کد خبر 1495242
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
سرپرست معاونت فنی گمرک ایران منصوب شد

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: با اقداماتی که صورت گرفته، سهم اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق از ۲۲ درصد به بیش از ۲۸ درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، محمد رضوانی فر صبح پنجشنبه در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق افزود: سال گذشته از سهم سه مرز با اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق، ۲۲ درصد بود که با اقداماتی که بویژه در راستای تسهیل تجارت مرزی اتفاق افتاد، این رقم افزایش محسوسی داشته است.

وی اضافه کرد: مدیریت ترانشیپمنت، ۲۴ ساعته کردن فعالیت‌های مرزی به ویژه در مرز تمرچین و تسهیلات ارائه شده در مرز از جمله اقدامات مؤثر برای افزایش صادرات به منطقه اقلیم کردستان عراق بوده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: متوسط ارزش کالاهای صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق از متوسط ارزش صادراتی کشور بالاتر بوده است.

رضوانی فر با بیان اینکه عراق با سهم ۱۹ درصدی و ۱۰ میلیارد دلاری مقصد دوم صادراتی کشورمان است، گفت: سهم اقلیم کردستان عراق هم از مقاصد صادراتی ایران به پنج درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

وی میزان تجارت ایران با کشورهای مختلف در سال گذشته را ۱۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: این رقم ۱۱ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است.

نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آئین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیأت‌های بلند پایه‌ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    از اونور هم صادرات سلاح چند برابر شده است
    • تقه IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      آفرین صد آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس