کد خبر 1484592
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
رویترز: قیمت نفت تا پایان سال به 90 دلار می‌رسد

با کاهش تولید اوپک پلاس و بهبود تقاضا در چین ، قیمت نفت امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، با کاهش تولید اوپک پلاس و بهبود تقاضا در چین در برابر وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی در غرب، قیمت نفت امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

بر اساس یک نظرسنجی ۴۰ اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط به ۸۷.۱۲ دلار در هر بشکه خواهد رسید که از ۸۶.۴۹ دلار در هر بشکه در ماه مارس و از حدود ۷۸ دلار در حال حاضر، بیشتر است.

بر اساس این پیش‌بینی، متوسط قیمت نفت برنت تاکنون در سال جاری میلادی به ۸۲ دلار در هر بشکه رسیده است. برای نفت خام آمریکا هم پیش‌بینی شده است که به طور متوسط به ۸۲.۲۳ دلار در هر بشکه برسد که از رقم ۸۰.۸۸ دلار ماه گذشته بیشتر است.

متیو شروود، تحلیلگر کالاهای اساسی گفت: «عوامل اصلی که بر قیمت‌ها در سال جاری تاثیر می‌گذارد، کاهش تولید اوپک خواهد بود.»

پس از اینکه قیمت نفت در ماه مارس به ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت که کمترین رقم در ۱۵ ماه گذشته به شمار می‌رفت، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، اوایل ماه جاری میلادی، کاهش تولید بیشتر نفت خود را به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز اعلام کردند که با این تصمیم بازار را غافلگیر کردند و در مجموع میزان کاهش تولید اوپک پلاس به ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسید که از ماه می اجرایی می‌شود.

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه نیز عرضه را محدود نگاه دارد و رشد تقاضا برای سوخت در جهان که در سال ۲۰۲۳ بین یک تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است، به چالش بکشد.

کارستن فریچ، تحلیلگر کالاهای اساسی در کامرزبانک می گوید: «بازار در حال حاضر تأثیر کاهش تولید را دست کم می‌گیرد؛ این کاهش تولید به کسری قابل توجهی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ منجر خواهد شد.»

بیشتر تحلیلگران معتقدند، به علت نگرانی در مورد رکود در آمریکا و اروپا، بازگشت قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بعید به نظر می‌رسد.

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود متوسط قیمت نفت در سه ماهه پایانی سال جاری به ۹۰.۷۲ دلار در هر بشکه برشد که از ۸۵.۷۸ دلار کنونی و ۸۸.۸۶ دلار در سه ماهه دوم بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس