در روز دوم سفر رئیسی به بوشهر چه گذشت؟

در آستانه سفر مهم و راهبردی رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه، و در حالی که محافل صهیونیستی آشکار عزا گرفته‌اند، برخی عناصر غربگرا به حاشیه‌سازی و تحریف در این زمینه پرداختند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در همین زمینه رادیو فردا وابسته به سازمان سیا از قول حشمت فلاحت‌پیشه (رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس/ رد صلاحیت‌شده در انتخابات) مدعی شد: سوریه ۳۰ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد و امیدوارم تکلیف این بدهی در سفر ابراهیم رئیسی به دمشق مشخص شود.

فلاحت‌پیشه به «تجارت‌نیوز» گفته: دولت سوریه در بازپرداخت هزینه‌هایی که ایران در این کشور انجام داده بدعهدی می‌کند. ایران در حوزه‌های نظامی و سیاسی، هزینه‌های زیادی در سوریه و عراق متقبل شد ولی پس از اینکه این کشورها به آرامش نسبی می‌رسند، اهداف اقتصادی ایران تامین نمی‌شود.

رادیو فردا براساس این خبرسازی دروغ و فاقد سند مدعی شد: هزینه ۳۰ میلیارد دلاری ایران در سوریه در حالی است که این رقم معادل ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران و معادل یک سال بودجه عمومی دولت است.

جا دارد مراجع قضایی و امنیتی ضمن احضار فرد یادشده از وی درباره ادعای دروغش مطالبه سند کرده و علت فضاسازی مسموم در آستانه سفری مهم را جویا شوند. این دروغ‌پراکنی در حالی است که اگر ترمز جنگ نیابتی آمریکا در عراق و سوریه کشیده نمی‌شد و جنگ براساس نقشه آمریکا و غرب به داخل مرزهای ایران امتداد می‌یافت، صدها میلیارد دلار خسارت و سال‌ها جنگ و ویرانی و ناامنی به کشور تحمیل می‌شد که نماینده رد صلاحیت‌شده گویا فاقد درک این امر بدیهی است!

در همین حال ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق وزارت خارجه و وابسته به اصلاح‌طلبان به ایلنا گفت: شخصا ترجیح می‌دادم آقای بشار اسد به تهران بیایند. به‌دلیل آنکه الان دیگر عذر و بهانه‌ای برای سفر رسمی به ایران وجود ندارد و از این نظر برای قدردانی از کشوری که موجب باقی‌ماندن دولت فعلی سوریه و شخص آقای بشار اسد شد، طبیعتا می‌طلبید، در قبال سفرهایی که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام شده، سفری هم به تهران داشته باشند.

وی افزود: اخیرا بین سوریه و کشورهای عرب‌ حوزه خلیج‌فارس رفت‌وآمدهای آشکاری انجام شد و به نظر می‌رسد عضویت سوریه هم در اتحادیه عرب قطعی شده و آقای بشار را برای سفر دعوت خواهند کرد. از این نظر باید خیلی مراقب باشیم و با همه زحماتی که کشیده شده است، در زمان خرمن درو کردن خواب نباشیم.

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: به هر حال ما دیپلمات‌ها فرمول خودمان را داریم و جدولی برای اظهارنظر در مورد موضوعاتی داریم و احساسی هم صحبت نمی‌کنیم. در دنیا یک فرمولی وجود دارد و ما هم تقریبا همان فرمول که علمی است و ربطی به رژیم‌ها، نظام‌ها و بلوک‌ها ندارد را مطرح می‌کنیم. این صحبت از این نظر است که باید دید وقتی سفری انجام می‌شود، باید جواب آن سفر داده شود.

فضاسازی این دیپلمات سابق در حالی است که اولا؛ برخلاف ادعای وی، فایننشال‌تایمز به تازگی نوشت: بشار اسد از دادن هرگونه امتیازی به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت به اتحادیه عرب خودداری کرد.

ثانیا؛ بشار اسد چند سال قبل با هماهنگی سردار سلیمانی به تهران آمد که آن زمان هم با هوچی‌گری غربگرایان همراه شد. به هر ترتیب، سفر رئیس‌جمهور کشورمان پس از سیزده سال انجام می‌شود و حال آنکه سوریه متحد راهبردی کشورمان است و با وجود پیشنهادهای وسوسه‌کننده غرب و مرتجعان عرب حاضر نشد ایران را بفروشد و جنگ چندساله را به جان خرید.

در حقیقت سفر مهم آقای رئیسی جبران کوتاهی‌های دولت روحانی و دولت قبل از وی است و می‌تواند به همکاری‌های جدید اقتصادی و امنیتی و سیاسی و منطقه‌ای بینجامد. محافل صهیونیست معتقدند سوریه در امتداد کشور عراق، ایران را از مسیر زمینی و دریایی به مدیترانه می‌رساند و ضمن تامین عمق راهبردی امنیتی می‌تواند موجب گشایش‌های جدید اقتصادی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    8 4
    اصلاح طلبان تهوع آور اگر سیاست بلد بودند و می فهمیدند که غربی ها این همه گُل بی لام در مذاکرات به سرشان نمی ریختند! به علاوه فراموش نکرده ایم که فلاحت پیشه پس از تاش های شهید حاج قاسم سلیمانی برای وارد کردن نیروی هوایی روسیه درجهت کمک به جبهه مقاومت و مدافعان حرم در سوریه، چه خنجری از پشت به این ائتلاف زد!!!
    • محمدقزل IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      3 1
      بشار اسد جدیدا یعنی در اردیبهشت ۱۴۰۱ به ایران سفر کرده و برخلاف گفته اصلاح طلبان که بشار اسد به ایران سفر نکرده ونیامده
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    5 8
    کیهان🤮🤮🤮🤮🤮🤧🤧🤧
    • ایرانی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      مثل اینکه کیهان خیلی میسوزونه....نه؟:-)
  • روجا IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    28 4
    از نظر اصلاح طلبان سفر فقط سفر به اسرائیل و آمریکا حال می دهد کشورهای غرب و آفریقایی و جهان سوم عقب مانده که آدم نیستند یک موی زرد اروپایی برای اصلاح طلبان کل سیاه پوستان و آفریقایی ها می ارزد‌
    • ح IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      2 3
      الان اول از اون چه ربطی داره دوم از اون اصلاح طلب و اصولگرا ندارد همه یکی هستند فرقی ندارند فقط تو کار کردن و حرف زدن فرق ندارند وگرنه جز بد بخت کردن مردم و دروغگویی هیچ کاری بلد نیستند
  • عبب IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    4 5
    داره دلارها را میبره برای اسد دیکتاتور
    • سید IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      3 1
      اصلاح طلبان تهوع آور اگر سیاست بلد بودند و می فهمیدند
    • سید IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      3 1
      اصلاح طلبان تهوع آور اگر سیاست بلد بودند و می فهمیدند که غربی ها این همه گُل بی لام در مذاکرات به سرشان نمی ریختند!
    • تبریز IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      آره ، دلارهایی که بابات شیطان بزرگ داده می‌بره به اسد بدهد. دانیشما جارکش.... افتاد
    • ایرانی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      عبب جون مثل اینکه درک و فهم و شعورت هم مثل نام زیبات خیلی کارش درسته:-))) آخه کدوم دلار عبب جون؟؟ پیشنهاد میکنم یه کم فکر و مغزتو به کار بندازی و هرچی بوقهای استکباری و ضدانقلابی توی مخت فرو میکنن باور و تکرار نکنی.
    • عبدالله IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 0
      دیکتاتور خودتی و اربابت شیطان بزرگ . مزدور بی جیره و مواجب.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    3 0
    دیگه هیچی مهم نیست چی داری میگی
    • سید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 1
      برای امثال تو گویی یاسین می خوانند!!!!!!!!!
  • ع‌ IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    3 1
    بر سوریه‌چکار‌‌چه‌منفعتی‌برای‌ایران‌داره بفرمایبد
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 1
      غرب گرایان سربازان استعمار در کشورهای مختلف هستن‌.افرادی غرب زده و شیفته غرب و بدون هویت که منافع ملی اخرین چیزیه که راجبش فکر میکنن.عراق و سوریه ایران رو به دریا مدیترانه میرسونن از طرفی سوریه یکی از مهم ترین کشورهای محور مقاومت هست کشوری که ایرتن رو به جبهه های مختلف مقاومت متصل میکنه و راه ارتباطی ماست.سوریه سنگر اول و خط مقدم جبهه های نبرد در برابر با اسراییله اونم اسراییلی که فلسطین رو اشغال کرده و رویای نیل تا فرات داره و ده اا دانشمند ایرانی رو ترور کرده و دشمن آشکار ماست.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 1
    از هر حزب وگروهی که مرغ همسایه را غاز بیند کثافت عوضی بیش نیست خواه اطلاح طلب خواه عوضی دیگر
  • ترابیان IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 0
    با اندازه گاو حالیش نیست اسمش را گذاشته دیپلمات در حقیقت سوریه بخاطر اجابت درخواست های ایران بلا گردان ایران شد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 0
    مگه خودتون تو تلویزیون نگفتید این سفر برای جبه مقاومت دیگه راهبردی و مهم
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 2
    از آین کشورهای چاهی هیچب عایدی ایران نمیشه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 2
    راستی بانوی اول را با خودش برده ؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 1
    هیچ اتفاقی نمیفته مگه چند تا تاجر خفن و رایزنهای اقتصادی رفتن پس هیچ اتفاقی جز بلوف زدن نمیفته
    • ایرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      1 0
      اولین اتفاقش اینه که جیگر و م ا ت ح ت وطن فروشان و جیره خوران آمریکا و اسرائیل رو سوزونده:-)))
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    فلاحت پیشه سه سال قبل هم در یک حادثه ساختگی برای ترور خود به دنبال جلب توجه برای نمایندگی مجلس بود که پس از،بررسی مشخص شد ساختگی است . ایشان اصولا ثبات فکری لازم را ندارد دقیقا مثل اردوغان صد من یک غاز است و فردی حراف است .که فقط به دنبال جلب توجه است .
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    اگر ایران با چین ارتباط داشته باشیم، می گویند :ایران را فروختند. اگر با روسیه‌ روابط حسنه داشته باشیم نه شرقی را زیر سوال برده ایم. و اگر به سوریه برویم جایگاه ایران زیر سوال می رود. فقط غرب وحشی مورد تایید غربگدایان روانی است.
  • علی افصحی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    2 0
    نفوذیانی مثل فلاحت پیشه و رحیم پور از طیف اصلاحات آمریکایی است که دستگاه های تصمیم گیر و تصمیم ساز دوران اصلاحات آمریکایی به ویژه دورهٔ روحانی جهانگیری فاسد، را قفل کرده بود . چرا که این جماعت کج سلیقه به جای هماهنگ شدن با جریان انقلاب اسلامی سعی می کردند با ایجاد انحراف در انقلاب اسلامی ، بازی های سیاسی کاری شناخته شده در دنیای مادی را به نام سیاست های انقلاب اسلامی به خورد مردم ایران اسلامی و جهان بدهند. این که ایران اسلامی برای نابودی داعش چقدر خرج کرده قطعا ربطی به فلاحت پیشه ندارد چرا که سیاست های کلان ایران اسلامی توسط ولی فقیه خردمند امام خامنه ای تعیین و اجرایی می شود. در ثانی سی میلیارد ادعایی کجا و هشت هزار میلیارد دلار هزینه شده از جانب آمریکا و شرکائش کجا ؟ علاوه بر آن جایگاه ایران و سوربه کجا و استکبار و سوریه کجا؟ ضمن این که اصلا نوع رفتا ایران اسلامی با کشورهای دوست و برادر با کشورهای دیگر زمین تا آسمان متفاوت است. ایران جهت تقویت جبههٔ مقاومت و کارآمد سازی آن ، تحرک می کند استکبار و آمریکا تحرکاتشان بر اساس استعمار و بهره کشی ملت ها انجام می شود‌. چگونه می شود در میان خرابی ها و ویرانی های سهمگین سوریه و عراق دنبال غنائم گشت ! اصلاحات آمریکایی اما به تأسی از شیطان بزرگ آمریکا می تواند که پا روی خون و خون دل ملت ها گذاشته و از کشورهای بحران زده باج و خراج بگیرد.
  • عبدالله IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    1 0
    قوه قضائیه فلاحت پیشه رو جلب و از او مستندات بخواهد اگر دروغ گفته باشه به علت تشوش اذهان نقره داعش کنید تا درس عبرت برای تمام فتنه گران و دروغ پردازان شود.خاک عالم بر سر غربگرایان بی غیرت دروغ گو.که به اهداف کثیف رسیدنشان را در دروغ گویی می بینند.رسوایان خاص و عام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس