کد خبر 1490562
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
سفیر آمریکا در عراق: منطقه را ترک نخواهیم کرد

سفیر آمریکا در عراق مدعی شد که این کشور قرار نیست منطقه را ترک کند و آمریکا با کشورهای منطقه روابط تنگاتنگی دارد.

به گزارش مشرق، «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای مدعی شد که این کشور هرگز منطقه غرب آسیا را ترک نخواهد کرد. او همچنین با بیان ادعاهایی به شکل علنی در امور داخلی عراق دخالت کرد.

رومانسکی در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت: « یک سال پیش به طور مشخص در جولای سال گذشته جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی رفت و با رهبران منطقه دیدار کرد و به شکل واضحی توضیح داد که ایالات متحده هرگز منطقه را ترک نخواهد کرد و این منطقه اهمیت راهبردی [برای آمریکا] دارد».

سفیر آمریکا در ادامه گفت که این کشور روابط تنگاتنگ و بلند مدتی با کشورهای منطقه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.

رومانسکی در ادامه به موضوعی اشاره کرد که در طول سالیان گذشته همواره بهانه‌ای برای حضور آمریکا در منطقه بوده است؛ او در این راستا همچون دیگر مقامات آمریکایی بحث «تهدیدات مشترک» را پیش کشید و گفت که همکاری واشنگتن با کشورهای منطقه برای مواجهه با بحران‌ها و تهدیدات مشترک است. این در حالی است که به گفته تحلیلگران و ناظران ریشه اصلی مشکلات منطقه به حضور آمریکا باز می‌گردد.

سفیر آمریکا در بغداد با دستمایه قرار دادن تهدیدات ادعایی در منطقه، افزود: «بنابراین ایالات متحده همچنان در منطقه حضور دارد و به تلاش‌های خود برای تعمیق شراکت با کشورها به خصوص با عراق ادامه می‌دهد».

رومانسکی در حالی به ادامه حضور این کشور در منطقه به خصوص عراق تأکید دارد که پارلمان عراق در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ با رأی قاطع لزوم خروج تمامی نیروهای خارجی از این کشور را تصویب کرد.

او سپس به سرمایه‌گذاری شرکت های آمریکایی در عراق اشاره کرد و گفت شرکت‌های آمریکایی در حوزه ساخت و ساز در عراق به خصوص بغداد فعال هستند و برنامه او این است که شرکت‌های بیشتری را به بغداد بکشاند.

رومانسکی در ادامه گفت که به لطف امنیت و ثباتی که در عراق برقرار شده سرمایه‌گذاران بیشتری راهی این کشور می‌شوند و به خصوص سرمایه‌گذاران عراقی در خارج از این کشور به تدریج سرمایه خود را وارد عراق می‌کنند.

او در خصوص اقدامات دولت عراق برای مبارزه با فساد و پولشویی نیز گفت: «ما به دنبال ادامه حمایت از نخست‌وزیر محمد السودانی در تعهدش به ریشه‌کنی فساد و پولشویی در عراق هستیم و گام‌هایی با بانک مرکزی عراق و بقیه بانک‌ها برداشته‌ایم و همچنان در حال انجام آن هستیم. هدف از این اقدامات تقویت سیستم بانکی بین‌المللی در عراق است».

الینا رومانسکی در این باره توضیح داد: «همچنین هدف این است که بانک‌ها مکانیسم‌های لازم برای جلوگیری از پولشویی و قاچاق دلار به خارج از عراق را در اختیار داشته باشند و اطمینان حاصل شود که شرکت‌های عراقی احساس اعتماد می‌کنند و مردم عراق اطمینان دارند که یک سیستم بانکی دارند که از دارایی‌هایشان محافظت می‌کند. آنچه لازم است این است که بانک ها به استانداردهای بین المللی احترام بگذارند و همه عوامل مخربی را که ممکن است از سیستم بانکی بین المللی برای پولشویی استفاده کنند کنار بگذارند. این همان چیزی است که همکاری وزارت خزانه داری و سیستم مالی عراق برای مدت طولانی روی آن متمرکز شده است».

سفیر آمریکا در عراق در بخش دیگری از سخنان خود به شکل علنی و واضح به دخالت در امور داخلی عراق پرداخت و مدعی شد که مردم این کشور الحشد الشعبی را نمی‌خواهند. او از این گروه مقاومت که زیر نظر نخست‌وزیر و به عنوان یک نیروی رسمی فعالیت می‌کند تحت عنوان «میلیشیا» یاد کرد.

رومانسکی مدعی شد: «زمانی که من بیرون می روم و با عراقی‌ها صحبت می‌کنم، به وضوح برایم روشن می‌شود که آنها خواهان دولتی نیستند که توسط شبه نظامیان کنترل شود، بلکه می‌خواهند شبه نظامیان را خلع سلاح کرده و آن‌ها در چارچوب حاکمیت باشند».

او سپس در اظهاراتی متناقض به لزوم حفظ ثبات و امنیت در عراق تأکید کرد، اما حاضر نشد به نقش الحشد الشعبی در مبارزه با داعش و دهها عملیاتی که این گروه برای سرکوب بقایای تروریست‌ها به شکل روزانه انجام می‌دهد اشاره‌ای کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 0
    با اردنگی بیرونتون می کنیم.ان شاءالله
  • حسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    قرار بود افغانستان رو هم ترک نکنید ،بترسید از خشم مردم منطقه.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    با اردنگی بیرونتون می کنیم.ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس