سانتریفیوژ - نمایه

نمودار سینوسی مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای در پایین‌ترین نقطه خود به نظر می‌رسد. اما کدام مسائل مانع از دستیابی طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق شده است؟

سرویس جهان مشرق - در حالی که طی یک مقطع چندین‌ماهه، اخبار زیادی درباره‌ی تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران، ۱+۴، و آمریکا مخابره می‌شد، اکنون چند هفته‌ای است که این اخبار، از محتوای واقعی تهی شده‌اند و صرفاً تا حد پوشش بیانیه‌های طرف‌ها تنزل پیدا کرده‌اند. بر خلاف ماه‌های قبل که به نظر می‌رسید هیأت‌های مذاکره‌کننده به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و به احیای برجام نزدیک می‌شوند، در حال حاضر به نظر می‌آید امید زیادی به دستیابی به توافق، دست‌کم در کوتاه‌مدت، نیست. اما مسئله واقعاً چیست؟ کدام موانع پیش پای احیای برجام وجود دارد؟ طرف‌ها در کدام زمینه‌ها پیشرفت کرده‌اند و در کدام حوزه‌ها هنوز اختلاف‌نظر دارند؟ پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «مسائل دشواری که یک توافق جدید با ایران را معطل کرده‌اند[۱]» به همین مسئله پرداخته و پاسخ شش سؤال مهم را ارائه کرده است. آن‌چه در ادامه می‌آید، ترجمه‌ی گزارش بلومبرگ است.

آن‌چه باید درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بدانید/ کدام مسائل حل شده و کدام موضوعات باقی مانده است؟ +عکس و فیلم

کارگران در یک کارخانه‌ی تبدیل اورانیوم در حاشیه‌ی شهر اصفهان مشغول کار هستند. بخشی از مشکل باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای، تحقیقات جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی تأسیساتی است که این نهاد ادعا می‌کند ایران در آن‌ها فعالیت اعلام‌نشده‌ی هسته‌ای داشته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا برجام احیا می‌شود؟/ «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟

›› طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای به نفع کدام طرف است؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


احیای توافق تاریخی‌ای که برنامه‌ی هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد، می‌تواند راه را برای برداشتن تحریم‌های آمریکا و ازسرگیری صادرات انرژی ایران به بازارهای جهانی هموار کند. مذاکرات[۲] به دلیل بی‌اعتمادی متقابل و همچنین درخواست‌های تهران مبنی بر تضمین واشینگتن نسبت به بهره‌مندی اقتصادی ایران از هرگونه توافق جدیدی و این‌که ناظران بین‌المللی، تحقیقات درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌ی این کشور را محدود کنند، با مشکل مواجه شده است.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ی آمریکا، اعتراف می‌کند که فروپاشی برجام تقصیر دولت آمریکا بوده، اما می‌گوید احیای توافق به عهده‌ی ایران است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سه گام بایدن برای احیای برجام: پذیرش اشتباه، لغو تحریم‌ها و رها کردن مسائل غیرهسته‌ای

›› اذعان روزنامه کنگره آمریکا: بایدن نمی‌تواند برجام را احیا کند

۱- ایران چه تضمین‌هایی خواسته است؟

سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به طور یک‌جانبه از توافقی که سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، خارج شد، و تحریم‌هایی را مجدداً اعمال کرد که صادرات نفت ایران را به‌شدت کاهش دادند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران، در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه[ی سال ۲۰۲۲] به دیپلمات‌ها و مقامات دفاعی بین‌المللی گفت قدرت‌های جهانی آن سوی میز مذاکره باید تضمین دهند که ایرانی‌ها فریب نخواهند خورد؛ یعنی دوباره بعد از محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ایشان، تحت تحریم قرار نخواهند گرفت. امیرعبداللهیان درباره‌ی توافق قبلی نیز گفت: «آمریکایی‌ها بودند که آن [توافق‌نامه] را خراب کردند. اکنون هم به عهده‌ی آمریکایی‌هاست که آن را احیا کنند.»

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

بایدن هم می‌تواند (مانند ترامپ که با یک امضا از برجام خارج شد) با امضای یک «فرمان اجرایی» تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند و عملاً گام بلندی در جهت احیای برجام بردارد، اما نمی‌تواند تضمین کند که دولت بعدی آمریکا از توافق با ایران خارج نخواهد شد. به علاوه، این را هم می‌داند که ایران تن به مذاکره درباره‌ی مسائل غیرهسته‌ای نخواهد داد و بنابراین احیای برجام می‌تواند سقف آرزوهای دولتش درباره‌ی توافق با تهران باشد. (+)

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› رئیس‌جمهور «بزدل»؛ بایدن «نمی‌تواند» یا «نمی‌خواهد» برجام را احیا کند؟

›› مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

۲- آیا ارائه‌ی چنین تضمین‌هایی امکان‌پذیر است؟

مقامات آمریکایی این نظریه را که می‌توانند تضمین کنند رئیس‌جمهور آینده‌ی آمریکا دوباره از توافقِ موسوم به «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» خارج نخواهد شد، به سخره گرفته‌اند. پیشاپیش احیای این توافق با مخالفت‌های قابل‌توجهی در آمریکا مواجه است. بیش از ۱۰۰ نماینده‌ی جمهوری‌خواه کنگره وعده داده‌اند که با هرگونه تخفیف تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، مخالفت خواهند کرد.

یک لایحه‌ی دوحزبی [مورد توافق نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره] که ماه جولای ارائه شد، دولت آمریکا را ملزم می‌کند تا خطرات ناشی از هسته‌ای شدن ایران را هر سه ماه یک بار ارزیابی [و گزارش] کند[۳]. اختلاف بر سر توافق هسته‌ای در داخل آمریکا، مذاکره‌کنندگان این کشور را مجبور کرده است تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کنند که الزامات ایران را در چارچوب نظام تقسیم قدرت در واشینگتن برآورده نماید.

اخیراً مقامات مذاکره‌کننده اعلام کردند طرف‌های توافق در زمینه‌ی تعیین غرامت‌های خاصی پیشرفت کرده‌اند که بهره‌مندی اقتصادی ایران را تضمین می‌کند؛ حتی اگر دولت بعدی آمریکا یا لایحه‌ی کنگره‌ی این کشور دوباره توافق را لغو کند.

ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟ +فیلم

«نخیر. جو بایدن مطلقاً هیچ اختیاری به موجب قانون اساسی ندارد که چنین تعهدی بدهد. تا وقتی توافق با ایران توسط مجلس سنا به عنوان یک معاهده تصویب نشود (که بایدن می‌داند نخواهد شد) صددرصد قطعی است که هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده، آن را پاره خواهد کرد. دوباره [مانند ترامپ].»؛ توئیت «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، در واکنش به گزارشی درباره‌ی تعهد بایدن به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برجام چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

›› خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای؛ ابتکاری که می‌تواند جایگزین برجام شود

۳- خطوط قرمز دیگر واشینگتن چیست؟

پس از اصرار مذاکره‌کنندگان آمریکایی بر حفظ تحریم‌هایی که به خاطر فعالیت‌های شرورانه‌ی ایران، فارغ از برنامه‌ی هسته‌ای این کشور، وضع شده‌اند، تهران از درخواست لغو تحریم‌ها علیه گروه نخبه‌ی شبه‌نظامی‌اش، موسوم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صرف‌نظر کرد. کاخ سفید همچنین باید مطمئن شود که هیچ امتیازی به ایران نمی‌دهد که مصداق تغییر اساسی در توافق‌نامه‌ی اولیه باشد، چراکه در این صورت، کنگره بار دیگر اختیار موشکافی این توافق را خواهد داشت. قانون‌گذاران بدبین کنگره قسم خورده‌اند از قانونی [تحت عنوان «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران (۲۰۱۵)» - جزئیات بیش‌تر] استفاده کنند که سال ۲۰۱۵ وضع شده و رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند هرگونه توافق جدیدی با ایران را برای بازبینی در اختیار کنگره قرار دهد.

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ابوعطاخوانی قورباغه: وقتی جان بولتون از دیپلماسی با ایران می‌نویسد

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

۴- مسئله‌ی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران چیست؟

یکی از دلایل اشتیاق قدرت‌های جهانی برای بازگشت به توافق هسته‌ای این است که مهندسان ایرانی، در غیاب محدودیت‌های وضع‌شده در آن توافق، ظرفیت این کشور برای غنی‌سازی سریع اورانیوم تا سطوح نزدیک به غنای مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای، افزایش داده‌اند[۴]. این کشور همیشه اعلام کرده است که برنامه‌ی اتمی‌اش صلح‌آمیز است، اما توافق سال ۲۰۱۵ برای تأیید این ادعا منعقد شده بود. ایران اکنون نسبت به محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای، تعداد بیش‌تری سانتریفیوژ پیشرفته (ماشین‌هایی که با سرعت مافوق صوت می‌چرخند تا ایزوتوپ‌های اورانیوم را از یک‌دیگر جداسازی کنند) در وضعیت عملیاتی دارد؛ توافق سال ۲۰۱۵ تنها اجازه‌ی فعالیت ۵۰۶۰ دستگاه نسل اول را می‌داد. طبق مفاد قرارداد اولیه، ایران می‌توانست سانتریفیوژهای جدید را به شکل ناقص و تحت نظارت بین‌المللی مونتاژ کند، و تنها از سال ۲۰۲۵ دستگاه‌های تکمیل‌شده را وارد خدمت نماید.

دلایل تهران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای/ چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟ +عکس و فیلم

رآکتورهای هسته‌ای در تأسیسات نطنز در ایران. از نظر بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر سلاح هسته‌ای ندارند، هزینه‌های هنفگت و ادامه‌دار نظامی‌سازی برنامه‌ی هسته‌ای قابل‌توجیه نیست. در عین حال، ایران مصمم است طبق حق طبیعی‌اش، از سانتریفیوژهایی که به صورت بومی طراحی و تولید کرده، برای اهداف صلح‌آمیز استفاده نماید. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟

›› پاسخ کارشناسان به یک سؤال: اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، چه می‌شود؟

۵- چه پیشنهاداتی ارائه شده است؟

در غیاب تضمین‌های کامل [از جانب واشینگتن]، ایران می‌خواهد پیشرفت‌هایش در زمینه‌ی ساخت سانتریفیوژ را دست‌نخورده باقی بگذارد تا در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق، بتواند به‌سرعت مسیر خودش را معکوس کند[۵]. در این زمینه، آمریکا در ماه فوریه با تعلیق تحریم‌ها علیه همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ایران، در را برای سازش باز کرد. به این ترتیب، راه برای این کشور خلیج فارسی هموار شد تا بتواند سوخت هسته‌ای و سانتریفیوژهایش را به یک کشور ثالثِ دوست ارسال کند؛ با این تضمین که در صورت نقض مجدد توافق، این اموال به ایران بازگردانده خواهند شد. روسیه و قزاقستان به عنوان کشورهای کمک‌کار احتمالی مطرح شده‌اند؛ قزاقستان در توافق‌نامه‌ی اولیه نیز به عنوان محل احتمالی انبار سوخت هسته‌ای ایران تعیین شده بود. با این حال، [علی شمخانی] دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که بهترین راه برای این کشور احتمالاً این است که سانتریفیوژهایش را مهروموم کند، اما دست‌نخورده [نزد خودش] نگه دارد؛ نه این‌که پیچ‌ومهره‌های آن‌ها را به طور کامل باز کند [و آن‌ها را به یک کشور دیگر بفرستد].

صحبت‌های رهبر ایران در دیدار با اعضای دولت روحانی، با موضوع تجربه‌ی اعتماد به غرب و تضمین ندادن آمریکایی‌ها درباره‌ی عدم خروج دوباره از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از آمریکا نمی‌ترسند»؛ اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران!

›› امام صادقی‌ها؛ نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود

۶- مسئله‌ی نظارت‌های هسته‌ای چیست؟

پیش از امضای توافق هسته‌ای اولیه، ایران با دستیابی به یک تفاهم جانبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توانست پرونده‌ی تحقیقات طاقت‌فرسا درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش را ببندد. با این وجود، پس از خروج دولت ترامپ از این توافق، شبهات جدیدی پدید آمد. بعد از آن‌که اسرائیل با انجام یک عملیات جاسوسی، اسنادی را از داخل ایران به خارج از این کشور منتقل کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات جدیدی را درباره‌ی آثاری که از اورانیوم ساخت دست بشر در چندین سایت اعلام‌نشده در ایران کشف شده بود، آغاز کرد. این موضوعی است که اکنون به یک عامل احتمالی مخرب در مذاکرات تبدیل شده است. ایران خواستار پایان این تحقیقات به عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر شده است. این در حالی است که کشورهایی که دارند با ایران مذاکره می‌کنند، نمی‌توانند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (که به عنوان یک حسابرس مستقل عمل می‌کند) دستور دهند تا تحقیقات خود را زودتر از موعد، پایان دهد. مذاکرات موازی برای دستیابی به راه‌حلی درباره‌ی این مسئله صورت گرفته، اما تا کنون نتایج ملموسی به دنبال نداشته است.

نمایش خنده‌دار نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل درباره «تأسیسات تورقوزآباد» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نمایش کمدی نتانیاهو: دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها با تصاویر ماهواره‌ای «تورقوزآباد»

›› ژنرال اسرائیلی: به لطف بازرسی‌های آژانس اطلاعات زیادی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران داریم


[۱] The Sticky Issues Holding Up a New Iran Nuclear Deal Link

[۲] EU Says Iran’s Response to Nuclear Deal Plan Is Constructive Link

[۳] Iran Warns US Over Bill Diminishing Biden Bid for Atomic Deal Link

[۴] Without Nuclear Deal, How Close Is Iran to a Bomb? Link

[۵] Iran Says Nuclear Talks Progressed But Toughest Issues Remain Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 19
  • GB ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    39 26
    من خیلی دوست دارم توافق اصلا نشود دولت آمریکا هم رسما بن بست کامل مذاکرات را به کنگره خبر داده است. سفر نیویورک هم حاصلی برای رئیسی و باقری کنی نداشت. زنده باد زن،زندگی، آزادگی
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      31 13
      اگر مملک داری به به دلخواهی امثال تو بود این مملکت رو هوا بود ،این شعار زن زندگی آزادی‌ هم که کپی از گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک است وقتی به شما گفته میشه شما دارید اهداف تجزیه‌طلبای کومله رو دنبال می‌کنید و وطن برای شما ارزشی ندارد ناراحت نشید
    • میتی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      20 11
      چه با توافق چه بی توافق- چه سفر پر حاصل چه سفر بی حاصل- ایران رو مدار پیشرفت و اقتداره شکر خدا ؛ نشون به اون نشون که جوری یه عده رو اونور مرزها با خاک یکسان کرد که دیگه صداشون در نیاد- زنده باد خانواده، امنیت، ارامش
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      11 14
      به ۲۲:۳۰ من حرف تو را قبول ندارم
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      11 4
      عجیب نیست ! وقتی کارتان از شعارهای پرطنطنه نبرد با امپریالیسم جهانخوار به ریزه خواری و پاچه مالی یانکیها رسید عحیب نیست که از نان، مسکن، آزادی هم به زن، زندگی، آزادی برسید، البته آزادی را هم در معنا مسخ کرده اید، گرچه خودت ظاهرا بچه تر از ان به نظر میرسی که با تاریخ این حیانتکاران بی وطن آشنا باشی.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      8 4
      امثال توی غرب گرا وقتی تانک های امریکا و اسراییل به 10 کیلومتری تهران برسن و نصف کشور هم تجزیه بشه فقط مشغول فحاشی به مسئولین هستی چون اصلا و ابدا ایران برات مهم نیست دقیقا مثل هسته ای و ...
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      6 3
      کسی که دوست داره توافق نشه با برنامه اسراییل میریزه تو خیابون تا آمریکا امتیاز نده بعد دنبال کاسب تحریم میگردید.
    • ناشناس IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      4 7
      نگاهی به ارزش پول کشور،پاسپورت،نرخ تورم،وضعیت اقتثادی جامعه بانداز...بعد در خصوص اقتدار صحبت کن!
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      6 4
      هیچکس با مذاکره با شیطان ُبه جایی نرسیده است.در ضمنُ همون زنی که چادر از سرش کشیدید؟! یا اون آزادی که سر طرف رو میبرید ویا زنده آتشیش میزنید؟! یا زندگی که با آتش زدن آمبولانس نابودش میکنید؟!
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      7 3
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      5 2
      واقعا قصد ندارید جلوی سایتهای زرد رو بگیرید؟ برید ببینید سایت برترینها چه تیترهایی می زنه چه خبرهایی میذاره چه کامنتهایی تایید میکنه
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 1
      شما غرب گداها چرا فکر می کنید وقتی خود چین داره تحریم میشه تحریم بزرگترین شریک اقتصادی چین یعنی ایران لغو میشه در بلند مدت! آیا شما اصلا عقل دارید!؟ بعید می دونم
  • پدی ازپیج همسایه DE ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 1
    برای استرسهای نتیجه ی مذاکرات و امروز بخرم یا ماه دیگه.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    7 3
    اولویت اول اعلامی آقای رییسی بورس بود...برجام اولویت روحانی بود
    • US ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      2 4
      نتیجه رفتار های غیر ديپلماتيک و متضاد با قوانین بین‌المللی سیاست خارجی دولت ریسی باعث خرسندی و شادمانی اسرائیل و شیخک های مختلف خلیج همیشه فارس شده، مذاکره غير مستقيم چه صیغه‌ای در روابط بین المللی هست؟؟؟؟ طرف از کش دادن تحریم‌ها و اثر گذاری آنها و ایجاد تورم و آشوب و فتح قلعه از داخل رو منتظر بود و هست یعنی این که میگن تحریم‌ها رو برندارید تا ملت کار به استخوان شده تا خود نظام رو عوض کنند. بروید سیاست یاد بگیرید بجای رجز خوانی و لجاجت در سیاست خارجی.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 2
      06:00 سیاست برای شماها=ذوب در کدخدا شدن وبر باد دادن حیثیت وعزت واقتدار ومعیشت وهمه چیز ،برای دست دادن وقهوه کوفت کردن وقهقهه زدن با شیطان بزرگ است.اون سیاست ارزونی شما نوکرهای کدخدا باد!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      1 1
      پس برای همین است که وضعیت بورس اینقدر خراب است؟!!!!
    • DE ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      0 1
      نتیجه رفتار های غیر ديپلماتيک و متضاد با قوانین بین‌المللی سیاست خارجی رژیم امریکا و آپارتاید و کشتن میلیونها انسان و غارت منابع آنها و ایجاد دهها گروه تروریستی و آخریش داعش با گفته و اسناد هیلاری کلینتون و ترامپ...باعث خرسندی و شادمانی صهیونیستها و شیخک های دست نشانده کودتایی مختلف خلیج همیشه فارس شده، مذاکره غير مستقيم چه صیغه‌ای در روابط بین المللی هست؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    16 1
    مازیربیشترین نظارت پادمانی هستیم قبول ندارندیعنی پادمان راقبول ندارند ایران هم به مرورمهندسی معکوس ودورزدن تحریم وخودکفایی راداردوباروسیه وچین هم دادوستددارد
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    14 4
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      4 3
      پس مقاومت کن
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      6 2
      نیازی به توصیهٔ غربگداها نداریم، 44 ساله داریم مقاومت میکنیم باز هم ادامه میدیم، تو هم برو بخواب!!!!
    • Nanana CA ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      4 3
      44 سال مقاومت کردی ؟! دستاوردت چی بوده !! اسکناس پونصد هزار ریالی دستاوردت بوده ظ؟! مقاومت کن جهل انتها ندارد
  • حسین IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    7 3
    برجام خیلی وقته مرده اما هیچ کشوری جرات نداره خبر مرگش رو اعلام کنه،لابی قدرتمند اسراییل و عربستان در امریکا اجازه لغو تحریم ها رو نمیده و ایران انشاالله ظرف دو سال اینده تبدیل به یک قدرت اتمی میشه.
  • mojtaba SE ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 1
    در شرایطی که ما براحتی میتونیم ,اصلاحات سرزمینی کنیم,به هدفشون صهیونها رسیدن ,و بهترین فرصت سیاسی نظامی کشور رو بباد دادن..
    • US ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      12 4
      فقر و نابرابری»، «ندیدن تغییرات ارزشی نسل جدید» و «انسداد سیاست ها در قبال زنان» ریشه های اعتراضات ١۴٠١ است.جامعه با میانه ها اداره خواهد شد.نسل جدید نمی خواهد به قاعده دیرین تن دهد.نباید به دام افراط بیفتیم.در سیاستگذاری ها تجدیدنظر کنیم؛ این سیاست فرهنگی جواب نداده است.رو در رو قراردادن فراجا با زندگی روزمره و سبک زندگی زنان جفا به این نهاد مهم است.معنویت گرایی به سبک جدید در حال پدیدآمدن است. اگر جامعه را قوی کنیم اعتمادها افزایش یابد و امکان گفتگو را فراهم ساخته و امکان شنیدن اعتراض و صدای مردم، اثر عامل خارجی یا «بدرفتاران» در داخل به شدت ناچیز خواهد شد
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 3
      عزیزم! همون فقیری که در خونه 1000میلیاردی باباش کوکتل مولوتف ساخته؟! یا انسداد سیاست=بشیم پادوی امریکائی که خودش در اثرشکاف نژادپرستی داره میپاشه وپلیسش در عرض 5سال 250 زن رو کشته ؟! همون امریکائی که زن سیاهپوست میگفت باردارم ونمیتونم روی زمین دمر بخوابم وپلیس از شوکر برقی استفاده وباعث سقط بچه اش شد؟! تغییرات ارزشی نسل جوان رو هم در راهپیمائی اربعین وعید غدیر وسرود سلام فرمانده دیدیم.برو راه دیگه ای برای پادوئی اربابت پیدا کن!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 6
      06:21 گرامی،اون معنویت جدیدت منو کشت! منظورت همون شیطان پرستی وارتباط با اجنه وشیاطین ومورد تسخیر اونها واقع شدن است که درغرب با بزک اسم، انوناکی و گری ها و شمن وان تی تی ها واکنکاری ومراقبه و.... به خورد مردم میدن.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      1 5
      بروامارخودکشی وفسادونابودی جوانان لیبرالیسم راببین تاببینی ارزشهاسرجایش هستند وسلامتی بااتش نابودمیشود وباگیوتین سرقطع میشودمثل جوان هزاران سال قبل
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 1
    آلمان فرانسه انگلیس تا الان بدرد ایران جز دردسر نداشتند از رییس جمهور محترم تقاضا دارم درب این سفارت خانه رو ببندید
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 1
    اگر با شیطان بتوان مذاکره کرد و به وعده اش دل سپرد به امریکا هم میتوان اعتماد کرد، توجه داشته باشید که شبطان هم کافر نبود اما در حلاف مسیر انبیای الهی و تکامل بشر ایستاد. امریکا شیطان بزرگ است دقیقا با همان مشخصاتی که در کتب مقدس الهی آمده است،.
  • ترکیه تهدید آینده ایران IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    5 1
    بهتره واقعیت به مردم گفته بشه با برنامه های امریکا برای تحریم چین و روسیه بزرگترین شرکای ایران احیای برجام بسیار بعیده با عرض تسلیت به تجزیه طلبان اصلاح طلب
  • ممه رو لولو برد IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 3
    پس از اصرار مذاکره‌کنندگان آمریکایی بر حفظ تحریم‌هایی که به خاطر فعالیت‌های شرورانه‌ی ایران، فارغ از برنامه‌ی هسته‌ای این کشور، وضع شده‌اند، تهران از درخواست لغو تحریم‌ها علیه گروه نخبه‌ی شبه‌نظامی‌اش، موسوم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صرف‌نظر کرد.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      4 1
      شیطان بزرگ حتی اگر همه کشور رو تحویلش بدیم هم،راضی نمیشه.جز با تجزیه کردن ایران ونابودی نسل ایرانی راضی نمیشه.لااقل برنامه های اندیشکده هاش رو یه سرچ کن.
  • mojtaba SE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    9 2
    برید دنبال سیاست اصلاحات سرزمینی که حقمان است ,و از بحث های رمانتیکی حجاب یا بیحجاب که هیچ فرقی در فهم و فرهنگ این میمون با دوپستان که تنها رولش بازیگر ی است ,نمیکند...پاینده بر قدرت ایران
  • گوساله IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 2
    چین قرار هست در آینده توسط خود امریکا کامل تحریم بشه مثل روسیه بعد بیاد تحریم های ایران که بزرگترین خریدار نفت و پسته اش چین و روسیه هستن رو لغو کنه!! این داستان لغو تحریم ها دیگه با کاری که ترامپ کرد در جهان کرد تمامه و کشورهایی مثل ایران که به لطف توازن قوای بین شرق با غرب تونستن بدون سلاح اتمی حفظ بشن با تشدید شدید بحران بین ابرقدرت ها با هم مثل یک چرخ دهنده کوچک در میان چرخ های بزرگ خورد میشن و بدون این سلاح هیچ بازدارندگی نخواهند داشت...البته بعضی ها در ایران احتمالا وسط جنگ جهانی سوم هم دنبال احیای برجام خواهند بود!!!چون نونشون داخل امریکاست
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 1
    برجام پرررررررر
  • از شهرستان سراب IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 1
    تشکر میکنم از سایت خبری ارزشی و وطنپرست مشرق بخاطر زحمات شبانه روزی
  • هادی عبدالهی فرد IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    10 2
    درصورت امکان هزینه ای که برای سازمان انرژی اتمی در طول ۴۳سال شده و خروجی اقتصادی آن را نیز در مقاله ای بررسی بفرمایید
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 1
    سلام به نظرمن ایران باید سریعتر همه ی تاسیسات هسته ای خود را به زیر کوهها انتقال دهد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 1
    امریکا قصد نداره تا پایان 2 سال آینده قیمت نفت رو کاهش بده و تمرکز سریع رو انزوای روسیه دارد و اهرم ایران را به عنوان جایگزین موقت خروج کامل روسیه از سبد نفتی در نظر گرفته
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    4 2
    برجام را احیا نکنید. حتی اگر نام این مذاکرات را رفع تحریمها بگذارید که به خودتان تسکین بدهید . ماهیت این مذاکرات احیای برجام است. بدجام را احیا نکنید
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    6 5
    مساله اصلی اقتصاد و رفاه است که دارد نابود میشود زمان به نفع ما نیست شما باید بازداندگی و اقتصاد را با هم احیا کنید و تا زمانی که به یک توافق مطمعن با امریکا نرسیدید مشکل اقتصادی کشور قابل حل نیست در ضمن پلیس و نیروی ضد شورش شما بشدت غیر حرفه و مشکل ساز است که حتی بلد نیست از باتوم و قوه قهریه چگونه استفاده کند اگر نباشد خیلی بهتر است
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    3 0
    خبر: چرا واردات یک میلیارد دلاری خودرو، قیمت تولیدات داخلی را کاهش نمی‌دهد؟ جواب: چون مافیای داخلی (مفسدان اقتصادی کلان) اجازه نمیدهند. همانهایی موجب ایجاد تحریم شدند و اجازه رفع تحریمها نمیدهند، همانهایی عامدا در کشور کمبود ایجاد کرده اند، در حالیکه عملا درامدهای ارزی بیشترین مقدار بعد از احمدینژاد است، واردات و صادارت کشور بیش از سال 1397 است (مجموع تجارت قانونی و قاچاق) بیشتر از میزان سال 1392 است. پ.ن: حتی اگر برجام احیا نشود و فقط کافیست حاکمیت جلوی فعالیت مافیا بگیرد، قیمت ارز به زیر 25 ه.ت خواهد رسید، تولید ناخالص دارای لاقل 30% ظرفیت خالی است، کارخانجات یک شیفته هستند، در حالیکه ظرفیت دو شیفت خالی است، کشاورزی با مدیریت کشت جایگزین میتواند نیاز به خوراک اصلی تامین کند، صادرات به راحتی 50% افزایش میابد، فقط کافیست جلوی خیانت کاران نفوذی در نهادها گرفت.
  • کارشناس IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 4
    منتظر جنگ هستیم
  • GB ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    2 4
    احیای برجام برای ملت نون و آب نمیشه. چون پولهای بلوکه شده صرف رفاه ملت نخواهد شد و جای دیگری خرج می شود. اروپا و کدخدا هم نباید تضمین و امتیازی به جنهوری اسلامی بدهند
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    11 0
    بنظرتون آمریکا یه احمقه که پول ایرانو بده که سلاح و موشک بشه بزنه تو اسرائیل زیاد خوش‌خیال توافق نباشید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 4
    این اتم کوفتی را بساز زودتر و اعلام کن گور مذاکرات و دعوای مافیاهای حاکم ایران هم شد فلسطین گویا به اشغال صهیونیزم درآمدیم ارتش و سپاه بازیچه مافیاها شده
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 1
    این سوال را ازخودتان بپرسید که استکبار غرب متافعش دربرجام چیست!؟
  • ابراهیم IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 2
    ما به تحریم عادت داریم .
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      1 1
      ظرفیتت رفته بالا
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    20 1
    دست بردارید از سرکار گذاشتن مردم بی نوای ایران شما دنبال هیچ چیز جز منفعت شخصی وگروهی خودتان نیستید خدا کند جنگ بشود بین ما وآمریکا وغرب وما به چشم ببینیم این همه شعار که سالها می دهید درست است یا اولین نفر هستید که فرار را بر قرار ترجیح می دهید
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 1
    توافق در حالت کنونی یعنی رفتن زیر قطار. مقداری زمان لازم است تا این ترن از کار بیفتد.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    1 0
    قلدری قدرتی. که درحال زوال است ،مانع توافق است ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس