‌

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در هراس از برنامه دفاع بازدارندگی ایران اذعان کرد که واشنگتن به تداوم اخلال در برنامه های نظامی ایران و شبکه تدارکاتی آن قاطعانه ادامه می دهد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد آمریکا متعهد است که قاطعانه برای اخلال در برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی و شبکه تدارکاتی تسلیحاتی ایران اقدام کند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا قاطعانه به اقدام برای اخلال در برنامه‌های نظامی ایران و شبکه‌های تدارکاتی آن متعهد است.

بلینکن مدعی شد برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، خاورمیانه و فراتر از آن را بی‌ثبات می‌کند و گفت: ما به همکاری با متحدان و شرکا برای مقابله با چنین فعالیت‌هایی ادامه خواهیم داد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ (۱۹ آوریل ۲۰۲۳) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) یک فرد و شش نهاد متعلق به شبکه فرار از تحریم‌ها را تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: این شبکه در خرید قطعات الکترونیکی برای برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده‌ ایران، از جمله قطعات مورد استفاده در پهپادهای این کشور نقش داشته است و تولید پهپادها و سایر تسلیحات ایران همچنان منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را بی ثبات می کند. از سپتامبر ۲۰۲۲، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین دوره تحریم را علیه برنامه‌های موشکی و پهپاد ی ایران وضع کرده است.

بر اساس اعلام این نهاد آمریکایی، این تحریم ها به ویژه، رئیس شرکت سامانه پردازان نامد آرمان (پاسنا) ایران و شرکت‌ها و تامین‌کنندگان سوری این نهاد را در ایران، مالزی، هنگ‌کنگ و چین که به شرکت پاسنا (PASNA) برای خرید کالا و فناوری کمک کرده اند, هدف قرار می‌دهد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: شبکه ای که امروز تحریم شد، کالاها و فناوری را برای دولت ایران و صنایع دفاعی و برنامه پهپاد این کشور خریداری کرده است. وزارت خزانه داری به اعمال تحریم های خود علیه تلاش های نظامی ایران که باعث ناامنی منطقه ای و بی ثباتی جهانی می شود، ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه داری آمریکا اول فروردین ماه ۱۴۰۲ (۲۱ مارس ۲۰۲۳ ) نیز با هماهنگی دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) ، چهار نهاد و سه شخص را در ایران و ترکیه به دلیل مشارکت در تهیه تجهیزات، از جمله تامین موتورهای اروپایی پهپادهای ایران تحریم و اعلام کرد: این شبکه تدارکاتی به نمایندگی از وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران که بر چندین شرکت دخیل در توسعه پهپاد و موشک های بالستیک نظارت دارد، فعالیت می کند.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصحی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    امام خامنه ای « بعضی ها تا می گوییم دشمن ، عصبانی می شوند !! » دنباله های فارسی زبان داخلی و فراری شیطان بزرگ آمریکا از این که رهبری معظم انقلاب اسلامی خوب ترفند دشمنان و عواملشان را شناخته ، هر وقت که امام خامنه‌ای به « رجم شیطان » می پردازد فریادشان بلند می شود چرا که به فرمودهٔ امام علی در نهج‌البلاغه خطبهٔ قاصعه « اتخذهم الابلیس مطایا ظلال و جندا بهم یصول علی الناس و تراجمة ینطق علی السنتهم استراقا لعقولکم و دخولا فی عیونکم و نفثا فی اسماعکم فجعلکم مرمی نیله و مؤطیء فدیة و مأخذ یده ابلیس جماعت نادان را برای انتقال گمراهی ، حمله به « آرمان »مردم ، ترجمان خود قرار داده و به زبان آن ها سخن می گوید ابلیس عقلتان را تسلیم ، چشم هایتان را تحت کنترل و در گوشهایتان زمزمه می کند در نتیجه می شوید هدف شیطان ، زیرانداز و عصای دست دشمن » شیطان بزرگ با جماعت اصلاحات آمریکایی چنین کاری کرده و امام خامنه‌ای به آن ها نهیب می زند « چرا دست دشمن را نمی بینید ؟ » جوابش را مولی علی می دهد که این جماعت مسحور شیطان شده و گوش و زبان و عصای دست شیطان شده اند. طبیعی است پژواک گر نواهای شیطانی باشند که « چرا در سوریه می جنگید ؟ » ، « چرا در موشک و پهپاد سرمایه گذاری می کنید ؟ ،«چرا با آمریکا مشکلتان را حل نمی کنید ؟» ، « چرا تأکید بر انرژی هسته‌ای دارید ؟ » و.. یعنی دقیقاً همان حرف های وزیر خارجهٔ شیطان ، بلنکین ! او و هم سلکانش در گذشته و حال حاضر تمام همت خود ، به زعم وزیر خارجه شیطان ، را در ایجاد اخلال در روند رشد و شکوفایی ایران اسلامی قرار داده و به زبان هم اتفاقاً آورده و می آورند و تا جایی که می توانند همراهان جهانی ایران اسلامی را شناسائی و با تهدید تحریم از ایران اسلامی دور کنند اما با این حال ، ایران اسلامی راه رشد الهی و « غیر شیطانی » خود را تحت فرماندهی معظم امام خامنه‌ای ، بیش از پیش با شتاب پیش برده و بی وقفه هراس در دل شیطان بزرگ می اندازد « ترهبون به عدوالله با رشد در توان دفاعی و تهاجمی شیطان بزرگ را به هراس افکنید » و هراس شیطان ، معادل امنیت پایدار انقلابیون ولایی مدافعان ولایت فقیه است. سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    سوالی که مطرحه این همه شریف شریف می کنند مهندساش نمی تونند این قطعات الکترونیکی رو طراحی کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس