کد خبر 1477017
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
محسن مهدیان

امام فرمود انقلاب ما یقظه بود. یقظه چیست؟ یقظه در سلوک یعنی بیداری. یعنی بهوش آمدن. یقظه گام اول سلوک است. بیداری حتی پیش از توبه و انابه است. ثمره این حرف چیست؟

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

یکم. یکی از ویژگی های رهبری انقلاب ساده سخن گفتن است. مثل اینکه فرمود ما و دشمن هردو تحول می خواهیم. اما تحولی که دشمن می خواهد اینست که نقاط قوت شما را بگیرد؛ همین جمهوریت و اسلامیت. اما تحول انقلابی تبدیل ضعف ها به قوت هاست.

پیشتر درباره رشد موفقیت های ملت ایران فرمودند کافی است به پیچیده تر شدن دشمنی ها توجه کنید. به اندازه سخت تر شدن دشمنی ها یعنی ملت قوی تر شدند.

اما یک جمله هم درباره راه حل نهایی تحول فرمودند، اینکه تحول اصلی تنها از طریق مشارکت مردم و ایمان شان رقم می خورد. سخن کوتاه است و در این باره حرف بسیار. اجمالا مرور کنیم.

دوم. رهبرانقلاب سالها پیش نیز در سالگرد ارتحال امام درباره ضرورت تحولخواهی سخن گفتند. آنروز تعبیر "امام تحول" را بکار بردند و البته مهمترین تحولی که امام ایجاد کردند را تحول در مردم دانستند. توجه دادن درونی مردم به ارزش هایی که به تعبیر ایشان هیچگاه بدان ها توجه نشده بود.

سوم. امام فرمود انقلاب ما یقظه بود. یقظه چیست؟ یقظه در سلوک یعنی بیداری. یعنی بهوش آمدن. یقظه گام اول سلوک است. بیداری حتی پیش از توبه و انابه است. ثمره این حرف چیست؟ مردم در انقلاب ۵۷ ابتدا تحول درونی پیدا کردند و انقلاب سیاسی شان ثمره این تحول درونی بود.

چهارم. ۱۲ فروردین را پشت سر گذاشتیم. ۱۲ فروردین را امام با یک تعبیر بلند چنین معرفی می کنند: روز حکومت الله بر مردم. این سخن یعنی چی؟ مردم انتخاب کردند که الله بر آنها حکومت کند. چرخیدند سمت الله. دلها متوجه حق شد. حق حاکم شد بر دل ها و جان ها و تصمیم گرفتند آنچه او می گوید در زندگی فردی و اجتماعی شان محقق شود.

پنجم. مردم سالاری همه دستاورد ۱۲ فروردین است. همان جمهوری اسلامی. حتی ولایت فقیه هم درون مردم سالاری است. ولایت فقیه قدرت چسبندگی میان "مردم با هم" و "مردم با حق" است.

مردم سالاری یعنی چی؟ یعنی مردم هم "سالار" در انتخاب های سیاسی هستند و هم "سالار" بر خود. بر نفس خود. لذا مردم سالاری انتها ندارد. به اندازه ای که مردم رشد روحی کنند مردم سالاری تقویت می شود.

مردم سالاری زمین تا آسمان با دموکراسی متفاوت است. مردم سالاری درباره آزادی انتخاب مردم مومن سخن می گوید. مردم ایمانی. مردمی که آزادند اما خود را با آزادی خود محدود می کنند. مثل انسان بزرگسالی که آزاد است دست به آتش بزند اما خود را محدود می کند که سمت خطر نرود. لذا آزادی انسان بزرگسال با آزادی کودک متفاوت است. این تفاوت مردمسالاری با دموکراسی است.

ششم. مردمی که رشد روحی کنند اعتماد به نفس پیدا می کنند. اهل عمل می شوند. اهل مشارکت می شوند. این مردم قدرت تحول های بزرگ دارند. انقلاب ۵۷ ثمره همین تحول روحی مردم بود. پس نقطه اتکا همین جاست.

هفتم. مهمترین تفاوت کارآمدی در جمهوری اسلامی با دیگر کشورها اینست که به دنبال کارآمدی از مسیر رشد مردم است. به همین دلیل ممکن است در مواقعی این تحول زمانبر و تدریجی رقم بخورد. چون این مردم هستند که ابتدا باید رشد کنند تا کارآمدی محقق شود. مردم به دولت اصلاحات رای می دهند اما پایان دوره مشخص می شود توسعه سیاسی بدون توسعه فرهنگی محکوم به ابتذال است. به دولت عدالت رای می دهند اما مشخص می شود عدالت بدون معنویت و عقلانیت محکومت به توهم و بی اخلاقی است. به دولت دیپلماسی رای می دهند اما متوجه می شوند که مذاکره بدون مقاومت، چانه زنی از سر ذلت است.

هشتم. رهبرانقلاب سال گذشته در دیدار با مداحان اهل بیت فرمودند برخی مواقع ما منطق یک امر را طرح می کنیم و دستور هم می دهیم اما انجام نمی شود. چرا؟ چون گفتمان آن شکل نگرفته است. به سخن دیگر بهترین اقدامات اگر مردم نخواهند انجام نمی شود. گفتمان سازی مسیر اقبال مردم است.

نهم. رهبرانقلاب در ماجرای برجام فرمودند من به سرنوشت مذاکره بدبینم. اما مجوز مذاکره دادند. چرا؟ تا مردم تجربه کنند. تجربه مردم از انرژی هسته ای هم مهمتر است. چون فراتر از قدرت هسته ای، تبدیل به مقاومت و قدرت مردمی می شود.

دهم. بازگردیم به ابتدای متن. تحول، عصاره و هویت این انقلاب است. تحول فراتر از پیشرفت تدریجی است. تحول یعنی جهش و حرکت جهادی. اما این مهم صورت نمی گیرد جز از طریق مردم. آنهم مردم ایمانی. واقعیت اینست که مردم ما ایمانی اند. چهل و اندی سال اینرا اثبات کردند اهل معنویت اند. مهمترین نشانه اش نیز مقاومت شان. مهمترین استدلال هم پیچیده تر شدن دشمنی ها.

اما مشکل اصلی از مسوولین است که مسیر مشارکت مردم را در تحقق کارامدی فراهم نکردند. مردم سالاری تنها پای صندوق رای نیست. اگر مدیران ما اجازه دهند معجزه امام تحول که همان مردم سالاری دینی است، محقق شود خواهیم دید تحولات تاریخی چطور در این سرزمین رقم می خورد. به نفع مردم و در مسیر حق.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    10 0
    این خزعبلات چیه حرفهای صد من یک غاز از روی شکم سیری تو اگر روزنامه نگاری یا تحلیلگر باید عیوب رو شناسایی کنی و به گوش مسئولان برسانی وهر جا درست نشد باز این را به یک خواست همگانی تبدیل کنی همش چابلوسی حرفهای بی پایه اساس که چه الان چه مشکلی را حل کردی حداقل سکوت کن
  • FR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    7 2
    دولت قبل لیبرال بهائی بود و اما دولت فعلی ؟ نظر شما چیست ؟ كامنت خود را بنويسيد
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    به شرفم نفاق ورزيدى
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 1
    حکومت وارد مذاکره با مردم شود.
  • م IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    امان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس