دونالد ترامپ - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: توافق ایران فقط بیانیه مطبوعاتی بود، نه معاهده. اوباما آن را به سنا ارائه نکرد، چون می‌دانست تصویب نمی‌شود. خوشحالم که ما انعطاف و عزم لازم برای خروج از آن را داشتیم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت هفدهم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


فصل ۷: استقلال آمریکا مهم است

نهادهای چندجانبه: میدان‌های نبرد بر سر استقلال و منافع آمریکا

آمریکا در طول تاریخ تقریباً ۲۵۰ ساله‌اش پای تعهدات بین‌المللی زیادی را امضا کرده است: از ناتو و سازمان ملل گرفته تا قراردادهای تجاری اخیر. یکی از مأموریت‌های من در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این بود که مطمئن شوم این ترتیبات، تفاهم‌ها، و سازمان‌های بین‌المللی، امنیت و رفاه ما را بهبود می‌بخشند. خواص سیاست خارجی، که بسیاری از آن‌ها خودشان این روابط را برقرار کرده‌اند، به اتفاق طرفداران رسانه‌ایشان تلاش‌های ما [برای اصلاح این توافق‌نامه‌ها] را به عنوان «کفرگویی» [و جرائم بزرگ] محکوم کردند. رسانه‌ها در طول چهار سال دولت ما دائماً طعنه می‌زدند و شکایت می‌کردند که ما چپ و راست داریم زیر تعهدات آمریکا می‌زنیم؛ و از جمله «معاهدات» مان را زیر پا می‌گذاریم. چرندیات دهان‌پرکن بلغور می‌کردند درباره‌ی این‌که آمریکا دارد [از مسئولیت‌های بین‌المللی‌اش] عقب‌نشینی می‌کند، از صحنه‌ی جهانی کناره‌گیری می‌کند، و به یک کشور منزوی در جامعه‌ی بین‌الملل تبدیل می‌شود.

کتاب مایک پمپئو: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

«چه بلایی بر سر قرن آمریکایی آمد؟» عنوان اصلی و تصویر روی جلد یکی از شماره‌های مجله‌ی آمریکایی فارن‌افرز در سال ۲۰۱۹ با موضوع افول هژمونی آمریکا [توضیحات بیش‌تر] (+)

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که اعتقادی به تغییرات اقلیمی زمین ندارد، مقامات کالیفرنیا را به خاطر آتش‌سوزی‌های سالیانه در این ایالتِ دموکرات به باد انتقاد و تهدید می‌گرفت. یکی از اقدامات جنجالی دولت ترامپ، خروج از توافق اقلیمی پاریس بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› فارن‌افرز نوشت: آمریکا برگرد خانه!

›› دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

›› مدیر اندیشکده آمریکایی: بی‌اعتمادی شرکای واشینگتن نشانه سقوط آمریکاست

عجب مزخرفاتی! تنها کاری که ما داشتیم انجام می‌دادیم، و مهم هم بود، این بود که داشتیم عملکرد تعهدات بین‌المللی‌مان را بررسی می‌کردیم و این سؤالات معقول را می‌پرسیدیم: آیا ماندن در فلان توافق یا عضویت در فلان سازمان بین‌المللی با احترام به استقلال ما سازگار است؟ آیا برای مردم آمریکا مفید است؟ و اگر این‌طور نیست، چه گزینه‌ای بهتر است؟ یکی از گزینه‌ها ماندن در آن توافق بود، چون هزینه‌ی خروج از آن، آسیب بیش‌ازحد به اعتبار آمریکا در جهان بود. گزینه‌ی دوم، تلاش برای بهبود و اصلاح آن توافق بود. و در نهایت، اگر نمی‌توانستیم مشکل را حل کنیم، و اگر ترک آن توافق، قانونی بود، و هزینه‌ی زیادی هم برای منافع ما نداشت، وظیفه داشتیم که از آن خارج شویم.

کتاب مایک پمپئو: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» (نشسته روی صندلی) در آمریکا را یکی از بدترین دوران‌های سیاست خارجی این کشور می‌دانند. ترامپ با اصرار روی سیاست «اول، آمریکا» نه‌تنها دشمنان، بلکه متحدان سنتی واشینگتن را نیز از آمریکا رانده بود. (+)

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و پایان انزوای کشورش در صحنه‌ی جهانی، با تأکید می‌گوید: «آمریکا برگشته است.» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

›› سازمان همکاری شانگهای؛ گامی به سوی نظم نوین جهانی و عبور از تحریم

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› پایان «لحظه تک‌قطبی آمریکا» / عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه منافعی دارد؟

این ادعا که ما داریم معاهده‌هایمان را زیر پا می‌گذاریم، نتیجه‌ی جهل بود. از نظر بسیاری افراد، «معاهده» به معنای هر نوع تعهد بین‌المللی است. اما در آمریکا، «معاهده» نوع خاصی از تعهد است: تعهدی که مستلزم رأی اکثریت در سناست. وقتی یک رئیس‌جمهور با کشور دیگری توافق می‌کند، اما تمایل یا توان جلب موافقت سنا را ندارد، ما با یک معاهده مواجه نیستیم، بلکه با یک بیانیه‌ی مطبوعاتی روبه‌رو هستیم. برای ثبت در تاریخ این را می‌نویسم: دولت ترامپ در تمام طول چهار سالش حتی یک معاهده را به طور غیرقانونی زیر پا نگذاشت یا از آن خارج نشد.

کتاب مایک پمپئو: توجیه پمپئو برای خروج از برجام/ دفاع تمام‌قد وزیر خارجه ترامپ از از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» (نشسته روی صندلی) به خاطر یک‌جانبه‌گرایی افراطی، از جهات زیادی به یک کشور منزوی در جامعه‌ی بین‌الملل تبدیل شده بود. (+)

[به عنوان مثال] توافق ایران فقط یک بیانیه‌ی مطبوعاتی بود، نه یک معاهده. رئیس‌جمهور اوباما آن را به سنا ارائه نکرد، چون می‌دانست هرگز تصویب نخواهد شد. من به عنوان وزیر خارجه [برای خروج از توافق هسته‌ای] با مقاومت شدید اروپایی‌ها مواجه شدم که حاضر به خروج از توافق و پیوستن به کارزار فشار ما [علیه ایران] نبودند. بسیاری از آن‌ها پشت درهای بسته به من می‌گفتند همان نگرانی‌های ما را دارند، اما در نهایت نمی‌توانستند از توافق خارج شوند. خوشحالم که ما انعطاف‌پذیری و عزم خروج از توافق را داشتیم.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در ۲۱ می ۲۰۱۸ [۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷] در اندیشکده‌ی «بنیاد هریتج»، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ به حکم کدام قانون از برجام خارج می‌شود؟

›› خروج ترامپ از برجام گامی در جهت تغییر حکومت ایران است

خشم اروپا از تصمیم ما برای وداع با توافق ایران، منعکس‌کننده‌ی یک ویژگی عجیب‌وغریب در روان جغراسیاسی [ژئوپلتیک] اروپا بود. بسیاری از اروپایی‌ها معتقدند چندجانبه‌گرایی (یعنی همکاری چند کشور با یک‌دیگر) نه‌تنها یک وسیله‌ی خوب برای انجام کارهاست، بلکه به خودی خود یک هدف بزرگ است. آن‌ها زیر سایه‌ی تاریخی دو جنگ جهانی ویرانگر در قاره‌یشان زندگی می‌کنند و بنابراین چندجانبه‌گرایی را یک الزام اخلاقی می‌دانند. همین مسئله تا حدی خشم آن‌ها را از تصمیمات دولت ترامپ برای خروج از توافق‌نامه‌های بین‌المللیِ بد توضیح می‌دهد.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور [دانلود]

در فارن‌افرز بخوانید:

›› افول آمریکا و بلایی که بر سر «قرن آمریکایی» آمد

›› چرا هژمونی توخالی آمریکا رو به افول گذاشت؟

›› دموکراسی آمریکایی کِی و کجا مُرد

[در طرف مقابل] ما معتقد بودیم که چندجانبه‌گرایی صرفاً در برخی موارد کاربرد دارد: مثلاً وقتی «کواد» [اتحاد چهارجانبه] را میان استرالیا، هند، ژاپن، و آمریکا تقویت کردیم تا برای دفاع از مردممان در برابر چین راهبرد طراحی کنیم. وقتی با بیش از هفتاد شریک برای سرنگونی داعش همکاری کردیم هم چندجانبه‌گرایی دوباره به کارمان آمد. کارزار بین‌المللی برای دفاع از کشتی‌های عبوری از خلیج فارس در برابر حملات ایران نیز یکی از این موارد بود. اقدامات چندجانبه‌ی ما مهم بودند، اما این را هم می‌دانستیم که استقلال و منافع آمریکا باید در اولویت باشند. پایبند ماندن به یک توافق فقط به این دلیل که ازقبل برقرار بوده، احمقانه است.

«فرمول مذاکراتی آمریکایی‌ها»؛ چرا مذاکره با آمریکا ممنوع است؟ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو

›› روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته

›› اتحادیه اقتصادی اوراسیا-بریکس: مسیر هموار ایران برای عبور از سلطه دلار

›› چرا با آمریکا مذاکره کردیم و چرا دیگر نمی‌کنیم


آن‌چه خواندید قسمت هفدهم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود

قسمت پنجم: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران»

◄ قسمت ششم: سیاست «فشار حداکثری» و تشکیل «گروه اقدام ایران» / نقش چین در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی دولت ترامپ

◄ قسمت هفتم: پشت پرده دفاع دولت ترامپ از محمد بن‌سلمان پس از قتل خاشقجی/ یهودی‌ها را از ‌دست قاسم سلیمانی نجات دادم

◄ قسمت هشتم: پیشنهاد ترور سلیمانی را من به ترامپ دادم/ ماجرای توئیت تهدیدآمیز ترامپ خطاب به روحانی

◄ قسمت نهم: نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل/ من و بولتون و نتانیاهو جلوی بازگشت آمریکا به برجام را گرفتیم

◄ قسمت دهم: ظریف عاشق رستوران‌ها و هتل‌های نیویورک بود/ «رافائل گروسی» با لابی ما رئیس آژانس انرژی اتمی شد

◄ قسمت یازدهم: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت/ نیروهایش عاشقش بودند و رهبران خاورمیانه از او حساب می‌بردند

◄ قسمت دوازدهم: دو بار پیشنهاد حمله به ایران را به ترامپ دادم/ چرا آمریکا به سرنگونی گلوبال‌هاوک واکنش نظامی نشان نداد

◄ قسمت سیزدهم: ترامپ چگونه متقاعد شد شهید سلیمانی را ترور کند/ جزئیات آماده‌سازی برای عملیات در فرودگاه بغداد

◄ قسمت چهاردهم: توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا

◄ قسمت پانزدهم: ایران می‌تواند من را در خاک آمریکا ترور کند/ ایرانی‌ها هنوز به دنبال انتقام سلیمانی هستند

◄ قسمت شانزدهم: آمریکایی‌ها هنوز در حسرت «انقلاب سبز» / اگر ترامپ رئیس‌جمهور می‌ماند، رهبر ایران دوباره «جام زهر» را می‌نوشید


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 5
    ((یکی از مأموریت‌های من در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ این بود که مطمئن شوم این ترتیبات، تفاهم‌ها، و سازمان‌های بین‌المللی، امنیت و رفاه ما را بهبود می‌بخشند.)) خب احمق تو اگه بلد بودی امنیت و رفاه تامین کنی که الان خودت ده ها محافظ نداشتی و چند ده ملیون دلار از جیب مردمت خرج این محافظتت نمی شد. دوم اینکه ماموریت داشتی !!! از طرف یه مشت جنایتکار یهودی !!!
    • کارگر IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      5 0
      با دیدارهایش از آلبانی دچار خروج از عقل هم هست.
  • حسین IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 2
    مقامهای محترم کشور بعد از خروج امریکا از توافق ،با بد عهدی اروپا و خیانت چین و روسیه ایا به نظر شما الان وقت اتش زدن برجام نیست؟
  • طاها IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    7 2
    ان شاءالله زمانیکه به اراده وزارت اطلاعات راهی جهنم شدی میفهمی چه غلطی کردی
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    4 5
    نگاه به شرق کاملا شکست خورده
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 2
    آمریکا رو به افول تورمش رسیده به ۳ درصد یه کم تلاش کنید می تونید تورمش رو به صفر برسونید
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 3
      بذار کشورها دلار رو بذارن کنار و سیل نقدیمگی هوار شه سرشون بعد بگو 3 درصد
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 1
    مرگ و دفن برجام و همه متعلقاتش آرزوی قلبی من بخاطر نسلهای آینده و زدودن خفت از چهره ایران عزیز بود و هست
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 1
      همه مسببانش
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      2 4
      چرا شماها با ترامپ و اسراییل هم نظر شدید؟
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    3 2
    حرومی تر از ترامپ این پمپئو هست مثل یزید و ابن مرجانه میمونن
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 1
    به نظر میرسه یه سری نیروهای شیطانی که به عناصر فرامادی مثل جن و غیره دسترسی دارند دنیا را کنترل میکنند اگر تمام رهبران و حکام کشورهای دنیا را بررسی کنید می بینید هیچکدام در کشورشون نه تنها بهترین نیستند بلکه حتی از سطح متوسط هم پایین تر هستند اما تصمیم بر این گرفته شده که حاکم یه کشور شوند در واقع سیاست در دنیا توسط عده ای کنترل میشود
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 1
    برجام برای آمریکا طرحی دو مرحله ای بود. قسمت اول خوراندن مسکن و در مرحله دوم تزریق سم مهلک برای تسلیم. پاپمپو درست می‌گوید، مرحله دوم کار می‌باید شروع می‌شد. شرایط دوازده تایی او همان سم مهلک بودند و طبق طراحی قبلی چنانچه توسط ایران پذیرفته نمی‌شدند، ماشه برجام می‌باید کشیده میشد. اروپا رفتار آمریکا را رصد کرده بود و همکاری نکرد. ترامپ هم بناچار خدا را شکر از برجام خارج شد. با مقاومت ب دست برتر دست پیدا کردیم، هم غنی سازی بالا داریم، هم عضو پیمان شانگهای هستیم و هم با همسایگان ایران روابط تجاری باز کردیم، بماند که در تکنولوژی و عدوات نظامی مورد توجه کلیه کشورها قرار داریم. پامپؤ و ترامپ را هم ب جهنم فرستادیم.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 2
    مرگ بر رژیم جنایتکار آلمان انشالله بزودی روسیه نسل آلمانی رو از سطح زمین برای همیشه خواهد کند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 1
    اگه ادعاهای این مردک پمپئو ... درست باشه!! واقعا باید برای حال و عمل برخی از مقامات مرتبط با مذاکرات برجامی دولت حسن و ظریف و... شاید هم برخی از نمایندگان دخیل در این قضایا ... متاسف بود، و هزاران افسوس خورد!! که چرا اینان با آن همه دب- دبه و کب - کبه سیاسی ...و ادعای زندگی فردی و دولتی و... در امریکا و انگلیس و اینکه ما روی وعده و قول امریکایی ها و انگلیسی ها و....( اوباما و کری و... ) حساب بازکرده ایم!!!؟؟؟ و پس از توافق برجامی سفره مردم پر شده!! و چرخهای سانتیو فیوژها هم خواهد‌ چرخید و...،/ این جوری از از این شیاطین و بچه شیطانک ها ...، فریب خورده اند؟؟؟!!/ امیدواریم، در آینده ای نزدیک و یا دور، دیگه شنوا و شاهد اینچنین گنده گوییها و غلط کردن های امثال پمپئو و امثال شان در باره فریبکاری شان در فرایند مذاکرات برجامی در دوران دوول ۱۱ و ۱۲ خود نباشیم.!!!! و در الباقی مفاد و ... برجامی درست و دقیق عمل کرده باشیم.‌! که در غیر اینصورت معلوم نیست، نسل های آتی ما به این جور مملکت داری و عقد قراردادهای برخیها چه خواهند‌، گفت ...؟؟؟ الله و اعلم... ان وقت باید گفت: خ...بیاور و با...بار کن.../
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 2
    مرگ بر امریکاه وپمپ باد انتقام نزدیکه یه چند صبا دیگه به زندگی سگیت ادامه بده دست خدا یه روز از استین یه جوانمرد بیرون میزنه وبه قعر جهنم می فرستت 👎🇮🇷🇮🇷🇮🇷✌️
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 0
      مطمعن باش خدا با اختلاسگران ودزدان مملکت نیست. خودمون خواستیم الانم داریم نتیجش را میبینیم..........
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    حقوق بشر نیست اینها ترامپ
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس