«اسرائیل» بازنده اصلی توقف انتقال نفت از اقلیم کردستان به ترکیه

پس از تصمیم عراق برای توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان به ترکیه، رسانه های عبری از ضرر اسرائیل از این تصمیم صحبت می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، رسانه های عبری به تازگی گزارش دادند که اسرائیل تحت تاثیر تصمیم عراق برای توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان به ترکیه قرار گرفته است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: «اسرائیل» سال‌ها نفت تأمین‌شده توسط اقلیم کردستان را از طریق خط لوله‌ای که به بندر جیهان در ترکیه می‌رسید، با استفاده از تانکر به سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اما از روز شنبه این خط لوله بسته خواهد شد، زیرا بغداد تاکید کرده که کردها حق فروش مستقل نفت را ندارند، امری که به وضوح منجر به قطع نفت وارداتی به اسرائیل از اقلیم کردستان می شود.

چند روز پیش یک مقام نفتی عراق اعلام کرد که «عراق صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام از اقلیم کردستان و میادین کرکوک در شمال این کشور را پس از برنده شدن در یک پرونده طولانی داوری علیه ترکیه به حالت تعلیق درآورده است.

در این پرونده ای که به سال ۲۰۱۴ بازمی گردد، بغداد توانست این مساله را ثابت کند که آنکارا با اجازه دادن به اقلیم کردستان برای صادرات نفت از طریق خط لوله بندر جیهان، یک توافق مشترک را نقض کرده است.

اسرائیل بازنده اصلی

تصمیم عراق مقامات رژیم صهیونیستی را خشمگین ساخته، زیرا بر دسترسی اسرائیل به نفت خام از میادین نفتی در اقلیم کردستان تأثیر منفی خواهد گذاشت، به ویژه اینکه در سال ۲۰۱۷ اسرائیل رتبه اول واردات نفت خام از اقلیم کردستان عراق در جهان را کسب کرده بود.

بر اساس تحلیل های انجام شده توسط ClipperData، یک شرکت آمریکایی متخصص در ردیابی محموله های نفتی جهانی، حدود نیمی از نفت خام استخراج شده از میادین نفتی اقلیم کردستان در سال ۲۰۱۷ به اسرائیل رسیده است.

در سال ۲۰۱۵، آشتی هورامی وزیر منابع معدنی اقلیم کردستان عراق در گفتگو با رویترز اذعان کرد که برای جلوگیری از کشف نفت صادراتی به اسرائیل، در بسیاری از موارد از طریق کشتی هایی اقدام به قاچاق نفت برای تل آویو شده است.

همچنین دولت اقلیم کردستان از بنادر اشکلون و تل آویو به عنوان بنادر ذخیره سازی برای بازاریابی نفت قاچاق شده استفاده می کرد.

دولت اقلیم کردستان عراق با توجه به اختلافات حقوقی بین اربیل و بغداد بر سر حقوق صادرات نفت خام و نحوه وصول عوارض و درآمدها، تلاش می کند تجارت با اشغالگران را پنهان کند.

گفتنی است که در آن زمان گروه تروریستی داعش از روند قاچاق نفت کردها استفاده کرد و توانست نفت استخراج شده از مناطق تحت کنترل خود را با نفت اقلیم کردستان ادغام کرده و از طریق تبادل تجاری با رژیم صهیونیستی کسب درآمد کند.

به گزارش المیادین، اهداف رژیم صهیونیستی از روابط با اقلیم کردستان تنها به جاه طلبی های نفتی محدود نمی شود، زیرا تل آویو با حمایت بی حد و حصر از استقلال اقلیم کردستان به دنبال ایجاد شکاف ملی و قومی عمیق در بین اقشار مختلف ملت عراق است. آنها با این گونه راهبردها، تلاش دارند منابع قدرت عراق از جمله حشد شعبی که به یک نیروی فرامنطقه ای و عامل تهدید رژیم صهیونیستی تبدیل شده، را از بین ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 37
    آذربایجان دیروز در تلاویو گفت که چنان آشی برای تهران بپزیم که کیف کنید
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    4 18
    نگران نفت کردستان نباشید، دیروز آذربایجان در تلاویو قول داد که صادرات نفت به اسرائیل را چند برابر کنه
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      0 0
      مردک مزدور.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 32
    عربستان بالوله کشیها ازتنگه هرمز بی‌نیاز شد.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    23 2
    قدرت نرم ایران
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 1
    آذربایجان عین اقلیم عمل میکنه بواسطه ترکیه
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 1
    عجب دزد بازاری هست این جهان. ۱
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    38 4
    لعنت به اشغالگران قدس که هر جا ورود کردن خرابی به بار آوردند، تا زمانی که خودفروخته هوایی مثل اردوغان ،علی اف ،بارزانی و امثال اینها هستند منطقه روی آرامش نمی‌بینه ....
  • حق IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    2 0
    شما به دشمن آذربایجان یعنی عرمنستان گاز میدهید و آذربایجان به دشمن شما نفت میدهد.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      ایران به نخجوان و‌ بادکوبه گاز می فروشد
    • تفکر IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      0 0
      اسرائیل اشغالگر است کمک به آن خریت است نفهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس