تأسیسات هسته‌ای ایران - نمایه

در حال حاضر احتمالاً ماندن در آستانه‌ی ساخت سلاح هسته‌ای برای تهران از ساخت سلاح مفیدتر است، اما اگر آمریکا بقای حکومت ایران را تهدید کند، ممکن است این محاسبات تغییر کند.

سرویس جهان مشرق - ایران بارها اعلام کرده است که در عین تلاش برای پیشرفت در حوزه‌ی فناوری هسته‌ای، علاقه‌ای به ساخت سلاح اتمی ندارد. مقامات جمهوری اسلامی به روش‌های مختلفی، از دلایل دینی گرفته تا استدلال‌های استراتژیک، تصمیم تهران برای خودداری از تبدیل شدن به یک قدرت نظامی هسته‌ای را شفاف‌سازی کرده‌اند. در حالی که کشورهای غربی-عربی همچنان ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نه‌تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگری که ظرفیت‌های فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارند، انگیزه‌های زیادی برای خویشتن‌داری در این زمینه دارند و چه‌بسا منافعِ توقف پشتِ آستانه‌ی هسته‌ای شدن برای آن‌ها از منافع ساخت بمب بیش‌تر باشد.

پیش‌بینی اندیشکده آمریکایی از نتیجه انتخابات ایران/ ایرانی‌ها دیگر دنبال توافق با غرب نیستند +عکس و فیلم

نشست مشترک ایران، روسیه، چین، اتحادیه‌ی اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان در وین در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ با هدف تلاش برای احیای برجام؛ اگرچه اعضای باقی‌مانده‌ی برجام دارند تلاش می‌کنند آمریکا را دوباره به توافق هسته‌ای برگردانند، اما چه‌بسا برای ایران بهتر باشد که از بازگشت آمریکا به برجام جلوگیری کند (+)

مجله‌ی آمریکایی نشنال‌اینترست اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «مذاکرات بی‌انگیزه: چه‌بسا ایران عجله‌ای برای سلاح هسته‌ای نداشته باشد[۱]» به بیان برخی از دلایلی پرداخته است که احتمال دارد پشت تصمیم ایران برای خودداری از تولید یا دستیابی به ظرفیت تسلیحاتی هسته‌ای باشند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش دوماه‌نامه‌ی نشنال‌اینترست است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


چه کسی می‌گوید ایران به دنبال سلاح اتمی است؟

با توجه به صحبت‌های ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، درباره‌ی سخت‌گیرانه‌تر شدن سیاست خارجی تهران[۲] [درباره‌ی برنامه‌ی موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی]، احتمال این‌که مذاکرات در وین به تقویت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵[۳]، موسوم به «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام)، منتهی شوند، از قبل هم کم‌تر شده است. پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سال ۲۰۱۸ کشورش را از توافق هسته‌ای خارج کرد[۴] و مجدداً تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران اعمال نمود، تهران با غنی‌سازی اورانیوم[۵] در سطحی فراتر از محدودیت‌های برجام و همچنین تولید فلز اورانیوم[۶] واکنش نشان داد. منتقدان توافق هسته‌ای به دنبال توافق جدید و جامع‌تری به جای بازگشت به برجامی هستند[۷] که بندهایش محدودیت زمانی دارند و ایران را به صورت دائمی از دستیابی به سلاح هسته‌ای محروم نمی‌کنند. با این وجود، هیچ‌کس نباید خودبه‌خود تصور کند ایران آرزوی رسیدن به سلاح هسته‌ای را در سر می‌پروراند[۸]. هرچه باشد، هیچ‌کس به طور قطعی نمی‌داند آیا تهران واقعاً تصمیم گرفته سلاح هسته‌ای بسازد یا نه[۹]. اگرچه ممکن است ایران بخواهد پس از انقضای برجام، یا هر توافق‌نامه‌ی جایگزینی، امکان نظامی‌سازی ظرفیت‌های هسته‌ایش را داشته باشد، اما چه‌بسا وقتی این توافق‌نامه منقضی شد هم تصمیم بگیرد برنامه‌ی هسته‌ایش را تسلیحاتی نکند.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت این کشور [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده آمریکایی: ایرانی‌ها دیگر دنبال توافق با غرب نیستند

تاریخ نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که فناوری پیشرفته‌ی هسته‌ای دارند اما فاقد بمب هسته‌ای هستند (به‌اصطلاح کشورهای بالقوه هسته‌ای، یا در آستانه‌ی هسته‌ای شدن)، ترجیح می‌دهند در همین مرحله بمانند، نه این‌که در اولین فرصت سلاح هسته‌ای بسازند. دلایلی برای صحت این نظریه وجود دارد که ایران نیز شاید، صرف‌نظر از تصمیمات آمریکا درباره‌ی تحریم‌ها و حتی تا مدت‌ها پس از انقضای برجام، تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای نسازد؛ دست‌کم در آینده‌ی قابل‌پیش‌بینی. بنابراین چه بهتر که مذاکره‌کنندگان آمریکایی[۱۰] محتاطانه بررسی کنند که چه مشوق‌هایی به تهران ارائه می‌دهند، و در ازای وعده‌های ایران درباره‌ی عبور نکردن از آستانه‌ای که خودبه‌خود تصمیم ندارد از آن عبور کند، امتیاز ندهند.

اولین قدرت‌های هسته‌ای، به طور خاص آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، با نهایت سرعتی که می‌توانستند، سلاح هسته‌ای ساختند. سیاستمداران و کارشناسانی که حامی سیاست‌های منع اشاعه‌ی هسته‌ای آمریکا هستند، به کشورهای دیگر نیز با عینک تجربه‌ی آمریکا و شوروی نگاه می‌کنند و تلویحاً تصور می‌کنند[۱۱] که اگر تحریم‌های ضداشاعه و رژیم‌های سخت‌گیرانه‌ی بازرسی نباشند، همه‌ی کشورهای بالقوه هسته‌ای در اولین فرصتی که به دست بیاورند، «سلاح غیرقابل دفاع» را می‌سازند. این در حالی است که در پنجاه سال گذشته، بسیاری از کشورها، چه بزرگ و چه کوچک، مسیر هسته‌ای شدن را با سرعتی آهسته‌تر از آنی طی کرده‌اند که ظرفیت‌هایشان اجازه می‌داده است.

این کشورها در بسیاری از موارد، سال‌ها در آستانه‌ی هسته‌ای شدن تأمل کرده‌اند یا به طور کامل متوقف شده‌اند. حتی برخی از آن‌هایی که در نهایت به باشگاه هسته‌ای پیوستند، مانند اسرائیل و هند، هم درباره‌ی هدف نهایی‌شان مطمئن نبودند و مدت زمان قابل‌توجهی را صرف بحث درباره‌ی ماهیت برنامه‌ی هسته‌ایشان کردند[۱۲]. هند پس از آزمایش یک دستگاه هسته‌ای در سال ۱۹۷۴[۱۳]، که البته نمونه‌ی اولیه‌ی سلاح اتمی نبود، ۱۶ سال روی مرز هسته‌ای شدن جا خوش کرد و بالأخره سال ۱۹۸۹ بود که برنامه‌ی هسته‌ایش را تسلیحاتی کرد. کره‌ی شمالی اولین بمب اتمی‌اش را سال ۲۰۰۶، بیش از نیم قرن پس از آغاز برنامه‌ی تسلیحاتی هسته‌ایش، آزمایش کرد[۱۴]، در حالی که برنامه‌ی هسته‌ایش سال ۱۹۹۳ آن‌قدر پیشرفت کرده بود که تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زدند[۱۵] پیونگ‌یانگ پیشاپیش یک یا دو بمب هسته‌ای تولید کرده است. ایران نیز ممکن است در مسیر رسیدن به بمب تعلل کند. رهبران ایران ژاپن را به عنوان یک الگو دیده‌اند[۱۶] و می‌گویند اگر ژاپن اجازه دارد فناوری چرخه‌ی سوخت هسته‌ای را داشته باشد و عضو معاهده‌ی منع اشاعه‌ی هسته‌ای بماند، ایران نیز باید این امکان را داشته باشد[۱۷].

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

یکی از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را بررسی می‌کند؛ تهران می‌گوید باید مانند کشورهای دیگری مثل ژاپن اجازه پیدا کند از ظرفیت‌های برنامه‌ی هسته‌ای بومی‌اش بهره‌مند شود و در عین حال در معاهده‌ی منع اشاعه‌ی هسته‌ای نیز عضو باشد (+)

چرا قدرت‌های هسته‌ای ممکن است سلاح هسته‌ای نسازند؟

نمی‌توان تهدید تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه اشاعه‌ی هسته‌ای[۱۸] را تنها دلیل این کندی در فرآیند هسته‌ای شدن [کشورهایی مانند ایران] دانست. حتی اگر تحریم‌ها هم نباشند، تعلل در عبور از آستانه‌ی ساخت سلاح اتمی احتمالاً به اعتقاد اکثر قدرت‌های بالقوه هسته‌ای از نظر سیاسی، اقتصادی و استراتژیکْ سیاست منطقی‌ای است.

از نظر سیاسی، سلاح‌های هسته‌ای عمدتاً نشان داده‌اند که به عنوان یک ابزار اعمال قدرت چندان مفید نیستند[۱۹]، زیرا تهدید استفاده از چنین قدرت مخربی باورپذیر نیست، مگر در واکنش به تهدیدهای شدید امنیتی. از طرف دیگر، ایستادن در آستانه‌ی ساخت بمب هسته‌ای و همزمانْ حفظ یا ارتقای فناوری‌های مربوطه می‌تواند اهرم چانه‌زنی‌ای در اختیار کشورها بگذارد که اغلب بسیار قوی‌تر از قابلیت‌های واقعی آن‌هاست. به نظر می‌آید به همین دلیل هم باشد که ایران دارد دست به فعالیت‌هایی در حوزه‌ی هسته‌ای می‌زند که هیچ توجیه غیرنظامی‌ای ندارند.

حتی یک کشور کوچک هم، که در شرایط عادی در صحنه‌ی جهانی خیلی به حساب نمی‌آید، با تهدید به هسته‌ای شدن می‌تواند بر قدرت‌های بزرگی که مخالف اشاعه‌ی هسته‌ای هستند، فشار بیاورد و در ازای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای، از آن‌ها امتیاز بگیرد. کره‌ی شمالی در قالب «چارچوب مورد توافق [آمریکا و کره‌ی شمالی]» سال ۱۹۹۴[۲۰]، وعده‌ی تأمین تأسیسات رآکتور آب سبک و سالیانه نیم میلیون تُن نفت سنگین رایگان را به عنوان امتیاز دریافت کرد. ارزش چنین امتیازهایی صرفاً مادی نیز نبود: موضع قوی گاه‌وبی‌گاه پیونگ‌یانگ در مقابل قدرت‌های بزرگ به شکل گسترده‌ای به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای مشروعیت بخشیدن به خاندان «کیم» در کره‌ی شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که تمایل آمریکا به جلوگیری از اقدام متحدانش، مانند ژاپن و کره‌ی جنوبی، به ساخت سلاح هسته‌ای برای خودشان، معمولاً به عنوان دلیل اصلیِ تعهدات گسترده‌ی امنیتی واشینگتن و اعزام گسترده‌ی نیروهای آمریکایی با هدف حفاظت از این متحدان ذکر می‌شود[۲۱].

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

ایران که یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های موشکی منطقه را در اختیار دارد، بارها اعلام کرده است که برای تأمین بازدارندگی نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد (+)

از نظر اقتصادی، ساخت و نگهداری از زرادخانه‌ی هسته‌ای برای اکثر کشورها فوق‌العاده پرهزینه است. کارشناسان آمریکایی حوزه‌های هسته‌ای و جنوب آسیا می‌گویند[۲۲] هند و پاکستان تا اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ هر کدام بیش از ۵ میلیارد دلار برای نیروهای هسته‌ایشان هزینه کرده‌اند. قدرت‌های هسته‌ای، علاوه بر هزینه‌های اولیه‌ی ساخت سلاح، تا سال‌های سال نیز باید مدام هزینه‌های هنگفتی برای حفظ و مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای و سامانه‌های حمل‌کننده‌ی آن‌ها بپردازند؛ و این هزینه‌ها به‌سرعت روی هم انباشته می‌شوند. قدرت‌های هسته‌ای منطقه‌ای، مانند اسرائیل[۲۳]، هند و پاکستان، سالانه ۱ تا ۳ میلیارد دلار در همین زمینه‌ها هزینه می‌کنند[۲۴]. نیروی هسته‌ای نسبتاً کوچک فرانسه سالی حدود ۶ میلیارد دلار هزینه روی دست پاریس می‌گذارد[۲۵].

علاوه بر این، زرادخانه‌های هسته‌ای معمولاً باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ی نیروهای متعارف نظامی نمی‌شوند. اکثر قدرت‌های هسته‌ای همزمان با بهبود ظرفیت‌های نظامی هسته‌ایشان همچنان به نگهداری و ارتقای قابلیت‌های متعارف خود نیز ادامه می‌دهند[۲۶]. تا وقتی یک کشور با تهدیدات امنیتی موجودیتی قریب‌الوقوع مواجه نباشد، بعید است بتوان این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌سوزی‌های متعاقب آن‌ها را توجیه کرد؛ به‌خصوص با توجه به رقابت حوزه‌های سیاستی مختلف بر سر منابع کمیاب ملی.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

رآکتورهای هسته‌ای در تأسیسات نطنز در ایران؛ از نظر بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر سلاح هسته‌ای ندارند، هزینه‌های هنفگت و ادامه‌دار نظامی‌سازی برنامه‌ی هسته‌ای قابل‌توجیه نیست (+)

از نظر استراتژیک، سلاح‌های هسته‌ای لزوماً امنیت یک کشور را تضمین نمی‌کنند؛ مگر این‌که همراه با ظرفیت‌های مستحکم و مقاوم [مثلاً در برابر موشک‌های رهگیر] برای حمل مؤثر آن‌ها تا اهداف ارزشمند در عمق خاک مهاجمِ احتمالی باشند و خودشان در معرض نابودی در صورت حمله‌ی پیش‌دستانه‌ی دشمن نباشند. کشوری که به تازگی به سلاح‌های هسته‌ای مجهز شده است، اگر سامانه‌هایی با مقاومت کافی برای حامل آن‌ها نداشته باشد، معمولاً خود را در دو راهی «استفاده یا دور انداختن» سلاح‌های اتمی‌اش می‌بیند؛ و چه‌بسا در صورت وقوع یک بحران، نسبت به کشورهای بالقوه هسته‌ای، بیش‌تر در معرض خطر حملات پیش‌دستانه باشد. این دو راهی زمانی تنگ‌تر می‌شود که هسته‌ای شدنِ آن کشور باعث شود یک کشور متخاصم نیز دست به ساخت سلاح هسته‌ای بزند (چنان‌که در صورت عبور ایران از آستانه‌ی ساخت سلاح هسته‌ای، احتمالاً عربستان نیز چنین سلاحی را خواهد ساخت[۲۷]). برزیل و آرژانتین نیز در مقطعی به نظر می‌رسید در آستانه‌ی گرفتار شدن در یک مسابقه‌ی کابوس‌وار بر سر تسلیحات هسته‌ای باشند، اما این دو قدرت آمریکای جنوبی آن‌قدر عاقل بودند که با هم از بروز این خطر جلوگیری کنند[۲۸].

کشورهای بالقوه هسته‌ای از طریق داشتنِ پتانسیلِ فنیِ ساخت سلاح اتمی و در عین حال خودداری از ساخت بمب، می‌توانند هم از تجاوز یا فشار نظامی کشورهای متخاصم جلوگیری کنند و هم اهداف وسوسه‌انگیزی برای حمله‌ی پیش‌دستانه در اختیار آن‌ها نگذارند. به عبارت دیگر، کشورهایی که در آستانه‌ی دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند، می‌توانند در مواجهه با تهدیدات یک مهاجمِ احتمالی، تهدید کنند که در واکنش به هرگونه حمله‌ای از این آستانه عبور خواهند کرد و به این ترتیب امنیت یا موضعِ قدرتِ طرف متجاوز را در آینده تضعیف خواهند نمود. «یاسوهیرو ناکاسونه» نخست‌وزیر سابق ژاپن، می‌گفت[۲۹] ضرورت دارد که توکیو ظرفیت‌های بالقوه‌ی هسته‌ایش را به نمایش بگذارد تا کشورهای همسایه دست به رفتارهای تجاوزکارانه علیه ژاپن نزنند. اکبر هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۵ ایران، که چهارمین رئیس‌جمهور ایران بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۷ هم بود، همان سال ۲۰۰۵ در عین تأکید بر این‌که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، به دکتر «جورج پرکوویچ» مدیر برنامه‌ی سیاست هسته‌ای [اندیشکده‌ی آمریکایی] «موقوفه‌ی صلح بین‌الملل کارنگی»، گفته بود: «به محض این‌که چرخه‌ی سوخت هسته‌ای را تکمیل کنیم، حساب کار دستِ همه‌ی همسایگانمان خواهد آمد.»

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، می‌تواند با اتخاذ رویکردی متفاوت با دولت قبل، امتیازات لازم را در مذاکرات هسته‌ای از طرف‌های مقابل بگیرد (+)

چگونه آمریکا ممکن است ایران را وادار به ساخت سلاح اتمی کند؟

کشورهای بالقوه هسته‌ای به خاطر همه‌ی این دلایل، اغلب به این نتیجه رسیده‌اند که به نفعشان است در ساخت سلاح‌های هسته‌ای عجله نکنند. ایران نیز به احتمال زیاد عجله‌ی زیادی برای تبدیل ظرفیت‌های هسته‌ایش به یک زرادخانه‌ی هسته‌ای ندارد؛ به ویژه تا زمانی که فاقد ظرفیت‌های مستحکم و مقاومی برای حمله‌ی ثانویه [در واکنش به حمله‌ی اولیه یا پیش‌دستانه‌ی دشمن] است. اما نباید این را فراموش کرد که محاسبات تهران در صورت مواجهه با تهدید قریب‌الوقوعِ تغییر رژیم، ممکن است تغییر کند؛ دقیقاً همان اتفاقی که اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ برای کره‌ی شمالی افتاد[۳۰]، زمانی که دکترین بوش[۳۱] رژیم این کشور را هدف اصلی حملات پیش‌دستانه‌ی آمریکا معرفی کرد. اقدام آمریکا به تهدید بقای رژیم ایران ممکن است تمایل تهران برای حرکت سریع به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای با هدف نمایش قدرت یا جلوگیری از حمله‌ی نظامی را به‌شدت افزایش دهد[۳۲]. بنابراین، تهدیدات نظامی به منظور جلوگیری از اشاعه‌ی هسته‌ای اتفاقاً ممکن است دقیقاً همان اتفاقی را رقم بزنند که واشینگتن از سال‌ها قبل تلاش زیادی کرده تا از آن‌ها جلوگیری کند.

در همین‌باره بخوانید:

›› اذعان روزنامه کنگره آمریکا: بایدن نمی‌تواند برجام را احیا کند

›› اندیشکده‌ی آمریکایی: اروپا نمی‌تواند برجام را احیا کند


[۱] No-Go Negotiations: Iran May Not Be in a Rush to Get Nuclear Weapons Link

[۲] Iran’s Incoming President Vows Tough Line on Missiles and Militias Link

[۳] Iran Talks Resume, Gingerly, After Attack on Nuclear Site Link

[۴] Trump Abandons Iran Nuclear Deal He Long Scorned Link

[۵] Iran resumes uranium enrichment in new step away from nuclear deal Link

[۶] U.S., European Diplomats Urge Iran To Comply With Nuclear Deal Link

[۷] The Deal Is Not Enough: Why America Must Get More From Iran Link

[۸] Why Iran Isn’t Trying to Get a Nuclear Weapon (Right Now) Link

[۹] Iran Has No Master Plan, Including on Nuclear Weapons Link

[۱۰] The Five Myths That Doom a New Iran Deal Link

[۱۱] Experts assess the nuclear Non-Proliferation Treaty, ۵۰ years after it went into effect Link

[۱۲] Nuclear Weapons and Conflict in South Asia Link

[۱۳] India Becomes ۶th Nation to Set Off Nuclear Device Link

[۱۴] Blast May Be Only a Partial Success, Experts Say Link

[۱۵] Intelligence Study Says North Korea Has Nuclear Bomb Link

[۱۶] Nuclear Iran II: The only way to change the rules Link

[۱۷] Maximum Pressure Problem: Iran Isn’t Going to Change Link

[۱۸] The Secret Success of Nonproliferation Sanctions Link

[۱۹] Crisis Bargaining and Nuclear Blackmail Link

[۲۰] Agreed Framework Of ۲۱ October ۱۹۹۴ Between the United States of America and the Democratic People’s Republic of Korea Link

[۲۱] Can ۵۰ Years of Minimizing Nuclear Proliferation Continue? Link

[۲۲] Nuclear India in the Twenty-First Century Link

[۲۳] Israeli Repression Links the Violence in Gaza and Jerusalem Link

[۲۴] Enough is Enough: Global Nuclear Weapons Spending ۲۰۱۹ Link

[۲۵] French Nuclear Deterrence Policy, Forces, And Future: A Handbook Link

[۲۶] Ajai Shukla on the Current and Future State of India’s Military Link

[۲۷] Saudi Arabia Threatens to Seek Nuclear Weapons Link

[۲۸] Argentine-Brazilian Peaceful Nuclear Pact Celebrates ۲۰th Anniversary Link

[۲۹] Nakasone Yasuhiro ga kataru sengo Nihon gaikō = Japanese foreign policy since ۱۹۴۵ : Yasuhiro Nakasone oral history / Link

[۳۰] Just How Stable Is North Korea? Link

[۳۱] Full Text: Bush's National Security Strategy Link

[۳۲] Deterring an Iranian Nuclear Breakout Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    هیچ خوب نیست چرا ایران که همسایه اش پاکستان با لشگر عظیمی از وهابیت دارای بمب اتم است خودش بمب اتم ندارد؟؟؟ آنهم ایرانی که قرار است بزودی ابرقدرت جهان باشد.
    • DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      وقتی دشمنِ دارای سلاح هسته ای مارو تهدید به نابودی میکنه، عقل سلیم میگه ما هم باید این سلاح بازدارنده و داشته باشیم. خدای نکرده روزی که یه موشک بزنن، دیگه پشیمانی سودی نداره.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      41 89
      درود بر شما ، پاکستان با انبوهی از جمعیت تندرو افراطی وهابی ، هندوستان ، اسرائیل جعلی ، ترکیه و عربستان هم به سمت و سوی اتمی شدن حرکت می‌کنند تا خیلی از کشورهای غربی اروپایی و ... تسلیحات اتمی برای همه دشمنان و رقبای منطقه ای ما ایرانیان خوبه ولی واسه ما بد !!! ما نباید داشته باشیم چون دشمنان ما به تسلیحات تجهیز شدن و دوست ندارند ما هم به این تسلیحات بازدارنده و مهم تجهیز شویم ...
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 80
      نام احمد ، نام جمله انبیاست چون که صد امد ، نود هم پیش ماست میلاد نبی رحمت (ص)مبارک باد عکس نوشته میلاد امام جعفر صادق و حضرت محمد (ع) میلاد گل بوستان نبوی ، وام دار شیعه علوی ، امام جعفر صادق(ع)مبارک باد پیامک تبریک میلاد پیامبر و امام صادق اس ام اس میلاد پیامبر و امام صادق (ع) ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺭﺏ ﺧﻮﺩ ﻟﺒﯿﮏ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﻼﺋﮏ ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﺳﻼﻡ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ پیامک تبریک میلاد پیامبر و امام صادق اس ام اس میلاد پیامبر و امام صادق (ع) فیض دو جهان به حب مولا بسته ست .. بر گوشه ای از چادر زهرا(س) بسته ست .. دنیا به گروه "پنج تن" وابسته ست.. دوست داشتنِ اهل بیت(ع) کافی نیست ، باید به دوست داشته هاشون عمل کنیم..
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      2 4
      another sample imageآغاز ثبت‌نام متقاضیان مسکن + جزئیات و شرایط another sample imageاستانداران "گلستان"، "همدان"‌ و "گیلان" تعیین شدند+ سوابق another sample imageرزمایش پیمان امنیت جمعی در مرز افغانستان ـ تاجیکستان آغاز شد امام علی (ع) با دشمن خود چگونه برخورد می‌کرد؟ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵ اخبار رسانه ها اخبار خواندنی امام علی (ع):ای مالک، هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خوشنودی خداوند در آن است رد مکن که آسایش رزمندگان و آرامش فکری تو و امنیت کشور در صلح تامین می گردد. به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، امام علی (ع) در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر در مورد نحوه برخورد با دشمنان می فرماید: اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند ، از آن روى برمتاب که خشنودى خداى در آن نهفته است . صلح سبب آسایش سپاهیانت می شود و تو را از غم و رنج دور می کند و کشورت را امنیت می بخشد . ولى ، پس از پیمان صلح ، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش . زیرا دشمن ، چه بسا نزدیکى کند تا تو را به غفلت فرو گیرد . پس دوراندیشى را از دست مده و حسن ظن را به یک سو قرار ده و اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستى بستى و امانش دادى به عهد خویش وفا کن و امانى را که داده اى ، نیک رعایت نماى . در برابر پیمانى که بسته اى و امانى که داده اى خود را سپر ساز ، زیرا هیچ یک از واجبات خداوندى که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید ، در آن همداستان و هم رأى هستند ، بزرگتر از وفاى به عهد و پیمان نیست . حتى مشرکان هم وفاى به عهد را در میان خود لازم مى شمردند ، زیرا عواقب ناگوار پیمان شکنى را دریافته بودند . پس در آنچه بر عهده گرفته اى ، خیانت مکن و پیمانت را مشکن و خصمت را به پیمان مفریب . زیرا تنها نادانان شقى در برابر خداى تعالى ، دلیرى کنند . امام در ادامه می فرماید:خداوند پیمان و زینهار خود را به سبب رحمت و محبتى که بر بندگان خود دارد ، امان قرار داده و آن را چون حریمى ساخته که در سایه سار استوار آن زندگى کنند و به جوار آن پناه آورند . پس نه خیانت را جایى براى خودنمایى است و نه فریب را و نه حیله گرى را . پیمانى مبند که در آن تأویل را راه تواند بود و پس از بستن و استوار کردن پیمان براى بر هم زدنش به عبارتهاى دو پهلو که در آنها ایهامى باشد ، تکیه منماى . امام علی (ع) در ادامه می فرما
    • FR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      2 22
      [۱۰/۲۳،‏ ۱۸:۵۷] فاطمی ثارالله امام خامنه: «شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده از خير است كه به هركس القاى انحراف كند، اطلاق شده وبه انسان هاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مى شود. [183] ----- 183) مفردات راغب. [۱۰/۲۳،‏ ۱۸:۵۷] فاطمی ثارالله امام خامنه: - منافق، نان را به نرخ روز مى خورد. «قالوا آمنا... قالوا انّا معكم» - به هر اظهار ايمان، نبايد اعتماد قطعى كرد و بايد مواظب عوامل نفوذى بود. «قالوا آمنّا» - منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوا» تماس وارتباط منافقان با مؤمنان، آشكار وعلنى است ولى تماس آنان با كفّار يا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مى گيرد. - دوستان منافقان، شيطان صفت هستند. «شياطينهم» - كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مى گيرند. «شياطينهم» - اظهار ايمان از سوى منافق موقتى است، ولى كفر او پايدار و ثابت است. «آمنّا، انّا معكم» (ايمان، با جمله ى فعليه وكفر با جمله ى اسميّه آمده وجمله اسميّه نشانه ى دوام و ثبوت است.) - منافقان با كافران نه تنها هم فكرند بلكه كمك كارهم نيز هستند.«انّا معكم» (كلمه «مع»، در جايى بكار مى رود كه علاوه بر هم فكرى، همكارى نيز باشد.) - منافقان، مؤمنان را به استهزا مى گيرند. «انّما نحن مستهزؤن»
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 8
      امام علی (ع) در ادامه می فرماید:مبادا که سختى اجراى پیمانى که بر گردن گرفته اى و باید عهد خدا را در آن رعایت کنى ، تو را به شکستن و فسخ آن وادارد ، بى آنکه در آن حقى داشته باشى . زیرا پایدارى تو در برابر کار دشوارى که امید به گشایش آن بسته اى و عاقبت خوشش را چشم مى دارى ، از غدرى که از سرانجامش بیمناک هستى بسى بهتر است . و نیز به از آن است که خداوندت بازخواست کند و راه طلب بخشایش در دنیا و آخرت بر تو بسته شود .
    • رشید IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      حضرت آقا فتوا دادند سلاح هسته بی سلاح هسته ای جلوتر از امام امت نباشد
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      81 11
      ۱۳:۰۹ بدون کمک چین وروسیه شما حتی یه سوزن جرخ خیاطی را هم نمیتونین درست کنید مطمعن باشید جامعه جهانی به این دوکشور فشار وارد میکنه وتحسیسات هسته ای تون هم بمباران میشه
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    از قدیم گفته اند، بمب اتم داشته باش تا آزاد توانی زیست!!!!
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    10 17
    بهترین جُک سال 1400 : دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای هیچ وقت غرب الکی روی موضوعی پافشاری نمیکنه مگر اینکه وجود داشته باشه
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      غربی ها مدعی بودند که صدام سلاح اتمی داره و بر این موضوع پافشاری می کردند اما وقتی به عراق حمله کردند خلاف ادعاشون ثابت شد.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      34 89
      غربیها تا وقتی از وجود امثال شما ساده لوحان غربگدا اطمینان داشته باشند هر دروغی که دلشان بخواهد می گویند و بر اساس همان دروغ هر فشاری بخواهند به مردم و کشور وارد می کنند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      17 92
      آقا کدوم غربگدای ساده لوح؟ بیشتر به اجاق کورای تیرانا میخوره!!!
    • DE ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 50
      چقدر واقلا ساده اندیشه این بابا .غرب را خدای روی زمین میدونه . هنوز متوجه نشده غربی ها از داخل کشور خودشون هم بی اطلاع هستند و دایم مطالبی بوجود میاد که شوکه میشن بعد میخوان از داخل ایران مطلع باشن. زکی خیار باتل منظور زهی خیال باطل . بارها و بارها مطالب اجتماعی یا صنعتی یا نظامی اتفاق افتاده در غرب را بعد از اتفاق فهمیده اند نه قبلش. مثال ساده آبروریزی دستکاری در سنجش دود خروجی مرسدس پورشه فولکس واگن...و پرداخت جریمه های میلاردی این هم پس از سالها مطلب رو شد....
  • سامان IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    37 93
    وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم باید سلاح اتمی بسازیم حداقل امنیت ملی مون صد در صد تامین خواهد شد و دشمن جرئت تحریم و فشار بیشتر را نخواهد داشت.
  • سعید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    کی گفته که سلاح هسته ای برای کشور امنیت ایجاد نمی کنه سلاح هسته ای برای کشور امنیت ایجاد می کنه خوبم ایجاد می کنه برای مثال کره شمالی اگر سلاح هسته ای نداشت امریکا همان سال های پیش بهش حمله نظامی می کرد و نابودش می کرد ولی چون سلاح هسته ای داره امریکا جرات نمی کنه به کره شمالی حمله کنه ولی کشوری مثل ایران که چندین برابر کره شمالی وسعت دارد هم در استانه هسته ای شدن باقی بماند کافی است .
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    38 4
    باید ساخت چاره‌ای نیست
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      6 0
      دفاع از جان و مال و ناموس مسلمان با هر تسلیحاتی وظیفه حاکم و حاکمیت .. در حکومت اسلامی این یک اصل مهم ..
  • محمد امین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    27 1
    عربستان رسما از پاکستان بمب اتم گرفته اسراییل که داره ترکیه که میزبان 80 عدد بمب اتم آمریکایی که هر لحظه ممکنه ازشون استفاده کنه. پاکستان و هند هم که دیگر نپرس شاید اگر بمب اتم داشتیم قدرت بازدارندگیمون اجازه نمیداد سردار سلیمانی رو ترور کنن یا شهید حججی رو بزنن و با پرویی بگن جنگنده های اعتلاف زدن ولی ما همش میگیم برد موشکی 2000 بسه بمب اتم هم نمیخوایم. حالا که در هر صورت تحریمیم بزارین حداقل امنیتمون تضمین باشه چرا نمیداد موشکهایی با کلاهک های هسته ای بتونن به آمریکا و اروپا برسن
  • امیر GB ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    39 1
    ایران یه کشوری هست با جمعیت شیعه در اقلیت در دنیا , امروزه سازمانهای بین المللی قدرت جلوگیری از یاغی گری هیچ کشوری را ندارند , جمهوری اسلامی اگه میخواهد در تاریخ به نیکی یاد شود و نسل های دیگر تهدید نشوند بزرگ ترین خدمتی که باید به نسل ایرانی بکند حتما حتما باید بمب اتم داشته باشه ,و این همان امنیتی هست که امریکا و نوچه هایش رو بسیار بازدارندگی در مقابل ما شیعه ها میکنه و نسل های بعدی سپاسگزار جمهوری اسلامی خواهند بود .و هیچ جای قرآن و اسلام نیامده که سلاح های کشتار جمعی حرم است .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    5 3
    دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند -------- وقتی دم خروس بیرون میزند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 0
      اگه یکم چشتو بازکنی میبینی که تو تیتر نوشته گزارش نشریه (نشنال اینترست) نه نظر خود ایران!!!
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    42 2
    ساخت بمب اتم برای ایران واجب و لازم هست ، امیدوارم مسوولین دیدگاهشون رو تغییر بدن
  • حسین IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    27 0
    وقتی غربی ها میگن ایران نباید سلاح هسته ای و بمب اتمی داشته باشد یعنی ایران نیاز داره به سلاح هسته ای و بمب اتم
  • DE ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    تمامی نظرات موافق سلاح بازدارنده هسته ای هست. احسنت به این بینش مردم ایران
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    7 35
    تنها چیزی که من را قانع کرده نظر آقا مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید سلاح هسته ای است. توجیهات اقتصادی در این زمینه کاملا غیر منطقی است. رقمهایی هم که خود شما برای هزینه های هند و پاکستان و دیگران در زمینه سلاح هسته ای نوشته بودید رقمهای چندان زیادی نبود.
  • DE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    ایران بمب اتم هم نداشته باشه ٬ امریکا و صهیونیستها دست از سر ایران برنمیدارند و با تهدید و تحریم و دروغگویی به دنبال ضربه زدن و تکه تکه کردن ایران هستند . پس بهتره که سلاح اتمی داشته باشیم .
  • محمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    6 29
    درود بر درایت رهبر انقلاب. ایران اعلام کرده ساخت بمب اتم حرام است وبه همان اصل خواهد ماند. شاید بهترین بهانه برای ضربه کاری به ایران،مجبور کردنش به عبور از این خط قرمز است.هیچ کشوری با بمب اتم سرپا نخواهد ماند.این ایدئولوژی قوی و همراهی مردم است.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      3 24
      موافقم
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      17 60
      می دونم استفاده از سلاح اتمی حرامه ولی داشتن سلاح هسته ای چی؟
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      16 53
      می دونم استفاده از سلاح اتمی حرامه ولی داشتن سلاح هسته ای چی؟
  • محمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    22 87
    در این دنیا که قانونش قانون جنگل است بمب اتم نداشته باشی همیشه تهدیدت میکنند!
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 20
    اول جمله آزار دهنده مردم ایران. نوعی توهین . اینکه آمریکا قصد براندازی دارد یا ندارد ... برای ما مردم این وظیفه است که به امثال آمریکا . بقبولانیم . بشما ربط نداره که ما در کشورمان چه میگذره . و چنانچه ناراحت هستید . تقصیر از خود شماست . که طبع استعماری موجب میشه . در هر گوشه دنیا دخالت کنید . ایران انقلابی . هم یعنی مخالف با ظلم و استعمار و مدافع مظلومان جهان .. چون این در خون و مرام و روحیه ایرانیان وجود دارد و عجین شده . تازگی ندارد . این سرشت از کهن با ما بوده و بهمین خاطر پیروان تشیع و حرکت امام حسین. در ایران بسیارند . چون با مرام و خلق و خوشان هم ساز بوده به همین علت در مقابله با انواع دشمنی ها مردم مقاومت کرده و خواهند کرد . و این افتخار با هیچ چیز. دنیوی قابل قیاس و اززش نیست . . الحمدالله خداوند رحمان کمکمان کرده . از ابتدای انقلاب تا کنون در برابر دشمنان ایستادگی کرده و برخی مواقع ضربه زده و پوزه اش را بخاک مالیده ایم .. ما هراسی از آمریکا و امثالهم نداریم . و مفتخرانه تابع رهبر بزرگوارمان هستیم . هر وقت ایشان دستور صادر کنند . در عرض مدت کوتاهی سلاح هسته ای توسط دانشمندان ساخته خواهد شد . اگر چیزی بحکم پیشوا و امام ما مکروه و حرام است . عینا نظر و عقیده ملی ما هست و تابع نظر ولی فقیه خود هستیم. . الحمدالله ایران با همت متخصصان و توانگران بحد مقبول توفیقات بزرگی در عرصه تکنولوژی روز دفاعی کسب نموده و ادامه خواهند داد ..
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    21 66
    در جنگلی به نام جامعه جهانی فعلی چاره ای نیست جز قوی تر شدن.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    8 4
    اگر‌طرح شفافیت رای و اموال مسئولان و شفافیت تصویب میشد ایران انقدر قوی میشد که هیچکس نمیتوانست بهش چپ نگاه کنه.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 5
    نام احمد ، نام جمله انبیاست چون که صد امد ، نود هم پیش ماست میلاد نبی رحمت (ص)مبارک باد عکس نوشته میلاد امام جعفر صادق و حضرت محمد (ع) میلاد گل بوستان نبوی ، وام دار شیعه علوی ، امام جعفر صادق(ع)مبارک باد پیامک تبریک میلاد پیامبر و امام صادق اس ام اس میلاد پیامبر و امام صادق (ع) ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺭﺏ ﺧﻮﺩ ﻟﺒﯿﮏ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﻼﺋﮏ ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻮﯾﯿﻢ ﺳﻼﻡ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ پیامک تبریک میلاد پیامبر و امام صادق اس ام اس میلاد پیامبر و امام صادق (ع) فیض دو جهان به حب مولا بسته ست .. بر گوشه ای از چادر زهرا(س) بسته ست .. دنیا به گروه "پنج تن" وابسته ست.. دوست داشتنِ اهل بیت(ع) کافی نیست ، باید به دوست داشته هاشون عمل کنیم..
  • جاویدایران NL ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    13 2
    منم همیشه ته قلبم این واقعیت که اگر ایران سلاح اتمی رو عملاً بسازه شاید باعث بشه رقیبان ایران مثل عربستان وشاید ترکیه هم به این سمت برن اذیتم میکرد وبارها هم گفتم که اگر ایران سلاح اتمی داشته باشه باید بعدش بصورت جدی دنبال این باشیم که رقبای مابه این سلاح دست پیدانکنن. اماازطرفی هم ساخت سلاح اتمی رو برای ایران واجب میدونم، نمیدونم کدومش بهتره! ازطرف دیگه هم میبینم که دشمن اصلی ماکه اسرائیل باشه بیخ گوش ماسلاح اتمی داره پس کدوم منطق میگه نیروی مقابل اون که ایران باشه نبایدسلاح اتمی داشته باشه؟ این خلاف اصل توازن و بالانس هست، تمام طرف هایی که باهم مشکلات اساسی دارن برای بالانس هر دو طرف مجهز به سلاح اتمی هستن اما ماحالا بی پناه هستیم، مگه میشه؟ ازطرف دیگه هم که همسایه شرقی ماهم که پاکستان باشه در روز روشن سلاح اتمی داره، پاکستان داشته باشه مانداشته باشیم!؟ تعجب آوره، از اونور هم میبینم هندوستانی که تا همین چند وقت پیش مستعمره انگلیس بودو توسری خور انگلیس بود الان برای خودش قدرت اتمی شده اونوقت ما بعنوان نام بزرگ ایران سلاح اتمی نداشته باشیم؟ یادمون رفته این ایران بود که درقدیم تا هندرفته بودوبه هند لشگرکشی کرده بود!؟ اونوقت الان هندداشته باشه مانه؟! این توهین به مانیست؟؟ودرنهایت بازم نمیتونم بگم ساخت نهایی سلاح اتمی بیشتربه ایران قدرت میده یا وضعیت آستانه ای، یک گزینه مناسب دیگه هم وجود داره اونم وضعیت نه تایید و نه انکار مشابه اسرائیل هستش که گویا صدها کلاهک اتمی داره اما دست به آزمایش اتمی برای پیوستن آشکاربه کشورهای دارنده سلاخ اتمی نزده، بنظرمن چنین وضعیتی برای ایران هم میتونه اتفاق میفته و‌این وضعیت بهترین وضعیت برای موقعیت فعلی ایرانه.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    9 44
    طبق فتوای رهبر انقلاب سلاح هسته ای تنها برای کفار است و مسلمین حق ساخت و استفاده از آن را ندارند حتی اگر 500 میلیون مسلمان هم با سلاح هسته ای کشته شوند مسلمین باید اطاعت ولایت فقیه را کرده و سلاح هسته ای نسازند.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    11 0
    غرب وقتی دید ایران می تواند بمب هسته ای تولید کند و هیچ چیز نمی تواند ایران را از این دستیابی منع کند به بازی رسانه ای مثل مقاله فوق و القای اینکه ایران می تواند بمب اتمی تولید کند اما نفع اودر نداشتن این نوع تسلیحات است در حقیقت قصد خریدن زمان برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی توسط ایران و یا به خیال خام خود سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند پر واضح است در برابر کشورهای غیر همسو ودشمن ایران مثل رژیم صهیونیستی و پاکستان و ترکیه و عربستان و امارات که دارای تسلیحات اتمی و یا در خفا در حال ساخت آن می باشند نباید خود را از داشتن این نوع تسلیحات محروم کرد چون شرارت آنها علیه ایران تا حد نابودی موجودیت کشور ماست .
  • میثم IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 6
    ایران هم بمب اتم داره و هم موشک های مافوق صوت که به آمریکا هم می رسه وگرنه خیلی وقت بود نیروگاه های اتمی ایران را می زدند، مسأله اینجاست ایران چه تعداد بمب اتمی دارد؟ از موقعی که پالایشگاه های آرامکو مورد هدف قرار گرفتند مشخص شد ایران دارای موشک های بالستیک مافوق صوته، ولی به علت تحریک نکردن غرب میگه فقط 2000 کیلومتر و موشک غیرمافوق صوت.
  • بوسجين IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    9 1
    اين تحليل واقعا درست است متاسفانه در داخل چنين تحليل هايي نداريم براي اغنا سازي افكار جهاني كه مشخص كند ايران قصد ساخت سلاح هسته اي ندارد اما امريكا و غرب خود به خود به ايران فشار مي اورند و تهديد و تحريم مي كنتد كه ايران بدنبال ان براي حفظ امنيت خود داشته باشد لازم است كه در اين زمينه مقاله هاي موثري براي تنور افكار جهاني نوشته شود تا مردم بدانند ايران سلاح هسته اي نمي خواهد اما سياست احمقانه و كودكانه غرب فشار مي اورند كه ايران به سمت ان حركت كند چون وقتي تهديد به سلاح هسته اي شود ان موقع براي دفاع از خود لازم است كه در زمينه خيلي مسايل تغيير سياست و اقدام بزني حال غرب اگر عاقل باشند و تحت تاثير كوتوله هاي سياسي نشوند بايد با ايران كنار بيايند با تقويت نظارت و كنترل انهم با لحاظ رفع تهديد ها و تحريم اقدام كند و گرنه راهي ديگري نيست با فشار و تحريم و تهديد نمي توان كشوري مانند ايران را ترساند تا دست از برنامه صلح اميز خود بكشد متهم غرب است كه با اقدامات نابخردانه مي واهند جلوي ايران بگيرند اين وضعيت بدتر با توجه به اهداف ظاهري انها خواهد داشت
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 16
    امام علی (ع) در ادامه می فرماید:مبادا که سختى اجراى پیمانى که بر گردن گرفته اى و باید عهد خدا را در آن رعایت کنى ، تو را به شکستن و فسخ آن وادارد ، بى آنکه در آن حقى داشته باشى . زیرا پایدارى تو در برابر کار دشوارى که امید به گشایش آن بسته اى و عاقبت خوشش را چشم مى دارى ، از غدرى که از سرانجامش بیمناک هستى بسى بهتر است . و نیز به از آن است که خداوندت بازخواست کند و راه طلب بخشایش در دنیا و آخرت بر تو بسته شود .
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 23
    - منافق، نان را به نرخ روز مى خورد. «قالوا آمنا... قالوا انّا معكم» - به هر اظهار ايمان، نبايد اعتماد قطعى كرد و بايد مواظب عوامل نفوذى بود. «قالوا آمنّا» - منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوا» تماس وارتباط منافقان با مؤمنان، آشكار وعلنى است ولى تماس آنان با كفّار يا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مى گيرد. - دوستان منافقان، شيطان صفت هستند. «شياطينهم» - كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مى گيرند. «شياطينهم» - اظهار ايمان از سوى منافق موقتى است، ولى كفر او پايدار و ثابت است. «آمنّا، انّا معكم» (ايمان، با جمله ى فعليه وكفر با جمله ى اسميّه آمده وجمله اسميّه نشانه ى دوام و ثبوت است.) - منافقان با كافران نه تنها هم فكرند بلكه كمك كارهم نيز هستند.«انّا معكم» (كلمه «مع»، در جايى بكار مى رود كه علاوه بر هم فكرى، همكارى نيز باشد.) - منافقان، مؤمنان را به استهزا مى گيرند. «انّما نحن مستهزؤن»
  • US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    20 4
    سلاح هسته‌ای برای ایران خواست ملت ایران هست در میان این همه گرگ و کفتار و دشمن.
  • عدالت PL ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    22 0
    ایران بدون سلاح مدرن اتمی، ایران شاه اسماعیل و جنگ آینده هم جنگ چالدرانی خواهد بود
  • یتو IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    18 1
    من یه شهروند معمولی ام اما اینو هم کاملآ آگاهم که نساختن بمب اتم توسط ایران ضربات به مراتب بیشتر به ایران خواهد زد!!!!!
  • US ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    17 4
    تنها دلیلی‌ که قدرت‌های جهانی‌ - منجمله روسیه و چین - نگذاشتند ایران سلاح اتمی‌ داشته باشد موضع تند نظام بر مرگ و محو و نابودی اسراییل بود. در حالیکه خود اسراییل با داشتن سلاح هسته‌ای مظلوم نمایی‌ می‌کند.
  • US ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    16 0
    امروزه سلاح هسته‌ای مانند ناو‌های جنگی انگلیس در زمان قاجار میمانند که ایران در مقابلش دفاعئ نداشت. اگر یک بمب هسته‌ای تاکتیکی در کویر لوت بیندازند ایران چاره‌ی جز تسلیم ندارد.
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    11 0
    عقل سلیم میگه اگر نمی خواهید ایران بشه ایرانستان باید باید مخفیانه داشته باشی لازم به رونمایی هم نیست ، تا روزی مجبور بشیم ، سرنوشت عراق و لیبی جلوی چشم همه هست ، غرب اگر سه یا چهار مزاکره هم بکنه مثل لیبی زیر همش میزنه .
  • Ali IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    16 0
    اکثر مردم ایران طرفدار داشتن سلاح اتمی هستند این یک واقعیت است مسئولین زندگی ۳ نسل از مردم را زیر تحریم برده اند اما سلاح اتم را نساخته اند این شرم آور است جمهوری اسلامی باید به وظیفه خود برای ایران عمل کند و سلاح اتم را برای کشور و ملت ایران بسازد جوری تبلیغ نکنید که حرف زدن از بمب اتم در رسانه ها و کشور حرام است نه تنها حرام نیست بلکه سلاح اتم برای ایران ازشیر مادر حلال تر است۰۰۰
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 1
    اتفاقا اگر برنامه هسته ای ایران و میزان غنی سازی رو ببنید این برنامه به هیچ وجه جوابگوی صنعت برق هسته ای نیست و این برنامه مینیاتوری غنی سازی تنها هدفش ساخت بمب اتمه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 0
    به نظر من مقصر ترین کشور ،در افزایش ساخت اتم ،کشور ژاپن است،چرا که جواب بم های اتم دو شهر خود را نداده،متاسفانه وتسلیم شده،این باعث شده که آمریکا یک برگ برنده داشته باشه ومشوقی برای ابرقدرت بودن خود باشه و کشورهای دیگر طرفدار آمریکا از این قضیه سو استفاده کردن،خوب طبیعتا ،هر کشور حاکمیت و دفاع از تمامی اراضی کشور را دوست دارد،بنظربنده،جمهوری اسلامی طرف دار صلح وامنییت در منطقه است ،و از طرفی رهبر انقلاب این سلاح را تحریم کرده،ما الان شاهد کشوری بنام کره شمالی هستیم زمانی که خواستن به کشور حمله کنند،بم اتم نداشته ،تا اینکه متوجه شدن این کشور بم اتم داره و از حمله به این کشور دست برداشتن،خوب ایران کشوری طرفدار دیپلماسی و صلح است بنظرم حتی اگر بم اتم تولید نکند،ولی این کشور راهکارهای مقابله صد در صدی با بم اتم برای دفاع از تمامی اراضی کشور خود در پیش خواهد گرفت.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 4
    برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی// که در نظام طبیعت ضعیف پامال است//دیکته بیگانگان در ننگ نامه برجام تحمیل طیف غرب گرا به ایران بود و توانست ایران را در اقتصاد و پیشرفت تکنولوژی به عقب برگرداند جناب ظریف الممالک بعد از هشت سال بالاخره اعتراف کردند که کلمه تعلیق بجای لغو در چند قسمت برجام بوده است متاسفانه برجام طوری از طرف غربی اروپایی به ایران دیکته گردید که تنها یک طرفه منافع برجام عاید امریکا اروپا و جبهه عبری عربی گردد اما منافع ایران لنگ در هوا بماند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 2
    بهترین جواب برای این عبارت این است ،که ما همه انسان هستیم چه آمریکایی چه ایرانی و چه چینی همه وهمه آدم هستیم،و ساکن این جهانیم ،اگر بم اتمی در آمریکا منفجر شود ما ایرانی‌ها خیلی ناراحت می شویم نه فقط ما ایرانی‌ها نیستیم که ناراحت می شود هر انسانی که شعور و فهم داره نه فقط در آمریکا منفجر بشه حتی وسطی جمعیتی که دشمن شماره ۱ ما باشه ما از آن عمل خرسندنمیشیم ،چرا جنگ چرا دعوا ما انسان هستیم فهم ‌شعور داریم ،ما حیوان نیستیم ،امیدوار سران کشور های جهان تمام این سلاح را نابود کنند،‌زندگی کردن در کنار هم برای تمامی کشور های جهان آرزو بنده است.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 0
    آنها از مرگ بر آمریکا گفتن ما میترسند،پس ماچطور از سلاح هسته‌ای شان نترسیم.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 0
    آمریکا مانند سر مار است ،باید چوب پشت سرش باشه،هر وقت میخواست نیش بزنه نزاریش،مواظب باشید،چوب از پشت سرش بر نداری،همیشه باشه.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    17 0
    بمب هسته ای حق مسلم ماست
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 12
    باتوجه به اینکه ایران عضو ان پی تی است وبا بازرسان سازمان همکاری کرده تحریم شده ،در مقابل اسرائیل نه کشور است ونه عضو ان پی تی است ونه به بازرسان انرژی اتمی حق بازدید می دهد،نه تحریم شده بلکه تاج سر کشورهای منطقه وآمریکا،باید تفاوت باشد ،ایران تاریخ ۲۵۰۰ ساله دارد رژیم صهیونیستی تاریخ ۶۰ ساله.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      156 2
      کی گفته اسرائیل جز کشور نیست ؟!!!!!!!! مثلا تو جز ادمیزاد هستی با همفکرانت؟
  • س م ح US ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    13 0
    سلام استفاره از شمشير براي كشتن بيگناهان حرام است اما داشتن آن براي آمادگي ظهور واجب عيني و كفايي است و اعدو لهم ماستطعتم بالقوه و من بمب الاتم و هاكذا
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 11
    تهران همه ی ایران نیست مثل بیبی سی برای تحقیر که بجای کشور از شهر نام می برد در دام شیاطین گرفتار نشوید نام لین کشور ایران است - تهران یکی از شهرستانهای ایران است . که دولت نیز در آنجا مستقر است
  • سعید IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    اگر بدون احساسی شدن نظر بدهیم پر واضح است ایران باید از مزایای سلاح هسته ای بهره مند شود در حالی که کمترین هزینه بابت داشتن آن بپردازد ؛و این یعنی آماده کردن زیر ساختهای لازم برای طاخت سلاح‌ هسته ای در صورت نیا در کمترین زمان.
  • ش. AE ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 1
    در صدر اسلام رسول الله هم با جنگ مخالف بودند اما با پافشاری حمزه عموی پیامبر و جمعی از صحابه برای مبارزه با کفار با فرما ن خدای متعال پیامبر اکرم جنگ در راه خدا و دفاع از مسلمین را قبول کردن در ایران اسلامی هم نیاز به یک حمزه ها و صحابه ها داریم تا قدرت داشته باشیم در زمان رسول الله هم شمشیر یک سلاح بوده و در عصر ما بمب اتم
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    9 0
    شدیم آش نخورده و دهن سوخته حالا که اینقدر تحریم شدیم باید سلاح را میساختیم حداقل این تحریمها را خرج یه چیزی میکردیم
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    ایران باید سلاح اتمی داشته باشد چون اگر نداشته باشد خودش با دست خودش خود را در مقابل گرک ها خلع سلاح کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس