کُند شدن روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی

به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس،جنایات اخیر این رژیم در مسجدالاقصی علت اصلی کند شدن روند عادی سازی روابط بین طرفین و کاهش تمایل عربستان به حضور در این روند است.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که تلاش‌ها برای گسترش دایره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی کُند شده و تمایل عربستان به استقبال علنی از روابط با تل آویو کاهش یافته است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و عملیات ارتش این رژیم در کرانه باختری و اظهارات ضد فلسطینی مقامات ائتلاف دولتی جدید، علت اصلی کندی تلاش‌ها به رهبری بنیامین نتانیاهو برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان بوده است.

این گزارش می‌افزاید: زمانی که نتانیاهو در ماه دسامبر گذشته به قدرت بازگشت، پس از آنکه چهار کشور عربی در سال ۲۰۲۰ در چارچوب معاهده ابراهیم، قراردادهای عادی سازی روابط را با اسرائیل منعقد کرده بودند، وی روابط با عربستان سعودی را در اولویت قرار داد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه داد: علاقه سعودی‌ها برای پذیرش علنی برقراری روابط با اسرائیل، با توجه به تشدید خشونت‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیل و فشار ائتلاف راست‌گرای به رهبری نتانیاهو برای ساخت واحدهای مسکونی بیشتر برای یهودیان در اراضی کرانه باختری کاهش یافته است و به گفته یک مقام اسرائیلی، این شرایط رغبت به گسترش روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی را کاهش داده است.

«صنم وکیل» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه سلطنتی روابط بین الملل «چتم هاوس» گفت: عادی سازی روابط عربستان سعودی با تل آویو در حال حاضر متوقف شده است. این در حالی است که امید زیادی وجود داشت که این عادی سازی به سرعت اتفاق بیفتد.

به گزارش وال استریت ژورنال، یکی از نشانه‌های آشکار نارضایتی سعودی‌ها از اسرائیل، موج محکومیت‌های صادر شده از سوی ریاض پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت است. عربستان سعودی تا کنون در سال جاری ده‌ها اقدام اسرائیل را در هر زمینه‌ای از شهرک‌سازی در کرانه باختری گرفته تا سخنان جنجالی وزیری (ایتمار بن گویر) که خواستار پاک کردن یک روستای فلسطینی شده بود، محکوم کرده است. در حالی که طی یک سال گذشته، عربستان سعودی تنها در دو نوبت اقدامات اسرائیل را محکوم کرده بود.

در همین راستا، مقامات اسرائیلی گفتند که آنها باور ندارند که بتوانند توافقی را برای اجازه دادن به مسلمانان برای سفر مستقیم از سرزمین‌های اشغالی به عربستان سعودی برای ادای حج به مکه در تابستان امسال تضمین کنند، چیزی که امیدوار بودند برای اولین بار امسال به آن دست یابند.

طرف‌های حاضر در مذاکرات برای دستیابی به توافق برای عادی سازی روابط ریاض- تل آویو گفتند که مقامات آمریکایی در تابستان گذشته زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه سفر کرد، تلاش کردند و نتوانستند چنین توافقی را میانجیگری کنند و تلاش‌های مجدد در سال جاری با شکست مواجه شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس