کد خبر 1488385
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
زاکانی: با شهرفروشی مخالفیم 

شهردار تهران پیرامون چالش‌های شهری تهران گفت: تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت است. در این مدت هیچ گاه بر اساس یک الگوی مشخص توسعه پیدا نکرده است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی عصر چهارشنبه در نشست مشترک با حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به وجود رویکرد مشارکتی شهرداری تهران در مدیریت شهری جدید گفت: طی ۲۰ ماه گذشته همواره به دنبال ایجاد مشارکت و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف در مدیریت شهری تهران بودیم، به همین جهت دائما جلسه با نخبگان دانشگاهی با هدف بررسی و ارایه راهکار برای چالش‌های شهرمان داریم.

وی افزود: از ابتدای سال نیز جلساتی با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های امام حسین(ع)، شریف، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علامه طباطبایی داشته‌ایم که در این جلسات آنچه که در مدیریت شهری تهران طی ۲۰ ماه گذشته انجام داده‌ایم را برای نخبگان دانشگاهی تبیین کرده و از آنها در مدیریت پایتخت و حل چالش‌هایش کمک خواستیم.

توزیع ناعادلانه امکانات شهری در تهران طی سنوات گذشته

زاکانی پیرامون چالش‌های شهری تهران گفت: تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت است. در این مدت هیچ گاه بر اساس یک الگوی مشخص توسعه پیدا نکرده است. بر همین مبنا امکانات شهری نیز عادلانه در شهر توزیع نشده است و اکنون با فاصله طبقاتی رو به رو هستیم؛ به نحوی که برای برخی از شهروندان زیست پذیری در شهر تهران مشکل شده‌است.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ درصد مهاجرت‌ها به استان البرز از سمت تهران بوده است

وی تاکید کرد: در کنار فاصله طبقاتی؛ فرسودگی زیرساخت‌های شهری، ناپایداری بافت فرسوده، کمبود یک میلیون واحد مسکونی برای شهروندان و … چالش‌هایی جدی برای ما ایجاد کرده است و همه این موارد باعث شده است مطابق آمار در سال ۱۴۰۰، ۸۷.۵ درصد مهاجرت‌ها به البرز از سمت تهران باشد.

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قبلی و ۳۱۰۰ میلیارد تومان از معوقات پیمانکاران

شهردار تهران در رابطه با برخی دستاوردهای مدیریت شهری جدید گفت: سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که در تنش مالی بود و این مجموعه ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت، اما بحمدالله از این تنش عبور کردیم و در نتیجه انضباط مالی سال ۱۴۰۰، ۹۷ درصد و سال ۱۴۰۱، بالغ بر صددرصد از منابع بودجه مصوبه شورا محقق شد. در نتیجه این دستاورد ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قبلی را پرداختیم و ۳۱۰۰ میلیارد تومان از معوقات شهرداری به پیمانکاران را تسویه کردیم.

سال گذشته دو مجوز بلند مرتبه سازی صادر کردیم

وی تاکید کرد: برخی معتقدند ما برای تامین منابع مالی بودجه دست به شهر فروشی زده‌ایم‌ در حالیکه سال گذشته تنها دو مجوز بلند مرتبه سازی را صادر کردیم که این دو مورد نیز متعلق به دستگاه‌های مختلف است و در حاشیه بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون برنامه‌های مدیریت شهری جدید برای تهران گفت: مبتنی بر مبانی اعتقادی‌مان و نگاهی که مکتب امام(ره) به انسان دارد، ۱۲ رویکرد برای مدیریت شهری تهران استخراج کردیم که مطابق آن همه کارهای ما در شهرداری قابل تفسیر است. در برنامه‌ای که داریم به دنبال ایجاد تحول در تهران هستیم.

افتتاح ۴ ابرپروژه، ۳۸ کلان پروژه و ۹۰ پروژه مطابق زمان بندی مشخص در تهران

وی افزود: هر دوره از مدیریت شهری با نمادی شناخته می‌شود؛ به عنوان مثال دوره آقای کرباسچی را با ساخت فرهنگسراها به یاد می‌آورند. همه هدف ما این است، دوره مدیریت شهری ما را نیز به تحولاتی که در تهران ایجاد کرده‌ایم به یاد بیاورند. مبتنی بر برنامه تحولی که داریم، انشاالله ۴ ابرپروژه، ۳۸ کلان پروژه و ۹۰ پروژه مطابق زمان بندی مشخص در تهران افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از رویکردهای تحولی ما در شهرداری تهران، تحول نرم افزاری و روحی شهر تهران است که مطابق آن به دنبال ایجاد پیوستگی میان خانواده‌ها مدارس و خانواده‌ها با محوریت مساجد هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    5 0
    شما جوبهای آب را باز کن شهر غرق نشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس