تأسیسات هسته‌ای بوشهر - نمایه

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: از وقتی نماینده کنگره بودم با سخنرانی و تماس با همکارانم تلاش می‌کردم جلوی امضای برجام را بگیرم. وقتی هم که رئیس سی‌آی‌ای شدم، برای خروج از توافق لحظه‌شماری می‌کردم.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت پنجم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قسمت پنجم/ فصل ۳: «دنیای پست و کثیفی است»

طی سال‌هایی که برجام داشت تدوین می‌شد، من در [مجلس نمایندگان] کنگره خدمت می‌کردم. آن زمان با تمام توانم روی میز می‌کوبیدم تا توجه همه را به این اشتباه بزرگ جلب کنم: در صحن علنی سخنرانی می‌کردم؛ [در نشریه‌ها] یادداشت می‌نوشتم؛ و تابستان ۲۰۱۴ به تک‌تک همکارانم در مجلس نمایندگان (هر ۴۳۴ نفرشان) زنگ زدم و به آن‌ها گفتم این توافق، به این شکلی که انجام شده، باعث می‌شود ایران علاوه بر قابلیت‌های موشکی واقعی، ظرفیت [نظامی] هسته‌ای و پول هنگفتی برای توسعه‌ی هر دوی این برنامه‌ها به دست بیاورد.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» نماینده‌ی وقت ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان کنگره، در جریان نشست تأیید صلاحیتش به عنوان نامزد پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برای تصدی ریاست سی‌آی‌ای، در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷. پمپئو اعا می‌کند زمانی که نماینده‌ی کنگره بوده به تک‌تک همکارانش در مجلس نمایندگان زنگ زده و درباره‌ی توافق هسته‌ای با ایران به آن‌ها هشدار داده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

تا همین امروز هم افتخار می‌کنم که وزارت خارجه را مجبور کردم اعتراف کند که این «توافق» در واقع یک معاهده یا حتی یک فرمان اجرایی نیست، بلکه یک بیانیه‌ی مطبوعاتی است که توسط آمریکا و سایر کشورها تهیه شده است. چنان‌که «جولیا فریفیلد» دستیار وزیر خارجه در امور قانون‌گذاری، در قالب یک پاسخ رسمی، با چندین ماه تأخیر، به من نوشت: «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک یک معاهده یا توافق‌نامه‌ی اجرایی، و یک سند امضاشده نیست، بلکه منعکس‌کننده‌ی تعهدات سیاسی ایران، ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، و چین) و اتحادیه‌ی اروپاست.»

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

«مارتین شافر» مسئول روابط عمومی وزارت خارجه‌ی آلمان، ماه جولای سال ۲۰۱۵، نسخه‌ای امضاشده از برجام را در دست دارد. «مایک پمپئو» می‌نویسد وزارت خارجه‌ی دولت اوباما به او گفته برجام نه یک معاهده‌ی رسمی و دستور اجرایی است و نه حتی یک سند امضاشده است. (+)

نامه‌ی مذکور همچنین حاوی این ادعا بود که دولت اوباما هیچ «توافق سری‌ای» با ایران نکرده است. دولت داشت دروغ می‌گفت. تابستان ۲۰۱۵، فقط چند روز پس از رونمایی از برجام، من به همراه «تام کاتن» همکارم در مجلس نمایندگان، به وین سفر کردیم تا با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (سازمانی که مسئول انجام بازرسی‌های تعیین‌شده از تأسیسات هسته‌ای ایران است) ملاقات کنیم. توقع زیادی نداشتیم. اولاً شگفت‌زده شدیم که مقامات آژانس اصلاً قبول کرده‌اند با دو نفر از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران دیدار کنند. کاملاً انتظار داشتیم وزارت خارجه‌ی دولت اوباما این دیدار را لغو کند.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، رئیس سابق سی‌آی‌ای و نماینده‌ی سابق ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان کنگره‌ی آمریکا، در کنار «تام کاتن» (راست) نماینده‌ی سابق ایالت آرکانزاس (آرکانسا) در مجلس نمایندگان و سناتور فعلی این ایالت در کنگره. پمپئو و کاتن جولای ۲۰۱۵ ادعا کردند به وجود توافق‌های جانبی محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه‌ی توافق بر سر برجام پی برده‌اند. دولت اوباما وجود این توافق‌ها را تأیید کرد، اما آن‌ها را بخشی از روند عادی توافق‌های کنترل تسلیحاتی دانست، نه «توافق‌های جانبی محرمانه». (+)

وقتی رسیدیم، یکی از اعضای تیم تشریفات آژانس، با عذرخواهی شروع کرد: «متأسفم، مدیرکلْ «[یوکیا] آمانو» نمی‌تواند امروز با شما ملاقات کند.» من و تام، اخم‌هایمان در هم رفت و سر تکان دادیم؛ فکر می‌کردیم بیهوده ۷۰۰۰ کیلومتر پرواز کرده‌ایم. اما بعد فهمیدیم چرا آمانو نمی‌تواند با ما دیدار کند؛ کارمند آژانس ادامه داد: «هنگام دوچرخه‌سواری زمین خورده و در بیمارستان است. به معاونان خود دستور داده به شما گزارش بدهند.» در طول این نشست دو ساعته، به این واقعیت پی بردیم که آژانس و دولت اوباما تمام حقیقت را درباره‌ی توافق به دنیا نگفته‌اند.

آژانس و ایران بر سر دو الحاقیه‌ی محرمانه درباره‌ی اقدامات راستی‌آزمایی در یکی از مجموعه‌های نظامی ایران توافق کرده بودند. امکان بررسی این الحاقیه‌ها به صورت عمومی وجود نداشت. این حرف کارمندان آژانس یک اعتراف خیره‌کننده بود. پرسیدم: «کدام مقامات آمریکایی این توافق‌نامه‌های جانبی را دیده‌اند؟» پاسخ‌شان گویای همه‌چیز بود: «ما اجازه نداریم به این سؤال پاسخ بدهیم.» هماهنگ‌کننده‌ی وزارت خارجه، که همراه ما بود، با وحشت از اتاق بیرون دوید؛ احتمالاً رفت به مافوق‌هایش خبر بدهد که ما از این بندهای الحاقی خبردار شده‌ایم.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» (راست) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، طی ملاقات با «یوکیا آمانو» (چپ) رئیس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ساختمان وزارت خارجه‌ی آمریکا در واشینگتن در اوایل آوریل سال ۲۰۱۹. (+)

به یکی از رئیس‌دفترهای سی‌آی‌ای متوسل شویم تا شاید بتواند کمک‌مان کند این اسناد را ببینیم. اما فقط شانه بالا انداخت: «این کار خیلی بالاتر از سطح من است. باید به وزارت خارجه بگویید.» در واقعیت، نه وزارت خارجه و نه هیچ آمریکایی دیگری اجازه‌ی مشاهده‌ی این توافق‌نامه‌های جانبی محرمانه را نداشت. دولت اوباما این تصمیم وحشتناک را گرفته بود که بدون این‌که بداند برخی از عناصر پایبندی ایران چگونه راستی‌آزمایی می‌شوند، پای توافق‌نامه را امضا کند. می‌توانید من را دیوانه صدا کنید، اما من حاضر نیستم بر اساس قابل‌اعتماد بودن آیت‌الله، خطر جنگ هسته‌ای را به جان بخرم.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

یکی از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را بررسی می‌کند. با وجود تن دادن ایران به نظارت‌های گسترده‌ی آژانس انرژی اتمی در قالب توافق هسته‌ای، «مایک پمپئو» ادعا می‌کند این نظارت‌ها کافی نبوده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

›› دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟

فقط چند روز بعد، من و تام اعلام کردیم به توافق‌نامه‌های جانبی مخفیانه‌ی ایرانی‌ها پی برده‌ایم، هرچند نگذاشته‌اند آن‌ها را بخوانیم. به‌محض اجرایی شدن توافق، تقلب‌ها هم شروع شد. علی‌رغم ادعای اهالی برجام مبنی بر این‌که ایرانی‌ها مدت‌ها قبل برنامه‌ی [نظامی] هسته‌ایشان را تعطیل کرده‌اند، ایران مخفیانه این برنامه را ادامه داده بود. سایت‌های هسته‌ایشان را در سراسر کشور پخش کرده بودند؛ تونل‌های عمیق‌تری در کوه‌های سخت‌تر ساخته بودند؛ دانشمندان هسته‌ایشان را در دانشکده‌ها و برنامه‌های نظامی‌شان قایم کرده بودند؛ برنامه‌ی «فضایی» شان را برای توسعه‌ی ظرفیت‌های موشکی گسترش داده بودند؛ و «محسن فخری‌زاده مهابادی» عالی‌رتبه‌ترین دانشمند هسته‌ایشان، را در رأس کار نگه داشتند. وزارت اطلاعات ایران همچنین برجام را طوری تنظیم کرده بود که به این کشور اجازه می‌داد از ظرفیت‌های هسته‌ای غیرنظامی «دوکاربردی» [دارای کاربردهای مشترک نظامی و غیرنظامی] خود استفاده کند و بی‌سروصدا به سمت یک سلاح هسته‌ای بخزد، بدون این‌که از خط قرمز قانونی [توافق] عبور کند.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران بود که سال ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی توسط موساد به شهادت رسید. (+)

خوش‌بختانه، من تنها کسی نبودم که می‌دانستم ایرانی‌ها دارند تقلب می‌کنند. دوستم «یوسی کوهن» مدیر موساد، نیز این را می‌دانست. تیم او در نهایت موفق شد یک عملیات محرمانه‌ی شگفت‌انگیز انجام دهد: مجموعه‌ای از اسناد حیاتی را از آرشیو هسته‌ای ایران، که در یک مرکز فوق‌العاده امن نگهداری می‌شد، به سرقت بردند. تاریخ، یک روز جزئیات سرگیجه‌آور نحوه‌ی اجرای این یورش حیرت‌انگیز را افشا خواهد کرد.

اما نکته‌ی مهم‌تر این بود که آوریل ۲۰۱۸، نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اطلاعات به‌دست‌آمده از آن شاهکار جسورانه را با جهانیان در میان گذاشت. اسناد به‌دست‌آمده نشان دادند که ایران هرگز برنامه‌ی تسلیحات هسته‌ایش را آن‌طور که طبق برجام ملزم شده بود، رها نکرده است. کل توافق هسته‌ای بر اساس یک دروغ بنا شده بود. من ادعایش را کردم؛ یوسی اثباتش کرد؛ و اکنون جهان این را می‌داند.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

«یوسی کوهن» رئیس موساد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱. «مایک پمپئو» مدعی است موساد توانسته در زمان ریاست کوهن بخشی از آرشیو هسته‌ای ایران را به سرقت ببرد. (+)

نمایش خنده‌دار نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل درباره‌ی «تأسیسات تورقوزآباد» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نمایش کمدی نتانیاهو: دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها با تصاویر ماهواره‌ای «تورقوزآباد»

›› ژنرال اسرائیلی: به لطف بازرسی‌های آژانس اطلاعات زیادی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران داریم

از این‌که شنیدم دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، برجام را یک برنامه‌ی خیریه برای آیت‌الله‌ها توصیف کرد (که در ازای آزادی چهار گروگان آمریکایی، ۴۰۰ میلیون دلار اسکناس خشک به عنوان انگیزه برای امضای قرارداد دریافت کردند) و آن را به باد تمسخر گرفت، دل‌گرم شدم. فهمیدم ترامپ توافق و رژیم ایران را همان‌طوری که واقعاً هستند، می‌بیند، نه آن‌طوری که ما دلمان می‌خواست باشند. از وقتی رئیس سی‌آی‌ای شدم، لحظه‌شماری می‌کردم تا این افتضاح دیپلماتیک را اصلاح کنم.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

تصویر رسمی «مایک پمپئو» در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر سی‌آی‌ای. پمپئو از ژانویه‌ی ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ در دوره‌ی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، مدیر «آژانس مرکزی اطلاعات» اصلی‌ترین نهاد جاسوسی دولت آمریکا بود. وی می‌نویسد از زمانی که ریاست سی‌آی‌ای را به عهده گرفته برای خروج آمریکا از برجام لحظه‌شماری می‌کرده است. (+)

با این حال، بیرون آوردن آمریکا از این توافق احمقانه، در حرف آسان‌تر از عمل بود. اولاً، باید با باد مخالف در داخل سی‌آی‌ای می‌جنگیدم. تقریباً کل تیم تحلیل امور ایران، دو سالِ قبل از آغاز ریاست من را صرف تلاش برای توجیه برجام کرده بودند. این تیم ادعانامه‌ی مفصلی طراحی کرده بود (که بعداً در یک جلسه‌ی توجیهی عمومی منتشر شد) مبنی بر این‌که رژیم راستی‌آزمایی برجام، بازرسی‌ها را افزایش داده، درک ما از فعالیت‌های ایران را بهبود بخشیده، و از افزایش ظرفیت سانتریفیوژهای ایران جلوگیری کرده است. اما آن‌چه در آن تحلیل، هرگز به اندازه‌ی کافی به آن پرداخته نشده بود، دروغ‌هایی بودند که برجام بر اساس آن‌ها تدوین شده بود، یا سابقه‌ی ایران در تقلب که دست «لنس آرمسترانگ» [دوچرخه‌سوار سرشناس آمریکایی و قهرمان هفت دوره‌ی پشت سر مسابقات «تور دو فرانس» که بعدها اثبات شد از مواد نیروزا استفاده کرده و تمامی عناوین خود را از دست داد] را از پشت بسته بود.

کتاب مایک پمپئو: برجام حتی یک سند امضاشده هم نبود/ ماجرای «شاهکار موساد در سرقت آرشیو هسته‌ای ایران» +عکس و فیلم

تأسیسات هسته‌ای بوشهر در سال ۲۰۱۰. بخش زیادی از اطلاعات هسته‌ای ایران پس از امضای برجام و تشدید بازرسی‌های آژانس در اختیار کشورهای مختلف و حتی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این در حالی است که چنین اطلاعاتی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای کشورهای دیگر هرگز در اختیار جامعه‌ی بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. تصور می‌شود افزایش حملات علیه دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای ایران نیز دست‌کم تا اندازه‌ای نتیجه‌ی افشای همین اطلاعات بوده باشد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ به حکم کدام قانون از برجام خارج شد؟


آن‌چه خواندید قسمت پنجم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار

قسمت چهارم: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    18 25
    نه نه نه همش دروغه اسرائیل هیش وخ نتونس چیزی از ما بدزده . باورم نمیشه نه نه....
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      36 7
      ای کاش اقای حسن روحانی و جواد ظریف وعلی لاریجانی ذره ای منافع ملی ایرانیان را در نظر میگرفتند و اینهمه باج به طرف امریکایی واروپایی نداده بودند حقیقت تلخیست که هر شخصی حقیقتا ایرانی باشد با ید بشدت متاسف گردد و باید گریست که منافع ملی ایرانیان قربانی منافع ملی امریکا واروپا میشود .
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      61 5
      ایران عزیز بسیار متاَسفیم سیصد سال است جریان غربزده و نوکر غرب وجیره خوار غرب و نفوذی غرب اجازه پیشرفت به تورا نمیدهند، واقعا چکار باید کرد؟؟
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      6 3
      با این لهجه خودتو مسخره کن اگه راس میگین سرقت کردین بجز نمایش مسخره تور قوزآباد استفاده دیگه ای هم کردین
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      5 1
      در جواب محبوبی: شما خیلی پرت تشریف دارین. کل برنامه هسته ای ایران رفت رو هوا اونوقت میگی کارستان؟
    • حمیدرضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      6 1
      در پاسخ کاربر 10/06 و همراهی کاربران محترم 11/58 و 12/03 ... «مایک پمپئو» در اوج ترس به دروغ پردازی پرداخته است .... از یک اتفاق طولانی و با فراز و نشیب گزینشی صحبت می‌کنه . تحقیر شده ای که از نام حاج قاسم و شهرت حاج قاسم و صد البته انتقام حاج قاسم مرده است و ادای زنده ها را در می آورد .... یک صوت زیبا از استاد رویگری به یاد سردار دل ها ..... ی جوری بغضم و بشکن بزار راحت شم از این درد __ دلم میخواد بیای اما نمیتونم بگم برگرد ... صداتو می‌شنوم اما تو رو اینجا نمی بینم __ از اینکه عاشقم نیستی مثل هر روز غمگینم .... خیال می کردم از چشمات به این زودی نمی افتم __ وگرنه هرگز از عشقم بهت چیزی نمی گفتم .
    • احمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      7 1
      وقتی شیخ حسن و یارانش بودن، صهیونیستها چه احتیاجی داشتن بیان از ایران اسناد بدزدن؟!
  • مصطفی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    44 4
    یک جور کتاب نوشته که انگار ایرانی ها خیلی منتظر این قرار داد بودن والا از ایران فقط یک دولت روحانی بود که برجام رو روچشمش می زاشت . حضرت آقا و ملت ایران که اصلا خوشبین نبودن و نیستنتد. بار ها حضرت آقا فرمودند آمریکایی ها دروغگو هستند. والا
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      13 12
      بهتر است از طرف خودت نظر بدهی اگر نظر ملت را میخواهی یک نظر سنجی انجام بشه نظر اکثریت ملت مشخص میشود و اما اگر برجام برای ایران بد است چرا اسراییل و.... با آن مخالف هستند و چرا دولت آقای رئیسی دنبال توافق با غرب و اجرای آن است؟
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      1 0
      اسرائیل که موافق مذاکرات برجام بود، مخالف توافقات کامل و آشتی و رفع تحریمها بود.
  • محبوبی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    67 14
    پس ظریف و تیمش کاری کرده بودند کارستان.....منافقان و دشمنان داخلی برجام هم صدای سیا و موساد شدند و نابودش کردند .نفرین بر این گروه که هنوز دست بردار نیستند و الان چون خر در گل مانده اند‌
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      32 3
      مایک پمپئو تا همین امروز هم افتخار می‌کنم که وزارت خارجه را مجبور کردم اعتراف کند که این «توافق» در واقع یک معاهده یا حتی یک فرمان اجرایی نیست، بلکه یک بیانیه‌ی مطبوعاتی است که توسط آمریکا و سایر کشورها تهیه شده است. این همان برجام را خدا اورد ،حسن فریدون است
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      29 2
      یا پمپئو خیلی پدرسوخته س یا ظریف و تیمش ببو گلابی تشریف دارن. یا هر دو!
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      30 8
      بزرگوار برجام یک الزام اور برای ایران بود و بعداز امضا ان ایران مجبور شد تمام دیکته های امریکا واروپا را انجام دهد بدون یک ریال که از پول ایرانیان را پس بدهند تحریم ها بعد از دیکته برجام به طرف ایرانی به شکل فلج کننده ای ظاهر گردید انها خودشان دارند به صراحت اعتراف میکنند که برجام دیکته انها بر ایران بود بعد شما میگویی ایول به ظریف و تیمش ،خب برجام چند ریال از پولهای بلوکه شده ایرانیان را ازاد کرد یا چقدر اقتصاد کشور را پیش راند اینکه فقط روی کاغذ یک امضایی بشود بدون هیچ دست اوردی کجایش ایول دارد .
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      39 3
      جواد ظریف الممالک کاری کرد کارستان اما برای امریکا نه ایران!!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      16 3
      بدبختی اینجاست که انها یعنی مقامات امریکا واروپا به صراحت اعتراف میکنند که برجام کلاه گشادی بر سر ایرانیان بود که باعث گردید جلو پیشرفت هسته ای صلح امیز ایران را بگیرد بدون شلیک یک گلوله و بدون یک ریال سود برای ایرانیان، اما همچنان بعضی از مقامات ایران اصرار بر این دارند که برویم مذاکره و شوربختانه تر که عده ای از مردم هم فریب میخورند و به این اشخاص رای میدهند گویا این دوتفکر مذاکره با شیطان و حامیان مردمیشان کمر همت برای نابودی ایرانیان را بسته اند و همچنان از خر شیطان پایین نمی ایند .
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      7 3
      هر توافقی هرچقدر هم بد باشد بهتراز توافق نکردن است ،جملات قصار : جناب الدکتر ظریف الممالک
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      34 4
      طرف قبل از اینکه بمیره وصیت میکنه وقتی مُردَم برا من کسی مشکی نپوشه وقتی میمیره اعلام میکنند مرحوم وصیت کرده که برا من مشکی نپوشید یک نفر متعصب با حرارت از تو جمع داد میزنه مرحوم غلت کرده ما به احترامش مشکی میپوشیم حالا شده برجام که مقامات امریکایی یکی یکی اعتراف میکنند که برجام طوری تنظیم شده که هیچ منفعتی در اصل برای ایرانیان نداشته باشد و بتواند جلو پیشرفت هسته ای ایران را بگیرد حالا متعصبین هنوز دنبال بَه بَه و چَه چَه برا امضاء کنندگان طرف ایرانی برجام هستند ،از ماست که بر ماست . بجای اینکه از مذاکره کننده ایرانی سوال شود چه تعهدی از امریکا واروپا گرفتید در قبال تعطیل شدن صنعت پیشرفته هسته ای و بیکار شدن جوانان نخبه کشور و قفل شدن اقتصاد کشور بعضی میگویند طرف امریکایی غلت کرده که اعتراف کرده کلاه گشاد بر سر ایرانیان گذاشتیم ما به احترام مذاکره کننده ایرانی که همه چیز را داد بدون دست اورد کلاه از سر بر میداریم .
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      8 1
      این افراد تیم مذاکره کننده امریکایی به سرپرستی جان کری بودند ، خانم وندی شرمن،رابرت مالی ،جیمز تیمبای ،پل اروین ،نیوول های اسمیت ،کریستوفر بک میر،جاشوا بلک ،کوین ویال ،فلیسیا سوییندلز ،کیمبرلی گاهان ،جولیا جاکوبی، که توانستند کلاه گشادی سر تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی جواد ظریف در دولت حسن روحانی بگذارند تا بدون هیچ هزینه ای صنعت صلح امیز هسته ای ایرانیان را تعطیل کنند ، حالا تیم مذاکره کننده امریکایی کاری کردند کارستان کردند یا تیم ایرانی که بقول اقای سیف رئیس بانک مرکزی ایران در دولت حسن روحانی گفت از برجام تقریبا هیچ عاید ایران گردید. ؟؟؟
    • SE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      7 2
      اسناد هالویی و بی سوادی مدعیان زبان دنیا شناسی و امضا کنندگان برجام هر روز آشکارتر میشود. این جماعت با چه رویی هنوز پرت و پلا تحویل مردم میدهند و برای خسارت بیشتر به کشور برنامه ریزی میکنند؟! چون محاکمه و مجازات نمیشوند افسار گسیخته تر از گذشته خسارت خواهند زد
  • ع IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    6 4
    اسرایل ندزدیده. دزد خودی است. این هم میشه جریان پهپاد به روسیه که ثابت کردیم دروغ میگن. این حرفها دروغه.
  • محمدایوب IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    45 3
    چرا ابو برجام شیخ انگلیسی وملیجک زبان دان سرباز آمریکایی دوست گرمابه و گلستان کری بازخواست ومحاکمه نمی شوند
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      8 37
      چون مي دانند كه برجام كلهم سود بود براي منافع كشور
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      9 3
      اگر برجام برای ایران زیان آور بود چرا دوستتان ترامپ از آن خارج شد و چرا برادرتان نتانیاهو مخالف سرسخت آن است.
    • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      1 3
      چطوری هنوز از برجام دفاع میکنید این مذاکرات دولت سوری هست که هم غنی سازی کنه هم برق هسته ای تولید کنه هم از بار رسانه ای که با مذاکرات درست میشه برای بازار یک بام چند هوای ایران استفاده کند
    • علی (رزمنده) IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      2 2
      متاسفم برای مثلا برای برخی از این سوپر انقلابی ها- واقعا افراد ضعیفی هستید و جز توهین کردن و توهم باری ندارید! (اگر در کوچه و بازار اهانت می شنوید دقیقا پاسخ به رفتارتان هست والبته ما هم در این وسط از همه اسیب می بینیم)
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    36 5
    این کتاب حکم مناق بودن اصلاح طلبان و حکم اعدام برای سران و جاسوس های طیف رنگی داخلی است که با خیانت های آگاهانه چه بر سر این مملکت آوردند!
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      4 4
      عزیز من، تو کل این کتاب، پمپئو ادعا می‌کنه که برجام به ضرر منافع آمریکا و به سود ایران بوده و همه تلاششو کرده که آمریکا از برجام خارج بشه، با این اوصاف باید به تیم مذاکره هسته‌ای جایزه داد نه این که زیر سوال برن، مگر این که پمپئو دروغ گفته باشه و آمریکا هم هنوز از برجام خارج نشده باشه
  • ایرانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    46 0
    پان ها رو بگیرید تمام جاسوس ها رو گرفتید، اینها به صورت مستقیم با اسراییل رابطه دارند
  • CA ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    9 26
    پس برجام منافع زیادی برای ما داشت دم دکتر ظریف گرم .‌‌‌
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      30 6
      بله انقدر منفعت داشت که از سرمستی برجام داریم بالا می اوریم
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      36 5
      بله از منافع برجام بتن ریزی در قلب راکتور اب سنگین که تولید کنند ه رادیو داروهای بیماران صعب العلاج میباشد است حالا باید همین رادیو دارو ها را با چند برابر قیمت جهانی و با التماس از غربی ها و اروپاییها بخریم . و تازه انها تاریخ گذشته ان را برای ما فراهم میکنند قرین رحمت پدران ما که مردند واینگونه خفت ما را ندیدند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      2 0
      به یزدان که گر ما خرد داشتیم  <> کجا این سر انجام بد داشتیم بسوزد در آتش گرت جان و تن  <> به از زندگی کردن و زیستن اگر مایه زندگی بندگی است  <> دو صد بار مردن به از زندگی است بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم <> برون سر از این بار ننگ آوریم
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      26 2
      خخخ از رو نمی رید شماها
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    5 3
    کسی نیست به این پمپ آب احمق بگه فتوای تحریم بمب هسته ای و حرام بودن آن برای مردم ایران نیز ساختگی است ؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    6 14
    ماجرای ترقوز آباد واقعیت داشت موساد دروغ نمی کنه.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      0 2
      دقیق تو ضیح بده منم با خبر بشم
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    7 0
    بله نفوذ و رخنه تو بالاترین قسمت اسناد مملکت اتفاق افتاد و همه جارو کردن چیزی ک هیچکس نتونست ابروی رفته جمع کنه و فقط سکوت کردن....اونم تو قلب ایران
  • محمدی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 3
    یعنی واقعاً شما میخواهید به حرف های قاتل سردار سلیمانی استناد کنید و از این طریق جناح سیاسی دیگری را که در نهایت هموطن شماست بزنید؟ عجیب است.
  • رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 5
    برای سرقت مدارک نیازبه عملیات متهورانه نبوده. فقط کافی بود یه زنگ به فریدون بزنن.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    7 2
    روحانی و ظریف همه را سرکار گذاشتند
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 1
    برجام دوتاست یکی برجام اقتصادی که اجرا شد و نتیجه اش شد گرانی های سرسام آور و کاهش ارزش پول ملی و دیگری برجام پزشکی بود که با واردات بی شمار دارو واکسن های مشکوک و رایگان به ایران باعث بیماری مردم ایران شد متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 2
    تورقوزآباد😂😂آخه ای احمقان بیشعورونفهم فرض را برصحت اسنادموردادعای شما بگذاریم که البته حقیقت نداره یعنی ایران اینقدر نابخرد بوده که اسناد مورد ادعای شماها را دریک مکان نامن مثل کارواش قراردهد تا شماها براحتی به آن دسترسی پیدا کنید .ازطرز خاطرات هرگز کوتاه نیای این احمق بیشعور باید فهمید که درسندسازی همانگونه که درحمله به عراق دست شیطان را ازپشت بسته بودید وکاولین پاول این مردسیاه پوست درصحنه رسانه ایی عروسک خیمه شب باز شده بود همه آنها را یک سناریو ازپیش تعیین شده شماها تلقی میکنند وایران درمسیر استقلال واقعی وعدم نیاز به کشورهایی مثل شما به پیش میرود وامیدوارم همانگونه که غرورکاذب شماهاواداشته که قادر بفهم جهانی نیستید وکناره گیری دلار درصحنه جهانی با دستان خودتان درحال رقم خوردن است ودیری نخواهدپایید که نظام سرمایه داری به زباله دان تاریخ بپیوندد
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      2 1
      راه بی عیب ونقصی که درجهان پیش روی سایرنظامات حکومتی درجهان وجوددارد تنهایک چیزاست وآن تضعیف دلاردرصحنه جهانی است .الان نظام تک قطبی مورد ادعای آمریکا خریداری ندارد .سابر دول قدرت درجهان هیچگاه زیرباررهبری جهان توسط آمریکا نمیروند الان بوضوح می بینیم .الان اروپا با اظهارات مکرون درحال پی بردن است ویورو را دربرابر دلار علم کردنداظهارات پمپئو طوریست که افول آمریکا را رقم میزند .سایردول همسو بعقیده من باید نخبگان اقتصادیشان با محوریت مقابله با دلار کارکنند حتی دول مسلمان ازیک پول واحد بهره بگیرند قطعا بنفع مسلمانان است ومیتواند منسجم ترمصالح منطقه را پیش ببرند این خاطرات مثل تک دوره ایی شدن ریاست جمهوری ترامپ ارزش واعتبار خودرا ازدست داده بعیدهم نیست که سراز دادگاههای آمریکایی درآورد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 4
    بجای این حرفا بفکر مسکن باشید داره تبدیل به ابر بحران ملی میشه
  • sadid IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    حالا هم اگه باشه به رژیم غاصب چه ربطی داره؟! انرژی هسته ای یک ضرورت هستش از منافع مهم برای مردم ایران هستش برای مردم ما تولید قدرت می کنه. خیلی هم خوب هستش. خب عاقل هر اقدام هسته ای باید پدافند زیستی هم داشته باشه .. هر چی زور میزنم فقط یک چیز می فهمم که چطور ضد خوردید!!!!
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 0
    مرگ بر متجاوز
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 3
    تاسیسات تورقوزآباد !!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ تورقوزآباد خودش یه جوک باحال بود و کاملا معلوم بود که یکی این احمقها را فرستاده ناکجا آباد و به باد مسخره گرفتتشون .. خخخخخخخخخ
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 1
    کشورهای غربی دست ایران را خواندند میدانند ایران بالاتر از ۶۰ درصد دیگر غنی سازی نمیکند مضافا احتمال جاسوس هسته ای هم دارند که اقدامات ایران را اطلاع میدهند. به همان منظور خیال کشورهای غربی از طرف ایران راحت است وبه این دلیل امریکا مدام تکرارمیکند دیگر برجام کاری نداریم. وبعد فشارتحریم ها را به اتفاق اروپا ادامه میدهند. حالا ایران باید چکار کند باید کاری کند که دست بالاتر راداشته باشد باید کاری کند که کشورهای غربی راعمل انجام شده قرار بدهد. باید بدون ترس واهمه درصد غنی سازی و برد موشکهارا بالا ببرد وسلاح باز دارنده داشته باشیم.اینکه ایران بنشیند نظاره گر باشدو مدام تکرارکند ما آماده به برگشت برجام ومذاکره هستیم را دردی را دوا نمیکند بدتر دشمن پلید را جری تر میکند دشمن غدار دست بردارنیست تجربه نشان داده فقط زور را میفهمد وبه آن گردن مینهد واز طرفی تحریم ها وتورم گرانی برگرده مردم فشار آورده باید ایران اقدام شجاعانه انجام دهد واز این مخمصمه دشمن خودرا نجات پیدا کند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    3 0
    پمپئو خوب پته هارو رو آب انداخته خخخخ
  • US ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    5 5
    بود برجام دیدیم ، نبودش ام داریم میبینیم
  • Farhad US ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    4 5
    مشرق نیوز اینطور که تو برای کتاب «مایک پمپئو» تبلیغ کردی فکر نکنم که خودش قادر به چنین کاری بوده باشد.
  • سیدمهدی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    7 2
    سرقت اسناد از ایران یه افتضاح تاریخی امنیتی بود
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    5 4
    بزرگترین دستاورد برجام همین بس که تو دولت اول روحانی مردم رنگ وبوی ثبات وتورم نزدیک به تک رقمی رو احساس کردن
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 1
    در خوی دد منشانه آمریکا و اسراییل شکی نیست ولی قضیه تورغوزآباد خنده دار نبود ها!
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    9 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      3 12
      مشکل تورو تیمارستان حل میکنه حتما خودتو به اونجا معرفی کن
  • CA ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    8 2
    روحانی و ظریف در برجام آگاهانه یا ناآگاهانه همونکاری رو کردن که رژیم صهیونیستی و آمریکاییها میخواستن. این دو فرد نالایق و شاید خائن مسئول خسارتهای محض برجام هستن و باید محاکمه بشن.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 1
    مرگ بر روحانی و ظریف و عراقچی و لعنت بر پشتوانه آنها رف....
  • خودم IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    3 5
    هر دو جریان اصولگرا و غربزده ،مفسد و زامبی و علیه منافع ملی قدم برداشتنه اند.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    3 1
    درآمد فروش این کتاب، شاید بخشی از هزینه های هنگفت حفاظت از مایک پمپو را جبران کنه. به نظر میرسه هنوزم این نابقه در خریت، فکر میکنه جلوی پیشرفت ما در هسته ای را گرفته! ملت ایران خدای بزرگ و ائمه را دارد و شاید این حماقت ترامپ (خروج از برجام) بعدها معجزه ای ازنوع بزرگ کردن موسی (ع) بدست فزعون باشد.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    2 7
    مرگ بر روسیه
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      2 1
      وتو
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 1
    نظر دادن در مورد این مسائل ک بعضی‌ها ن سیاست می‌فهمن ن سوادشو خوندن جایز نیست.با دعوا و توهین ب یکدیگر هم چیزی تغییر نمیکنه.ن ک غرب حتی شرق و همسایگان ایران هم نمیخان ک کشور ما کشوری قدرتمند باشد.چون ک یک اقتصاد قوی باید پشت یک قدرت نظامی قوی شکل بگیرد تا دوام داشته باشد.شاه باشد یا روحانی یا هرکس دیگری برای آنها فرقی ندارد.فقط ب فکر غارت کردن منطقه تاراج نفت از خلیج فارس و ب تاراج بردن ذخایر ما هستند.هم شرق و هم غرب
  • الدار IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 6
    هر چی بود مطمئنم ۴ سال قیمت ها را ثابت نگه داشت ! خجالت بکشید پراید شده ۴۰۰ میلیون!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    5 1
    سند امضا شده هم نبود؟ پس خیمه شب بازی بود. علافی
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    3 2
    دم آقای پمپئو گرم،تشکر بابت گفتن حقایق
  • ایرانی با غیرت IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    6 1
    فقط و فقط به همین جمله " امضای جان کری تضمین است " را که ظریف و معاونش و کواکبیان هم در مجلس انرا تکرار کردند توجه کنید. این حرف مهمل و بی اساس در مقابل درخواست منطقی نظام از دولت بی تدبیر بود که تضمین محکم از آمریکا میخواست و اینهم پاسخ انها به این تضمین بود. حالا بعضی ها به دنبال برگردادندن شیخ دیپلمات و همدستان ابله او به صحنه سیاست هستند.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    زمان دولت روحانی بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس