کد خبر 1495384
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
‌

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: برای بازگشایی مرز مشترک جدید در اشنویه آمادگی داریم تا مسیر مبادلات تجاری نوین بین جمهوری اسلامی ایران و عراق شکل بگیرد.

به گزارش مشرق، امید عبدالرحمان خوشناو روز پنجشنبه در نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: از وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم با فراهم کردن مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت های مهم اقتصادی برای مردم دو طرف است، همکاری تجاری دو طرفه را زمینه سازی کنیم.

وی اضافه کرد: باز کردن بازارچه‌های مشترک در تمرچین و شهرک‌های صنعتی مشترک نیز می‌تواند موجب تقویت روابط تجاری شود.

استاندار اربیل عراق با بیان اینکه ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بعثی بوده و پیوندهای ما ناگسستنی است، اظهار کرد: از سال گذشته ارتباطات ما با استان‌های مرزی در ایران بیشتر شده و تاکنون اقدامات خوبی در مبادلات تجاری و ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انجام شده است.

خوشناو گفت: از سرمایه گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کردستان عراق استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.

وی با اشاره به توقف ارتباط هوایی ارومیه - اربیل، خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی برای رونق روابط اقتصادی شد و افزود: پیش بینی کردیم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کردستان به کربلای معلی سفر کنند و ما آمادگی کامل برای تامین امنیت، حمل و نقل و رفاه زائران را داریم.

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • منالي از دیاري ایلام IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 5
    بژی کرد و کردستان
  • ایرانی IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 5
    کرد با ایران، و ایران با کرد معنا دارد که گرگانی در لباس فاخر و اصیل کرد قصد تحمیل جدایی و تفرقه برای تقسیم و کوچک کردن که براحتی اعمال سرکوب وسلطه نیات پلیدشان را عملی کنند این جلسات و مراسمات اخبار خوش است
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 0
    چرا کسی خسارت ۸سال جنگ و جنایت عراق علیه ایران را پیگیری نمی کند
  • محمد معلم IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ایران در همه زمان ها جایگاه امنی برای تمام فقرا و رانده شده ها بوده مثل کردها در زمان عراق و خانواده صدرعراقی و افغانهای مهاجر در ایران . ولی وقتی به نان ونوایی می رسید به همه چیز لگد می زنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس