1

آمریکایی‌ها در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران به‌گونه‌ای سخن به میان می‌آورند که گویا ظرف چند هفته آینده توافقی بر سر نوع بازگشت به برجام صورت نخواهد گرفت!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که حاشیه‌های ماجرای بیمارستان کسری، صادرات نفت 1.5 میلیون بشکه‌ای کشور و برخورد قاطع قوه قضائیه با انتشاردهندگان شایعات و نیز سفر رئیسی به آمریکا در صفحات نحست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

هم‌زمان با نشستن هواپیمای سید ابراهیم رئیسی در فرودگاه نیویورک رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است که پیغام‌هایی از طرف آژانس آمده که قصد بستن پرونده ۳ مکان ادعایی را دارد، اخبار مذاکراتی در آمریکا به تحلیل روز در روزنامه‌ها بدل شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد دراین‌باره نوشته است:

رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به ادعای غرب درباره رویکرد ایران نسبت به مذاکرات احیای برجام پاسخ داد. سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد این ادعا (عدم تمایل ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهای بی‌اساسی است که مطرح می‌کنند. وی بابیان اینکه نشان داده‌ایم در مذاکرات صادق هستیم، گفت: اگر آنچه جمهوری اسلامی بر آن تأکید دارد یعنی «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل‌وفصل مسائل پادمانی به‌صورت قطعی» محقق شود یک توافق خوب امکان‌پذیر است.

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

روزنامه آرمان ملی نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به آمریکا نوشته است:

آمریکایی‌ها در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران به‌گونه‌ای سخن به میان می‌آورند که گویا ظرف چند هفته آینده توافقی بر سر نوع بازگشت به برجام صورت نخواهد گرفت. از این منظر احتمالاً ایران برنامه‌هایی در این زمینه دارد که به‌نوعی به درخواست‌های خود درزمینهٔ احیای برجام با تأکید برخی کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مشروعیت ببخشد. نمایندگان روسیه و کشورهای اروپایی در مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند. از این منظر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران می‌تواند با رایزنی با رؤسای جمهور و وزرای خارجه این کشورها به توافقاتی در ارتباط با بازگشت به برجام در آینده نزدیک دست یابند.

در ادامه سرمقاله این روزنامه اصلاح‌طلب آمده است:

واقعیت آن است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تلاش‌اند ایران را در انزوا قرار دهند. ازاین‌رو رایزنی ایران با کشورهای عضو شانگهای، روسیه، چین و کشورهای مسلمان می‌تواند این انزوا را بشکند. البته احتمالاً جوسازی‌هایی از سوی گروه‌های مخالف و معاند در ارتباط با سفر ریاست‌جمهوری صورت خواهد گرفت. ازاین‌رو همراهان رئیس‌جمهور با تلاش مضاعف برای پربار شدن سفر آقای رئیسی به سازمان ملل باید این تلاش‌ها را ناکام‌گذارند.

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

روزنامه شرق نیز در سرمقاله خود با اظهار نارضایتی از عدم دیدار رئیسی و بایدن نوشته است:

درحالی‌که انتظار می‌رفت با یکدست‌شدن ارکان حکومت و حضور رئیسی در رأس قوه مجریه، حساسیت‌ها درباره تماس‌های مستقیم بین ایران و آمریکا تقلیل یابد، رئیس‌جمهور در اقدامی غیرمعمول و خارج از عرف قبل از سفر به نیویورک بر هرگونه گمانه‌زنی درباره احتمال ملاقات خود با بایدن خط بطلان کشید و آن را منتفی اعلام کرد.

در ادامه یادداشت شرق آمده است:

او در گفت‌وگو با خبرنگار CBS آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم دیدار با بایدن فایده‌ای داشته باشد. دولت آمریکا مدعی است که با دولت ترامپ متفاوت است؛ اما ما هیچ تغییری ندیده‌ایم. فارغ از نادیده گرفتن تفاوت‌های بایدن با ترامپ و تغییرات انکارناپذیر سیاست خارجی آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای، این سؤال را می‌توان مطرح کرد که چه اصراری بر رد قاطع موضوعی بود که می‌توانست سوژه‌ای برای مطرح‌شدن نام کشور در خلال حضور رئیس‌جمهور در نیویورک، تلاش‌های بین‌المللی برای انجام و نهایتاً عدم اجابت درخواست احتمالی ملاقات در صورت لزوم، با ابتکار تأثیرگذار دیپلماتیک فراهم شود. ‌

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

روزنامه جوان با اشاره به پیام جدید آژانس به ایران در آستانه سفر رئیسی به نیویورک نوشته است:

اینکه قرار است در نیویورک اتفاق جدیدی درباره مذاکرات هسته‌ای بیفتد یا نه معلوم نیست، ولی تا جایی که به ایران مربوط می‌شود، چنین اتفاقی دور از دسترس نیست، به‌خصوص که رئیس سازمان انرژی اتمی از «پیغام‌وپسغام» های آژانس درباره آمادگی برای بستن پرونده ایران خبر داده است. سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، طی دو روز گذشته، مجدداً صحبت‌ها درباره احتمال برون‌رفت از بن‌بست در حال جدی شدن است. هرچند این به معنی نزدیک بودن توافق نیست، ولی نشان می‌دهد که سفر رئیسی به نیویورک می‌تواند پلی برای خروج از بن‌بستی باشد که آمریکایی‌ها آن را در فضای انتخابات نوامبر، تبدیل به محتوای مذاکرات کرده‌اند.

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

روزنامه کیهان نیز در تیتر اول خود به دیپلماسی فعال دولت اشاره‌کرده و می‌نویسد:

تقویت جایگاه ایران در سازوکارهای مستقل بین‌المللی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، ایفای نقش مثبت در نشست‌های چندگانه همسایگان افغانستان، حضور ایران در بریکس‌پلاس و حضور فعال در ششمین دور نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که با استقبال شایان‌توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، نشان می‌دهد تغییر ریل در مدیریت اجرایی کشور سیاست خارجی جمهوری اسلامی را از انفعال خارج و به دیپلماسی فعال خارجی تبدیل کرده که در قالبی چندبعدی درحال پیشرفت است.

کیهان در ادامه گزارش خود آورده است:

در چنین شرایطی اولین سفر و تجربه حضور سید ابراهیم رئیسی به نیویورک و مقر سازمان ملل در حالی انجام می‌شود که حضور رؤسای جمهور ایران در مقر سازمان ملل و سخنرانی از تریبون این سازمان همیشه موردتوجه جامعه جهانی بوده است و از این منظر رئیس‌جمهور سیزدهم از پتانسیل سازمان ملل در جهت بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران و نیز تشریح بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌هایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام‌شده نهایت استفاده را خواهد برد.

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

غائله در کردستان، فتنه در تهران!

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش برای ناامنی کردستان و اغتشاش در تهران» نوشت:

فوت مهسا امینی به‌عنوان ماجرایی غم‌انگیز در صدر اخبار رسانه‌های رسمی و فضای مجازی قرار گرفت. خبری که بلافاصله با پیگیری رئیس‌جمهور، رئیس دستگاه قضا و رئیس مجلس روبه‌رو شد و نشان داد مقامات مختلف بشدت برای پیگیری این مسئله اراده دارند. گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با خانواده امینی و حضور استاندار کردستان در مراسم مهسا امینی برای همدردی و اطمینان خاطر دادن به خانواده مرحومه نیز به‌خوبی گویای عزم جدی دولتمردان برای مشخص شدن ابعاد این اتفاق بوده است.

سه شرط رئیسی برای توافق برجامی چیست؟ / شورش با اسم رمز ژینا در تهران!

در ادامه این گزارش آمده است:

بااین‌حال این ماجرای غم‌انگیز مؤلفه‌هایی داشت که ضدانقلاب و جریان‌های تجزیه‌طلب را برای طراحی و پیاده کردن سناریوهای شوم خود وسوسه می‌کرد. نگاهی به شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه، جریان‌های ضد ایرانی و افرادی که در فتنه‌های گوناگون از مردم ایران شکست‌خورده‌اند نشان از همین مسئله داشت.

شبکه سعودی ایران اینترنشنال تمام برنامه‌های عادی خود را لغو کرد و همچنان تلاش دارد با انتشار اخباری جعلی و خلاف واقع فوت مهسا امینی را براثر ضرب و شتم معرفی نماید، از همین دست فضاسازی‌های رسانه‌ای در سایر رسانه‌های بیگانه نیز به چشم می‌خورد. آن‌ها درصدد برآمدند تا با انتشار اخبار غیرواقعی احساسات جریحه‌دار شده مردم را هدایت کرده و به رادیکال کردن فضای داخلی و ایجاد ناآرامی دست یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    6 9
    شورش لازم نیست
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      5 5
      اگه هر زنی به این فکر میکرد که خیلی از زندگی ها سر این بیحجابی ها از هم پاشیده شد،خیلی خانمها نامزد یا همسر یا عشقشونو از دست دادن و زندگی و اعتمادبنفس و روح و روانشون از هم پاشید،خیلی بچه ها شدن بچه طلاق،....همه حجابشونو رعایت میکردن.ولی اینجور مسائل چون مثل گرونی و قیمت ارز و....قابل اندازه،گیری نیستن بنظر بعضیا بی اهمیت میاد.درحالیکه آدمای خیلی زیادی ضربه های بدی از این قضیه خوردن و میخورن.هیچ دختر و‌ زنی دوست نداره غیر از خودش ۱زن دیگه چشم و فکر عشقشو به خودش مشغول کنه
    • CA ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      3 3
      کشوری که فضای رسانه ایش کاملا دست دشمن باشه نه اکثریت مردم عادی داخل کشور ایجاد این مشکلات براش بدیهی است از جمله تهاجم فرهنگی دشمن به قصد از بین بردن فرهنگ مردم که ریشه این مساله هست.
    • CA ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      هنوز نتیجه مشخص نشده
    • ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 3
      درسته شورش لازم نیست عملکرد مسئولین بخصوص در این مقطع تیشه به ریشه هر چه دستآورد انقلاب هست , میزند
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      4 2
      رییس جمهور عزیز در سازمان ملل از کشورهای دیگر خواهش کند هر ایرانی که نمیخواهد در ایران زندگی کند را بپذیرند آنوقت مجلس و دولت و امت انقلابی در کنار هم باشند.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      4 1
      رییس جمهور عزیز در سازمان ملل از کشورهای دیگر خواهش کند هر ایرانی که نمیخواهد در ایران زندگی کند را بپذیرند آنوقت مجلس و دولت و امت انقلابی در کنار هم باشند.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 1
      برجام جسد متعفن هست نیست؟
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      2 2
      با شورش و ناامنی هیچ چیزی درست نمیشه دودش توی چشم خود مردم میره فراجا باید با اقتدار و محکم جلو شورشیها بایسته
  • ... IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    37 30
    لطفا حساب کتایون ریاحی و اناهیتا نعمتی رو هم برسید سلبریتی های دوزاری وطن فروش خائن و گدای گرین کارتی ونان به نرخ خورو ووووووو
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      4 6
      سوال جدی ازاقای رئیسی اینست!؟درباره برجام اگر اصلاح طلبها بودنندمیگفتیم اونها شیفته استکبار هستند ومیترسند وتطمیع میشوند و‌‌ازهمان اول فریب برجام را خوردنند ورهبر هم فرمودنند میخواستم خودشان تجربه کنند که به استکبار دشمن هیچگاه نباید اعتماد کرد!؟پس شما چطور میخواهید عمل کنید؟
    • حسن IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 2
      طرف عقایدش رو ابراز کرده
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      ای ول
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      3 2
      هروقت به حساب علی کریمی رسیدند به حساب این دوتا هم میرسند!!!
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      ای ول
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      اینا آشغالند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    27 20
    کومله ها و افسادطلبان هردو نوکران اسرائیل و دشمنان مردم ایران هستند
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 9
      چه کوموله ای؟
    • CA ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      هنوز نتیجه مشخص نشده که
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    20 10
    شر نگید
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 1
    آیا اقای رئیسی در سازمان ملل
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    فقط خدا خدا كنيد
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    15 5
    لطفا رابطه دایی و پسر خاله مهسا با کومله و پژاک را هم پیگیری کنید
  • امیر IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    11 13
    دختربیحجابی بخاطر تومورمغزی مرده ،دشمنان ملت مثل کومله دموکرات پژاک فتنه گران افسادطلب وسگهای بی قلاده شان مثل روح... جهانکیری خاتمی مهاجری ابطحی مطهری عبدی خاندان منحوس رفسنجانی کریمی ون... قوری و...درصدد ضربه زدن به نظام اسلامی هستند این بی حجابی نتیجه ۲۴سال دولتهای فاسدافسادطلبه برای جلب رای جوانان خام ازادی فحشا وبی بندوباری وبی حجابی دادند.خدامرگ این دشمنان ایران بده الهی امین.
    • رضا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 0
      اگر تومور مغزی بوده؟؟؟؟!!!پس بر اثر سکته مرده،،
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      0 0
      جوابی نداری
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 6
    وای دیونه شدیم بگذارید پزشک قانونی نظریه اش را بدهد مرگ عزیز سخت است این همه جوان در زمان کرونا ازدست رفت پیمانه که پرشد پیروجوان نمی‌شناسد آب به آسیاب دشمن نریزید ماهم دراین غم شریکیم نباید دشمن شاد شویم
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 4
    وای دیونه شدیم بگذارید پزشک قانونی نظریه اش را بدهد مرگ عزیز سخت است این همه جوان در زمان کرونا ازدست رفت پیمانه که پرشد پیروجوان نمی‌شناسد آب به آسیاب دشمن نریزید ماهم دراین غم شریکیم نباید دشمن شاد شویم
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    9 0
    اینکه این رسانه ها چه میکنند مهم نیست کی به حرف اونا گوش میده ولی باید برای رضای خدا با مردم رو راست بود .و عدالت بی هیچ اغماضی انجام شود اگر واقعا مسلمانیم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    11 11
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • نیش فعال IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 0
      اصلاحات کاسبهای تحریم به درد نخوری هستند ولی به بهانه رفع تحریم همیشه از مردمم کاسبی رای میکنند و البته اقتصاد ایران هم دست اصلحات هست
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 1
    تفره نريد
  • نیش فعال DE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    9 2
    شورش یا اعتراض ؟؟ اینا مزدورهای اسلحه بدست هستند لحظه ش برسه. پس جمعشون کنید
    • یک مسلمان IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 0
      اسلحه های گروهک رجوی رو میگی؟؟ که وسط شلوغی ها مردم رو نشونه میگیرند برای کشته سازی؟؟؟
  • DE ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    7 3
    فعلا امریکای جنایت پیشه و منافقین و بهایی ها و ساواکی های منقلی و غربگدایان وطنفروش و ضد انقلاب و دزدان و رانتخواران و دلال ها و شیتیلبگیران...آمده اند به کمک اصلاحطمعکاران‌و اشرافیون و میخواهند‌به همه جا اغتشاش کنند‌
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    امیدوارم
  • رحمت IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    دوستی حرف قشنگی زد
  • علی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    11 4
    سلام آقای رئیسی عزیز، با تمام توان وظیفه خودتان را انجام بدهید. ما ملت خوارج نیستیم که پشت شما را خالی کنیم. به امید پیروزی حق بر باطل
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 1
    مهسا نادانسته قربانی طرحی عبری عربی غربی شد
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    عزت مردم را در مذاکرات حفظ کنید.
  • مریم IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    واقعا متاسفم
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 1
    اسم رمز چیه؟ مگه جنگه
  • س IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    5 2
    مرگ بر منافق افساد طلب
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    1 0
    چرا ذلیلانه اصلا برجام نمی خواهیم تا الان تحمل کرديم بعد از این هم تحمل میکنیم مثل کره شمالی واقعا قهرمان شد فقط محکم جلو فساد مالی و اقتصادی و رانت توسط مسئولان را بگیرید بر خورد قاطعانه داشته باشید بخدا ملت‌ باشما خواهند ماند فقط ملت را به‌ عده‌ای نفروشید
  • قره چمنی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    3 0
    تجزیه طلب ها نتوانستند در مقابل انقلاب نوپا وچنند ماهه غلطی بکنند آنوقت می خواهند با ایران 1401 در بیفتند زرشک کور خوندند
  • UA ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    2 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • مهدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 1
    این بازی صهیونیست هاست که همه حواس ها رو از مرزهای شمال غربی ایران پرت کنند
  • US ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    دشمن طرحش را عملیاتی کرده و به ظاهر موفق هم شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس