ایران اسرائیل

وبسایت رادیو فردا در گزارشی نوشت: نگاه رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر، متوجه وضعیت حاد امنیتی کم‌سابقه‌ای بود که زیروبم زندگی روزانه و نهادهای نظامی و امنیتی و صحنۀ سیاست و دولت را درگیر خود کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: رادیوه فردا می‌نویسد: حملات پیاپی راکتی از سوریه، لبنان و غزه در کنار حملات مسلحانه یا تعرض‌ها از نوع غیرمسلحانه علیه جان اسرائیلی‌ها وضعیتی ایجاد کرد که تاکنون به‌طور زنجیره‌ای و با چنین سرعتی مشاهده نشده بود. رسانه‌ها ضمن بررسی «کارنامه ناموفق» صد روز نخست از ششمین دولت بنیامین نتانیاهو تأکید کردند که در میانه ادامه درگیری‌های سیاستمداران، مردم به حال خود رها شده‌ و اسرائیل ضعیف شده است.

هرچند شلیک راکت‌ها از سوریه در پی حملات هوایی پیاپی منتسب به اسرائیل در سوریه علیه ایران و متحدین آن بود، اما بحران داخلی و مرزها ظاهراً بر سر دفاع از قداست «حرم شریف» و پس از انتشار تصاویر و فیلم‌های حضور نیروهای پلیس اسرائیل در داخل مسجدالاقصی و خشونت پلیس با معتکفان در الاقصی آغاز شد.

در این شرایط، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که حتی بدون آمریکا اسرائیل آماده است به ایران حمله کند. اما بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل گفتند واکنش محدود ارتش به حملات متعدد راکتی از سوریه و لبنان و غزه نشان داد که اسرائیل از درگیر شدن در چند جبهه نگرانی عمیق دارد؛ امری که چندان امکان نمی‌دهد که به اقدام واقعی و وسیع علیه حزب‌الله دست بزند، ایران دیگر به جای خود.

تال لِو- رام در روزنامه معاریو نوشت: اسرائیل با اعلام این‌که حزب‌الله از قصدِ فلسطینیانِ عضو شاخه حماس در لبنان برای حمله راکتی به اسرائیل «خبر نداشته»، خود را به «گیجی» می‌زند حتی اگر خبرِ منابع امنیتی در مورد بی‌خبری حزب‌الله حقیقتاً درست بوده باشد. در شرایطی که اکثر وزیران عضو کابینه سیاسی- امنیتی بی‌تجربه هستند، می‌توان منطق تصمیم اتخاذشده در کابینه را درک کرد که نشان می‌دهد دولت در این مرحله علاقه‌ای ندارد وارد جنگی شود که پای حزب‌الله هم به آن کشیده شود.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، فرمانده اسبق سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در سایت ماکو برای شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نوشت: دولت اسرائیل واکنش ملایمی را در قبال وضعیت روزهای اخیر در پیش گرفت ولی عملاً دست دشمنان خود، ایران و حماس و حزب‌الله، را باز گذاشت.

آوی ایساساخاروف، تحلیلگر سیاسی و امنیتی، در مقاله‌ای با عنوان «از کرامات سوء محاسبات در خاورمیانه» در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «حماس مشتاق است که نه مرزهای غزه با اسرائیل بلکه مرزهای شمال اسرائیل از راه جنوب لبنان را به آتش بکشد. ایران اتفاقاً مایل است که باریکه غزه شعله‌ور شود تا حزب‌الله و لبنان در امان بمانند و نگاه‌ها از نفوذ ایران از سوریه منحرف شود... حماس فرض کرده که دولت نتانیاهو گرفتار بحران عمیق داخلی است، از جنگ با حزب‌الله هراسان است و نمی‌خواهد در حالی که مردم اسرائیل در عید «پسح» هستند، وارد جنگ شود، آن‌ هم در حالی که مشروعیت بین‌المللی این دولت صفر است و حمایت داخلی از آن نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

پروفسور ایال زیسر، کارشناس خاورمیانه و معاون ریاست دانشگاه تل‌آویو هم معتقد است که دولت کنونی اسرائیل در دوره کوتاهی که سر کار است، تمامی دوستان عرب را از خود دور و رابطه راهبردی‌اش با واشینگتن را تضعیف کرد. درحالی‌که خاورمیانه منتظر اسرائیل نمانده و به سوی نظم جدیدی پیش می‌رود که در آن عربستان و سایر کشورهای عرب در حال بهبود رابطه با ایران و سوریه هستند.

ایال زیسر در ادامه نوشت: جای شگفتی نیست که ایران و شریکانش سعی دارند اسرائیل را در غزه، مسجدالاقصی، لبنان و سوریه به چالش بکشند. اسرائیل غرق در معضلات داخلی خود به یکی از کشورهای مشکل‌دار منطقه تبدیل شده که در آن سیاست خارجی و امنیتی به نبرد میان حکومت و مخالفانش به گوشه رانده می‌شوند. همسایگان جشن گرفته‌اند ولی ما نه‌تنها به مهمانی دعوت نشده‌ایم بلکه یکی از غذاهای این جشن هستیم».

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی وب‌سایت والانیوز که مطالب او در وب‌سایت آمریکایی اکسیوس نیز منتشر می‌شود، جزئیات نشست کابینه بنیامین نتانیاهو درخصوص واکنش اسرائیل به رویدادهای امنیتی جاری را فاش کرد.

به‌ نوشته باراک راوید، در این نشست هرتسی لوی، رئیس ستاد ارتش، معتقد بوده اگر اسرائیل حمله‌ای وسیع در واکنش به حملات راکتی شلیک‌شده از لبنان انجام دهد، یک درگیری همه‌جانبه رخ خواهد داد. اما داوید بارنئا، رئیس موساد، با این استدلال که حزب‌الله در هر حال به هر حمله اسرائیلی پاسخ خواهد داد، خواهان انجام حملاتی گسترده علیه دولت لبنان و سازمان حزب‌الله شده و در نهایت نتانیاهو نظر رئیس ستاد را پذیرفته است.

وزیران تندرویی که رهبر احزاب مذهبی و راست افراطی هستند و برای اولین‌بار در دوران کار سیاسی خود عضو کابینه امنیتی- نظامی شده‌اند، هرچند تصمیم بنیامین نتانیاهو را پذیرفتند اما در پایان نشست سریعاً به انتقاد از تصمیمات پرداختند.

بنیامین نتانیاهو خود در واکنش به تمامی انتقادها، با برگزاری یک نشست خبری که از آغاز کار دولت کنونی‌اش سابقه نداشت، تمامی ناکامی‌های امنیتی دوره اخیر را متوجه اپوزیسیون کرد و گفت: از یائیر لاپید پرسیدم وقتی می‌گویی «اسرائیل رو به فروپاشی است»، آیا دشمنان از این گفته شادمان نمی‌شوند و برای امنیت اسرائیل نقشه نمی‌کشند؟

پروفسور مردخای کیدار، افسر پیشین نهادهای اطلاعاتی و از مهره‌های بارز راستگرایان اسرائیل هم، یک گام فراتر از وضعیت کنونی نهاده و با در نظر داشتن چشم‌انداز حمله از سوی متحدین ایران از خاک عراق و یمن، هشدار داده که حملات ترکیبی از سوریه، عراق، لبنان، یمن و غزه به داخل اسرائیل، که او آن را «سناریوی روز قیامت» نامیده، می‌تواند «در آینده قابل پیش‎‌بینی» کاملاً محتمل باشد؛ همان چیزی که «ایران الان در حال برنامه‌ریزی آن است».

مردخای کیدار نوشته است حملات موشکی و پهپادی هماهنگ یک تئوری خیالی نیست. مردم اسرائیل اگر خواهان ادامه حیات کشور خود هستند، باید «از نظر ذهنی و مادی، برای جنگ با اختاپوس ایرانی که توانسته بر کشورهای شکست‌خورده مجاور اسرائیل کنترل یابد، آماده شوند».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    7 0
    کم کمَک فریادهای مرگ بر اسرائیل و آه مظلومان لبنانی و فلسطینی و خون شهدای جبهه مقاومت و زنان و کودکان فلسطینی دارد تأثیرش را نمایان می کند! هرچند کاسه لیسان صهیونی ها و غربی ها در داخل و خارج از ایران را خوش نیاید!!
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 1
    درودبراختاپوس قدرتمندوزیرک ایرانی که بالاخره به آرزوی میلیاردها مسلمان جامه عمل خواهد پوشاند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس