فرار مدیر کاروان غیرمجاز عتبات و سرگردانی زائران در نجف+فیلم

تعداد کاروان‌های غیرمجاز عتبات افزایش یافته است و به دلیل مسؤولیت پذیر نبودن مدیران چنین کاروان‌هایی، بسیاری از زائران سردرگم می‌شوند.

به گزارش مشرق، با وجود تدارک کاروان‌های زیارتی مختلف برای سفر عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، همچنان برخی از افراد سودجو با تبلیغات مختلف، اقدام به جذب و اعزام متقاضیان این سفر معنوی می‌کنند.

فرار مدیر کاروان غیرمجاز عتبات و سرگردانی زائران در نجف+فیلم

مشکلات همراهی با کاروان‌های غیرمجاز عتبات ادامه دارد

همراهی با کاروان‌های غیرمجاز که خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت فعالیت می‌کنند، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند؛ تا جایی که به گفته محمدکاظم آل صادق، سفیر کشورمان در عراق سردرگمی زائران بدون پول در این کشور و مسؤولیت‌پذیر نبودن مدیر ‌و متولیان کاروان غیرمجاز در برابر حوادث یا مشکلاتی که برای زائران ایجاد می‌شود، تنها بخشی از آن‌هاست.

در روزهای گذشته برخی از زائران کشورمان که با کاروان غیرمجاز به عتبات اعزام شده بودند، در شهر نجف با مشکل مواجه شدند؛ تا جایی مالک هتل محل اسکان زائران این کاروان که از شهرهای مشهد و کرمان عازم این سفر معنوی شده بودند، آن‌ها را از هتل بیرون کرد که البته دلیل این امر بدهی مالی مسؤول کاروان به مدیر هتل بوده است.

سردرگمی زائران ایرانی در نجف به دلیل متواری شدن مدیر کاروان غیرمجاز

سازمان حج و زیارت مسؤولیتی در برابر کاروان‌های غیرمجاز عتبات ندارد

بر همین اساس نیز مدیر هتل، گذرنامه‌های زائران را تحویل نداده و آن‌ها بدون داشتن گذرنامه در خیابان سردرگم شده و به دفتر سازمان حج و زیارت مراجعه کردند تا مشکل آن‌ها را برطرف سازند؛ غافل از اینکه سازمان حج و زیارت هیچ‌گونه مسؤولیتی در برابر کاروان‌های غیرمجاز ندارد و همواره هم تأکید کرده که افراد برای سفر عتبات حتما با کاروان‌های مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم عتبات شوند.

وقتی بدهی مدیر کاروان غیرمجاز به هتل نجف، موجب اخراج زائران ایرانی شد

حسینی یکی از زائران این کاروان که از کرمان عازم این سفر شده بود، می‌گوید: کاروان ما ۶۵ نفره است که ۲۰ نفر آن‌ها افراد سالمند هستند و با توجه به متواری شدن مدیر کاروان و سردرگمی ما، از هتل اخراج شده و پنج روز است که در خیابان‌های نجف هستیم و به دلیل اینکه گذرنامه نداریم، نه می‌توانیم به کشور بازگردیم و نه هتلی اجاره کنیم. علاوه بر این، در این مدت مجبور شدیم همه هزینه‌ها را خودمان بپردازیم.

حاجی‌پور یکی دیگر از زائران این کاروان که‌ از استان مشهد مقدس عازم این سفر شده است، به مشتاقان زیارت عتبات توصیه کرد که گول تبلیغات مختلف کاروان‌های غیرمجاز را نخورند و فقط با کاروان‌های رسمی عازم این سفر شوند.

فرار مدیر کاروان غیرمجاز عتبات و سرگردانی زائران در نجف+فیلم

چرا سازمان حج و زیارت نمی‌تواند مانع اعزام کاروان‌های غیرمجاز شود؟

مشکلات همراهی با کاروان‌های غیرمجاز موضوعی نیست که تازگی داشته باشد. سازمان حج و زیارت نیز همواره تأکید دارد که افراد فقط با کاروان‌های رسمی عازم این سفر شوند. اما به دلیل نبود نظارت کافی و البته قوانین مشخص برای ساماندهی اعزام‌ها ‌و واگذاری همه سفرها به سازمان حج و زیارت، مسؤولان در برابر چنین مشکلاتی نمی‌توانند چندان قاطعانه عمل کنند و زائران هستند که بیش از همه متضرر می‌شوند.

در سال‌های اخیر تعداد کاروان‌های غیرمجاز هم افزایش یافته است و با توجه به اینکه برخی از این کاروان‌ها تعهداتی نسبت به زائران ندارند و موجب بروز مشکلاتی در کشور عراق می‌شوند، در صورتی که جلوی چنین اعزام‌هایی گرفته نشود، ممکن است نه تنها روابط ۲ کشور خدشه‌دار شود، بلکه با توجه به مسؤولیت‌پذیر نبودن مدیران چنین کاروان‌هایی، سفر به عتبات برای زائرانی که با کاروان غیرمجاز همراه می‌شوند، حواشی بسیاری خواهد داشت و مسؤولان کشورمان در سفارتخانه نیز نمی‌توانند به درستی پاسخگوی نیاز زائران باشند.

به گفته یکی از مسؤولان وزارت امور خارجه، در سال‌های اخیر برخی از زائرانی که با کاروان غیرمجاز به عراق سفر کرده بودند، در این کشور بدون پول و گذرنامه رها شده بودند و هیچ‌کسی تعهدی قبول نمی‌کرد. حتی برخی از افراد از کاروان جامانده بودند و کسی هم پیگیر آن‌ها نبوده و ما مجبور شدیم با طرف عراقی مذاکراتی داشته باشیم تا آن‌ها بتوانند به کشور بازگردند که البته چنین اقدامی چندان راحت هم نیست.

فرار مدیر کاروان غیرمجاز عتبات و سرگردانی زائران در نجف+فیلم

برخی به دلیل نبود کاروان رسمی عتبات با افراد سودجو همراه می‌شوند

در کنار افزایش روز افزون سفرهای زیارتی به عتبات در قالب کاروان‌های غیرمجاز، برخی از زائرانی که با این کاروان‌ها عازم عراق می‌شوند، معتقدند که به دلیل نبود کاروان رسمی در شهر خود مجبور به همراهی با این کاروان‌ها شده‌اند.

هم‌اکنون سفر عتبات به صورت هوایی فقط از حدود ۱۰ استان برقرار است و برخی از شهرها اصلا امکان تشرف هوایی به عتبات ندارند و فقط کاروان‌های زمینی وجود دارد. بر همین اساس هم افرادی که تمایل به سفر هوایی عتبات دارند، اما هیچ پروازی از شهرشان به عتبات نیست، با تبلیغات افراد سودجو که هزینه بالایی هم برای سفر دریافت می‌کنند، همراه می‌شوند و از استان‌های همجوار از طریق پرواز به عراق سفر می‌کنند. در صورتی که این افراد می‌توانند با کاروان مجاز استان‌های دیگر که سفر هوایی به عتبات دارند، عازم عتبات شوند تا در دام کاروان‌های غیرمجاز نیفتند.

در هفته‌های گذشته به ویژه نوروز و شب‌های قدر که ظرفیت کاروان‌ها به سرعت تکمیل شد، کاروان‌های غیرمجاز فعال‌تر شدند و با تبلیغات مختلف مشتاقان سفر کربلا را با خود همراه کردند و در این مدت نیز مراجعه زائرانی که با کاروان به مشکل خورده بودند، بسیار زیاد بود؛ به طوری که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵ کاروان غیرمجاز زائران را در عراق رها کرده ‌موجب بلاتکلیفی آن‌ها شده است. در حالی که در کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت چنین مشکلاتی گزارش نشده و فقط ممکن است زائران کاروان‌های رسمی از نحوه خدمات در عراق گلایه داشته باشند.

سفرهای زیارتی به عتبات در ایام عید فطر هم برقرار است که البته به دلیل تکمیل شدن ظرفیت پروازها، متقاضیان می‌توانند در کاروان‌های زمینی ثبت‌نام کرده و عازم عتبات شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    5 0
    دزدی اونم از حضرت سیدالشهدا چه عاقبتی داره؟ واقعا به خاطر پول چی رو داری از دست میدی ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس