1

تقریبا همه روزنامه‌های جریان اصلی جناح اصلاح‌طلب دستاوردهای این سفر رئیسی به سوریه را سانسور خبری کرده‌اند، هم زمان آمریکا نیز از سفر منطقه‌ای رئیسی اظهار نگرانی کرده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه، میانجیگری عراق میان قاهره و تهران، ماجرای شاسی بلندها، چهار پیش بینی از اقتصاد ۱۴۰۲ و وضعیت بازار رقبای نفتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سفر «راهبردی» رئیس‌جمهور ایران به سوریه که همچنان در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه‌های منطقه‌ای و حتی جهانی قرار دارد، با دستاوردهای مهمی برای تهران و دمشق همراه بوده‌است؛ دستاوردهایی که در حوزه‌های متکثر، نویددهنده آغاز عصر نوینی در تحولات غرب‌آسیا به‌حساب می‌آید. این سفر استراتژیک مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است. نکته جالب آنکه تقریبا همه روزنامه‌های جریان اصلی جناح اصلاح‌طلب دستاوردهای این سفر را سانسور خبری کرده‌اند، هم زمان آمریکا نیز از سفر منطقه‌ای رئیسی اظهار نگرانی کرده است!

روزنامه همشهری نوشته است:

کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه، تثبیت عمق استراتژیک ایران در منطقه است. اولویت یافتن راهبرد «دیپلماسی همسایگی» ازسوی جمهوری‌اسلامی و چرخش محسوس دولت‌های منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه به‌سوی توسعه روابط با مثلث ایران، روسیه و چین، نشان‌دهنده آغاز عصر نوینی در تحولات منطقه‌ای است. چنین رویکردی اما با تثبیت عمق استراتژیک جمهوری‌اسلامی همراه بوده که یکی از اصلی‌ترین نمودهای آن، سفر اخیر رئیسی به سوریه است.

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

روزنامه جام‌جم نیز سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه «میدان‌گستری ایران در مدیترانه» خوانده و می‌نویسد:

سفر رئیس‌جمهور به دمشق آغاز دوران پساتروریسم و بازسازی زیرساخت‌ها و اقتصاد ملی سوریه است که منافع اقتصادی مهمی هم برای ایران خواهد داشت و سواحل مدیترانه‌ای سوریه می‌تواند علاوه بر این‌که نقش میزبانی برای پایگاه‌های نظامی مقاومت را دارد، به مقصد ترانزیت کالا از منطقه خلیج‌فارس به سمت بازارهای اروپا هم تبدیل شود و این بازی برد ــ برد براثر تثبیت حاکمیت سیاسی و امنیت داخلی سوریه محقق شده که ایران بازیگر اصلی چنین معادله مهمی بوده است. البته در این شرایط مطلوب نباید از افزایش قدرت بازدارندگی و بازسازی قوای مسلح سوری و تقویت گروه‌های مقاومت برای مقابله با تجاوزات مکرر رژیم‌صهیونیستی غافل شد چراکه جبهه مقاومت یک کل منسجم در برابر رژیم است.

در ادامه این گزارش آمده است:

اگرچه رئیسی پنجشنبه‌شب، پس از یک سفر رسمی و فشرده دوروزه به سوریه، با بدرقه بشار اسد در فرودگاه، دمشق را به مقصد کشورمان ترک کرد اما طبق برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت ۱۴ سند همکاری به امضای روسای‌جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید و نکته جالب بعد از این سفر ابراز نگرانی و هراس دوباره آمریکا از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بود. تا جایی که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گسترش همکاری‌های میان ایران و سوریه مدعی شد: «ما ابزارهایی را در اختیار داریم تا هم حکومت ایران و هم سوریه را پاسخگو کنیم و همان‌طور که گفته شد، مسلما تعمیق روابط بین این دو حکومت برای ایالات‌متحده بسیار نگران‌کننده و دردسرساز خواهد بود.

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

جوان نیز با اشاره به نماز رئیس‌جمهور در مسجد اموی نوشته است:

مسجد اموی دمشق که روزگاری همسایه شمالی سوریه و اعضای اتحادیه عرب خواندن نماز را در آن به شرط پیروزی بر اسد، وعده می‌دادند، باقی ماند تا رئیس‌جمهوری اسلامی در سفری به سوریه که «تکمیل جشن پیروزی مقاومت» نام گرفت در آن اقامه نماز کند، حضور رئیس‌جمهور ایران در مسجد اموی دمشق که از مساجد معروف جهان اسلام است، معنای کاملاً راهبردی داشت و بیش از خواندن یک نماز تحیت برای آن برنامه‌ریزی شده بود!

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

وطن امروز نیز با اشاره به تثبیت مقاومت پس از سفر رئیسی به سوریه می‌نویسد:

آخرین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گشت که محمود احمدی‌نژاد به این کشور سفر کرد. البته یک بار در دولت روحانی معاون اول رئیس‌جمهور سفری به دمشق داشت و با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد. اکنون رفقای دوران جنگ در کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا دوران بازسازی را پیش ببرند. یکی از نکات مهم سیاسی و امنیتی در جنگ سوریه این بود که برخی گروه‌های مقاومت فلسطینی مانند «حماس» علیه دولت بشار اسد فعالیت کردند و حتی برخی اردوگاه‌های فلسطینی‌نشین مانند «یرموک» به صحنه جنگ با دولت سوریه و نیروهای مقاومت تبدیل شد.

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

ایران مشاور بایدن را به منطقه کشاند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن و دیپلماتی که در دولت باراک اوباما، درکنار ویلیام برنز معماری توافق هسته‌ای با ایران را برعهده داشت، روز گذشته در اظهاراتی صراحتا اعلام کرد که «ایالات متحده، به‌دنبال یک توافق «درازمدت» با ایران است. این خبر مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته و گزینه «توافق موقت» را به دولت پیشنهاد داده‌اند.

روزنامه اعتماد می‌نویسد:

متحدان سنتی ایالات‌متحده که تا همین چند سال پیش بدون اطلاع واشنگتن مهره‌ای را حتی در مناسبات داخلی هم جابه‌جا نمی‌کردند اکنون چین را واسطه آشتی خود با تهران کرده یا برای خوشامد روسیه در حال جنگ تمام عیار با غرب به مطالبه اروپا و امریکا در بازار انرژی نه می‌گویند. در این کشورها، اکنون متوازن‌سازی رابطه با غرب و شرق جایگزین اتحاد بی‌قید و شرط با امریکا شده است.

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل از حمید ابوطالبی مشاور سیاسی روحانی نوشته است:

ایران بر سر دوراهی قرار گرفته است؛ «چراکه بازگشت به برجام اگرچه در شرایط فعلی به سود کشور است، ولی معنای آن عدول از تمامی شعارهای انتخاباتی است. لذا باید تغییراتی، ولو صوری، شکل بگیرد تا بشود آن‌را به‌عنوان تحول استراتژیک جلوه‌گر ساخت! به‌نوعی همان «توافق موقت» غرب؛ که البته پذیرفته نشده است. بعلاوه و به لحاظ تکنیکی، توافق موقت-هرچه که باشد- به‌معنای تعیین تکلیف انقضاهای زمانی برجام نیست؛ نبود زمان، تحولات داخلی ایران و ورود ایران و آمریکا به عرصه انتخابات هم امکان ریسک سیاسی برای توافق را از میان برده است. لذا غرب از مکانیسم ماشه برای بازگشت به فصل هفت بهره خواهد گرفت.»

ابوطالبی اینگونه نتیجه می‌گیرد:

«بنابراین در وضعیت جدید و نقش روسیه و چین: بازگشت غرب به برجام ناممکن خواهد بود؛ برجام به لحاظ تکنیکی و زمانی قابلیت دوام ندارد؛ امید باقیمانده درجعبه پاندورا از بین رفته است؛ و این هم که آمریکا دیپلماسی را تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای می‌داند، چیزی جز مذاکره «مستقیم و جامع» با ایران نیست.» بنابراین و با توجه به تحلیلی که ابوطالبی ارائه کرده، می‌توان گفت که آنچه سالیوان از آن به‌عنوان «توافق بلندمدت با ایران» یاد می‌کند، همان قصد آمریکا برای آغاز گفت‌وگوهای جامع است که البته بدون مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن، حاصل نخواهد شد. اقدام‌های تند بنیامین نتانیاهو در حوزه سیاست داخلی و خارجی در مواجهه با فلسطینی‌ها عملا هم از سرعت روند عادی‌سازی مدنظر میان اسراییل و کشورهای عربی کاسته و هم دست دولت جو بایدن در حمایت بی‌قید و شرط از ائتلاف نتانیاهو را بسته است. مجموع این شرایط کافی است تا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حساس‌ترین و پرخبرترین روزهای غرب آسیا راهی منطقه شود.

اصلاح‌طلبان باز هم سانسور کردند! / مشاور سیاسی روحانی: برجام برای من مرگ و زندگی است

این روزها برجام برای روحانی به فصل مرگ و زندگی رسیده و پروژه رفراندوم به سمت احیای برجام تغییر جهت داده است، از این رو هر نوع سگنال از غرب با پالس مثبت لیبرال‌های داخلی روبه‌رو می‌شود. البته در واقعیت مقامات کاخ سفید به وضوح دریافته‌اند که جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن را در مذاکرات وین وادار به انتخاب میان دو گزینه «بازگشت واقعی به برجام» واستمرار مسیر دولت ترامپ و پرداخت هزینه‌های سخت آن نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    4 6
    موضوع فیدیلیتی گیت چیست باز رسوایی دیگر است
    • رضا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      5 1
      اون که توسال 1400بود
    • SE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 1
      انشاالله شما مبتلایان به ویروس نحس برجام کالبد تهی کنید و ناخواسته فدای مردم ایران بشوید و شرتان از سر ایران به خودتان باز گردد
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      3 1
      آفتاب آمد دلیل آفتاب!! بارها گفته شد که برجام برای اصلاح طلبان تهوع آور تبدیل به شیشه عمر این نحله شده است و بقای فرقه منحرف خود را در بقای این قرارداد ننگین می بینند! اکنون مشاور سیاسی روخانی تلویحاً این گفته را تأیید و تأکید کرده است !!!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 0
      حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      ۲۱:۴۹ ساعت خواب!! و البته خودتی رسوای سرگردان
  • عبدالله IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    4 2
    اصلاح طلبان سرمایه های رژیم اسرائیل در ایران و نوکران شیطان بزرگ.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    4 2
    تا این اصلاح طلب ها رو داریم امریکا و اسراییل و انگلیس چکاره اند .
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    دست آورد نه ها.دسسستآآآورررد!
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    7 3
    برای اینها مساله با آمریکا بودن مرگ و زندگیه زمان جنگ هم به اسم جنگ و شهدا خوب با شیمون پرز و ریگان بده بستان داشتن
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      1 0
      کی و کجا دیدی معشوق عیب عشقش را ببیند که اصلاح طلبها ببیننندددد!!!! اینها دشمن سابق آمریکا و سینه چاک های سینه چاک تر از غربگداهای قبلی هستند
  • علی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 0
    بایدن به توافق با ایران برای انتخابات آتی ریاست جمهوری نیاز دارد کاری که ترامپ با برجام کرد و باعث شد ایران گامهای بزرگی هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه موشکی بردارد انها را به این نتیجه رساند که خروج از برجام اشتباه بوده اما تا کنون برای بازگشت به برجام کاری نکرد ولی هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک میشوند استفاده مجدد از برگ برجام برای بایدن امری حیاتی است مخصوصا اینکه ممکن هست ترامپ مجددا با مجوز دادگاه در انتخابات شرکت کند لذا بایدن مجبور است ترامپ را عامل اصلی پیروزیهای مداوم ایران معرفی کرده تا رای بیاورد اما قصدشان از توافق دراز مدت با ایران یقینا طرح فریبی بیش نیست چون اگر این آمادگی در بایدن وجود داشت میبایست پالسهای مشخصی مخصوصا در حوزه لغو برخی تحریمها را برای ایران میفرستاد که نفرستاد
  • حسن IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 3
    این همه خبر از مجلس و نمایندگانی که ماشین گرفتند خبری نیست فساد همه جا رخنه کرده شما از محور مقاومت می نویسی
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 2
    واگذاری ماشین های شاسی بلند هم به مجلسی ها و هم دستگاه های دولتی رسوایی بزرگی برای این دو نهاد محسوب میشه که با ادعای دولت مردمی و مبارزه با فساد و مجلس انقلابی و شفافیت بر سرکار آمدند
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      ۹:۱۱ اول زمان و تاریخ و ... بخوان و بفهم بعد ادای دانای طلبکار را دربیار لطفا
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    4 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    0 0
    چرا این دولت برا برجام اینهمه له له میزنه.بابا تمومش کنین بره.عبدالهیان تا حالا صد بار گفته ما حاضریم و از میز بلند نشدیم.مشخصه که با این وضعیت اونا پرروتر میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس