مایک پمپئو و دونالد ترامپ - نمایه

پمپئو می‌نویسد: جان کری، وزیر خارجه اوباما، با امضای برجام، امنیت آمریکا و اسرائیل را با یک کیسه «باقالی سحرآمیز» عوض کرد، چون فکر می‌کرد می‌تواند یک روز ایران را به متحد آمریکا تبدیل کند.

سرویس جهان مشرق «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم[۱]» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت سوم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

کتاب مایک پمپئو: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود +عکس و فیلم

جلد کتاب «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای کتاب مذکور این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این کتاب لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قسمت چهارم/ فصل ۳: «دنیای پست و کثیفی است»

حل مشکل ایران

زمان آن فرا رسیده بود که گروه دیگری از متحدان آمریکا را تقویت کنیم تا با چالش‌هایی مواجه شوند که همه‌یمان مستقیماً با آن‌ها رودررو بودیم. و در پرچالش‌ترین منطقه‌ی جهان، هیچ چالشی مانند جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ (که در واقع کودتای گروهی از رادیکال‌های آتشین بود که به دست متعصبان مذهبی به سرقت رفت)، یک حکومت اسلام‌گرای تندروی شیعه بر ایران و مردمش مسلط شده است. فلسفه‌ی وجودی این حکومت دینی بی‌رحم، که از سال ۱۹۸۹ رهبری‌اش به دست آیت‌الله خامنه‌ای است، تحمیل آن‌چه که اسمش را گذاشته «انقلاب اسلامی» به داخل و خارج ایران است. به همین دلیل هم هنری کیسینجر، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، یک بار گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد می‌خواهد یک کشور باشد یا یک آرمان [و یک نظام انقلابی].»

کتاب مایک پمپئو: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود +عکس و فیلم

شماری از مردم در حال ورود به محوطه‌ی ساختمان سفارت آمریکا در تهران در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸. پس از تسخیر «لانه‌ی جاسوسی» آمریکا، علاوه بر دستگیری کارمندان سفارت، اسناد بی‌شماری بازسازی شد که از جاسوسی گسترده‌ی آمریکایی‌ها از ایران خبر می‌داد. (+)

از همان سال ۱۹۷۹ شواهد کافی درباره‌ی جهان‌بینی منحرف رژیم وجود داشت؛ زمانی که اراذل و اوباش تحت فرماندهی آیت‌الله خمینی، رهبر قبلی ایران، به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و پنجاه‌ودو نفر را ۴۴۴ روز گروگان گرفتند. امروز، رژیم ایران، قدرت حامی شبکه‌ای از گروه‌های تروریستی است که برای ایجاد یک «هلال شیعی» متشکل از سرزمین‌های تحت کنترل این کشور می‌جنگند؛ هلالی که نه‌تنها از ایران، بلکه از عراق، لبنان، سوریه، و یمن نیز عبور می‌کند. آمریکایی‌ها همیشه در نوک مگسک رژیم ایران بوده‌اند: مغز متفکر بمب‌گذاری در پادگان [نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در] بیروت (حادثه‌ای که بر شکل‌گیری جهان‌بینی خود من بسیار تأثیر گذاشت)، نسخه‌ی نوپایی از حزب‌الله، نیروی ارشد شبه‌نظامی نیابتی ایران، بود. نمونه‌های دیگر شرارت‌های ایران عبارتند از قتل نوزده سرباز نیروی هوایی آمریکا در بمب‌گذاری در برج‌های [شهر] «خُبَر» در عربستان در سال ۱۹۹۶ [عملیاتی که وزیر دفاع وقت آمریکا، القاعده، و نه ایران، را مسئول آن دانسته است[۲]]، و بازداشت و تحقیر ده ملوان آمریکایی در دوران اوباما.

توضیحاتی درباره‌ی دستگیری ملوان‌های آمریکایی در اواخر دی‌ماه سال ۱۳۹۴ در «جزیره‌ی فارسی» دورترین نقطه‌ی جغرافیایی ایران [دانلود]

مستند «جزیره‌ی فارسی» درباره‌ی عملیات بازداشت ملوان‌های ارتش آمریکا در خلیج فارس [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پشت پرده پیگیری ماجرای دستگیری سربازان آمریکایی توسط سپاه

طی سال‌های اخیر، رژیم شیعه‌ی ایران حتی با القاعده‌ی سُنی هم همدست شده است. تمام تصورات قبلی‌تان درباره‌ی عدم همکاری سُنی و شیعه به خاطر دشمنی آن‌ها با یک‌دیگر را فراموش کنید. همان‌طور که ژانویه‌ی ۲۰۲۱ با قطعیت افشا کردم، تهران امروز پایگاه اصلی رهبران ارشد القاعده است. بله. مقر عملیاتی القاعده در [غار] «توره بوره[۳]» در افغانستان، یا در پاکستان «نیست.» در سوریه و عراق نیست. در پایتخت ایران است. آیت‌الله‌ها به رهبران گروهی پناه داده‌اند که نزدیک به سه هزار آمریکایی را در ۱۱ سپتامبر به قتل رساند. خود اسامه بن‌لادن سال‌ها قبل از مرگش به دست اعضای یگان ویژه‌ی نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۱، نوشت: «ایران شریان اصلی ما برای تأمین منابع مالی، پرسنل، و ارتباطات است... نیازی به جنگ با ایران نیست، مگر این‌که مجبور شویم.» [ادعای حمایت ایران از القاعده، پیش‌تر نیز توسط پمپئو مطرح و بی‌اساس بودن آن اثبات شده است[۴].]

رژیم ایران عملاً یک گروه تروریستی است. با این تفاوت که بر خلاف اکثر گروه‌های تروریستی، رژیم این کشور (با حمایت سپاه پاسداران) از تمام ابزارهای کشورداری برخوردار است: مرزهای به‌رسمیت‌شناخته‌شده در جامعه‌ی بین‌المللی، چند دیپلمات در سازمان ملل، پول بی‌پشتوانه [فیات]، و کنترل کامل بر میادین عظیم نفتی، بانک‌ها، و بخش‌های دیگر اقتصاد ایران. سوءقصد علیه یهودیان در سراسر جهان و لفاظی‌های نفرت‌انگیز درباره‌ی نابودی اسرائیل و آمریکا در این کشور امری عادی است. (ای کاش سانسورچی‌های توئیتر که درباره‌ی اجتماع نگران هستند، همان اندازه که زمان صرف سانسور حرف‌های محافظه‌کارهای عادی می‌کنند، برای سانسور لفاظی‌های نسل‌کشانه‌ی آیت‌الله هم وقت می‌گذاشتند. رئیس‌جمهور [ترامپ] می‌گفت: «مایکِ من! چرا هر وقت درباره‌ی مشکلات خاورمیانه با من حرف می‌زنی، همیشه می‌گویی تقصیر «ایران» است؟» با قطعیت گفتم: «جوابش آسان است، آقای رئیس‌جمهور؛ چون تقصیر ایران است.» توصیف مأموریتی که به من داد، شفاف بود: «بیا این مشکل را حل کنیم، مایک. بدون سرباز [و قدرت نظامی]. اما بیا حلش کنیم.»

کتاب مایک پمپئو: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود +عکس و فیلم

«مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در کنار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا طی یکی از جلسات کابینه‌ی دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸. پمپئو در کتاب خود می‌نویسد ترامپ به‌نوعی از این‌که پمپئو همه‌ی مشکلات خاورمیانه را تقصیر ایران می‌اندازد تعجب کرده و به او گفته «مشکل ایران» را بدون استفاده از نیروی نظامی حل کند. (+)

حل مشکل ایران در دولت ترامپ ابتدا مستلزم جبران خسارت‌های ناشی از توافق هسته‌ای مضحک دولت اوباما بود. ایران طی سال‌های ابتدایی قرن حاضر شروع به زمینه‌سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای کرد؛ که سناریوی کابوس‌واری برای آمریکا، اسرائیل، و نظام‌های سلطنتی سُنی منطقه‌ی خلیج [فارس] بود؛ جایی که آمریکایی‌های بسیاری زندگی و کار می‌کنند. از سال ۲۰۰۶، جامعه‌ی بین‌المللی با یک کارزار تحریمی و نظارتی به این اقدام ایرانی‌ها واکنش نشان داد. این کارزار فعالیت‌های هسته‌ای رژیم را به‌شدت محدود کرد، اما به آن‌ها پایان نداد. سپس لیبرال‌های زیادی‌تحصیل‌کرده‌ی دولت اوباما، که درکی از سیاست‌های قدرت نداشتند، به این نتیجه رسیدند که عقل‌شان بیش‌تر می‌رسد، و به دنبال توافق با ایران رفتند. معتقد بودند که می‌توانند اسلام‌گراهای سرسخت را به شرکای مسئولیت‌پذیر در زمینه‌ی صلح تبدیل کنند، و حتی یک روز رژیم ایران را متحد آمریکا کنند. جنون محض!

دولت اوباما، طبق همین توهم، سال ۲۰۱۳، شروع به مذاکره با ایران بر سر کاهش گسترده‌ی تحریم‌ها در ازای آن چیزی کرد که، در بهترین حالت، صرفاً به تعویق انداختن پیشرفت‌های هسته‌ای تهران بود. سال ۲۰۱۵، توافق انجام شد. «جان کری» وزیر خارجه [ی وقت آمریکا]، و معاونانش «وندی شرمن» و «راب مالی»، امنیت آمریکا و اسرائیل را با یک کیسه «باقالی سحرآمیز» [اشاره به داستان «جَک و لوبیای سحرآمیز[۵]»] مبادله کردند. برجام، در سطح راهبردی، از جهات بی‌شماری به طرز حیرت‌آوری احمقانه بود.

کتاب مایک پمپئو: برجام یک کیسه «باقالی سحرآمیز» بود/ قاسم سلیمانی مغز متفکر برنامه‌های ایران بود +عکس و فیلم

گفت‌وگوی «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی وقت ایران، و «جان کری» همتای آمریکایی وی، در حاشیه‌ی مذاکرات هسته‌ای که منجر به امضای برجام شد. متأسفانه دستگاه سیاست خارجی دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت ایران، نیز تصور می‌کرد مشکلات میان تهران و واشینگتن با استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو قابل‌حل هستند؛ در حالی که سرنوشت توافق هسته‌ای به‌صراحت این نظریه را رد کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مدیریت براندازی در ایران از اتاق ۱۰۵۸ توسط جان کری

›› جان کری: ترور سلیمانی ارزشش را نداشت/ جانشین سلیمانی راه او را ادامه خواهد داد

یک معنی برداشتن تحریم‌ها این بود که رژیم پول بیش‌تری برای سرکوب مردم خودش و ساخت موشک‌های بالستیکی داشت که توافق هیچ‌گونه محدودیتی برای آن‌ها نگذاشته بود. معنای دیگرش این بود که رژیم برای پیشبرد انقلاب اسلامی با زور و حمایت مالی از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، و حوثی‌ها [انصارالله] در یمن گونی‌گونی پول نقد به دست می‌آورد. یکی از مغزمتفکرهای این پروژه‌ی شوم [حمایت ایران از متحدانش]، یکی از فرمانده‌های سپاه پاسداران به نام قاسم سلیمانی بود که در کانون تلاش‌های مصمم ما برای خنثی کردن دستورکار ایران قرار گرفت. بعداً بیش‌تر درباره‌ی سلیمانی و این‌که چرا برای تک‌تک آمریکایی‌ها اهمیت دارد، توضیح می‌دهم.

مستند آمریکایی «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در جنگ میان ایران و آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه

›› اعتراف مقام سابق سی‌آی‌ای: آمریکا باید از راهبرد خاورمیانه‌ای قاسم سلیمانی درس بگیرد

اما احمقانه‌ترین قسمت توافق این بود که غرب به ایران اجازه داده بود لم بدهد؛ اسکناس‌هایش را بشمارد؛ مواد شکافت‌پذیرْ غنی‌سازی کند؛ و صبورانه منتظر بماند تا محدودیت‌های هسته‌ای، در عرض ده تا پانزده سال، منقضی شوند تا آن‌وقت بتواند به طور قانونی ساخت سلاح‌های هسته‌ایش را از سر بگیرد. این قسمت توافق نیز مصداق به باد دادن امنیت ملی آمریکا بود. خود جان کری، وزیر خارجه‌ی آمریکا، قبلاً سال ۲۰۱۳، گفته بود: «ما حق غنی‌سازی [ایران] را به رسمیت نمی‌شناسیم.» با این حال، در نهایت، از آن‌جایی که مستأصل شده بود و می‌خواست به هر قیمتی به توافق برسد، نقطه‌ی هدف دیپلماتیکش را تا ناکجاآباد عقب برد. این درسی از مذاکرات بود که دولت ترامپ قول داد آن را در روابط با رئیسْ «کیم» [رهبر کره‌ی شمالی] یا هر مستبد دیگری تکرار نکند.

بخشی از مصاحبه‌ی «جان کاری» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، با شبکه‌ی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت دونالد ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چه بود؟

›› برجام وزیر خارجه را بالا برد و زمین زد/ ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها


آن‌چه خواندید قسمت چهارم از خلاصه‌ی کتاب «هرگز کوتاه نیا» به قلم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای، بود. قسمت‌های قبلی این مجموعه گزارش را از لینک‌های زیر بخوانید. قسمت‌های بعدی این مجموعه به‌زودی در مشرق منتشر خواهد شد. برای مطالعه‌ی ترجمه‌ی مشرق از کتاب‌های دیگر به کتاب‌خانه‌ی مشرق مراجعه نمایید.

قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش

قسمت اول: خدمت در دولت ترامپ لطف خدا بود/ آمریکا درخشان‌ترین ستاره در تاریک‌ترین آسمان‌های جهان است

قسمت دوم: فشار کوبنده‌ای به ایران آوردیم/ برنامه‌ای برای تعطیلات در تهران ندارم

قسمت سوم: ماجرای انتخاب «آیت‌الله مایک» برای عملیات علیه ایران/ سلوک با رئیس موساد به صرف ویسکی و سیگار


[۱] Never Give an Inch: Fighting for the America I Love Link

[۲] Perry: U.S. eyed Iran attack after bombing Link

[۳] تورا بورا لینک

[۴] Pompeo says Iran is al-Qaeda's 'new home base', offers no solid evidence Link

[۵] جک و لوبیای سحرآمیز لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • LT ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 2
    خاک
    • حاجی از جوبشور IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 4
      بر ظریف باشماقالی.
    • سوخته IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 5
      خاک هم کم است این ملاعین ( اصلاحات ) باید زیر خاک باشند تا زمین پاک شود
  • حسین IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    12 14
    نباید در تله آمریکا بیفتیم ،الان پروژه دشمن دو قطبی کردن جامعه در بحث حجابه
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      7 8
      عجب !! الان من بخوام بی حجاب باشم پروژه دشمنه؟!!!!!
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      4 4
      بهرحال وقتی میتونن با هزینه کمتر باعث فرو پاشی بشن بدون اینکه از دماغ یکی از نیروهاشون خون بیاد معلومه هرکاری برا این پروژه میکنن تازه هیچی هم متوجه نیت شومشون نمیشه
  • ایرانی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 12
    با اینکه مسلمون نیست همه حرفاش درسته واقعا نابغس چه تحلیل درجه یک و واقعا درستی
    • SE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      9 1
      حقفهای یک شخص ابلیس صفت و دشمن انسانیت و حقیقت است و همه افکار و نقشه های پلیدش به اراده خداوند با مقاومت مردم خدامدار و مومن و کلام و سیاستهای ولایی رهبری بی اثر شد
    • بنده خدا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      1 1
      با هم محشور بشید ان شا الله
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    18 32
    ظریف دیپلمات بسیار توانمندی و وارد به جهان غرب است ، با کمی مدیریت می شود بهترین وزیر خارجه ای که جمهوری اسلامی به خود دیده است. ظریف اقلا از دو ناحیه ضربه خوردد رقبای خارجی (هم از غرب و هم از شرق چون منافع ملی برایش مهم بود)و متاسفانه کاسبان و البته متوهمین داخلی!
    • DE ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      10 5
      کسی که از هر ناحیه ای ضربه بخورد به درد وزارت خارجه نمی‌خورد برجام چیزی شبیه توافق مینسک بین روسیه و غرب بود که الآن خود غربی ها اعتراف میکنند که فقط برای زمان خریدن بود و الآن نتیجه اش را در اوکراین میبینیم ولی ایران به درستی به اعتماد نکرد و توانست از حیاط خلوت خود یعنی سوریه و عراق و لبنان و یمن دفاع کند وگرنه مثل روسیه وارد یک جنگ به تمام معنی میشد. خصلت غربی ها کفتار گونه است تظاهر میکنند که میروند ولی گروهی از پشت حمله میکنند.
  • م IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    11 20
    درودها بر جناب ظریف
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      7 1
      ان شاالله با هم محشور شوید
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    6 5
    مشرق عکس افطاری زلنسکی با سربازان مسلمان اوکراینی را بزار خسیس نیوز
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      1 0
      دلقک برای خنده هرکاری انجام می دهد. راستی تصف تانکهای فیک اهدایی همان روزهای اول پودر شد. روس ها منتظر تانکهای بعدی هستند. دی:
    • X IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      1 1
      اتش زدن قرآن رو چی میگی مگه مغز خوردیم افتاری این یهودی رقاص رو باور کنیم که سرباز هاش روی قرآن چربی خوک خورد کردن و آتیشش زدن
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    14 3
    این دو کثافت صهیونیست و تروریست (ترامپ و پمپئو) بدلیل ارتکاب جنایت علیه مردم ایران و علیه "بزرگترین و شریف ترین ژنرال تاریخ جهان" باید محاکمه و تیربارون بشن. مردک حمال چشماشو بسته و دهن گشادشو باز کرده و هرچی که لایق رژیم سفاک و خونخوار آمریکاست به ایران نسبت داده. پمپئوی حمال کشتار میلیونها مسلمان در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و لیبی بدست رژیم کثافت و جلاد آمریکا (مستقیم و غیرمستقیم) رو فراموش کرده. آمریکایی حمال باید حساب پس بدی.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 2
    نه بابا مغز متفکل بود
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    16 2
    از قدیم گفتن یانکی خوب فقط یانکی مرده هست و تنها زبونی که یانکی جماعت حالیش می‌شه کشیدهٔ نر و ماده و تودهنی هست و لاغیر!!!!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    13 2
    اگر عاشق جنگیدن برای آمریکا هستی از سوراخ موشت بیا بیرون بزدل.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    5 2
    نامرد،لاغر شده قیافه اش شده مثل پلنگ صورتی.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    11 2
    اکنون که برجام نیست، باز هم ایران می تواند با محدودیت کمتر برنامه هسته ای خویش را پیش ببرد. سیاست های منطقه ای خود را نیز پیش می برد. اگر شهید سلیمانی نیستند، یاران ایشان همچنان هستند. در خصوص دسترسی به منابع مالی هم که به نظر می آید روز به روز اوضاع به سمت بهتر شدن حرکت کند و عملا بدون برجام ایران بتواند به منابع مالی مدنظر خود دست یابد آقای پمپ فاضلاب به کاهدون زده اند.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    8 3
    همه گرانی و بیماری و مصیبت های مردم ایران از زمان روحانی و فریدون ها شروع شد برجام نبود که برجان بود جان ماست که در خطر است و این رویه باید تغییر کند متاسفانه دولت رئیسی هم در ریل برجام قرار گرفته است و همان سیاست های اقتصادی دولت قبل و همان سیاست های برجام پزشکی را دنبال میکند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 2
    این درسته میگن که خانم ابتکار فرمودند که اگر آب شیرین کن در خلیج فارس بگذاریم اب دریا شور می شود و برای محیط زیست مضر است؟
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    6 14
    مرگ بر روسیه
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      6 2
      مرگ برهجوم طلبی ناتو که محرک حمله به روسیه بودوسیاوموسادنکته
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      5 5
      به زودی تو و اون سگ زرد ترامپ میرین به درک اسفل جناب پمپ او
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      8 6
      مرگ بر امریکا و امریکا دوستان
  • US ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    7 2
    متاسفانه انتقام سردار عملی نشد
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      7 1
      اگر انتقام سردار کمتر از فروپاشی رژیم صهیونیستی و کوتاه شدن دست آمریکا از این منطقه باشه، خونش هدر رفته. یه نگاهی به تحولات این دو سه سال و وضع امروز اسراییل بندازیم میبینیم که انتقام سردارمون خیلی نزدیکه.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    8 5
    درست میگه و اتفاقاً بعداز سلیمانی بود که مصیبت ها و خیانتها و همچنین کرونا و بیماری آمد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 2
    پمپئو ترامپ دو مونگول دنیای سیاست
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 3
    آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر ... دور نخواهد بود که پمپ هم در کنار ترامپ بازداشت و انگشت نگاری شود ... آنها بالاخره به جهان غیب و آثار خون شهید سلیمانی اعتراف خواهند کرد ... دیر یا زود
  • حامد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 7
    عجیب اینه که اونایی که ۸ سال برجامو کوبیدن الان دنبال تمدیدشن
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      1 1
      نمی خواستم برات وقت بگذارم ولی گفتم شاید واقعا نمیدونی ماجرا چیه. فرض کن یه سمند داشتی. اون موقعی که قیمتش 50 تومن بود داداشت رفته و 10 تومن فروخته . یعنی ماشین رو داده رفته ولی پولی بهش ندادن. حالا اگه شما بری عقب زنده کردن اون 10 تومن معنیش اینه که داداشت معامله خوبی کرده بوده؟! یا معنیش اینه که حالا که ماشین رفته حداقل دستت به یه دم گاوی بند باشه؟ ماجرای برجام هم همینه.حسن انگلیسی صنعت هسته ای رو باسروصدا و صنعت فضایی رو بی سروصدا تعطیل و نابود کرد. تو راکتور اراک بتن ریخت. هزاران سانتریفوژ رو از بین برد .بقول رفیق خودشون «در ازای هیچ». حالا که این خسارات به ایران وارد شده رئیسی می خواد در ازاش یه چیزی بگیره. آیا این معناش اینه که برجام قرارداد خوبی بوده؟! مسلما" از ترکمانچای بدتر بوده. اون نوری زاده مزدور که این حرفارو میزنه خوب مزدوره. 40 سال تو انگلیس خرج زندگیش رو از همین راه درمیاره. یه شیاد حراف خاله زنک و وطنفروشه.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    4 5
    فعلا که همین الانشم در به در دنبال احیای همین سحرآمیز هستین
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 2
    حق با آقای پمپئو است و دقیقا حقایق رو بیان کرد
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      1 1
      حقته که درابوغریب وگوانتاناموشکنجه شویدوباداعشیسم وتیرباران صهیونیستفاسدجنایتکاران نابودشوی واموالتون به غارت بره مالیات گیری وسرقت گندم ونفت توسط این هرزه های ضدهم جنگ پرست ورشکسته اگردرامریکاحرفشون تمجیدبشه خودامریکایی ها کتکش میزنندومیکشندش من الان درپنسلیوانیا هستم این افرادباعث کسری وفسادبابودجه ریزی رسانه ای وشهری سلاح فروشی شده اند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 1
    سردار سلیمانی بی صبرانه منتظر آمدنت به آخرت می باشد و ارادتمندان سردار سلیمانی بی صبرانه در حال ایجاد شرایط برای رفتنت به آخرت می باشد. چه جهنمی شود آن روز......
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    تازمانیکه رژیم اشغالگرصهیونیست درجهان روی صفحه کره زمین خودنمایی میکند بدانید که ایران هرگز با آمریکا ترک مخاصمه نخواهدکرد وامکان ندارد با وجودهرتوافقی چه حال وآینده مخاصمه را تضعیف کند زیرا آنها با ارکان نظام ایران سروکاردارند ومعتقدندکه چون مصالح ومنافع وسیاستهای خاورمیانه ایی آمریکا توسط ایران تضعبف ویا درحال ازبین رفتن است پس ازهرطریقی چه با توافق ویا بدون توافق ویاهررفتاری که بتواند منافع نامشروعشان را درمنطقه تامین نماید پیش خواهند آمد این رویکرد آمریکا طبیعتا بازخوردی دارد وآن رفتارایران درست برخلاف سیاستهای آمریکایی است این یک امرطبیعی است چون ایران تاکنون هزینه های بسیارزیادی را پرداخت کرده است وهرهزینه ایی ازجمله تحریمها باشد برهزینه های قبلی میافزاید وکارعاقلانه ایی نیست که آنها را درروند سیاست خارجی چشم پوشی کرد باید معادل آن هزینه ها آمریکا را واداشت تا جبران کند درهرحال من شخصا به آینده روابط با آمریکا خوشبین نخواهم بود زیرا هنوز اسمی ازاسرائیل درمحافل سیاسی بگوش میرسد
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    به این یانکی ها نباید اعتماد بشه یه روده ی راست تو شکم اینا نیست اینا به پدر ومادر خودشون هم رحم نمیکنن ظریف که عددی نیست ظریف اگر با کری سر یه میز می نشست یانکی ها عاشق اون نبودن وکشته مرده ی ظریف طیف افساد طلب نبودند بلکه ابر مردی مثل حاج قاسم طوری در منطقه با درایت وکفایت وهوش بالای نظامی کار میکرد که اونها پای میز اومدند برای مهار ایران واین مرد ،نه لبخندهای ظریف که معلوم نبود ازسر......
  • محمدی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    10 6
    ظریف عزیز، به حق لقب امیرکبیر برازندۀ شماست. یادمان نمیرود برای مردم چه کردید. شما باعث شدید حد فاصل 92 الی 97 تورم خنثی شود، رشد اقتصادی حاصل شود، نشاط اجتماعی افزون گردد. عمرتان دراز باد.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      2 4
      لابد شاه هم خوب بوده! رضا شاه هم اصلا" نوکر انگلیس نبود! صدام هم یک قهرمان بود!!!!!!!!! (یه MRI از مخت بگیر نابغه!!!!)
    • ارشک IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      0 3
      ظریف هم جزو باشماقالی ها...
    • بابک سالاری IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      0 0
      طنز جالبی فرمودید به گفته خود اوباما شیرازه تحریم های ایران به جهت عدم تمکین کشورهای شرقی و اروپایی به دلیل ضرر ناشی از قطع تجارت با ایران در حال گسستن بود که دولت روحانی به سرکردگی ظریف لطف فرمودند با این مذاکرات و توافق، جان تازه ای به ساختار تحریمی رژیم های غربی علیه ایران بخشیدند و آن ها را امیدوارتر و مصم تر بر انجام تحریم های بیشتر علیه مردم ایران کردند.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 1
    واشنگتن‌پست: "به خاطر کمبود مهمات، سربازان اوکراینی گلوله‌های توپخانه را جیره‌بندی می‌کنند!" __________ پ.ن: اوکراین را به یک ویرانه تبدیل کردند و حالا کم‌کم افکار عمومی را برای رها کردن این ویرانه آماده می‌کنند! ___________ ‌آقای علیف شما را هم بعد از اینکه طعمه‌ایران شدید پس از مدتی رهایتان می کنند. و حکومت موروثی فرزندتان و زیبایی باکو از بین خواهد رفت.
  • TR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    2 1
    فعلا دنیا به سمت کنار گذاشتن پول میره اقایون کشور درگیر حجاب بی حجاب کردن حجاب خوب ولی یک بار همبا مفاسد اقتصادی اینطوری محکم برخورد کنید صدای هم در بیاد گیر پایین هم بلدن بدن اگر میتونید مفاسدم جمع کنید چطوری در یک تیم فوتبال مثل استقالال انقد بخور بخور شد 90 هزا رمیلاید فولاد چی شد چرا مفاصد اقتصادی به راحتی فراموش مکنید ما احمق نیستیم داریم میبنیم
    • ارسلان IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      تو هم احمقی و هم بی سواد. هم باید جلوی گناه سیاسی گرفته شود و هم مفاسد اقتصادی. تناقضی با هم ندارند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    6 1
    تو را میکشیم!
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 1
    اقای ظریف میخواست با دولت آمریکا زدو بند کنه و تا حد زیادی هم توانسته بود اما جبهه بازها در ایالات متحده که زیر نظر اسراعیلیها هستند از طریق کنگره وارد عمل شدند و در نتیجه توانستند ورق را عوض کنند نکته مهم اینکه اسراعیل ایران را یک تهدید بلقوه میداند و با نفوذش اجازه نخواهد داد که شما از تحریمهای امریکا خارج شوید مگر اینکه بخواهید با خود اسراعیلیها باب مذاکره را باز کنید شاید قضیه طور دیگری پیش رود اما در کل زودتر اقدام کردن بهتر است چون روز به روز وضعیت اقتصاد اشفته تر میشود
  • سیدمهدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 1
    نشون میده برجام پس یه معاهده بیخود برای ایران نبوده وجمهوری خواهان فکر کردن کلاه رفته سرشون وبهم زدن
  • سیدمهدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 1
    نشون میده برجام پس یه معاهده بیخود برای ایران نبوده وجمهوری خواهان فکر کردن کلاه رفته سرشون وبهم زدن
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    6 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • DE ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 1
    الان خوبه عراق پول برق گاز نمیده..اخرم دینار میده .میرین با ضرر تبدیل میکنین با خواری نفت زیر قیمت میدین بدبختا
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 1
    متأسفانه سعید روستایی ایده فیلمنامه برادران لیلا را از دیپلماسی مستراحی ظریف و فریدون دزدیده!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خدا لعنت کند آمریکا رو
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    آفرین،من هم با آقای پمپئو موافقم
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    یادش بخیر پمپئو به ظریف گفته بود ماله کش اعظم🤣🤣
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    کاملا درست گفته اینکه برجام گونی گونی پول را به خزانه واریز می‌کرد
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    چقدر عجیبه معمولا پادشاهان و رجال سیاسی در دوران بازنشستگی یا تبعیدشون یا از دست دادن حکومت و منزوی شدن یا بازنشستگی وقتی کتاب خودشون رو مینویسن توش حقایق رو بیان میکنن ولی این ادم کلا تک تنهایی خودشم دروغای خودشونو که به جهان میگفتن و میگن باور کرده. کتابش شده پر از دروغ و توهمات و ذهنیات خودش. یعنی طرف میخواد دروغا و اشتباهات ذهنی خودش رو برا بعد از مرگشم باقی بزاره. خدایش این جانورو میبینم میگم صد شرف به اون رجالی سیاسی ولو جتایتکار که حداقل بعد از انزوا تو کتابشون حقیقت رو نوشتن و صداقت داشتن این کلا مشکل روحی و روانی داره.
  • US ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    سیاستمداران آمریکایی واقعا سیاستمداراند!! ظریف ام نسبت به بقیه سیاستمداران ایران واقعاً توانمند بود ، ظریف نبود مثل الان هیچ مشکلی حل نمیشد! اگر آقایون اجازه داده بودند دولت روحانی مذاکره کنه ، الان وضعیت دلار و اقتصاد اینطوری نبود !! دولت فعلی متاسفانه ناکارآمد و نابلده! شعار مهار تورم با افزایش قیمت خودرو بود!
  • محمدایوب IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 1
    برجام کیسه لجنی. پس حسن برجام شد حسن لجنی جواد لجنی
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    قدیم انسانهای فرهیخته و دارای کمالات کتاب می نوشتند الان هر بی سواد رذل تروریست. عجب دنیایی شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس