بندهای غروب برجام در سال 1402 چیست؟/ امسال، سال پهپادی جمهوری اسلامی است

یک کارشناس حامی برجام گفت توافق موقت هسته‌ای نمی‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: حسن بهشتی‌پور درباره زمزمه برخی محافل آمریکایی درباره احتمال توافق موقت و محدود با ایران، به روزنامه آرمان گفت: خبرهایی که در خصوص توافق موقت منتشر می‌شود، بدون آگاهی کامل از جزییات این پیشنهاد، چندان قابل تحلیل نیست. مادامی که طرح را مطالعه نکنیم و دقیقا متوجه نشویم که چه چیزی قرار است بر اثر این طرح رد و بدل شود، نمی‌توان به درستی در مورد منافع یا مضرات آن اظهارنظر کرد. برای مثال گفته شده است که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند و در مقابل آمریکایی‌ها هم بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنند که به نظر می‌رسد ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی مدنظر باشد. به صورت کلی می‌توان دو رویکرد نسبت به چنین پیشنهادی داشت.رویکرد نخست این است که اگر واقعا بخشی از تحریم‌های اساسی ایران مثل فروش نفت و تحریم بانک مرکزی برداشته ‌شود، ولو اینکه به صورت موقت و تعلیق باشد، کمکی به اقتصاد ایران می‌شود و باید از چنین پیشنهادی استقبال کرد. اما رویکرد دوم این است که معتقد است اصولا اقتصاد ایران با توافق موقت سامان نمی‌گیرد، چراکه سرمایه‌گذاران به توافق موقت بها نمی‌دهند، بلکه باید توافق همه‌جانبه‌ای به دست بیاید تا سرمایه‌گذاری اطمینان داشته ‌باشد که دست‌کم در ۴-۵ سال پیش‌رو با مشکل اساسی مواجه نخواهد شد. سرمایه‌گذار دیدگاه بلندمدت و آینده‌نگرانه دارد و نمی‌تواند بر اساس شرایط موقت و ناپایدار اقدام کند. در این رویکرد دوم نباید از چنین طرحی استقبال کرد و باید به این فکر بود که ببینیم چگونه می‌توان به یک توافق همه‌جانبه و پایدار و بلندمدت برای حل‌وفصل مساله تحریم‌ها رسید که برای ایران نواقص و کمبودهای برجام را نداشته ‌باشد و در عین حال مزایای برجام را دربر بگیرد.

بهشتی‌پور افزود: توافق موقت نمی‌تواند اقتصاد ایران را سامان دهد. چنین توافقی می‌تواند به شکل یک داروی مسکن عمل کند، اما نمی‌تواند مشکل را اساسا حل کند. کسانی که به رویکرد نخست معتقد هستند، می‌گویند که با توافق موقت ممکن است اقتصاد ایران بتواند یک تنفس انجام دهد و پس از آن با ساماندهی جدید تحریم‌ها کم اثرتر شوند. اما رویکرد دوم معتقد است که باید به یک توافق همه‌جانبه و پایدار رسید تا بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی و برنامه‌های همکاری بلندمدت اقتصادی با کشورهای خارجی انجام دهیم. رسیدن به یک توافق پایدار و بلندمدت، بدون مذاکره مستقیم با آمریکا امکان‌پذیر است. در چند سال گذشته هم به ما ثابت شده است که اروپایی‌ها عملا به تنهایی کاری پیش نمی‌برند و جز اینکه مسیر توافق طولانی‌تر بشود، هیچ اثری نداشته‌اند.

درباره اظهارات این کارشناس حامی برجام گفتنی است که مفاد برجام در حوزه مطالبات و توافقات طرف ایرانی، ذاتاً یک توافق موقت و کاملاً محدود بود. یعنی برخلاف امتیازاتی که طرف غرب گرفت و طولانی‌مدت و برگشت‌ناپذیر یا دیربرگشت‌پذیر بود،‌تعهدات آنها ناپایدار، قابل لغو و با تاریخ مصرف بسیار کوتاه بود.

به عنوان یک نمونه‌، کنگره آمریکا همزمان با اعلام توافق برجام، قانونی را تصویب کرد- و با کوتاهی دولت روحانی و تیم ظریف مواجه شد- برنامه قانون «اینارا» که انتفاع اقتصادی ایرانی از برجام را به تقریباً هیچ نزدیک می‌کرد. براساس این قانون که با اجماع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا تصویب شد، امکان ادامه انتفاع ایران از تعلیق برخی تحریم‌ها، صرفاً ۳ ماهه بود و کنگره اجازه داشت در سررسید ۳ ماهه اجازه تمدید تعلیق تحریم‌ها را به دولت آمریکا بدهد یا تحریم‌ها و مجازات‌ها را برگرداند. بدین ترتیب هیچ شرکت خارجی ریسک نمی‌کرد که همکاری بالاتر از ۳ ماه با ایران انجام دهد!!

این کلاه بزرگی بود که دولت و کنگره آمریکا با تبانی یکدیگر، سر تیم روحانی- ظریف گذاشتند و برجام را از حیز انتفاع ساقط کردند.

نکته عجیب‌تر این که آقای بهشتی‌پور به جای انتقاد از روند نامتوازن تدوین و اجرای برجام،‌ادعا می‌کند باید معامله بزرگ‌تری با آمریکا در مذاکرات مستقیم انجام شود و حال آن که برجام به عنوان چک بلامحل و برگشت خورده،‌طلب وصول نشده طرف ایرانی است و ابتدا باید تکلیف این کلاهبرداری و خسارت‌های حاصل از آن روشن شود و طرف آمریکایی تعهد و تضمین معتبر بدهد که در کنار جبران خسارت‌های ایران، خباثت گذشته را تکرار نمی‌کند. اذعان کارشناس روزنامه آرمان مبنی بر این که «توافق موقت نمی‌تواند به اقتصاد ایران رونق بدهد»، در حالی است که نشریات زنجیره‌ای و کارشناسان هیجان‌زده آنها، تعهداً یا از سر بی‌خبری و جو زدگی ادعا می‌کردند برجام فتح‌الفتوح قرن است و موجب رونق و شکوفایی بی‌نظیر اقتصاد ایران خواهد شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    کمی دیگر توافق نکنیم اقتصاد آمریکا پاچیده می شود
  • علی اقا IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 0
    یعنی میشه یکروز صبح مشرق رو باز کنیم تیتر زده باشه: کلیه تحریم های اقتصادی علیه ایران برداشته شد؟ مثل چیزی که در مورد رابطه با عربستان رخ داد پدر مردم دراومده دیگه کارد به استخوان رسیده
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    برجام یک سند آشکار واگذاری منافع ایران بود که دشمن بمب اتم دار را راضی کند هرچند راضی هم نبود و بیشتر می خواست و همان را هم دبه کرد
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 1
    موقت از از برجام ، قیمت ها ، اینترنت،وعده و حرفهای مسئولین و........
  • ..... IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    توافق موقت یعنی اینکه آمریکا واسرائیل می‌خواهند به نفع خودشان زمان بخرند وکلاه سر ایران بگذارند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 13
    آمریکایی ها که از آل سعود بدتر نیستند یک بار بروید مذاکره کنید مشکلات را حل کنید از روابط ایران و آمریکا فقط اسرائیل متضرر می شود
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      4 1
      پس 2 سال گذشته تو وین چکار می کردن؟ درجه فهم افراد بشدت متفاوته.
    • حجت IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      خوب سیب و گلابی ها بهت ساخته. بذار همونی که زاییدین بزرگ شه بعد پرت و پلا بگین
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      1 1
      یک بار با وسوسه شماها خر شدیم رفتیم توافق دلار از ۳ تومان شد ۳۰ تومان برای هفت پشتمون بسه
    • PL ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      هزار برابر بدترند
  • ایرانی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 5
    نظر روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری ....!!!؟؟؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    3 0
    حال اقتصاد بیمار ایران با برجام خوب نمیشود، فقط کمی بهتر میشود و جلوی روند رو به وخامتش گرفته میشود که البته مشخص نیست تا کی، در ضمن فعلا آمریکا گفته برجام در دستور کارش نیست، چی میگید شماها؟
  • سید IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 1
    دیگه برجام در دستور کار اونا قرار نمیگیره ، حالا هز چی زور بزنید دیگه درسن نمیشه
  • علی افصحی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 1
    امام خامنه‌ای « اگر تحریم ها برداشته شد ، آن‌وقت بازگشت آمریکا به برجام معنا پیدا می کند. البته خسارات ( خروج آمریکا از برجام هم هست) که مطالبهٔ بعدی ماست.» این خط روشن رهبری خردمند از کجاش توافق موقت در می آید ؟! وقتی آدم بیکار و علاف باشد می شود بهشتی پور و روزنامهٔ خانوادگی هاشمی! چیزی را اختراع می کنند به عنوان شنیده ها ! بعد می نشینند برای انتقام از نظام اسلامی و نیز خط دادن به شیطان بزرگ حرف هایی می زنند که نشان می دهد این آدم ها اصلا در خلأ زندگی کرده و عرضهٔ زندگی در جامعهٔ دینی را ندارند. گفته شده برای دروغگو شدن همین بس که شنیده ها گفته شود بدون تحقیق ! بهشتی پور و دوستان نابابش انگار دارند در لیبی یا اوکراین صحبت می کنند و بر این کشور ولی فقیه خردمندی اشراف ندارد و مجلسی وجود ندارد که طبق فرمان امام خامنه‌ای طرح راهبردی پیشبرد صنعت هسته‌ای را طراحی کرده و در برابر خباثت کدخدا و سازمان مذبذب آژانس هسته‌ای فنی زده که همه به زار افتاده اند! امثال بهشتی پور کجا بودند که وقتی ظریف مدعی امیر کبیر زمان گفت « توافق بد بهتر از عدم توافق » است. بهشتی پور برای مخفی کاری تخیل خود را دوبخش کرده که یکی مطلوب و دیگری نامطلوب است و توافق با اروپا را هم کافی نمی داند آن روزکجا بود که شیرین عقل های دولت فاسد روحانی جهانگیری دور افتاده بودند که اروپا می تواند جبران خروج آمریکا از برجام را بکنند و دو سال تمام کشور را معطل بی عملی های اروپا کردند. این کمال گرایی خوارجی بهشتی پور و روزنامهٔ خاندان هاشمی که امروز معادلهٔ صفر و صد را راهنمای توافق دولت انقلابی جناب رئیسی تجویز می کند در آن روزی که دوستان مرتجعشان از جانب شیطان بزرگ می گفتند « آمریکا نمی تواند متعهد شود »! کجا بودند. بهشتی پور و اصلاحات آمریکایی توفیقات دیپلماتیک دولت انقلابی را بر تتابیده و حسادت شیطانی خود را در زر ورق « خیرخواهی کمال گرایانهٔ ذهنی » ! پیچیده تا فریب خود را پیش برده و مثلا اثبات کنند که دولت انقلابی در رایزنی های متنوع موفق نبوده و سرمایه گذاری امکان پذیر نیست. و نمی خواهند ببینند که از روزی که دولت انقلابی هدایت اجرائی کشور را بر عهده گرفته تولید شتاب یافته و تورم رو به تقلیل ، شغل آفرینی به حد مقبول رسیده و... جهت توفیق بیشتر دولت انقلابی جناب رئیسی و سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    تازمانی که ناکارآمدی ها، فساد و رانت در اقتصاد ایران حل نشود رشد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد البته مسکن هایی میشود تزریق کرد.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    نطرات سنگین و هدفمند را منتشر نمی کنید!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • احمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 0
    هر گونه تعلل در سرو سامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور ، خیانت نابخشودنی است ، جوانان کشور چشم امیدشان به تصمیمات شایسته دولتمردان در حوزه داخلی و سیاست خارجی است تا نام ایران در صحنه گیتی بدرخشد. به کوری چشم دشمنلن . انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس