رند پال - نمایه

سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی می‌گوید نه تحریم‌های ضدایرانی، نه کارزار «فشار حداکثری»، و نه ترک توافق هسته‌ای، با کم‌ترین تأثیر یا تغییری در رفتارهای ایران همراه نشده‌اند.

سرویس جهان مشرق دولت آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه‌ی اقتصادی خود علیه کشورهای دیگر را ابزار دیپلماسی و جایگزینی برای جنگ معرفی می‌کند. این در حالی است که این تحریم‌ها نه‌تنها در بعضی موارد، مانند قطع دسترسی کشورهای هدف به داروهای ضروری، تبعات مرگ‌بارتری از جنگ دارند، بلکه اکنون به جای «ابزار» تبدیل به «هدف» شده‌اند. به عبارت دیگر، واشینگتن به جای آن‌که با تحریم کشورهای دیگر به دنبال تغییر رفتار آن‌ها (صرف‌نظر از درستی یا نادرستی قضاوتش) باشد، صرفاً به دنبال وضع تحریم‌های بیش‌تر و بیش‌تر علیه این کشورهاست.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

بایدن هم می‌تواند (مانند ترامپ که با یک امضا از برجام خارج شد) با امضای یک «فرمان اجرایی» تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند و عملاً گام بلندی در جهت احیای برجام بردارد، اما واقعیت این است که دولت‌های آمریکایی یکی پس از دیگری به تحریم دشمنان آمریکا اعتیاد پیدا می‌کنند؛ تا جایی که وضع تحریم‌ها برایشان از «وسیله» تبدیل به «هدف» می‌شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا با آمریکا مذاکره کردیم و چرا دیگر نمی‌کنیم؟

›› آیا آمریکا مدل «امتیاز صفر» تهران را روی پکن هم پیاده می‌کند؟

«رَند پال[۱]» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی و عضو کمیته‌های «روابط خارجی» و «امنیت داخلی و امور دولتی» مجلس سنا، اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «در رد دیپلماسی غیردیپلماتیک[۲]» در نشریه‌ی آمریکایی «امریکن کنسروتیو» ضمن انتقاد از اعتیاد دولت‌های پیاپی آمریکا به تحریم دشمنان این کشور، تأکید می‌کند که چهره‌های برجسته در مجلس سنای این کشور نیز از راهبردهایی دفاع می‌کنند که مذاکره و صلح با دشمنان را دشوارتر می‌کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش امریکن کنسروتیو است.

انتقاد رند پال از «دیپلماسی غیردیپلماتیک» آمریکا علیه ایران/ چرا تحریم‌های ضدایرانی بی‌فایده است؟ +عکس و فیلم

«رند پال» چشم‌پزشک و سیاستمدار آمریکایی و سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی است. پال معتقد است دولت آمریکا به جای آن‌که از تحریم به عنوان وسیله‌ای برای مجاب کردن کشورهای دیگر به نشستن پشت میز مذاکره و دستیابی به توافق با واشینگتن استفاده کند، صرفاً تحریم‌های بیش‌تر و بیش‌تری علیه دشمنانش وضع می‌کند، بدون آن‌که این تحریم‌ها تأثیری در رفتار یا سیاست‌های کشورهای هدف داشته باشند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› علت اعتیاد ۴۰ ساله واشینگتن به دشمنی با ایران چیست؟

›› آن‌چه باید درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها بدانید

›› آیا برجام احیا می‌شود؟ / «تصمیم سیاسی» مورد نظر ایران چیست؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


وقتی سفرا یا وزرای خارجه [ی آمریکا] به نشست کمیته‌ی روابط خارجی سنا می‌آیند، از آن‌ها می‌خواهم توضیح بدهند که روسیه، چین، ایران، یا کره‌ی شمالی در نتیجه‌ی تحریم‌های آمریکا چه تغییراتی در سیاست‌هایشان ایجاد کرده‌اند. تا امروز هیچ‌کدام از مقامات دولت‌مان نتوانسته تغییرات رفتاری‌ای را توصیف کند که ناشی از تحریم‌هایی باشند که ما اعمال می‌کنیم. تنها حرفی که به من زده‌اند، و بیش‌ترین شباهت را به یک «جواب» برای سؤال من داشته، این بوده که تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، باعث شدند ایران پای میز مذاکره بیاید و توافق «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) شکل بگیرد. شاید این‌طور باشد؛ اما می‌توان استدلال کرد که اتفاقاً انگیزه‌ی حذف تحریم‌ها بود که ایران را پای میز مذاکره آورد. اغلب به نظر می‌رسد صداهای بلند [و شخصیت‌های تأثیرگذار] در هر دو حزب [دموکرات و جمهوری‌خواه] معتقدند اعمال تحریم‌های بیش‌تر و بیش‌تر است که سیاست‌های دشمن را تغییر می‌دهد. این در حالی است که این افراد باید درک کنند در واقع عرضه‌ی گزینه‌ی حذف تحریم‌هاست که می‌تواند دشمنان ما را تغییر دهد.

«فرمول مذاکراتی آمریکایی‌ها»؛ چرا مذاکره با آمریکا ممنوع است؟ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› به‌رغم تحریم‌ها، حال و روز ایران خوب است

›› نه فشار و تحریم، نه جنگ نظامی/ آمریکا باید با برجام به جنگ جمهوری اسلامی برود

›› تک‌تک تحریم‌های آمریکا را می‌توان دور زد

›› چگونه تحریم‌ها صادرات نفت را حتی یک قطره کم نمی‌کند؟

پس از پایان مذاکرات بر سر توافق‌نامه‌ی [هسته‌ای با] ایران، خود من درباره‌ی این توافق تردیدهایی داشتم. احساس می‌کردم آمریکا می‌توانسته بیش‌تر پافشاری کند تا پول‌های توقیف‌شده‌ی ایران به‌تدریج و بر اساس تداوم پایبندی این کشور به توافق، آزاد شوند. با این حال، به مرور زمان، بازرسان تأیید کردند که ایران به محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم پایبند مانده است. در واقع، برجسته‌ترین انتقاد از ایران این نبود که ایرانی‌ها دارند برجام را نقض می‌کنند، بلکه اعتراض به این بود که چرا همچنان دارند موشک‌های بالستیک‌شان را توسعه می‌دهند؛ در حالی که برجام محدودیتی برای این موشک‌ها قائل نشده بود. نهایتاً نیز دولت ترامپ از برجام خارج شد؛ اما نه به این دلیل که ایران از این پیمان تخطی کرده بود، بلکه به خاطر این‌که تهران در حال ساخت و ارتقای تسلیحاتی بود که این پیمان چارچوبی برای آن‌ها وضع نکرده بود. اما نه کارزار فشار حداکثری ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، و نه ترک توافق، در حقیقت با کم‌ترین تأثیر یا تغییری در رفتار ایران همراه نشد.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت این کشور، در اوایل ماه می سال ۲۰۱۸ [دانلود]

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی این کشور پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران در قالب سیاست «فشار حداکثری». این سیاست نه‌تنها ایران را تسلیم نکرد، بلکه سیاست ضدایرانی دولت ترامپ را به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سیاست خارجی دولت ترامپ تبدیل کرد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› هیاهوی ترامپ برای هیچ؛ چرا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران بی‌فایده خواهد بود؟

به جای این اقدامات، اگر به دنبال یک معاهده با ایران بر سر موشک‌های بالستیک این کشور هستیم، اولین کاری که باید بکنیم این است که از خودمان بپرسیم چرا ایران موشک بالستیک می‌سازد. ایرانی‌ها در جهانی تحت سلطه‌ی قدرت‌های هسته‌ای زندگی می‌کنند: اروپا، آمریکا، روسیه، چین، اسرائیل، پاکستان، و هند همگی دارای سلاح هسته‌ای هستند. علاوه بر این، ایران شیخ‌نشین‌های سُنی را نیز دشمن خود می‌داند. بنابراین نباید انتظار داشت این کشور موشک‌های بالستیک خود را محدود کند، در حالی که شیخ‌نشین‌های سنی اطرافش موشک‌های خودشان را تقویت، و از سربازان آمریکایی میزبانی می‌کنند. هر کس واقعاً خواهان یک پیمان بر سر موشک‌های بالستیک با ایران است باید بداند که چنین توافقی هرگز میان آمریکا و ایران رخ نخواهد داد؛ مگر این‌که شامل شیخ‌نشین‌های سنی نیز بشود. بنابراین، یک هدف دیپلماتیک مفید، برقراری گفت‌وگوی منطقه‌ای میان کشورهایی است که واقعاً [از نظر جغرافیایی] در خاورمیانه هستند.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

صدالبته، ممکن است برخی این استدلال منطقی را پیش بکشند که آمریکا تنها در صورتی می‌تواند از حذف تحریم‌ها به عنوان یک ابزار مذاکره استفاده کند که در وهله‌ی اول تحریم‌ها را اعمال کرده باشد. این استدلال، کاملاً درست است. با این حال، اگرچه ما دهه‌هاست ایران، روسیه، چین، و کره‌ی شمالی را تحریم کرده‌ایم، اما تا کنون گفت‌وگوهای اندکی به رهبری آمریکا بر سر تبادل «کاهش تحریم‌های تجاری» در ازای «تغییر سیاست» اتفاق افتاده است. جنگ روسیه و اوکراین باید چنین فرصتی را فراهم کند؛ اما بلندترین صداهای سنا، به جای این کار، همچنان بر زدنِ برچسب «نسل‌کشی» روی کشتار غیرنظامیان در اوکراین پافشاری می‌کنند؛ انگار که این کار به شکلی معجزه‌وار روس‌ها را پای میز مذاکره می‌آورد. بر خلاف آن‌چه که این سناتورهای پرسروصدا ادعا می‌کنند، تبلیغ روایتی که در نهایت ایجاب می‌کند رهبران روسیه به دلیل جنایات جنگی در لاهه محاکمه شوند و برای همیشه در زندان بمانند، بعید است روند مذاکرات را تسهیل کند.

سخنرانی «جان میرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر] [دانلود با حجم ~ ۴۷ مگابایت]

سخنرانی «جان میرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر] [دانلود با حجم ~ ۳۶ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

›› جوزف نای پاسخ می‌دهد: جنگ اوکراین چرا اتفاق افتاد؟

›› «جان میرشایمر» پاسخ می‌دهد: چرا بحران اوکراین تقصیر غرب است؟

›› «جان میرشایمر» پاسخ می‌دهد: آیا پوتین به دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است؟

هیچ‌کس شک ندارد که این جنگ باعث کشته شدن غیرنظامیان شده، و می‌شود، یا این‌که روسیه جنگ را شروع کرده و کشور متجاوزی است که تمام هنجارهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. با این وجود، نسل‌کشی تعریف دارد: کشتار دسته‌جمعی گروهی از مردم که متعلق به یک نژاد یا مذهب خاص هستند. آن‌هایی که سر از پا نمی‌شناسند تا کشتار غیرنظامیان توسط روسیه را نسل‌کشی بنامند، چه جوابی داشتند اگر ژاپنی‌ها می‌گفتند بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی [یا ناگازاکی یا ناگازاکی] نیز نسل‌کشی بوده؟ البته در این مورد بخت با آمریکایی‌ها یار بود، چون ژاپن در موقعیتی نبود که چنین ادعایی بکند. شکست ژاپن، تسلیم بی‌قیدوشرط بود. اما این در حالی است که اکثر جنگ‌ها به تسلیم بی‌قیدوشرط ختم نمی‌شوند، بلکه از طریق مذاکره به پایان می‌رسند.

انتقاد رند پال از «دیپلماسی غیردیپلماتیک» آمریکا علیه ایران/ چرا تحریم‌های ضدایرانی بی‌فایده است؟ +عکس و فیلم

تصاویر قبل (بالا) و بعد از بمباران اتمی شهر «ناگاساکی» ژاپن توسط آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم. در تصویر پایین، که پس از خاموش شدن آتش‌ها گرفته شده، نقطه‌ی اصابت بمب و دایره‌هایی به شعاع هزار کیلومتر و دو هزار کیلومتر ترسیم شده‌اند. (+)

انتقاد رند پال از «دیپلماسی غیردیپلماتیک» آمریکا علیه ایران/ چرا تحریم‌های ضدایرانی بی‌فایده است؟ +عکس و فیلم

پیکر کودک ژاپنی که در اثر بمباران اتمی «ناگاساکی» سوخته است. این تصویر یک روز پس از بمباران و فروکش کردن آتش ساختمان‌ها گرفته شده است. ارتش آمریکا به‌محض به دست گرفتن کنترل ژاپن، جلوی انتشار این تصاویر را گرفتند. این ممنوعیت تا سال ۱۹۵۲ (حدود هفت سال بعد) ادامه داشت. اگر کشتار غیرنظامیان در اوکراین نسل‌کشی است، آیا قتل‌عام ۱۲۹,۰۰۰ تا ۲۲۶,۰۰۰ نفر تنها در دو شهر ژاپن، نسل‌کشی نبود؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نتیجه عکس خواهد داد

›› معیارهای دوگانه کنگره آمریکا: مخالفان تحریم اسرائیل برای تحریم روسیه سرودست می‌شکنند

افرادی که می‌خواهند کشتار غیرنظامیان در اوکراین را نسل‌کشی معرفی کنند نیز با مذاکره درباره‌ی اوکراین مخالف هستند؛ می‌گویند تا وقتی تک‌تک روس‌ها از تمام خاک اوکراین خارج نشوند، نباید [با روسیه] مذاکره کرد. من در صداقت آن‌هایی که قائل به «عدم مذاکره تا پیروزی» هستند، شکی ندارم، اما باید این را هم در نظر گرفت که اگر این جنگ بی‌وقفه ادامه پیدا کند، اوکراین در نهایت چه شکل‌وشمایلی پیدا خواهد کرد. علاوه بر ۱۰۰ میلیارد دلاری که پیشاپیش از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی به اوکراین ارسال شده، صداهای بلندِ مخالف مذاکره، از همین الآن دارند درباره‌ی یک طرح تریلیون دلاری برای بازسازی اوکراین صحبت می‌کنند. فکر می‌کنم تصورشان این است که چین همچنان به اعطای وام به ما ادامه خواهد داد. با این حال، یک چیز مسلم است: نرخ این وام، احتمالاً دو برابرِ بهره‌ی ۱ تا ۲ درصدی پولِ قرضی‌ای خواهد بود که ما به حساب اوکراین واریز می‌کنیم.

انتقاد رند پال از «دیپلماسی غیردیپلماتیک» آمریکا علیه ایران/ چرا تحریم‌های ضدایرانی بی‌فایده است؟ +عکس و فیلم

آن دسته از سیاستمداران آمریکایی که بر عدم مذاکره با مسکو تا تسلیم بی‌قیدوشرط روسیه در اوکراین اصرار دارند، به تبعات تداوم این جنگ بر اوکراین در درازمدت توجهی ندارند. (+)

سال گذشته، سود پرداختی آمریکا برای بدهی‌هایش حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بود. انتظار می‌رود این رقم طی یک دهه‌ی آینده به بیش از یک تریلیون دلار در سال افزایش یابد و در نهایت از مبلغی که برای ارتش خود هزینه می‌کنیم، بیش‌تر شود. کسانی که از مداخله‌ی بی‌پایان در همه‌ی جنگ‌های خارجی روی کره‌ی زمین حمایت می‌کنند، باید از خودشان بپرسند آیا امنیت ملی ما با رفتن زیر بار بدهی‌هایی که بیش از هزینه‌های دفاعی‌مان است، تقویت می‌شود؟ «عدم مذاکره تا پیروزی» شبیه همان موضع «عدم صلح تا تسلیم بی‌قیدوشرط» است. راهبرد وضع تحریم‌های بیش‌تر و بیش‌تر، بارها و بارها ناکارآمدی خود را اثبات کرده است. آن‌هایی که در کنگره صدایشان را بلند می‌کنند و مشت به سینه‌یشان می‌کوبند ممکن است خودشان را انسان‌های درستکاری بدانند [که دارند از حق مظلوم دفاع می‌کنند]، اما با ادامه‌ی تخریب اوکراین، ممکن است قضاوت تاریخ، در نهایت نام آن‌ها را ساده‌لوح بگذارد.

جوزف نای پاسخ می‌دهد: جنگ اوکراین چرا اتفاق افتاد؟ +عکس و فیلم

یک مرد اوکراینی، ماه مارس سال ۲۰۲۲، مقابل ایستگاه مرکزی قطار شهر «تروستیانتس» در شمال شرقی اوکراین دوچرخه‌اش را از میان گل‌ولای و آوار و از کنار یک تانک تخریب‌شده‌ی روس عبور می‌دهد. روس‌ها پیش‌تر از این ایستگاه قطار به عنوان پایگاه نظامی خود استفاده می‌کردند. بخشی از سیاستمداران آمریکایی که به دنبال تسلیم کامل روسیه هستند، در حقیقت هزینه‌ی پافشاریشان بر دشمنی علیه روسیه را از جیب مردم اوکراین می‌پردازند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟


[۱] رند پال لینک

[۲] Against Undiplomatic Diplomacy Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 3
    خدایی جنگ خوب نیست ولی تکرار تاریخ خوبه برا اروپایی ها تا بفهمند چهل سال زیر سایه جنگ مدرن بودن چه مزه ای داره.
    • پدی ازپیج همسایه😊 IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      3 3
      من یمورد با شما عزیزان تندرو تفاهم دارم اونم تنفر از بایدن و اوباما و تیم ترسوش مثل رابرت مالی و وزیرخارجه ش.
    • نوستراداموس DE ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 5
      قیمت دلار بهمن ۱۴۰۲ = 56000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۳= 70000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۴= 87000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۵ = 108000
    • نوستراداموس DE ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 4
      قیمت دلار بهمن ۱۴۰۲ = 56000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۳= 70000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۴= 87000 قیمت دلار بهمن ۱۴۰۵ = 108000
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 1
    یادمون این آقای رند پال قبلا هم شروط ۱۲ گانه پامپوو رو شست و گذاشت کنار طی یک مناظره رو در رو با پمپوو خبیث.
  • SE ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 9
    متاسفانه اصلاح طلبان با وعده بازگشت اینترنت و فیلتر شکن به راحتی آب خوردن در دوربعدی انتخابات و مجلس تا سالها رای خواهند آورد. تابحال همینطور بوده
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      5 3
      وقتی با این ترفند رای میارن یعنی خواست اکثر مردم دسترسی به اینترنت ازاده. خوبه خودتون هم اعتراف می کنید
    • FR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 2
      دقیقا همیشه تندرو ها به نفع اصلاح طلبا کارکردن و زحمات رئیسی به باد خواهند داد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    9 4
    چرا بی خود حرف میزنید تحریم پدر مملکت را در آورده است
    • FR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      7 3
      تحریم نه دزدی ها و سو مدیریت سوریه هم تحریم مثل ما تورم نداهر و کره شمالی کوبا و خیلی جاها اینجا همدزدی زیاد هم سو مدیریت روسیه از تحریم ها دفع پیش درس گرفت با طلا و خیلی کارها کاری کرد که این بار ارزش پولش تکون نخورد مشکل از جای دیگه است یه مشت بی سواد مسئول بود جه و اقتصاد میکنن اخرش میشه این در جنگ اقتصادی باید به شکل حالت جنگی اقصاد مدیریت کرد نباید اچازه داد یک دلار هم هدر بره
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      1 0
      10:33باشه، این رند پاول کلنگی اصلا شکر خورد و به اول آخرش هم خندید، خوب شد؟؟! خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 2
    راست می‌گوید با دیپلماسی و زبان چرب و نرم ما خام می شویم و مانند برجام منافع ملی را واگذار می کنیم ولی اگر از روی تنش و قلدری بخواهند به در بسته!!!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    5 0
    صحبت های رند پال به عنوان یک آمریکایی وطن پرست درسته ولی باید به یک نکته مهم اشاره کرد که رند پال یا ساده لوحانه یا از روی سیاست به آن اشاره نکرده. قسمت اعظم کمک های نظامی آمریکا در واقع به شرکت های تولید تسلیحات خود آمریکا پرداخت می گردد نه اوکراین و نه اروپا. بنابراین کشور آمریکا و جنگ های این کشور در واقع یک دکان پر سود برای شرکت های تولید کننده تسلیحات نظامی این کشوره و مصیبت بزرگ برای مردم این کشور چون سرمایه گذاری در زیرساخت های غیر نظامی آمریکا به شدت کاهش می بابد و بدهی های دولت یا همان بدهی های مردم آمریکا بیشتر و بیشتر می شود.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    8 2
    واقعا شما هنوز میگید تحریم ها بی فایده است؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      4 4
      11:19 ما نمیگیم، ارباب یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز تو داره میگه، سواد نداری؟؟!!
  • بهنام IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    هرچی به ذهنت اومده نوشتی
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 0
    بیاین عین بچه آدم بگین شکر خوردیم غلط کردیم ، شااااااید یه فکری براتون کردیم البته با تضمین معتبر !!خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    پس راه حل مشکلات اقتصادی چیست اگر راه حل ندارد ب مردم بگید اگر راه حل دارد چرا سریعتر اجرا نمیکنید
  • حسین IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    عاقبت مذاکره با آمریکا کشور هایی چون لیبی،اوکراین و سوریه خواهد بود.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 4
    تحریم ها کمر مردم شکسته
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    4 2
    از دلار 48 هزار تومنی مشخصه سیاست کی شکست خورده
  • FR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 2
    یه مشت بی سواد گذاشتید در بخش اقتصادی
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 2
    وقتی که بارها گفته شده آمربکا با تحریم های گسترده به هیچ نتیجه ای نمیرسد بی خود نیست. امریکا هیچ راه چاره ای ندارد جزاینکه با راه مسالمت آمیز وازراه دوستی با ایران رفتار کند . ازاین به بعد آمریکا هرچقدر باایران دشمنی کند بیشترین ضربه را خواهد خورد وهم بیشترآبرویش در دنیا میرود ودیگر کشورها هم به آمریکا اعتنا نمیکنند این یک حقیقت است .بعضی از نمایندگان آمریکا متکبرانه ودر عین حال جاهل هستند ونیات پلید صهیونیستها را دنبال میکنند بعضی از آنها رشوه بگیران آلسعود هستند. وبعضی ها مانند این نماینده رند پال گر چه دشمن هستند ولی درکشان بیشتراز دیگران است وهوشمندانه عمل میکنند
  • ارمین IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    بله ک اثر نداره دلار 48تومنی ب هرکی بگی ده سال پیش دلار 1200بود و الان 48000تومن متوجه میشه همش بی اثر بوده !!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    2 1
    حمله کنید تو رو خدا بهتر از تحریم ها است..
  • ایران IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 1
    همین بایدن و کابینه درپیت برای افول آمریکا کافیست.
  • ایران IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 1
    برا آمريکا شاید بی‌فايده است 😛 برا پیشرفت‌ ما که خوب بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس