کد خبر 1488281
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
جزئیات توافق سازمان غذا و دارو با بانک مرکزی اعلام شد

جزئیات توافقنامه سازمان غذا و دارو با بانک مرکزی در مورد تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های فعال حوزه دارو اعلام شد.

به گزارش مشرق، در جلسه سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین، جمعی از فعالین صنعت دارو برگزار شد، مسائل مربوط به ارز و تسهیلات حوزه سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس امضای توافق نامه بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی، ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال گذشته به حوزه دارو و مواد اولیه دارویی تعلق می‌گیرد تا نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های فعال این حوزه را تأمین کند.

(۱) با توجه به آنکه تغییر گروه کالایی دارو و مواد اولیه آن، از مسیر اصلاح دستی و غیر سیستمی، منجر به تأخیر بسیار زیادی در فرآیند تخصیص و تأمین ارز شده است، مقرر گردید جهت تسریع در این خصوص و جلوگیری از تشدید کمبودهای دارویی، تعرفه‌های سه شرطی حداکثر تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی و به سازمان غذا و دارو ابلاغ گردد.

(۲) با توجه به کُندی تخصیص و تأمین ارز طی سه ماه گذشته و در صف ماندن بسیاری از ثبت سفارشات دارو و مواد اولیه دارویی، مقرر گردید از تاریخ صورتجلسه به تفکیک هر یک از ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۴۰۲، مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار (جمعاً معادل ۱۲۰۰ میلیون دلار) ویژه دارو، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص گردد.

(۳) نظر به آنکه اشتباهات متعدد و مستمر شرکت‌ها و بانک‌های عامل در ثبت کد کارگزار باعث تأخیر جدی در امر تخصیص و تأمین ارز شده است، مقرر گردید بانک مرکزی کدهای کارگزار متفرقه (به جز کد کارگزاری‌های نیکو، هالک، یوآن چوبسین، وون کره جنوبی، درهم امارات و کدهایی که منابع ارزی قابل استفاده برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارند) را به صورت سیستمی تا اطلاع ثانوی مسدود نماید.

(۴) با توجه به بحران نقدینگی شرکت‌های دارویی و عدم توانمندی بخش عمده‌ای از آنها در خرید ارز، مقرر گردید تسهیلات کوتاه مدت ۵ ماهه ارزی موضوع بخشنامه شماره ۲۶۶۰۶۷/۰۱ مورخ ۲۶/‏۱۰/‏۱۴۰۱‬ مجدداً توسط بانک مرکزی با اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ به بانک‌های عامل ابلاغ گردیده و در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه، منابع ارزی نیکو نیز به منابع بخشنامه فوق افزوده گردد.

(۵) با توجه به حجم کاری انبوه شرکت نیکو و تأخیر در فرایند حواله ارز و نظر به احتمال تشدید بحران کمبود دارو، مقرر گردید شرکت نیکو همواره اقدام نسبت به ثبت سفارشات حوزه دارو را نسبت به سایر حوزه‌ها در اولویت قرار داده و در اسرع وقت حواله به مقصد صورت پذیرد.

(۶) با توجه به تداوم مشکل نقدینگی حوزه دارو، ضرورت دارد بند ۶ یک هزار و سیصد و چهل و ششمین صورتجلسه مورخ ۱۹/‏۰۷/‏۱۴۰۱‬ شورای پول و اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید گردد.

(۷) با توجه به نظر رئیس محترم بانک مرکزی مبنی بر پرداخت ۳۰ همت تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال ۱۴۰۱ به شرکت‌های دارویی جهت تأمین دارو و مواد اولیه و با عنایت به مصوبه شماره ۳۳۶۵۷۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ شورای عالی امنیت ملی، مقرر گردید سازمان غذا و دارو فهرست شرکت‌های دارویی را به بانک مرکزی معرفی نماید تا سهمیه بانک‌های عامل توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ گردد.

(۸) مقرر گردید تا پایان سال ۱۴۰۲، مجموع ثبت سفارشات ارسالی توسط سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی سازمان طی حداکثر ۴۸ ساعت و همچنین ثبت سفارشات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم بر اساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری، حداکثر طی ۷۲ ساعت تخصیص یابد.

(۹) مقرر گردید حداقل ۲۵ میلیون یورو از محل منابع بانک VARENGOLD حداقل ۲۵ میلیون یورو از محل منابع بانک ملی هامبورگ جهت اقلام دارویی خاص و حداقل معادل ۵۰ میلیون یورو وون کره جنوبی و درهم امارات، جملگی در تالار اول تأمین گردد. تأمین روپیه برای خرید مواد اولیه و داروهای تحت کنترل از هند متناسب با امکان تأمین از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد.

(۱۰) مقرر گردید بانک مرکزی تصمیمات لازم در مورد تخصیص ارز به صورت اعتباری ۱۸۰ روزه توسط شرکت‌های دارویی به نرخ زمان ترخیص را اتخاذ نموده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ به بانک‌های عامل ابلاغ نماید و آئین نامه اجرایی با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.

(۱۱) مقرر گردید جهت توسعه صادرات، به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت‌های دارویی صورت پذیرد، به صورت فصلی گزارش مربوطه توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس