کد خبر 1481799
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
رفراندوم

رفراندوم در نظام‌های مردم‌سالار و پارلمانی تعریف و کاربرد خاص خود را دارد، اما همیشه در ترفندهای سیاسی یک طعمه اساسی است که خارج از تعریف و سازوکار پذیرفته‌شده آن در دست بازیگران سیاسی قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، علامرضا صادقیان طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: «رفراندوم» در نظام‌های مردم‌سالار و پارلمانی تعریف و کاربرد خاص خود را دارد، اما همیشه در ترفندهای سیاسی یک نواله و طعمه اساسی است که خارج از تعریف و سازوکار پذیرفته‌شده آن در دست بازیگران سیاسی قرار می‌گیرد، زیرا ظرفیت آن را دارد که مزه‌ها و طعم‌های متنوعی از آن بروز داده شود. با آنکه بسیاری از شاخص‌های دموکراسی از جمله همین رفراندوم فراوان نقد شده و نقاط ضعفش مشخص شده است، اما چون مردم‌سالاری و رأی مردم در این نظام‌ها مسئله‌ای قطعی و پذیرفته شده است، همواره این امید و ادعا وجود دارد که نظام‌های مردم‌سالار و دموکراتیک سرانجام در داخل خود نقاط ضعف را برطرف کنند و بنابراین پذیرفته شده است در هر شرایط نظام‌های مردم سالار از نظام‌های غیرمردم‌سالار بهتر خواهند بود. اما به‌هرحال در همین نظام‌ها گاهی رفراندوم به‌عنوان بامبول و ترفندی کاملاً تبلیغاتی در دست کسانی قرار می‌گیرد که در حاکمیت نیستند و می‌خواهند مشروعیت حاکمیت را زیرسؤال ببرند یا در اقلیت حاکم هستند و برای بی‌اعتبارکردن یا تضعیف اکثریت حاکم تلاش می‌کنند. در ایران، اصلاح‌طلبان هرگاه در قدرت نیستند علیه کل دولت و حاکمیت، رفراندوم را پیش می‌کشند و هرگاه دولت و مجلس را به‌دست گرفته‌اند فقط علیه آن بخش از حاکمیت که در دست‌شان نیست یا در فقره‌هایی می‌تواند قدرتمندتر از دولت و مجلس عمل کند، یعنی نهاد رهبری و دستگاه قضا، طالب رفراندوم می‌شوند. رؤسای جمهور سابق و اسبق نیز در وضعیت «خارج‌ازقدرت‌بودن» به قدرت «بامبول رفراندوم» در تحریض و اغوای افکارعمومی متوسل می‌شوند که بیش‌از هرچیز نشانه ضعف آنان در برانگیختگی عقلانی و ملی مردم است.

به دلایل فراوان رفراندوم نباید لقلقه زبان فعالان سیاسی و دانشجویان باشد.

مدعای اصلی پیشنهاددهندگان رفراندوم آن است که می‌گویند «فلان موضوع (حجاب، رابطه دوستانه با امریکا، تغییرات گسترده در قانون‌اساسی و مانند آن) آن‌قدر فراگیر شده و از پشتوانه گسترده افکارعمومی برخوردار است که به رفراندوم گذاشتن آن منطقی و دموکراتیک است.»، اما این خود مغالطه‌ای آشکار است، زیرا ادعای فراگیربودن آن به حرف این و آن نیست، بلکه خود نیاز به یک رفراندوم دیگر دارد و این «رفراندوم برای رفراندوم» یک دورباطل و تسلسل بی‌پایان ایجاد می‌کند. فی‌المثل اگر گفته شود، چون بی‌حجاب‌ها نسبت به گذشته زیادتر شده‌اند یا مردم انتظار گشایش اقتصادی از رفع تحریم‌ها را دارند، پس حجاب و رابطه با امریکا باید به رفراندوم گذاشته شود، به دو دلیل این ادعا مغالطه و سخنی تبلیغاتی است؛ اول آنکه مثلاً انتظار گشایش اقتصادی، خودبه‌خود به معنی آن نیست که مردم انتظار دوستی با امریکا را داشته باشند. فهم این مسئله بسیار ساده است و هیچ برهان عقلی نمی‌تواند بگوید بین این‌دو، رابطه علت و معلولی وجود دارد. دیگر آنکه اگر امروز پذیرفته شود و رابطه با امریکا به رفراندوم گذاشته شود و فردای آن روز دوباره فعالان سیاسی مخالف رابطه با امریکا و گروه‌های دانشجویی و روزنامه‌ها خواهان رفراندوم دیگری برای قطع رابطه با امریکا شدند، چه کسی یا چه سازوکاری می‌تواند مانع آنان شود، جز آنکه دوباره جمعه هفته بعد رفراندومی برگزار شود تا معلوم گردد که بالاخره رابطه یا قطع رابطه!

دلیل دیگر همان است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند: «مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟!»

یک‌بار در یک جمع دانشگاهی که بسیار از رفراندوم سخن می‌گفتند، پرسیدم کدام‌شما در همه‌پرسی (رفراندوم) بازنگری قانون‌اساسی در سال ۶۸ شرکت کردید؟ بیشتر آنان که سن‌شان اجازه می‌داد شرکت کرده بودند. مجدداً پرسیدم دقیقاً به‌چه تغییراتی در قانون‌اساسی رأی دادید؟! به‌جز یکی آن هم ناقص بقیه چیزی به یاد نیاوردند! این تازه یک جمع دانشگاهی بود. تصور کنید الان یک رئیس‌جمهور سابق بامبول‌باز حرف از رفراندوم تغییرات گسترده در قانون‌اساسی یا مسئله پیچیده روابط بین‌الملل بزند و نظام بخواهد برای رضایت آن شخص یا دسته و گروه سیاسی او رفراندوم برگزار کند. چه ظرفیتی لازم است که فقط بخش نخبگانی جمعیت در ماه‌های طولانی با آنچه قرار است در عبارات پیچیده و سنجیده و حقوقی قانون‌اساسی تغییر کند، آشنا شود تا بفهمد به تغییر چه چیز رأی می‌دهند.

این تازه با فرض مثبت‌اندیشانه‌ای است که بعد از این آشنایی، همگان تحلیل منطقی و درستی از رأی‌دادن یا ندادن به این تغییرات داشته باشند. بقیه مردم که در روستاها و نقاط دور و نزدیک کشور زیست غیرسیاسی دارند و از سیاست و تحلیل مسائل دشوار حقوقی فاصله دارند، چه؟! با پوپولیسم و پروپاگاندای وسیع رسانه‌ای یک دسته یا گروه خاص چه باید کرد؟! اینجاست که همان نظام دموکراتیک و مردم‌سالارانه به شما می‌گوید تعیین نمایندگان پارلمانی و مجالس سنا و منتخبان مردم در دولت‌ها برای همین تصمیم‌گیری‌هاست تا نمایندگان به جای عموم مردم تصمیمات کلی و اساسی را بگیرند و نه اینکه هربار اختلافی در سلیقه حکمرانی یا الگوی حکمرانی پیش آمد، صدای بلندگوی رفراندوم را بالا ببریم.

نشانه اینکه رفراندوم برای هر فرصت و هر زمینه‌ای نیست، همان است که چنین امکانی در نظام‌های دموکراتیک معروف جهان، بسیار نادر است و نه در فرانسه و نه در امریکا هر صبح و شام حرف از رفراندوم نیست با آنکه مردم برای بسیاری از تغییرات ملی کف خیابان هستند و هرگاه نیز حرفی بوده حساب‌شده و برای مقاصدی بوده است که اجماع کلی درباره آن میان نمایندگان مردم و اقبال بالکل میان خود مردم وجود داشته است، مانند استقلال از قدرت‌ها یا خروج از پیمان‌های استعماری. با همه این حرف‌ها حتی اصل رفراندوم با همه ملاحظات آن مورد نقد است و ایرادات حقوقی و مردم‌سالارانه زیادی به آن می‌توان گرفت و گرفته شده است که از حوصله این نوشته خارج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    18 41
    رفراندوم را در تشییع باشکوه سردار سلیمانی و راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ و .... دیدیم. ماشالله به مردم انقلابی ایران
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      39 13
      پس وقتی به وجود رفراندوم باور دارید چرا میترسید که برگذار کنند؟
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      پس وقتی به وجود رفراندوم باور دارید چرا میترسید که برگذار کنند؟/// هرکی که از ننه ش قهر می کنه که نمیتونه درخواست رفراندوم بده. اول 5 هزار نفر بیار تو خیابونای تهرون بعد تقاضای رفراندوم بده.تو 6 ماه شونصدتا فراخوان دادین و نتونستین. بنابراین اعتباری ندارین. راستی از اون 6 میلیون نفری که قرار بود از میدون راه آهن تا تجریش بیارین چه خبر؟؟ (لابد اونا قرار بود تو رفراندوم به تفاله های آمریکا رای بدن. اونا الان کجان؟!! دقیقا" کجان؟؟)
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      15 28
      رفراندوم برای استقلال تگزاس و کالیفرنیا و حکومت فلسطین اشغالی باید خیلی سریع انجام شود!!! راجع به اسکاتلند و ایرلند و... بعدا صحبت میکنیم!!!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      20 0
      فرق تشییع جنازه و رفراندوم و نمیدونی؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      21 3
      جایزه ربط گودرز به شقیقه به شما تعلق میگیره
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      7 9
      دمت گرم، من هم تا کدخدا مون تو تگزاس و کالیفرنیا و اینا رفراندوم استقلال برگزار نکنه ما ببینیم چجوریه، مخالف رفراندوم در ایران هستم!! کدخدا جان منتظریم!!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 14
      ما از رفراندوم نمی‌ترسیم ولی اگر شما هم نمیترسید اول همه پرسی برای محاکمه حسن کلید باز بنفش بگذاریم تا بعدا همه پرسی های دیگر هم بکنیم
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 14
      رفراندوم امریکا پرستان را در برکناری ممد مصدق ممد مرسی عرفات چاوز داسیلوا کودتا های رنگی اسیای میانه کودتاهای خونین افریقا و امریکای جنوبی و اسیای شرقی دیدیم و از همه مهمتر هم کودتای لجنی 88 که با بهانه داماد و فرزند اینجا و انجا رای 40 میلیون ایرانی را لجن مال کردند کشور را دچار خسارت بی انتهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی تا امروز نمودند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      4 4
      بله هم برا کالیفرنیا و هم برا مسائل داخلی ایران حتما
    • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      8 19
      کلّاشان و شیّادانی که در ایران دم از همه پرسی می زنند، به هیچ عنوان حاضر نیستند که مقبولیت تک تک شان به همه پرسی گذاشته شود! چون به خوبی می دانند که هیچ کدامشان درصد کوچکی هم از محبوبیت رهبر معظم انقلاب را ندارند! نمونه اش وکالت خواهی چاهزاده پالانی از ملت بود که چنان افتضاحی به بار آورد که سعی دارد ملت آن را فراموش کنند!!
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    15 77
    همیشه مردم انقلابی در رفراندوم پیروز شدند و بارها خودشان را در راهپیمایی ها و شب های قدر و محرم و ... به جهان نشان دادند. الحمدالله
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      51 11
      مگر قرار هست که موضوع رفراندوم شب قدر یا 22 بهمن باشه؟
    • ی نفر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 29
      11:06 اگه همینا با جمعیت کم برگزار شه که میگید دیگه طرفداری براتون نمونده وقتی خودتون بخواید استفاده کنید که خوبه به ضررتون ک شد میرنید زیرش عجبببب هیچ تضمینی وجود نداره نتیجه رفراندوم برخلاف خواستتون بشه قبول کنید
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 20
      نه قرار زمان عنگلاب هرزه ها باشه بماند که اگر همه پرسی هم بشه شما میزنید زیرش مثل سال ۸۸ البته از نظر شما باید رفراندوم زیر نظر سازمان ملل( بخوانید ارباب هرزه ها آمریکا) باشه تا قبول باشه البته اون را هم قبول نمیکنید درست مثل انتخابات در فلسطین که زیر نظر آمریکا حمایت رای آورد ولی باز زدیم زیر میز پس دنبال یک بامبول بهتر بگردید که آخرهای عمرتان هست به اذن الله
  • سید IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 25
    کلّاشان و شیّادانی که در ایران دم از همه پرسی می زنند، به هیچ عنوان حاضر نیستند که مقبولیت تک تک شان به همه پرسی گذاشته شود! چون به خوبی می دانند که هیچ کدامشان درصد کوچکی هم از محبوبیت رهبر معظم انقلاب را ندارند! نمونه اش وکالت خواهی باهزاده پالانی از ملت بود که چنان افتضاحی به بار آورد که سعی دارد ملت آن را فراموش کنند!!
  • سیروس IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    0 34
    مگه ما ملت ایران جمهوری اسلامی مفتی بدست اوردیم که مفتی بدیم بره ؟ خونها ریخته شده رنجها کشیده شده .تا این نظام مقدس اللهی بوجود امده .و جهانی خواهد شد انشالله
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    56 5
    ماله آخرو محکم تر بکش
    • محمدقزل IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 38
      اول اربابانت در غرب رفراندوم برگزار کنن بعد نوبت ما
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 11
      شماها که جمهوری اسلامی رو چپه کردین! دیگه چه رفراندومی؟ جمهوری اسلامی برف زمستون رو ندید و رفت!!! (خدایا به گاگول های مشنگ پای منقل و ماهواره نیم سیر مخ هبه کن!)
    • نادر IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      2 1
      در پاسخ به محمد قزل:بیشتر اربابان تو هستند ای کلک
  • حجت IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    17 41
    رفراندوم از دید غربگدایان یعنی فقط رای بدید به آنچه که ما میگوییم
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      22 0
      نه پس از دید شرقگرایان خوبه فقط همونی که میخوان و میدونن از توی صندوق رای در میاد رو رای گیری میذارن!!!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      30 8
      نه عزیز جان. هرچی ملت بگه
    • ی نفر IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 29
      ;21 12 ن بگو خلاف خواستم شد قبول نیس و میریزیم اغتشاش میکنیم اگ به این باشه فردا میگن برای انجام روابط دیپلماسی هم باید رفراندوم بزارید ای نشد حرف ی نمونه رفراندوم داخل دنیا مثال بزن در مسائل ک شما میخواین؟
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 22
      عزیز جان ملت ۴۴ سال هست میگه ولی شما ۴۴ سال هست که ملت ملت میکنید و میزنید زیر همه چی مثل فتنه ۸۸ که ۸۵ درصد ملت شرکت کردند ولی شماها فرش قرمز پهن کردید برا دشمن
    • حجت GB ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 15
      ملت اصلاح طلب غرب لیس یحتمل؟
  • ایران IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    25 1
    رفراندوم همون عدالته چیزی که تو کشور ما وجود نداره
  • مهدی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    6 27
    مطلب خوبی بود ولی خب چه فایده کسی گوشش بدهکار نیست
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    6 0
    همیشه این برای من جای سوال هست شما برای مساله صدام و طالبان و و گروهای تندرو با آمریکا مذاکره و حتی همکاری نظامی اطلاعاتی کردید چرا برای مساله خودتون اینکار نمیکنید من اندیشه ام لیبرال هست اما جمهوری اسلامی را نظامی میبینم که میتونه از این وضعیت بیرون بیاد و برای مردم ایران نظام تقریبا قابل قبولیه ولی این تحریمها که داره بخاطر لجاجت شما و دخالت بیهوده شما در مساعل منطقه ای و جهانی اعمال میشه دارد مردم ایران را له می کند. در هر معامله بارها ممکن است مشکل پیش بیاید طرف دبه کنه یا هزار مساله دیگر نباید لجاجت کرد
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    39 0
    در این کشور همه چیز معنی خود را از دست داده مثل عدالت مثل مردم‌سالاری ودین وهمچنین مستضعف وهمچنین رفراندوم البته خدا آگاه به احوال هر قومی است این نیز خواهد گذشت اما باید حاکمان بدانند خدا وند آگاه برهمه احوال است وعقد اخوت با هیچ کس نبسته
  • نادر FR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    55 8
    این مردم مگر در رفراندوم ۵۷از جمهوری اسلامی تحلیلی داشتند رفتند رای دادند .
  • IQ ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    4 63
    رفراندوم بی رفراندوم همینه که هست
  • ناظمی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    5 50
    رفراندم اصلاح طلبان = شعار سیدحسین میر حسین + ادعای تقلب + کف خیابان + سلاخی + آشوب و ... ما نمی دانیم با کدام ساز اینها ...
  • عماد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 14
    دقیقا درست گفته!!
  • FR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    3 20
    الان در فرانسه هفتاد درصد مردم مخالف قانون بازنشستگی هستند وحتی درخواست رفراندوم کردند ولی دولت گفت وقتی دقیقا بعنوان تصمیم حاکمیتی انرا مصوب کرد
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      33 0
      الان فرانسه الگو شد؟ قبلا که بد بود
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    5 34
    کسانی که دم از رفراندوم می زنندد ورشکستگان سیاسی هستند که میخواهند با اینکار تیری به تاریکی بیندازند که نشانه بی عقلی آنهاست چون هیچ ملت عاقلی بعد سالها تثبیت حکومتش دنبال رفراندوم نیست فقط یک ساده لوح یا خائن می تواند به اینکار اصرار ورزد
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    15 0
    تحلیل توخالی و مفت
  • علی افصحی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 72
    امام خامنه‌ای « حرف مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجالس اند» این که اصلاحات آمریکایی رفراندوم را گزک قرار می دهند وقتی از چشم مردم می افتند مسبوق به سابقه است . این درخواست را ناکثین از امیرالمومنین علیه‌السلام کردند ماجرای آن در نامهٔ شش نهج‌البلاغه آمده است . زمانی که دیدند امام علی بر مدار حق و عدالت می خواهد حکمرانی کند آمدند و به امام گفتند باید از تک تک مردم نظرخواهی کنیم در مورد شیوهٔ‌ حکومت امام زبر بار نرفت و فرمود این امکان ندارد وقتی درروز بیعت ، بیعت شکل گرفت برای آن هایی که به هر دلیل غایب بودند اطاعت از رأی بیعت کنندگان واجب است « فلم یکن للشاهد ان یختار و لا للغائب ان یرد » برای کسانی که در انتخابات شرکت کرده اند راه دیگری نیست و غائبان نیز نمی توانند به آراء مردم بی اعتنایی کنند » این که اصلاحات آمریکایی بازی با رفراندوم را به‌جای تمکین از وظایف قانونی ،هی بیماروش مطرح می کنند این در واقع برای مشغول ساختن اذهان و فریب افکار عمومی است. همه اعتصاباتی که همین الآن در غرب مطرح است مثلا کمک به اوکراین درجنگ ، ازدیاد سن بازنشستگی ، حمل سلاح ، استقلال طلبی مناطق و ایالت های مختلف ، کنترل شبکه های اجتماعی ، محیط زیست و آب و هوا ، سقط جنین و...هیچ یک از این امور عمومی به رفراندوم گذاشته نمی شود تاچه رسد به احکام شرعی که اصلا رفراندوم بردار نیست ! چه کسی جرأت دارد حجاب را به رفراندوم بگذارد ! اصلاحات آمریکایی با دغل و کلاشی ادعا می کنند بی حجاب زیاد شده ! این ادعا را هاشمی مغروق پایه گذاری کرد زمانی که در مورد خباثت های ضد انقلاب ساده لوحانه گفت ضد انقلاب زاد و ولد کرده اند! پرسش این است که مگر انقلابیون مقطوع النسل شده اند! و بیشتر شده اند ؟!! نمی فهمید یا تظاهر به نفهمی می کرد که انقلابیون هم زاد و ولد کرده و اتفاقا چندین برابر ! چرا که انقلابیون در سنین پایین ازدواج کرده و اهل خانواده اند نه این که مثل جریان اصلاحات آمریکایی ازدواج آخرین کارشان بعد از « همهٔ کارها !!!» باشد. کارهایی که ذکرش شرم آور است همانند کارهایی که موجب فراری شدن مهاجرانی شد ! یا محمد علی نجفی تیرانداز انجام می داد !! رفراندوم طلبی اگر باب شود همه کارهالنگ رفراندوم شده و بعد از هر رفراندومی گروه مخالف درخواست رفراندوم دیگر کرده که منطقیون و فلاسفه گفته اند « الدور و التسلسل امور باطل »
  • محمدایوب IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    یک رفراندوم بگذارند اگر یک کلاهبردار پشتش محکم بود ومغروق استخر در انتخابات یک دوره مجلس مدرک کارشناسی ارشد ارائه کرد ودر یک دوره بعد کارشناسی ودوره بعد دکترای وبعد چند سال در انتخابات ریاست جمهوری معلوم شد تازه داره دکترا میگیره بعد رساله آن هم دزدی از آب درمیاد بعد معلوم میشه ابتدا در خیابان پیروزی مستاجر بوده بعد نمایندگی در ولنجک کاخ دار میشه وبعد برادرش را مشاور ارشدش میگذاره دزد از آب درمیاد بعد معلوم میشه خانواده اولش اصلا معلوم نیست کجاست و چه کسانی هستند ویک پسرش با اسلحه خودش خودکشی میکنه دکترایش را در گلاسکو انگلیس میگیره با خرج وزارت نفت اما یک کلمه انگلیسی بلد نیست وکاسه گدایی برجام رفراندوم بگذارند که حداقل خجالت بکشه
  • علی اقا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    35 0
    چیزی که باید به رفراندوم گذاشته شود مطالبات اقتصادی مردم هست؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    67 0
    الان چه فرقی با پادشاهی داریم وقتی معتقدیم مردم قدرت تحلیل ندارند؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    39 0
    جالبه که در تظاهرات و راهپیمایی مردم ارزشمند و دارای قدرت تحلیلند، ولی برای برگزاری رفراندوم خیر; بیچاره مردم
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    57 1
    رفراندوم همه جای دنیا برگزار میشه، البته در حکومت مردم سالار
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    31 0
    رفراندوم لازم نیست از فاز رفراندوم خیلی وقته گذشتید همون مجلس 13 درصدی و خبرگان 5 درصدی و شورای شهر 9 درصدی و دولت 21 درصدی بقدر کافی گویا هست
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      1 53
      این درصدا برای بی بی سی هم قفله از موتوری نگیر تو دیگه کلا تو توهم فرورفتی این اماراتو از کجا کشیدی بیرون؟ خدایی اخرین انتخابات خبرگان کی بود؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    28 0
    رفراندوم مال حکومتهای مردمسالاره نه ایران و بقیه کشورهای خاورمیانه و جهان سوم
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 30
      اره بابا داخل فرانسه مثلا که جهان اول و اروپایی و مهد ازادی هست چن ماهه میلیونی میان بیرون چقدرم براشون رفراندوم گذاشتن یا داخل انگلیس اعتصاب میکنن هرروز دارن رفراندوم میدن اصلا مردم سالاری موج میزنه
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    49 0
    رفراندوم هم مثل حجاب قانونه
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 47
      نتیجشم خلاف خواستت شه قبوله؟
  • ایرانی با غیرت IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    آن فردی که دائما صحبت از رفراندم میکند, اگر شهامت و جسارت دارد و خیلی از خودش مطمئن است بیاید و دقیقا به طور واضح و آشکار به مردم بگوید در مورد "چه چیز" و "به چه دلیل" قانونی باید رفراندم برگزار کنیم. آنگاه که مردم دقیقا متوجه نیاز کشور به رفراندم شدند پاسخ او را خواهند داد. این فردی که دائما هر کجا که " کم میاورد " و احساس ضعف میکند پای رفراندم را وسط میکشد فکر میکند نظام ترس و واهمه ائی از رفراندم دارد و او به خیال خودش و همفکرانش میتواند با این ترفند مقاصد خودشان که توسط آمریکا و غرب جهت دهی و ترسیم شده را به پیش ببرند ولی کور خواندند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس