کد خبر 1478023
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
سیرک اپوزیسیون در «جرج تاون»/ غریبه‌های سیاسی، سیاستمدار می‌شوند!

نشست شماری از عناصر اپوزیسیون در لندن، اختلافات گسترده میان عناصر معارض جمهوری اسلامی را علنی‌تر کرد.

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه وله، ۵ گروه سیاسی جمهوری‌خواه و مخالف جمهوری اسلامی در نشستی مشترک، انتقادهایی را علیه منشور مهسا و آلترناتیوسازی توسط دولت‌های خارجی مطرح کردند.

اتحاد جمهوری‌خواهان، جبهه ملی ایران ـ اروپا، حزب چپ (فدائیان خلق)، سازمان‌های جبهه ملی در خارج از کشور و همبستگی جمهوری‌خواهان، پنج گروهی هستند که در این نشست حضور داشتند و محمود جعفری، بهروز خلیق، مهدیه گلرو، مریم سطوت و همایون مهمنش سخنرانی کردند.

محمود جعفری، عضو گروه موسوم به جبهه ملی در اروپا، ضمن انتقاد تلویحی از برخی گروه‌های تجزیه‌طلب فعال در اغتشاشات سال گذشته افزود: تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی، یک کل است و برای همین یک کیفیت است و آن کیفیت چیست؟ آزادی و دموکراسی برای همه ایران. او همچنین گفت برای این احزاب و سازمان‌های جمهوری‌خواه، رئیس‌تراشی توسط دیگران قابل‌قبول نیست.

در ادامه این نشست، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد. خبرنگار بخش فارسی دویچه وله با اشاره به اینکه امضاکنندگان بیانیه «مبانی همگامی» تاکید کرده‌اند که مخالف «بدیل‌تراشی و آلترناتیوسازی توسط دولت‌های خارجی و متکی‌شدن اپوزیسیون به آنها» پرسید: «معیار شما برای تشخیص «بدیل‌ یا آلترناتیو» ایجادشده توسط «دولت‌های خارجی» چیست؟ آیا با چنین تعریف کشدار و تفسیرپذیری این امکان به وجود نمی‌آید که بر هر چهره‌ای، حتی چهره‌ای موجه، مُهر «آلترناتیوسازی‌شده توسط دولت‌های خارجی» زد؟»

محمود جعفری، عضو جبهه ملی در پاسخ گفت: «ما مخالف این نیستیم که یک تشکل یا چهره موجهی، در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی حرکت کند و بزرگ شود.»

او در ادامه افزود: هرگاه همه صداها خفه بشوند تا فقط یک صدا بلند شود، آن موقع مسئله‌دار است. ما در این شرایط می‌گوییم که با بدیل‌سازی برای مردم ایران، مخالف هستیم.

مریم سطوت، عضو اتحاد جمهوری‌خواهان هم در پاسخ به سؤالی درباره نسبت بیانیه «مبانی همگامی» با منشورِ مهسا که توسط شش چهره اپوزیسیون منتشر شده است، گفت: «اینکه نیروهای سیاسی مختلف دور هم جمع شده‌اند و با هم کار می‌کنند، بسیار مثبت است اما قضاوت درباره عملکرد آنها اهمیت زیادی دارد.»

منشور مهسا را حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد و عبدالله مهتدی منتشر کردند.

سطوت با طرح انتقادهایی از منشور مهسا از جمله گفت؛ منشور مهسا همه‌چیز به‌ویژه گفت‌وگو میان گروه‌های سیاسی مختلف بر سر اختلاف‌نظرها را به آینده حواله داده است.

سطوت در انتقادی دیگر افزود: منشور مهسا، برای فشار بر جمهوری اسلامی، به قدرت‌های خارجی تاکید زیادی کرده است. وی همچنین اضافه کرد نوع مواجهه شماری از طرفداران و پایگاه اجتماعی امضاکنندگان منشور مهسا با دیگر گروه‌های اجتماعی، طردکننده، و حذفی است.

سخنرانان همچنین در سخنانی مشابه از آنچه «تمرکز فراوان و ناگهانی رسانه‌ها بر روی برخی از گروه‌ها و چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی» نامیدند، انتقاد کرده و خواستار آن شدند تا این رسانه‌ها به شکل «حرفه‌ای‌تری» تحولات مربوط به ایران به‌ویژه گروه‌های اپوزیسیون را پوشش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    انشالله جمهوری اسلامی ایران جشن ازادی واستقلال یک صد سالگی خودرا خواهد گرفت و تمام خائنین به انقلاب اسلامی ایران خوراک مار و مور خواهند شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس