کد خبر 1488235
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
سوئد از ارسال جنگنده به اوکراین صرفنظر کرد

وزیر دفاع سوئد تأکید کرد که این کشور آمادگی ارسال جنگنده به اوکراین را ندارد زیرا خود این کشور اروپایی با کمبود جنگنده روبرو است.

به گزارش مشرق، علی‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین از متحدان غربی خود برای ارسال تجهیزات به این کشور به منظور نبرد با روسیه، سوئد دست رد به خواسته کی‌یف زد و گفت که این کشور جنگنده‌های کافی برای ارسال به اوکراین ندارد.

وبگاه «اس وی تی» گزارش کرد، «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفته است که از آن‌جایی که این کشور با کمبود جنگنده مواجه است، از ارسال جنگنده‌ها به اوکراین خودداری می‌کند.

جانسون در بیانیه‌ای تأیید کرد که سوئد قصد ندارد جنگنده‌های چندمنظوره نسل چهارم گریپن (هواپیمای JAS) را به اوکراین ارسال کند.

وی در این خصوص گفت: «ما هواپیمای مازاد JAS نداریم که بتوانیم اکنون به اوکراین بفرستیم».

وزیر دفاع این کشور اروپایی در ادامه افزود که حمایت سوئد از اوکراین اکنون بر آموزش و نگهداری از تجهیزاتی است که پیش از این به اوکراین ارسال شده بود.

وی همچنین ادامه داد که احتمالاً به مشارکت سوئد در مراکز مشترک خدمات و تعمیر در نزدیکی مرزهای اوکراین نیاز باشد.

جانسون پیشتر در مصاحبه بخش اروپای وبگاه پراودا تصریح کرده بود که ارسال گریپنس به اوکراین یک چالش برای سوئد محسوب می‌شود زیرا این کشور برای محافظت از حاکمیت و حریم هوایی خود به این جنگنده‌ها نیاز دارد.

در ماه فوریه، «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، تصمیمات آتی برای ارائه هواپیمای جنگی به اوکراین را منتفی ندانسته بود اما تأکید کرده بود که چنین کمکی نیازمند یک ائتلاف بین‌المللی است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی (بیش از یکسال پیش)، کشورهای غربی با ارسال انواع تجهیزات سبک و سنگین و تشدید فشارهای تحریم‌های روسیه، بر آتش‌ ناآرامی‌های اوکراین دامن زده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس