چین

وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات جنجالی سفیر این کشور در فرانسه، اعلام کرد که پکن همواره به «جایگاه مستقل تمام کشورهایی که پیش‌تر بخشی از شوروی سابق بودند، احترام می‌گذارد.»

به گزارش مشرق، پس از اظهارات جنجالی لو شایه، سفیر چین در پاریس درباره «جایگاه غیرواقعی» جمهوری‌هایی که سابق بر این بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که «پکن همواره به دولت حاکم در جمهوری‌های پسافروپاشی شوروی احترام می‌گذارد.»

شبکه تلویزیونی اِل‌سی‌آی فرانسه، روز جمعه به نقل از این دیپلمات چینی، درباره جایگاه شبه‌جزیره کریمه گفت که «حتی این کشورهایی که سابق بر این بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، در قوانین بین‌الملل هیچ جایگاه واقعی ندارند زیرا برای عینیت بخشیدن به جایگاه آنها به عنوان یک کشور مستقل، هیچ توافق بین‌المللی وجود ندارد.

اظهارات وی ظاهراً نه‌تنها به اوکراین بلکه به تمام کشورهایی که بخشی از شوروی سابق بودند، اشاره داشت؛ کشورهایی که حالا عضو اتحادیه اروپا محسوب شده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، خود را به عنوان کشورهای مستقل معرفی کردند.

نینگ در واکنش به این اظهارات جنجالی گفت: چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی تمام کشورها احترام گذاشته و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل پایبند است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چین یکی از نخستین کشورهایی بود که با کشورهای مربوطه روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارت نماینده چین را «غیرقابل قبول» توصیف و اضافه کرد که «اتحادیه اروپا تنها می‌تواند اینطور فرض کند که این اظهارات سیاست و موضع رسمی چین نیست.»

نینگ تاکید کرد: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، چین همواره به اصل احترام و برابری دوجانبه در راستای توسعه روابط دوستانه دوطرفه و تعاملی، پایبند بوده است. برخی رسانه‌ها موضع چین در مساله اوکراین را سوءتعبیر کرده و در روابط پکن و کشورهای مربوطه، بذر نفاق می‌کارند. ما درباره چنین اقدامی، هوشیار خواهیم بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس