به گزارش مشرق، سومین دیدار رمضانی مسئولان با نمایندگان تشکلها و انجمنهای دانشجویی در عصر جمعه، ۲۵ فروردینماه با حضور رئیسجمهور برگزار شد. در این دیدار وزرای علوم و بهداشت، رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیسجمهور و سخنگوی دولت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند. دانشجویان حاضر در این نشست درباره موضوعاتی چون مولدسازی، وعده ساخت چهارمیلیون مسکن، عدم هماهنگی مواضع برخی مسئولان صحبت کردند. سیدابراهیم رئیسی در این جلسه با اشاره به اتفاقات پاییز۱۴۰۱، از عملکرد جنبش دانشجویی دفاع کرد و گفت: «جنبشهای دانشجویی با افراشته نگه داشتن پرچم علمافزایی و مطالبهگری، دشمن را در ایجاد اخلال در فضای علمی کشور ناکام گذاشتند.» رئیسجمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات دانشگاهیان در تصمیمسازیها، وزیر علوم را مکلف به ایجاد یک سازوکار جدید برای ارتباط موثر و مستمر دانشگاه با دولت کرد. در این نشست محسن نراقی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، امیرمحمد کولایی و عمادالدین صفایی به نمایندگی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، امیرحسین پناهی و زینب شوندی به نمایندگی از اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، سعید واشقانی و زهرا مظهری به نمایندگی از اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، محمدرضا مریمی به نمایندگی از جنبش عدالتخواه دانشجویی، یونس فرزینفر به نمایندگی از نشریات دانشجویی، سید امین توکلانی به نمایندگی از اتحادیه علمی دانشجویی، محمدمهدی نوینیفرد به نمایندگی از اتحادیه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و جواد غلامی به نمایندگی از هیاتهای دانشجویی نکات خود را مطرح کردند که مشروح مطالبات آنان را در ادامه میخوانید.
ما اتحادیههای علمی دانشجویی جزء کلیدواژه دولتها نبودهایم
سیدامین توکلانی، نماینده اتحادیه علمی دانشجویی کشور:آقای رئیسجمهور، با توجه به اینکه جنابعالی دسترسی کاملی به آمار و اطلاعات دقیق کشور دارید، طبیعتا بهتر از ما در جریان مسائل و مشکلات کلان و اساسی هستید و در یک جلسه و با فرصتی چنین محدود هم نمیشود به ریشهیابی مسائل کلان پرداخت یا به جزئیات مشکلات ورود کرد پس به ذکر همین نکته اکتفا میکنم: همینطور که مستحضرید، بسیاری از چالشهای اساسی کشور همچنان پابرجاست... اما باید حل مشکلات را از جایی آغاز کرد و رویکرد ما فعالان علمی دانشجویی کشور نیز همواره رویکرد حل مساله و ارائه راهکارها بوده و هست. متاسفانه با وجود گذشت ۲۵ سال از زمان تاسیس نخستین انجمن و اتحادیه علمی دانشجویی در کشور، این مجموعه آنطور که باید در بخش دولتی و صنعتی کشور معرفی نشده و سازوکارهایی هم برای استفاده از ظرفیتهای بسیار آن دیده نشده است، سازوکار ارتباط انجمنها و اتحادیهها با معاونت علمی فناوری ریاستجمهوری و بنیاد ملی نخبگان شفاف نیست و همکاریها در حوزههای مختلف فناوری و نوآوری بهصورت بخشی و سلیقهای پیش میرود. صرف همین مساله که بعد از ۲۵ سال فعالان علمی دانشجویی در هر عرصهای که حضور پیدا میکنند ابتدا باید خودشان را معرفی کنند، نشانگر آن است که چقدر این تشکل مظلوم و مغفول واقع شده. متاسفانه فضای امروز کشور فضای نا اطمینانیها و ابهامات است، در زمینههای مختلف بهویژه اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و... جامعه نسبت به آینده کشور تصویر شفافی ندارد و امید مردم هم صرفا با تکرار واژه امید احیا نمیشود، اصلیترین راه کاهش این نااطمینانی و نگرانیها، استفاده از علم و منطق در تصمیمگیری و تدوین برنامههای انجامپذیر است، وقتی جامعه مبنای علمی و منطقی تصمیمات و برنامهریزیها را ببیند، اعتماد میکند، امیدوار میشود و حتی در اجرای آنها مشارکت میکند.
انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی نهادهایی برخاسته از دل جامعه هستند که با حمایت دولت شکل گرفتند اما دانشجویان دغدغهمند هم با قدرت پای کار آمدهاند و امروزه بیش از ۱۰ هزار انجمن علمی در دانشگاهها و ۴۰ اتحادیه علمی دانشجویی کشوری در زمینههای تخصصی در حوزههای مختلف فعالیت میکنند، این ظرفیت بهگونهای است که در زمینه فعالیت هر وزارتخانه و هر بخش از حوزه فناوری و نوآوری، یک یا چند اتحادیه علمی دانشجویی درحال فعالیت هستند و در هر منطقهای از کشور انجمنهای علمی دانشگاههای آن منطقه توان ورود و ایدهپردازی در راستای حل مسائل محلی را دارند، تنها کمبود برای تحقق این موارد احساس نیاز دولت و حمایت موثر از این نهاد است.
متاسفانه در تمام این سالها، ما انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی جزء کلیدواژههای دولتها نبودهایم، درحالیکه یکی از راههای تحقق دولت مردمی، استفاده از همین ظرفیتهای فراگیر فعالین علمی دانشجویی کشور است تا با حضور فعالان علمی دانشجویی در بطن بخش دولتی و زمینههای مختلف فناوری و نوآوری، تصمیمات و اقدامات بر مبنای علم و دانش روز اتخاذ بشود و همچنین شفافیت هم در امور اجرایی افزایش پیدا کند.
در راستای جبران این کاستیها و تحقق پیشنهادها و مطالبات مطرحشده، ما در این زمینه پیشقدم شدیم و برنامهای آماده کردیم که تقدیم حضورتان میشود، امیدواریم از این ظرفیت بهشکل شایسته بهرهبرداری شود تا توامان شاهد افزایش بهرهوری در کشور و احیای سرمایه اجتماعی و امید در جامعه باشیم.
تیم رسانهای دولت یکی از ناکارآمدترین بخشهای دولت است
یونس فرزینفر، نماینده نشریات دانشجویی کشور:نزدیک به دوسال از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذرد. دولتی که همگان آن را منصوب به انقلاب میدانند. با روی کار آمدن دولت بهاصطلاح انقلابی با تمامی ویژگیهای وابسته به آن که در انتخابات ریاستجمهوری بارها و بارها وعده آن را داده بودید، امروز شاهد عملکردی خنثی از دولت سیزدهم هستیم. در این برهه از زمان که مشکلاتی اساسی از قبیل اقتصاد زندگی این مردم مستضعف را تحتالشعاع قرار داده است انتظار تعریف و تمجید از دولت شما وجود نداشته و ندارد. همگان شاهد تلاشهای شما بوده و هستند اما باید بدانیم که تلاش اگر سمتوسوی مشخص نداشته باشد نتیجهای جز برگشت به عقب ندارد.
اینجانب بهعنوان نماینده نشریات دانشجویی کل کشور نکاتی را در رابطه با ضعفهای دولت جنابعالی به سمع و نظرتان میرسانم:
۱- رسانه دولت:یکی از ناکارآمدترین بخشهای ممکن در دولت سیزدهم، ضعف تیم رسانهای شماست. رسانهای که بارها و بارها در جریان حوادث روزگار گذشته و حتی در جریان فعالیتهای دولت در جهت بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی بارها شکست خورده و میخورد. ناکارآمدی از آن جهت رخ میدهد که یکی از اصلیترین عناصر گفتمانسازی جنابعالی امیدآفرینی است اما رسانه و مطبوعات دولت که باید استراتژی خاص و منحصر به این دولت در جهت امیدآفرینی داشته باشد، کفایت لازم و کافی را ندارد و فشل عمل میکند. فعالیتهای دولت بسیار وسیع و گسترده است اما نبود امکانات رسانهای و نیروی کارآمد باعث شده است تا انعکاس اخبار دولت به مردم با چالشهای عدیدهای روبهرو باشد که نقل آن در این مقوله نمیگنجد.
از استراتژی صحبت شد، بهتر است سری به مرکز استراتژیکهای ریاستجمهوری بزنید. نشریهای با عنوان برداشت اول با موضوع گفتمان دولت سیزدهم مشغول به فعالیت میباشد. این نشریه به جای آنکه بتواند بستری برای اقناعسازی مخاطب نسبت به تصمیمات دولت باشد، تبدیل به رباتی شده است که صرفا فقط کلماتی از درون آن بیرون میآید و جز تفسیر و تمجید چیزی با خود ندارد که این نشان از بیکفایتی مسئولان رسانهای شما در به کارگیری ابزار رسانهای میباشد.
برخی از راهکارهای بهبود عملکرد رسانهای دولت عبارتند از:
بهکارگیری افراد متخصص و کارآمد در زمینه علوم ارتباطات اجتماعی
استفاده از ابزارهای نوپدید در جهت تبیین مواضع دولت و اقناع مردم و عدم اکتفا به صداوسیما یا درگاههای دولت و خبرگزاریها
پوشش خلأهای رسانهای که از دولتهای قبل به جا مانده است.
یکپارچهسازی شبکه رسانهای دولت با ایجاد وحدت رویه در بین ارکان دولت و رسانههای وابسته
۲- مدیریت جهادی:صرف کلمه جهاد و بودن در کف میدان معیار نیست. مدیریت جهادی فکری جهادی و برنامهریزی شده میطلبد. اگر نیمنگاهی به منصوبان دولت خود بیندازید، مشاهده میکنید که همه چیز را در بودن در صحنه میبینند بیآنکه تفکری راهبردی برای عبور از چالشها داشته باشند که میتوان نمونه بارز آن را در وزارت علوم و وزارت آموزشوپرورش مشاهده کرد. منصوبان وزارت علوم در مراکز آموزش عالی کشور رنگ و بویی از تفکر جهادی توامان با راهبری با خود ندارند که میتوان نمونه بارز آن را در انتخاب روسای دانشگاهها دید و شنید. اگر سری به حوادث پاییز گذشته دانشگاهها بزنید این موضوع بیش از پیش برای شما روشن خواهد شد. تعدیل نیروی گسترده در وزارتخانههای شما، ازجمله وزارت علوم سبب گشته است که فشاری مضاعف این رکن مهم و حساس کشور را در بر بگیرد. نبود نیروی کارآمد در همه دولتها مسبوق به سابقه است اما تعدیل نیروی گسترده در این وزارتخانه چیزی ورای آن است که هیچ عذر و بهانهای برای آن پذیرفته نیست. قطعا اگر منابع انسانی کارآمد در وزارتخانهها بهعنوان نقطه اول سیاستگذاری کشور تامین نشود، ضمانتی هم برای پیشبرد اهداف دولت وجود نداشته و ندارد و میشود آنچه که امروز از نارضایتیها میبینیم.
۳- فرهنگ و حجاب:شاید برخورد و اعمال قانون آن دخترانی که به هر دلیلی اعم از فریب، در خیابان کشف حجاب میکنند، دارای پیچیدگی و ظرافتهای بسیاری باشد. ولی حداقل انتظار آن است که شما از قدرتی که مردم در دولت به شما دادهاند، در راستای مبارزه پشیمانکننده با ذینفعان و سوءاستفادهگران از بیحجابی و بیحیایی استفاده کنید! از جمله:
۱- تولیدیها و برندینگهای مد و لباس که علنا چه در حیطه تولید، چه در حیطه مدلینگ و تبلیغات، با تمام توان ترویج بیحیایی میکنند.
۲- بلاگرها و چهرههای مشهور که درآمدهای کلان از این طریق دارند.
باز هم لازم میدانم که این موارد، حداقل انتظار از شماست که متاسفانه در عمل، جز مواردی معدود، برخورد متناسبی مشاهده نمیشود.
در پایان لازم میدانم که خدمتتان بیان کنم که مشکلات بسیار و زبان اینجانب الکن است. اما خواهشمندم بدانید که تمامی دانشجویانی که در این جلسه در محضر شما هستند همه از دلسوزان این آب و خاک هستند. نقد و انتقاد دلسوزانه ما را بپذیرید و بدانید که ما همیشه تلاش داشته و داریم که تا سر حد توان بتوانیم کنار دولت انقلابی بمانیم.
ظرفیتمحور به مسائل زنان بپردازید، نه مشکلمحور
سعید واشقانی و زهرا مظهری، نمایندگان اتحادیه دفتر تحکیم وحدت کشور:نیک مستحضرید هماکنون قریب به دو سال از شروع دولت شما میگذرد و اندک اندک زمان قضاوت دولت و عملکردش، برای نخبگان فرا رسیده است. ما نیز ضمن تاکید بر حمایت خود از دستاوردهای اساسی دولت در حیطه سیاست خارجی و برخی مسائل مانند افزایش فروش نفت و حضور فعالانه جنابعالی در بین تودههای مردم، نکاتی چند را که جزء نقاط ضعف دولت محسوب میشود بیان میداریم.
نخست) دانشگاه: از نظر ما نظام آموزش عالی در دولت جنابعالی دارای راهبرد سیاسی مشخصی نیست فلذا به همین دلیل شاهد برخوردهای بعضا متناقض در فضای سیاسی دانشگاه هستیم؛ یعنی هنوز و پس از دو سال از حضور دولت، نخبگان جریان انقلاب متوجه نشدهاند تا چه میزان بافت اعضای هیاتعلمی که به مثابه رکن اصلی دانشگاه میباشد تغییر کرده است؟
در سطح دانشگاه نیز از قول برخی اساتید مسالهدار، که مواضع آنها در رد قصاص قاتلان شهدای اخیر امنیت است، ذکر میشود ما به کارهای خود ادامه میدهیم چراکه به نظر میرسد دولت توان و قدرت ایستادگی در مقابل ما را ندارد و با ما به تساهل و تسامح برخورد خواهد کرد. ما دانشجویان انقلابی از حضرتعالی که رئیسجمهور منتسب به محرومان و منتسب به روحالله عجمیانها هستید، میخواهیم که کمافیالسابق با مواضع و اقدامات خود جلوی این اقلیت از اساتید که امید، اندیشه و اعتقادات دانشجویان را به گروگان گرفتهاند و توأمان دل خوشی از شخص شما نیز ندارند محکم بایستید.
دوم) مساله حجاب:جناب آقای رئیسی
باید بدانیم خروجی مدیریت و برنامهریزی بر مبنای تحجر یا توسعه، زن عفیف متدین نخواهد بود! فارغ از نظریات، در عمل و در اکثر موارد، نظام ارزشگذاری در سطوح مختلف جامعه ما مطابق با نیازها و شرایط یک زن باحجاب نیست. از نظام آموزشی و عدم تلاش آن در تعریف درست هویت زن و مرد گرفته، تا فراهمسازی زیرساختهای حضور در جامعه.
هشدار میدهیم که برخی دختران ما به زنانگی خود افتخار نمیکنند، و خود حدیث مفصل بخوانید از آینده این بیهویتی، و درصورت بیتوجهی بیشتر، انحطاط اخلاقی و جنسی حاصل از آن، که بنمایه فروپاشی جوامع غربی شده است. هشدار که در نظام آموزشی فعلی، دختران ما برای زن بودن و پسران ما برای مرد بودن تربیت نمیشوند. از طرفی خانوادهها نیز به امید آموزشوپرورش از این مقوله عقب کشیدهاند، در صورتی که مسئول اصلی تربیت، خصوصا در سنین ابتدایی خانواده میباشد؛ موردی که به اشتباه در سند تحول آموزشوپرورش نیز آمده است.
افزون بر محتوای آموزشی هویت افراد، آنقدر نادیده گرفته میشود که برای مثال حتی معماری و ساخت مدارس دخترانه هیچ تفاوتی با مدارس پسرانه ندارند؛ درصورتی که دختران ما نیازهای متفاوتی دارند، ازجمله پوشش متناسب با محیطی که نامحرم در آنجا حضور ندارد.
آقای رئیسجمهور، زنان باحجاب ما حتی در تهیه پوشش مناسب برای خود یا به نتیجه نمیرسند و یا محکوم به پرداخت هزینههای گزاف هستند. برای مثال در این حوزه جالب است که ما صنف رسمی برای چادر مسافرتی داریم، ولی برای چادر مشکی، این نماد حجاب ایرانی-اسلامی، خیر! بهراستی چه زمانی قرار است لااقل ارزشهایمان را از شر مافیا خلاص کنیم؟
افزون بر این مسائل کماکان از شما خواستاریم بهطور جد در زمینه برخورد با افراد بدپوشش که بعضا نیز از روی عناد و غرضورزی است، برخورد لازم را داشته باشید ولی این مقوله را بهتنهایی برای آگاهیبخشی و همراه کردن مردم با این واجب الهی کافی ندانید.
همچنین، قشر نخبگانی و دلسوز نظام را محرم سیاستهای خود بدانید، اگر در پاسکاری نهادها، طرح سردرگم حجاب و عفاف قرار است به نتیجهای برسد، برای کمک به اقناع جامعه ابتدا بایستی قشر نخبگانی را از ابعاد آن باخبر کنید.
همچنین از شما و سایر مسئولان میخواهیم که ظرفیتمحور به مسائل زنان بپردازید، نه مشکلمحور! وقتی زنان را ظرفیتی ببینید که میتوانند بخشی از مسائل به ظاهر لاینحل جامعه را با تواناییهای منحصر به خود حل کنند، آنگاه مطمئن باشید که نظام مسائل اصلی زنان در دستورکار قرار خواهد گرفت و نه فرعیات.
درحالحاضر مسائل زنان به ابزاری برای سوءاستفاده از نظام مقدس ما تبدیل شده است؛ چراکه قبل از بحران، اکثر مسئولان به مطالبات و دغدغههای زنان دلسوز نظام گوش نمیدهند و عادت کردهاند فقط در بحرانها و بالاجبار پای کار بیایند آنهم در شرایطی که خشونت بر فضا حاکم است، نه حرف مستدل و منطقی!
ما معتقدیم بخشی از مسائل حوزه زنان که در ارتباط با علوم در تمامی رشتههای دانشگاهی اعم از مواردی که ذیل وزارتین علوم و بهداشت محسوب میشوند، با تشکیل کارگروههای تخصصی در هر حیطه حل خواهد شد و برای آن طرح پیشنهادی داریم که درصورت تمایل تقدیم شما خواهیم کرد.
همچنین این طرح را پاسخ کوچکی در حد وسع خود به مطالبه مقاممعظمرهبری (مدظلهالعالی) من باب بهکارگیری زنان فرهیخته در ردههای تصمیمسازی و تصمیمگیری میدانیم که منجر به رشد علمی نیز خواهد شد. امیدواریم که شما نیز این مطالبه ایشان را، مثل مسائل دیگر روی زمین نگذارید.
سوم) سیاستهای اقتصادی: متاسفانه بخشی از وقت ابتدایی دولت صرف دیدگاههای غلط اقتصاددانان لیبرال شد، به بهانه حذف قاچاق، صرفهجویی در مصارف و کمک به محرومان سیاست اشتباه حذف ارز ۴۲۰۰ را در دامان دولت گذاشتند. علیرغم تاکید دلسوزان به اینکه این سیاست موجب ازدیاد گرانی و کاهش قدرت خرید طبقات متوسط و ضعیف میشود اجرای این سیاست موجب شد تا به بدنه اصلی حامیان دولت ضربه اقتصادی شدید وارد شود. از نظر ما ریشه برخی از اعتراضات ۱۴۰۱ نیز به اردیبهشت ۱۴۰۱ برمیگردد. امروز علیرغم آزادسازی قیمتها، نسبت به سال پیش مصرف مرغ در سبد خانوار ایرانی ۳۰ درصد کاهش یافته است. برای ما سخت و عذابآور است که ببینیم اقتصاددانان لیبرال با نظرات شبهکارشناسی خود به رئیسجمهوری که تمام عزم خود را جزم کرده تا رنج مردم را کم کند و امید محرومان هست ضربه بزنند. البته بایستی از مواضع اخیر رئیسجمهور درباره مدیریت قیمت ارز و مقابله با شرکتهای سوداگری که بازار را گران میکنند تشکر کرد. بهنظر میرسد اگر دولت به نقدهای دوستان دلسوز توجه کند و بهسمت تثبیت قیمت ارز و بسیج دستگاهها جهت جلوگیری از دلاریسازی اقتصاد ایران برود هم شعار سال را محقق سازد و هم بدنه اجتماعی حامی خود که همانا مستضعفان هستند را همراه سازد.
چهارم) مسکن:آقای رئیسجمهور، مردم همگی حضرتعالی را به وعده چهار میلیون مسکن میشناسند. متاسفانه در ماههای قبل اقدام امیدبخشی که نشان از شروع ساخت ۴ میلیون مسکن باشد دیده نشد.
علیرغم تاکیدات موکد شما منباب قطعی بودن وعده ۴ میلیون مسکن موضع صریحی از وزیر مربوطه درباره این وعده مشاهده نمیشود و دردآورتر این است که از وزیر مرتبط که چهره سیاسی دولت نیز محسوب میشود در موسم خدمت بهجای اخباری که نشاندهنده ساخت ۴ میلیون مسکن باشد منتشر شود خبر جلسه با احزاب و تاسیس جریان سیاسی شریان از ایشان و رئیس بنیاد شهید منتشر میشود. امروز سوالی که مردم از خود میپرسند این است که چگونه اعضای هیاتدولت با این حجم از مشغلههای مرتبط با معیشت مردم وقت جلسه برای کارهای سیاسی را دارند.
در پایان لازم میداریم بار دیگر تاکید کنیم که این نکات صریح به معنای عدمتشخیص تفاوتهای دولت با گفتمان رقیب نیست و ذکر آنان از بابت امید به تدبیر و جهتگیریهای صحیح حضرتعالی است.
روسای دانشگاهها در تامین مالی و سختافزاری هیاتها عاجزند!
جواد غلامی، نماینده قرارگاه هیاتهای دانشجویی کشور:در سالهای اخیر شاهد فعالیت جمعی و قرارگاهی هیاتهای دانشجویی هستیم و شبکه هیاتهای دانشجویی از گذشته فعالیت بیشتر در ابعاد تشکیلاتی و آموزشی پیدا کرده و هیاتها علاوهبر ماموریتهایی که در دانشگاه خود برعهده دارند به صورت استانی و کشوری نیز کنار هم قرارگرفتند تا بتوانند به حل مسائل دانشگاه و مردم و ماموریتهایی ازجمله جهاد عظیم تبیین پرده عمل بپوشانند.
و نکات را ذیل دو مساله اصلی خدمت رئیسجمهور عرض میکنیم.
مساله اول، دینداری در دانشگاهها: متاسفانه ریشه امروز بسیاری از مسائل کشور به مسائل اندیشه اسلامی و برداشت صحیح بدنه دانشگاهی از نقش دین در زندگی بازمیگردد، که علیرغم گذراندن دروس معارف در دانشگاه و همچنین حضور ۱۲ساله در مدارس این برداشت ایجاد نشده؛ چراکه این مفهوم صحیح تنها با قراردادن واحد درسی اتفاق نخواهد افتاد و باید تمام ارکان دانشگاه در این راستا فعالیت کنند و مهمترین تشکل معنوی در دانشگاه و بستر ارتباط دینی با دانشجویان هیاتها هستند که باید تاسف خورد که چندان توجهی به فعالیت آنها در سیستم فرهنگی دانشگاه نمیشود و نتیجه این بیتوجهی به مسائل دینی دانشگاه مقدمه بهوجود آمدن درگیریهای سیاسی در دانشگاهها و هزینه چند برابری خواهد بود. مساله دوم، استفاده از ظرفیتهای مردمی: به اذعان همگان هیات چه در بستر دانشگاه و چه خارج از دانشگاه یکی از اولین و موثرترین بسترهای مشارکت مردمی است و امروز بیش از ۳۰۰ هیات دانشجویی در دانشگاهها در حال فعالیت هستند. هیاتهایی که از همه مجموعههای دانشگاه ازجمله تشکلها، اساتید و کارکنان افتخار خادمی در آن را دارند اما بهدلیل عدم اتصال دولت به این مجموعه و شبکه، تعامل موثری در راستای باز کردن گره مردم صورت نگرفته که این انتقاد اصلی به مجموعه دولت است.
متاسفانه روسای دانشگاهها در تامین نیازهای مالی و سختافزاری هیاتها عاجزند اما هیاتها با توجه به داشتن بدنه مردمی با دست خالی تمام تلاش خود را جهت رفع موانع و تبلیغ معارف ناب و تبیین مسائل روز انجام میدهند و منتظر کابینه آقای رئیسجمهور نخواهند ماند و حضور حداکثری دانشجویان در حماسه اربعین شاهد مثال این توان و ظرفیت است. در پایان اعلام میدارم هیاتهای دانشجویی دولت را خادم مردم میدانند و آمادگی کمک به دولت در راستای ماموریتهای دینی و فرهنگی خود را دارند.
برای پویایی سیستم اداری کشور، باید یک بازطراحی عملی صورت گیرد
محمدمهدی نوینیفرد، نماینده اتحادیه اسلامی دانشگاه آزاد:با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، عرایضم را با ابراز نگرانی از برخی رویههای جاری و ساری در کشور آغاز میکنم. در یک سال و اندی گذشته شاهد بودیم که چگونه دشمنان با اتحاد منحوس خود با خائنان خارجنشین که منافع خود را در تنگتر شدن سفره مردم میدیدند با افزایش بیسابقه تحریمهای ظالمانه، بیوقفه در تلاش برای به زانو درآوردن ملت ایران از طریق اعمال فشارهای حداکثری بودند. در چنین وضعیتی که دشمنان ایران از هر سو به دنبال تضعیف جامعه مدنی، بر هم زدن امنیت کشور، تعمیق شکافهای موجود میان دولت، ملت و اقشار مختلف جامعه، ایجاد باور عدم توانایی در تعیین سرنوشت ملت توسط خود آنها و از بین بردن باور امکان تغییر وضع موجود و سیاستها براساس قانون اساسی به شیوههای مسالمتآمیز هستند متاسفانه شاهد برخی سیاست نهادهای تحت نظر حضرتعالی که در راستای همان اسـتــراتــــژی و اهداف دشمنان عمل میکند، هستیم.
آیا دولت محترم به نظریه تحول و پیشرفت عنایت دارد؟ در این مسیر معتقدیم اگر حکمرانی در کشور مبتنیبر مجموعِ نظریههای مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و جهاد علمی در تمام شئون نهادهای اداری کشور، تئوریزه و بسط پیدا میکرد، خیلی زودتر از مرحله تشکیل دولت اسلامی گذشته و جامعه نمونه اسلامی را تشکیل میدادیم، اما چه کنیم که حکمرانی مبتنیبر تئوریهای لیبرالیستی و حکمرانان غربگرا در طول این ۴۳ سال در بدنه اجرایی کشور با ظاهری اسلامی بر سر کار بوده و مانع تحول حکمرانی در گام اول شدند. معتقدیم در ادامه مسیر برای پویایی سیستم اداری کشور باید یک بازطراحی عملی صورت پذیرد و با اعتماد به ظرفیت جوانانی که روزی با تولید موشک یا روز دیگر با تولید واکسن بومی به دنبال حفظ جان مردم هستند، نقشهای نو در انداخت.
آقای رئیسی، آیا وعده وعیدهای خود، در انتخابات ۱۴۰۰ را به خاطر میآورید؟
شما در شعارهای انتخاباتیتان فرمودید که نباید سفره مردم کوچک باشد و برنامه دارید؛ از نظرات نخبگان و مردم برای بهبود اوضاع معیشتی استفاده میکنید. اگر استفاده میکنید و هنوز اوضاع معیشت مردم نابسامان است، پس مسئولان شما در سطح وزارتخانهها چه میکنند.
رئیسجمهور محترم، مردم ما در اقشار مختلف به شما بهعنوان یک دولت انقلابی رای دادند، تقاضا داریم در زمان تصمیمگیریتان و امضا کردن بخشنامههای ابلاغی به وزارتخانهها، چشمتان به سفره و حساب ۸۰ میلیون ایرانی باشد نه نظرات حضراتی که از مرفهین جامعه به شمار میآیند.
اما در این فرصت کوتاه از چه باید گلایه کرد؟ از قیمت نجومی و نرخ افسارگسیخته خودرو یا از اقلام معیشتی؟ از نبود امکانات کافی برای اجرای برنامههای فرهنگی یا نبود برنامهها و سیاستهای نادرست فرهنگی در سطح جامعه و دانشگاه؟ آقای رئیسی، آیا انتخاب وزرا، استانداران و مسئولان، بنا به شایستگی و توانمندی آنها بوده؟ تخصصگرایی در حوزه دولت بهشدت ضعیف به نظر میآید.
سال گذشته دولت محترم در برنامه بودجه کشور ۲۷ درصد حقوقها را افزایش داد، عوضش چه شد؟ تورم بیش از انتظار در بازار مواد غذایی که وضعیت سبد معیشت و تامین کالاهای اساسی را برای اکثر مردم بسیار سخت کرده است.
بررسیهای ماهانه تورمی در بهمنماه سال گذشته نشان از رکوردزنی تورم نقطهای خوراکیها در این ماه و عبور از مرز ۷۰ درصدی دارد. با افزایش بیمحابای نرخ دلار و تاثیر مستقیم آن بر خانوار چنان سفره مردم کوچک شد که دیگر این روزها دخل و خرج با هم همخوانی ندارد و افراد زیادی در تامین مایحتاج اساسی خود عاجرند. امسال شاید سال رکوردزنیهای عجیب و غریب ارز در بازار بود.
کاهش چندهزار تومانی نرخ ارز هم تنها یک بازی روانی در بازار است که اگر جز این بود حداقل قیمت اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی که بهواسطه این حباب، سیر صعودی و یکشبه را تجربه کردند، به قبل بازمیگشت. از ابتدای سال نیز با حذف اَرزِ ترجیحی با وجود قول دولت سیزدهم مبنیبر کنترل افزایش قیمت و حمایت از اقشار آسیبپذیر، دایره گرانی گسترده و فشار بر دهکهای پایین جامعه بیشتر شده است.
شما در ابتدای دولت مسالهای را بهعنوان جراحی اقتصادی مطرح کردید، گویا تیغ عمل جراحیتان در این کالبد بیجانِ اقتصاد مانده و جا خشک کرده باشد.
وجدانتان را قاضی کنید، قیمت کدام یک از محصولات منطقی و منصفانه است؟ با این تورم روزافزون، افزایش دستمزدها همچنان بر همان چند درصد سالانه باقی مانده. دیگر حتی نمیتوان به نان و سیبزمینی ناقابلی بسنده کرد یا تخممرغ ۳ هزار و پانصد تومانی را بر سفره، بهعنوان یکی از وعدههای غذایی داشت. کارگران با حقوق و دستمزد حداقلی در کنار اجارهبهای سرسامآور، شاید سالانه رنگ گوشت و مرغ را هم به سفره خود نبینند.
در حوزه صنعت خودرو توضیح قاطع میخواهیم از افزایش بیمنطق قیمتها توسط ایرانخودرو و سایپا.
وزیر صمت خود را بازخواست کنید، اگر این عمل را انجام دادید، دوباره تکرار کنید. نظارت کجاست؟ مردم قدرت خرید ماشین را ندارند. آیا سهم مردم ما این بود؟ این همان بزرگ کردن سفره مردم است؟ چند درصد در اجرای طرح کالابرگ و کوپن موفق بودهاید؟ آیا شعار سال را شنیدهاید؟ از چه زمانی فرمان رهبری اجرا شده و شاهد مهار تورمیم.
و اما فرهنگ...!
چقدر در ادارات امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه کردید؟ چند درصد رجایی و باهنر در ادارات و ارگانها تربیت کرده یا حداقل از حضور نیروهای ارزشی به جای فرمایشی استفاده کردهاید؟! سخن بعد درخصوص مساله اجتماعی! رهبر معظم انقلاب درخصوص حجاب دستور خود را صادر کردند که رعایت حجاب الزام شرعی و رعایت نکردنش حرام سیاسی است... طرح دولت برای حجاب چیست؟ مسئولان وزارت ارشاد! آیا در زمانه خود سیر میکنند یا در سالها قبل؟ آیا بیدارند؟
جناب آقای رئیسی، موفقیتهای دولت، چند درصد در سفره مردم تاثیر داشت؟
و کلام آخر. جناب آقای رئیسی! ما منکر زحمات شما نبوده و به آینده هم امیدوارم، اما ما وظیفه داریم با صدای موذنگونه خودمان مشکلات را به گوش شما برسانیم. مشکلات را حل کنید، تحول ایجاد کنید و امید را به دل مردم بازگردانید، ما دانشجویان با تمام جان ایستادهایم تا تمام مشکلات را با یاری یکدیگر حل کنیم.
مصونیت قضایی هیاتعالی مولدسازی یاد کاپیتولاسیون را زنده کرد
محمدرضا مریمی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی:جناب اقای رئیسی تا به امروز تصور این بود که دولت شما یا مشکلات را نمیداند یا توانمندی حل آنها را ندارد. سخنان و عملکرد این دو سال شما به ما نشان داد که هم مشکلات مردم بر شما مبرهن است و هم توانمندی ویژهای در به کرسی نشاندن خواستههای خود دارید. فلذا جمعبندی امروز ما این است که شما قصدی برای تغییر جدی مسیر سیاستهای کشور بهسمت تحقق عدالت و جمهوریت ندارید، در ادامه دلایل خود برای رسیدن به این جمعبندی را ذیل سه محور ارائه خواهیم داد.
۱. شعاری بودن کلمه مردم در دولت
زمانیکه دولت حداقلی شما با مشارکت ۴۸ درصدی واجدان شرایط روی کار آمد، بر همه روشن شد که قاطبه مردم در نارضایتی و بیاعتمادی بالایی نسبت به جمهوری اسلامی قرار دارند از نظر ما دولت باید اقدامات موثری برای جلب دوباره اعتماد مردم انجام میداد، اقدامات موثر یعنی اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و ایجاد بسترهایی برای اعتراض مردم یعنی پیگیری اصلاح قانون انتخابات یعنی عمل به شفافیت یعنی تسهیل و گسترش تشکلیابی گروهها و اصنافی همچون معلمان و کارگران یعنی عمل به وعدههایی که به مردم دادید. وعده ساخت سالیانه یکمیلیون مسکن چه شد؟
امروز که با شما صحبت میکنیم با گذشت نیمی از عمر دولت شما بسیاری از این موارد به نتیجه نرسیدهاند؛ امور نمایشیای مثل انتصاب دستیار رئیسجمهور در امر مردمیسازی. دولت مادامی که به تسهیل و پیگیری موارد فوق ختم نشود فاقد ارزش لازم بوده و اینطور تلقی میشود که سازوکاری برای کار نکردن و سرگرم کردن مردم است که در نزدیکی انتخابات ۱۴۰۴ از آن استفاده شده و گفته شود ببینید چقدر مردم برای ما مهم هستند. هدف از سفرهای استانی تجدید دیدار با مردم و ایراد نطقی قرا درمقابل آنها نیست بلکه باید منجر به سیاستگذاریهایی برای اصلاح مشکلاتی شود که در معاشرت با مردم احصا شده است. بهطور مثال نمیشود دائم در سفر و دیدار با مردم باشید اما از حس آنها نسبت به فیلترینگ، مبنیبر سلب شدن آزادیشان آگاه نباشید. مگر شما نگفتید با آرام شدن فضای کشور وضعیت فیلترینگ به شرایط قبل بازمیگردد؟ امروز بعد گذشت پنج ماه از این سخنان همچنان شاهد ادامهدار بودن فیلترینگ هستیم. آقای رئیسی، سفرهای استانی برای شوی رسانهای یا گفتار درمانی نیستند، باید منجر به لامسه اجتماعی شوند. انجام همه این اعمال نشان داد که واژه مردم تنها لقلقه زبان و نه دغدغهای جهت بازگرداندن اعتماد و رضایت مردم است.
۲- دامن زدن به بیقاعدگی در حکمرانی کشور
جناب آقای رئیسی، شما برای رسیدن به خواسته خود، نهتنها از تجربه درسآموز خصوصیسازی عبرت نگرفتید بلکه با کنار گذاشتن مجلس شورای اسلامی از طریق شورای هماهنگی سران قوا مصوبه محیرالعقول مولدسازی را دنبال کردید. این در حالی است که شما در سمت رئیس قوه قضائیه با اجرایی شدن این طرح مخالفت کردید. سوال ما این است فرق سیدابرهیم رئیسی ۱۴۰۱ با حسن روحانی سال ۱۳۹۸ در مواجهه با حراج داراییهای کشور و دور زدن مردم و مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضائیه چه بود؟
شورای سران قوا در آخرین دستاورد خود توانست با اعطای مصونیت قضایی به هیات عالی مولدسازی تا جایی مرزهای زیر پا گذاشتن قانون را جابهجا کند که یاد کاپیتولاسیون را برای ما زنده کرد. آقای رئیسی شورای سران شکل نگرفت تا محفلی برای قانونگذاری دورهمی سران سه قوه باشد. مطابق با قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تنها نهاد قانونگذاری کشور است. اما در موضوع فیلترینگ نیز با هیچانگاری مجلس برای تصویب این محدودیت باری دیگر بر طبل بیقاعدهتر شدن کشور کوبیده شد. با انجام این کارها ضمن زیر سوال بردن اصل تفکیک قوا، شانیت رئیسجمهور به معنای مجری قانون اساسی را نیز زیر سوال بردید.
آقای مجری قانون اساسی، نهتنها باید خودتان اصل تفکیک قوا را رعایت کنید، بلکه باید مانع زیر پا گذاشتن آن توسط سایرین و رشد رفتارهای بیقاعده در حکمرانی کشور شوید.
۳- کوچک کردن سفره مردم
در بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی خبر از تورم ۴۳.۶ درصدی میدهد و شاهد تنها افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد هستیم. مگر ماده ۴۱ قانون کار صراحتا یکی از معیارهای تعیین حداقل دستمزد کارگران را درصد تورم اعلامی بانک مرکزی نمیداند؟ پس چطور به بهانه سست محرک تورمی بودن حداقل دستمزدها حاضر به انجام درست این ماده قانون نیستید؟ آقای رئیسجمهور، شما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مگر به دنبال کنترل تورم نبودید؟ پس نتیجه آن چه شد؟ نهتنها تورم کنترل نشد بلکه سبد کالاهای اساسی معیشت مردم را هم خالیتر از قبل کردید. آقای رئیسی، روشنی آینده سفره مردم با ایجاد موتورهای تولید نابرابری محقق نمیشود. کاش حداقل از حوادث آبان ماه ۹۸ درس بگیرید و با افزایش قیمت حاملهای انرژی به دنبال رقم زدن آن صبح جمعه معروف و به آشوب کشاندن کشور نباشید. آقای رئیسجمهور، در پایان باید بگوییم بازگشت اعتماد و رضایت مردم و همچنین تحقق عدالت و جمهوریت زبان تبلیغ نیست که برای مثال در پیوست عدالت سند انتظارات ریاستجمهوری از وزارت آموزشوپرورش دنبال آن باشیم آن هم در صورتی که مطابق این سند، با خصوصی شدن آموزش تبعیض در نظام آموزشی تعمیق مییابد. موارد ذکرشده مصادیق خوبی از نخواستن جنابعالی برای حرکت به سمت عدالت و جمهوریت است. در دو سال گذشته نقدها و پیشنهادات توسط نخبگان و دلسوزان بیان شده و جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این مدت به صورت مبسوط نکاتش را به دولت شما بیان کرده است، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. حال که نیمی از عمر دولت شما گذشته است، ما خواستار پاسخ به دلایل این نخواستنها و نشدنها هستیم، دیگر فرصت دادن وعدههایی برای عمل نشدن نیست.
فقدان مغز متفکر و سخنگوی واحد در دولت حس میشود
امیرحسین پناهی و زینب شوندی، نمایندگان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل:مساله فقدان مغز متفکر و سخنگوی واحد در دولت اهمیت دارد، برای مثال در مساله نسبت جمهوری اسلامی با حجاب، در این مساله هم توییت سرکار خانم پاد مسئول بررسی و پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی را میبینیم و هم صحبتهای آقای ضرغامی در دانشگاه شریف را میبینیم و هم بیانیه اخیر وزارت کشور را میبینیم و هم حمایت خانم خزعلی از این بیانیه را میبینیم. این چهار مطلب و چهار موضع را که کنار هم میگذاریم تا حدی جهان متفاوتی دارند که با خودتان میگویید که آیا واقعا مسئولان یک دولت واحد درمورد حجاب نظر میدهند یا مسئولان دولتهای مختلف هستند که درمورد مساله حجاب موضعگیری میکنند. کنار هم گذاشتن این چهارمورد برای ما محل سوال بود.
ترجیح ما بهعنوان یک فرد و عضو اجتماع که عملکرد دولت را نگاه میکند، این است که مواضع یکسانی از بخشهای مختلف دولت ببینیم. ولو اینکه به نظر ما مواضع غلط باشند. درواقع ترجیح بر این است که مواضع یکسان باشند و بهسمت یک هدف مشخص حرکت کنند حتی اگر غلط باشند. در اصل هدف مشترک و مسیر مشخصی دارد.
نکته دیگری که ما از دولت توقع داشتیم که موضع یکسانی در آن داشته باشد؛ حدود دخالت و تسری دولت در فضای مجازی است. انتقادهایی نیز ناظر به مواضع رئیسجمهور داشتیم که در موقعیتهای گوناگون مواضع متفاوتی گرفته بودند. یکی از دیگر مصداقها این بود که یکسری نهادهای موازی در بدنه دولت شناسایی کردیم. نهادی مانند ستاد تحول درکنار نهادی مثل بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری و سازمان برنامه و بودجه نهاد موازی محسوب میشود؛ چراکه از نظر حوزه وظایف و اخذ تصمیمات موازی مشترک هستند.
انتقاد ما این است که ستاد تحول تصمیماتی را اخذ میکند که واقعبینانه نیست. عدهای کارشناس دور هم مینشینند و تصمیماتی میگیرند و رئیسجمهور نیز این تصمیمات را به وزارتخانهها ابلاغ میکند. آیا بهتر نیست که وزارتخانه مربوط در برنامهای که متناسب با واقعیتهای خود ارائه میدهد، این مورد برای برنامهریزیهای دولت در نظر گرفته شود؟ بهنظر میرسد این مسیر مسیر بهتری باشد.
نگاه بنگاهداری موجب تخریب جایگاه حکمرانی شده است
امیر محمد کولانی و عمادالدین صفایی، نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی کشور:مهمترین موضوعی که وجود دارد انتصابات دولت بهخصوص انتصابات استانداران است. ما معتقدیم بخش قابل توجهای از استانداران بهصورت درستی انتخاب نشدند همچنین بخش دیگری از استانداران شایستگی و توانمندی دارند. نسبت به برخی از وزرای کابینه نیز انتقاد دارم. برای مثال وزیر سابق کشاورزی که به تازگی برکنار شدند و هنوز اثرات تصمیمات ایشان برجا مانده است. به همین دلیل بحث انتخاب ایشان را مورد انتقاد قرار دادیم. وزارت صمت نیز در بحث خودرو نتوانسته تدبیر لازم را بیندیشد. عملکرد برخی از مدیران میانی دولت مانند معاونان و قائممقام برخی از وزرا، برای مثال قائممقام وزارت صمت مورد نقد هستند. عدم تطابق گفتمانی برخی از مسئولان میانرده دولت نیز جای سوال دارد. معاون اول رئیسجمهور نیز با توجه به عدم حضور در جلسات و عدم پاسخگویی به دانشجویان مورد نقد است.
نقد دیگری که در حوزه سیاسی به دولت داریم این است که فراتر از تمامی مطالبات، مطالبه اصلی ما تشکیل دولت اسلامی است. برای ما مشخص نیست که دولت چه برنامهای برای این موضوعات دارد و چه کارهایی در این خصوص انجام داده است. در حوزه مسائل اقتصادی چند مورد را بیان میکنم:
۱. رویکردها و نگاههای متفاوت اقتصادی در دولت و فقدان نظام اولویتبندی مسائل که موجب شده تصور شود دولت در سیاستگذاری اقتصادی دچار سردرگمی است.
۲. انتقاد از نگاه بنگاهداری اقتصادی برخی چهرهها در دولت و مدیران میانی در استانها که موجب تخریب جایگاه حکمرانی اقتصادی دولت شده است.
۳. ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی با اولویت قرار دادن تغییر بازدهی تولید نسبت به بازارهایی چون ارز، مسکن و خودرو که نیازمند عزم جدی دولت در برخورد با تضاد منافع برخی صاحب نفوذان است.
از ظرفیت مردم در حل مشکلات استفاده کنید
محسن نراقی، نماینده بسیج دانشجویی کشور:بیانات من شامل دو محور میشود. محور اول دانشگاه است که جریان خارجی به دنبال این است که جریان ناامیدی را به دانشجویان القا کند که واقعیت ندارد. از طریق این جریان ناامیدی بتواند دانشجویان را نسبت به آینده کشور ناامید کند. البته خوشبختانه تا به امروز علیرغم تمام تلاشهایی که داشته ناموفق بوده است. اما در مقابل جریانی که سعی دارد چنین حسی را به دانشجویان القا کند باید جریانی در آموزش عالی وجود داشته باشد تا بتواند امید را به دانشگاهها بیش از چیزی که درحالحاضر وجود دارد، تزریق کند. راههای مختلفی مانند اردوی راهیان پیشرفت یا جلسه با یک درصد دانشمندان برتر وجود دارد. باید از این طریق حربه دشمن را خنثی کرد.
نکته دیگری که به آن اشاره میکنم پیرامون فضای کشور است. دشمن در این عرصه بهدنبال این است که در کشور نیز فضای ناامیدی را رغم بزند. برای این موضوع نیز چند اتفاق باید بیفتد. اولین موضوع این است که رئیسجمهور در مباحث اصلی اقتصادی کشور شخصا ورود جدی، مستقیم و اثرگذار داشته باشد. تا اتفاقات دیگری مانند توافقات با کشورهای مختلف و واکسیناسیون سراسری را در مباحث اقتصادی رقم بزنند. حربههای کشور در این خصوص باطل شود. مهار تورمی که رهبر انقلاب از آن صحبت میکنند باید اثر خودش را در سفره مردم بگذارد و برخی از مسئولان هستند که همواره متهم میکنند که ما در رسانه ضعیف هستیم اما اینطور نیست. در یک سری از تغییرات مثل مسکن و ماشین که یکشبه گران میشود رسانه نقشی ندارد و مسئولان کشور هستند که باید توجه کنند تا این تغییرات کمتر شود. ثالثا باید از ظرفیت مردم در مشکلات کشور استفاده کنیم. رهبری نیز به این موضوع در مردمیسازی اقتصاد اشاره کردند.
لازمه این موضوع شعار یا تشکیل ستاد نیست و باید این نگاه در رئیسجمهور و وزرا وجود داشته باشد. مردم باید خودشان را در تصمیمات کشور اثرگذار بدانند. برخی از مدیران میانی به این موضوع اهمیت نمیدهند. نکته آخر این است که یکی از راهبردهایی میتوان به نحو احسن از ظرفیت مردمی استفاده کرد، استفاده از حلقههای میانی است که رهبری نیز بر آن تاکید کردند. مشابه آن تشکلهای دانشجویی هستند که از طریق ظرفیت دانشگاه میتوانند در حل مسائل کشور اثرگذار باشند. اما وزرا و دیگر مسئولان از این ظرفیت استفاده نمیکنند که امیدواریم با سازوکاری بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.