد. (+)

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

مجله‌ی آمریکایی «تایم» در یکی از شماره‌های ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ خود (یک سال پیش از آغاز «اعتراضات جلیقه‌زردها»)، به مناسبت مصاحبه‌اش با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، تصویر تمام‌صفحه‌ای از او را روی جلد منتشر کرد و در توصیف او این‌گونه تیتر نوشت: «رهبر بعدی اروپا». با این حال، این دوهفته‌نامه در توضیح تیتر خود به‌طعنه نوشت: «فقط اگر بتواند فرانسه را رهبری کند.» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بوی جنگ داخلی در خیابان‌های پاریس/ آیا دولت جوان مکرون جوان‌مرگ می‌شود؟

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن و دوست من، که اکنون درگذشته، نیز تلاشش را کرد. آبه به عنوان رهبر یک کشورِ جزیره‌ای که باید مقادیر زیادی نفت وارد کند، از رژیم تحریم‌های ما، که صادرات نفت ایران را فلج کرده بود، کلافه بود. بسیاری افراد در دنیای دیپلماسی به آبه گفتند که رابطه‌ی خوب او با رئیس‌جمهور می‌تواند بن‌بست ایران را بشکند. اتفاقاً من هم معتقد بودم که نخست‌وزیر آبه بیش‌ترین شانس را، نسبت به هر رهبر جهانی دیگری، دارد تا ایران را متقاعد کند که آمریکا در تعهدش به «فشار حداکثری» جدی است. او نشان داده بود که ژاپن به جایگاه یک شریک امنیتی برای غرب بازگشته است؛ می‌شد به او اعتماد کرد که در صحبت‌هایش با هر کسی می‌شود که با او ملاقات کند، وفادار [و صادق] است؛ و رابطه‌ی عمیق و قوی‌ای با تیم ما داشت. من همچنان از ترور او در سال ۲۰۲۲ غمگینم. آن ترور، جهان را از یک رهبر بزرگ محروم کرد.

«ترامپ را شایسته‌ی مبادله‌ی هیچ پیامی نمی‌دانم.» منتخبی از پاسخ‌های رهبر ایران به «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، طی دیدار در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۸. آبه برای انتقال پیام‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و با امید میانجیگری میان دو طرف با هدف توافق بر سر بازگشت آمریکا به برجام، به ایران سفر کرده بود. [دانلود]

وقتی آبه به من زنگ زد تا در مورد طرحش صحبت کند، به او گفتم خوشحال می‌شوم او میان آمریکا و ایران میانجیگری کند، اما احتمال تسلیم شدن رئیس‌جمهور در برابر خواسته‌های ایران صفر است. آبه نهایت تلاشش را کرد. ژوئن ۲۰۱۹ در یک مأموریت دوستانه به تهران سفر کرد تا خودش را به عنوان مذاکره‌کننده [و میانجی دوجانبه] معرفی کند. این اولین باری از سال ۱۹۷۸ بود که یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کرد. ایرانی‌ها دقیقاً همان روز با حمله به یک کشتی در خلیج عمان که با پرچم ژاپن دریانوردی می‌کرد، از او تشکر کردند. آبه خیلی زود از تلاش برای میانجیگری جهت دستیابی به یک توافق دست کشید و به خاطر این‌که «علامت ایست» [و توصیه‌ی من به عدم میانجیگری] را نادیده گرفته بود، عذرخواهی کرد. او هم فهمید که مماشات، به خصوص در مورد آیت‌الله، کاری از پیش نمی‌برد.

کتاب مایک پمپئو: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ کاغذی که روحانی خواسته بود ترامپ امضا کند/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم +عکس و فیلم

«اگرچه‏ از نخست‌وزیر آبه به خاطر سفر به ایران و ملاقات با آیت‌الله علی خامنه‌ای تشکر فراوان دارم، اما شخصاً احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به توافق هم خیلی زود است. آن‌ها هنوز آماده هستند؛ ما هم همین‌طور!» توئیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، پس از دیدار «شینزو آبه» نخست‌وزیر وقت ژاپن، با رهبر ایران در سال ۲۰۱۹، و انتشار عمومی پاسخ‌هایی که رهبری به پیام‌های ترامپ داده بود. ترامپ در حالی ادعا کرد آماده مذاکره با ایران نیست که خودش از آبه خواسته‏ بود پیامش را به تهران ببرد. اگرچه «مایک پمپئو» در کتابش، خودش و دولت آمریکا را بی‌میل به سفر آبه به ایران نشان می‌دهد، اما نخست‌وزیر ژاپن صراحتاً گفته بود حامل پیامی از سوی ترامپ است و برای همین منظور به ایران آمده است. (+)


آن‌چه خواندید قسمت نهم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران»/ نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‏دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] با توجه به اخلاق دم‌دمی ترامپ، شماری از افراد به «درِگوشِ‌ترامپ‌خوان» (Trump Whisperer) معروف شده بودند؛ یعنی افرادی که می‌توانند نظرات و مواضع ترامپ در موضوعات مختلف را تغییر بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    8 28
    بیکاری بسیاری بخاطر مسدودی اینستاگرام
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 7
      بیکاری یم نفر شاید بی پولی چندین نفرباشد
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      14 4
      نوع خاطره گفتنش هم معلومه تو چه فازی است ... تحریف ... شما که دم از بیکاری میزنی، چن نفر بیکار شدند؟ فقط چرت و پرت بگید!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      1 4
      صاحب یک‌پیج اینستاگرام شاید چند نفر دیگه رو نون میداده، درامد اداره پست که نصف شد
    • ایرانی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      6 0
      ریختن قیمه های بسایر در ماست! فقط بخاطر ماله کشی جنایات و قلدریهای ارباب در حق مردم صبور و فهیم ایران!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 5
      به درک اسفل السافلین که بیکار شدند ، این شبکه های اجتماعی شده محل فساد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    14 0
    این ترامپ و پمپئو مثل خنگ و خنگتر هستن
    • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 4
      وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا می‌نویسد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تلاش می‌کرد ترامپ را متقاعد کند به توافق هسته‌ای با ایران برگردد، اما من و بولتون به کمک نتانیاهو نقشه‌اش را خنثی کردیم.!!!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    16 1
    روایت نویسی آمریکایی ها بخشی از دیپلماسی روانی آنها برای وارونه جلوه دادن حقیقت است احتمالا ایران بود که هر روز پیغام برای مذاکره میداد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    9 3
    روحانی همه چیز مملکت رو به برجام گره زده بود و بعد از امضای ننگنامه با تیم اوباما چنان با نخوت و غرور از این اقدام خودش لاف میرد که انگار ناجی مملکته . شب و روزش شده بود برجام جونم اینه برجام جون جونم اونه اوباما عشقم اینجوره . بعد هم که ترامپ برجام رو .... خودش رو به در و دیوار میزد بلکه این کشتی در حال غرق رو نجات بده اما دید آمریکاییها از همون اول بهش بلوف زدن و کدخدا حالشو آورده جا . نتیجه شد این که وقتی باند ویرانگر بنفش دوره شون تموم شد و رفتن مهیب ترین تورم طول تاریخ رو بجا گذاشتن
    • US ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 3
      الان باند شما داره با تورم ۵۰ درصد و فقیرتر کردن هر روز فقرا از خودش موفقیت نشون میده؟؟؟ حیا هم خوب چیزی هست.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 0
    این پمپئو واقعا ..... است
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 16
    با تشکر از آقای پمپئو واسه نوشتن کتاب
    • US ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 2
      ما بهاییان هم از وی و بولتون و نتانیاهو قدردان هستیم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 13
    موضوع آقازاده شمخانی چیه ؟
  • پویا نوری IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    16 0
    واقعا کشتنش از هر واجبی واجب تره
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 6
    مکرون حیله گر هم با شماها بوده خخخ
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 7
    روحانی بد اسمشو نبر بد اون خدا بیامرز بد اون فتنه گرا بد شما میخواهید چه بکنید
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    13 8
    پمپئو ادم احمقی هست برجام راه حلی برای همه بود الان وضعیت خطرناک و پیچیده تر شده .
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      9 6
      راه حلی که باعث بشه پنج امتیاز قرص و محکم بدی و در عمل همون نیم امتیاز رو هم از دشمن نگیری(!)، اسمش راه حل نیست...
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    5 9
    پمپئو ادم احمقی هست برجام راه حلی برای همه بود الان وضعیت خطرناک و پیچیده تر شده .
  • حسین IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 1
    حماقت شما یانکی ها و خروج غیر قانونی از توافق برجام بهترین فرصت رو به ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت اتمی داد ،عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 0
    اون مضخرفاتی که ترامپ در مورد مرحوم سلیمانی گفت دقیقا مثل یه بچه دبستانی حرف زد که کار بدی کرده و خودشم می‌دونه که چه کرده ولی داره هی تند تند توجیه میاره که دعواش نکنن ، این مترسک ادعا کرد که قاسم سلیمانی خدابیامرز زده چند نفر از سربازان آمریکایی رو کشته(!)، در جوابش باید گفت که اگر سربازان تو بجای حریم نظامی خودت یعنی قاره آمریکای شمالی، مثل نخود اش دائما توی سوریه و افغانستان و عراق ووو توی این منطقه خاورمیانه ول نباشن، یا توی دست و بال داعش نچرخن ، چطور ممکنه کسی به جونشون سو قصد کنه و یا بخواد اونها رو بکشه؟!تو میخوای توی خاورمیانه فتنه بپا کنی و حتی یکدونه تلفات هم ندی که این ممکن نیست
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 5
    رویکرد آمریکا نسبت به ایران بعد از پمپیو کاملا تغییر کرد حتی در دولت بایدن تا قبلش آمریکا اعتقاد به همکاری و دادن امتیاز به ایران داشت چون ایران هم تا حدودی در حمله به افغانستان و عراق همکاری کرده بود یا لااقل بی طرف بود. ولی بعد از ترامپ آمریکا قائل به مذاکره و همکاری با ایران نیست و صرفا روی تقویت اوپوزیسیون کار می کنه.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 3
    به نظر شما ترامپ یا پمپیو دور دیگه رییس جمهور مشوند یا کسی تو مایه های هریس و هیلاری؟
    • محمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      1 6
      بسته به قیمت دلار در بازار ایران داره
    • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      3 5
      بسیار بعید است یک خانم در امریکا رییس جمهور شود(اقلا برای دوره اتی)- ریاست جمهوری و مجلسین یک بازی برای جمهوری خواهان و دمکرات هاست که بین خود تقسیم کردند. دوره قبل ترامپ شری بود که باید ازش خلاص می شدند. به احتمال قوی دوره بعد متعلق به جمهوی خواهان خواهد بود.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 11
    امیدوارم این تیم (پمپئو و ترامپ) دوباره برگردد
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      4 2
      امیدوارم در جهنم همنشین شون بشی
    • ایرانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      5 1
      امیدوارم اندکی فهم و شعور و وطن پرستی به مغز شستشو شده برخی فارسی زبانان دوباره برگردد.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    7 1
    مرگ بر امریکاه انشا الله داغ اون پمپ باد بمونه به دل ننش
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 0
    خیال بافی های او فقط امثال خودش را جذب و خوشحال می‌کند، که از قدیم گفته اند، "دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید". پامپؤ فردی مضر در دولت قبلی آمریکا و بی مصرف در حال حاضر است. تنها شغلی که ممکن است بکار اید و مفید واقع شود، هدایت آسانسور در ساختمان هاست.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 7
    شما به حرف پمپئو بیش از روحانی اعتماد دارید؟
  • مهران IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 4
    با سلام من که نفهمیدم، اون برگه ای که شیخ بنفش از ترامپ خواسته بود امضا بزنه، چه بوده؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 1
    این رو نگفته که نامه رو رهبر تحویل نگرفت اونم گذاشتش زیر پاش. یه جور نوشته انگار ابه اومد ما رو تهدید کرد و رفت. اومد التماس رهبر تحویلش نگرفت تازه نصیحتش هم کرد
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    6 2
    « تحریم‌ها اهرم بی‌اندازه قدرتمندی در دست ما علیه ایرانی‌ها بودند.» دیگه نیستند :))))))))))))) حالا باید التماس کنین دلار رو دوور نندازند :))))))))))))) معمولا کتاب رو بعد از پیروزی می‌نویسند این قاتلِ بازنده بعد از باخت! کتابِ عبرت نوشته :))))))) چی شدما بدبخت شدیم :))))))))))))))))))
  • م IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    6 10
    درودها بر جناب ظریف و روحانی.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 4
    ظاهرا آمریکا آبه رو ترور کرده. از نوشته های پمپئوی احمق هم معلومه میخواد دشمنی شون رو پنهان کنه و بگه: اتفاقا ما با هم خیلی خوب بودیم!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 1
    تایید های آبه به حرف های رهبر عزیز ایران و نامه ی ترامپ در زیرش، گویاست که آبه آمریکا رو عصبانی کرده و پمپئو داره خالی میبنده! معلوم نشه خودشون ترورش کردند
    • US ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 1
      آره نشانه های خالی بستن ۲۰۶ ۱ میلیاردی هست.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    4 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    6 2
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 4
      مشکل تورو تیمارستان حل میکنه حتما خودتو به اونجا معرفی کن
    • US ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 4
      هر کاری خواستید بکنید فعلا ما از شما بدترین شرایط یعنی تورم ۵۰ درصد می بینیم!
  • حمید ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    پمپ گوه ه ه ه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 2
    درود بر پمپئو
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 1
    کودن خیانتکاری بنام فریدون ..............

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس