کد خبر 1489726
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
وزارت خارجه

میزبانی کردستان عراق از شماری گروهک تجزیه‌طلب ضد ایرانی، منجر به احضار سفیر عراق در ایران شد. وزارت امور خارجه اقدامات اخیر کردستان عراق را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین ایران و عراق توصیف کرد.

به گزارش مشرق، میزبانی کردستان عراق از شماری گروهک تجزیه‌طلب ضد ایرانی، منجر به احضار سفیر عراق در ایران شد. وزارت امور خارجه روز گذشته در واکنش به حضور برخی سرکردگان گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریستی در آیین افتتاح یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان، «نصیر عبدالمحسن عبدالله» را احضار کرد و اقدامات اخیر کردستان عراق را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کرد. این برای چندمین بار است که تهران نسبت به بروز تحرکات مشکوک و بحران ساز جریان‌های تروریستی و تجزیه طلبی که با استقرار در کردستان عراق، فرصت را برای پیگیری اهداف ضد ایرانی خود مناسب دیده‌اند، به مقام‌های بغداد هشدار داده است.

اقلیم در پازل امریکا؟
اقلیم کردستان به عنوان منطقه‌ای در شمال و شمال شرقی عراق که با بهره‌مندی از وضعیت خودمختاری از دولت و پارلمان و ارتش مستقل، امکان نقش آفرینی نسبی در سیاست خارجی دارد، در سال‌های اخیر به پشتوانه حمایت قدرت‌های غربی تحت رهبری امریکا اغلب اصول دولت بغداد را نقض کرده و خارج از سیطره دولت مرکزی، تصمیمات و اقدامات بحث برانگیز و بحران‌سازی را در قبال جمهوری اسلامی به اجرا درآورده است.


مهیا کردن فضا برای استقرار گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضد ایرانی همچون گروه تروریستی «کومله» یکی از این دست اقدامات بوده است که مبارزه این جریان خشونت‌طلب را ذیل هدف شوم تجزیه کشور ایران و ایجاد کشوری مستقل ممکن نموده است. هدفی که اعضای این گروه در چهارچوب اهداف سازمانی خود برای تحقق آن به اقدامات خشونت‌بار و خونباری همچون ناامن جلوه دادن شهرهای مرزی ایران و خشونت آفرینی از ترور مردم عادی گرفته تا دانشمندان و نظامیان روی آورده‌اند. طراحان این اقدامات که بی‌تردید در خدمت اهداف بازیگران غرب به فعالیت می‌پردازند، همچنین در سال‌های اخیر تحت هدایت سرویس‌های اطلاعاتی علاوه بر فعالیت‌های مخفی، به صورت سازماندهی شده تبلیغ و سیاه ‌نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده و در راستای ساماندهی هسته‌های تبلیغی اقدام کرده‌اند.

هشدارهای مکرر
جمهوری اسلامی به فراخور این اقدامات تخریبگرانه بارها به مقامات کردستان عراق هشدار داده و از قصور و بی‌توجهی آنان نسبت به اقدامات درخور و پیشگیرانه انتقاد کرده است. اما این اعتراض که چندین بار در قالب یادداشت‌های دیپلماتیک از سوی وزارت خارجه به دولت مرکزی هم ابراز شد، پاسخ درخوری نگرفت تا ایران در چندین نوبت، مراکز گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق را هدف حمله نظامی قرار دهد. آغاز مذاکرات تهران و بغداد برای رفع این تهدیدات امنیتی و دستیابی به یک توافق امنیتی هم در پی این تحولات صورت گرفت. در همین ارتباط اواخر شهریورماه سال گذشته کمیته امنیتی مشترکی در اربیل و تهران تشکیل شد که در نهایت تصمیماتی برای افزایش امنیت مرزی میان دو کشور گرفته شد. در قالب این نشست‌ها این مهم مورد تأکید قرار گرفت که گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی باید فعالیت مسلحانه و آموزشی خود در خاک اقلیم کردستان را متوقف کنند. استقرار نیروهای امنیتی و مرزبانی در مناطق مرزی که برای نتیجه رسیدن آن نوعی همکاری و هماهنگی نیز میان دولت عراق و دولت محلی اقلیم کردستان شکل گرفت، از دیگر دستاوردهای این کمیته مشترک بود.


اگرچه تا چندین ماه پس از آغاز این همکاری‌های امنیتی، فعالیت‌های گروه‌های تروریستی متوقف شد اما حضور اخیر سرکردگان گروهک‌های تجزیه‌طلب در یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان، نشان داد که مسئولان کردستان عراق چنان که باید نسبت به اجرای توافق امنیتی و تفاهماتی که دولت عراق با تهران برای جلوگیری از فعالیت تجزیه طلبان داشته‌اند، پایبند نبوده‌اند. بنابراین جای تردیدی نیست در صورت نادیده گرفتن این تعهدات، تهران حق هرگونه دفاع و مقابله به مثل را برای خود در برابر تروریست‌های مسلح قائل می‌باشد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    8 0
    راهکارش درگیری داخلی در داخل اقلیم هست
  • ایرانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    13 0
    مثل اینکه تن این تروریستهای وطن فروش بیشرف دوباره به خارش افتاده.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس