زاکانی

شهردار تهران گفت: در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد و شرایط را به سمتی بردند که مهاجرت معکوس رخ داد به طوری که در سال گذشته بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود که اسفناک است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی در دومین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد خود در شهرداری تهران،گفت: ۲۰ ماه است که از حضورم در شهرداری تهران می‌گذرد و افق‌های خوبی پیش‌روی مدیریت شهری قرار دادیم.

وی با اشاره به مثلث سه‌گانه شهر، مدیریت شهری و شهروندان،گفت: آنچه اهمیت دارد شهروندان هستند که بتوانند بهترین بهره را از شهر ببرند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲۰ ماه پیش زمانی که شهر را تحویل گرفتیم، عملا تمام پروژه‌های عمرانی شهر به نوعی متوقف بودند، گفت: حتی در برخی از پروژه‌هایی که در گذشته انجام شده بود ،خاک ریخته بودند و آنها را پر کرده بودند که به عنوان مثال می توان به پروژه میدان فتح اشاره کرد، با این حال ما پل‌ها را از زیر خاک بیرون کشیدیم.

زاکانی با اشاره به موضوع مطرح شده در رابطه با اینکه شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و درآمدش هم کاهش یافته بود، گفت: شهردار وقت اعلام کرده بود که با این بدهی‌ها نباید انتظار کار بزرگی داشت.

وی با تأکید بر این موضوع که در گذشته شهر از فرسودگی رنج می‌برد، گفت: ۱۲ هکتار بافت ناپایدار داشتیم که البته برای نوسازی آن در این دوره برنامه‌ریزی های لازم صورت گرفته است.

شهردار تهران همچنین به بحث جمع‌آوری آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰۰ کیلومتر از پروژه جمع‌آوری آبهای سطحی انجام شده بود اما بخش عمده ای از آن فرسوده شده بود. در اصل زنگ خطرها در شهر به صدا درآمده بود و به همین دلیل شهر نیاز به نوسازی داشت.

بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود

زاکانی به موضوع ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی اشاره کرد و گفت: در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد، شرایط را به سمتی بردند که مهاجرت معکوس رخ داد به طوری‌که در سال گذشته بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود که اسفناک است.

وی با بیان اینکه فاصله شمال و جنوب بسیار زیاد شده بود گفت: علی‌القاعده باید یک کار بزرگ در شهر انجام می‌دادیم.

شهردار تهران با اشاره به تنش‌های مالی در دوره قبلی مدیریت شهری گفت: حتی مدتی وام می‌گرفتند تا حقوق پرسنل را بدهند، علت آن هم این بود که از سال ۹۱ به بعد دوره سقوط صدور پروانه شکل گرفته بود و درآمدهای حوزه شهرسازی هم کم شده بود.

پروژه های شهری را دوباره فعال کردیم

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه با ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی روبه‌رو بودیم، گفت: این عدد ماورایی به شمار می رفت و دغدغه مدیران این بود که چگونه از پس آن برآیند. حتی شهردار قبلا هم به صراحت گفته بود که در شهری که با چنین بدهی روبه‌روست، دیگر نبایدانتظار کارهای بزرگ داشت، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کار را در شرایطی پیش بردیم که پروژه‌ها دوباره فعال شد. شهر در دوره قبل از فرسودگی جدی رنج می‌برد و سعی کردیم با  اقدامات موثر کارها را پیش ببریم.

 بر پیکر شهر زخم کاری زده بودند

وی ادامه داد:‌ زمانی که شهر را تحویل گرفتیم زیرساخت‌ها بسیار فرسوده بود. به عنوان مثال در محله های کن، نفرآباد، ونک، فدائیان اسلام  مشکلات به گونه‌ای بود که زخم کاری به پیکر شهر زده شده بود و باید کار بزرگی انجام می‌دادیم که بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

زاکانی تأکید کرد: فرسودگی شدیدی در امکانات شهرداری وجود داشت به طوری که در زمینه حمل و نقل عمومی علاوه بر مشکل فرسودگی با کمبودهای شدید هم مواجه بودیم. به عنوان مثال از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید در تهران  فعالیت می کردند،۱۸۵۰دستگاه اتوبوس به ما تحویل دادند و حتی از ۶۸۰۰ ون ۹۹ درصد آن کاملا فرسوده بود. به همین دلیل ارائه خدمات با اقتضای توانمندی‌هایی که به ما داده شده بود، بسیار سخت بود.

در گذشته تهران گران اداره می شد

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که مردم هم از ما انتظارات به حقی داشتند و ما باید به آنها پاسخ مناسبی می‌دادیم، گفت: قبلا تهران گران اداره می‌شد و شرایط را به سمتی برده بودند که برخی شهروندان مجبور به مهاجرت شدند. زمانی که ما شهر را تحویل گرفتیم، به خودمان گفتیم که ما میراث‌دار بخش خوب و بد هستیم و باید عملکرد خوب را پاس داشته و برای حل میراث بد هم رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم .

زاکانی با تاکید بر این موضوع که ما نگاه تحولی در شهر داریم گفت: هر هفته به یکی از دانشگاه‌های تهران می‌رویم و به نوعی آنچه که به عنوان رویکرد و پروژه‌های شهری است را به بحث می گذاریم و به این ترتیب به استقبال نقد می‌رویم و برای خود حقی برای اشتباه کردن قائل نیستیم.

وی با بیان اینکه یک بخش از تحول ما ناظر بر مدیریت شهری است تا شهرداری تهران را از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: در حوزه تحول کالبدی، مواردی مانند بدمسکنی، عدم توزیع خدمات، ترافیک و غیره در دستورکار است و نوسازی با تاکید بر مدار حمل و نقل انجام می‌شود. در بعد دیگر، تحول ناظر بر تحول نرم به سبک زندگی که اساس آن بر مشارکت بر مردم است پرداخته می‌شود و همچنین تحول آخر، هوشمندسازی است. ما باید از ظرفیت‌ها استفاده و تهران هوشمند داشته باشیم. در حال حاضر بوستان گفت‌وگو را به نمایشگاه فناوری تبدیل کردیم و  قرار است شهرک علم و فناوری هم به مساحت ۲۰۰ هکتار در بوستان ولایت راه‌اندازی شود که کار بزرگی محسوب می شود. البته در کارخانه سیمان ری هم اقداماتی صورت گرفته است.

مدیریت شهری را از تنش مالی خارج کردیم

زاکانی در خصوص موضوعات مالی در شهرداری تهران گفت: هفته اولی که کار را آغاز کردیم، مدیریت شهری جدید را از تنش مالی خارج کردیم به طوری که در سال ۱۴۰۰، ۹۹ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۱۴۳ درصد درآمدها محقق شد که این امر بی‌نظیر است. 

افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه به بهره‌برداری رسید،گفت: امسال نیز ۲۲ کیلومتر مترو با ۱۲ ایستگاه تاپایان سال افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود و همه این موارد بدون تکیه بر بودجه دولتی و امکانات محدود تهران رقم خورد. 

به گفته زاکانی، خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو در حوزه توسعه‌ای فعال هستند ،همچنین عملیات عمرانی خط ۹ و ۱۰ مترو امسال آغاز و خط ۸ و ۱۱ هم سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

 شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخی اصلاحات صورت  گرفته از سوی کمیسیون ماده ۵،گفت: در موضوعات مربوط به محلات ونک؛ کن و اسلام‌آباد در کمیسیون ماده ۵ اصلاحاتی صورت گرفت و در حوزه شهرسازی پس از ۱۰ سال با رشد صدور پروانه مواجهیم و ساخت و ساز آغاز شده است. همچنین باید بگویم که پروژه تونل دو طبقه شهید متوسلیان از ماه آینده آغاز می‌شود. 

درآستانه یک حرکت بزرگ هستیم

زاکانی با تأکید بر این موضوع که در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم، گفت: برای خدمات ۲۰ ماه گذشته باید پاسخ دهیم. ما تهدیدات را به فرصت تبدیل کردیم به طوری که بدهی‌های شهر به اهرم تغییر شهر تبدیل شد. 

به گفته شهردار تهران، در سال گذشته ۶۸ درصد افزایش صدور پروانه در حوزه بافت فرسوده صورت گرفته که این موضوع نویدبخش اتفاقات خوب است.

به دنبال کاهش سفرها از طریق هوشمندسازی هستیم

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام بزرگراه‌سازی در پایتخت چه خواهد شد؟ گفت: ما تهران را به سمت شهری انسان‌محور از طریق مناسب‌سازی مسیرها پیش می‌بریم و بنا داریم با هوشمندسازی، سفرها در تهران را کاهش دهیم.

وی ادامه داد:‌ امروز در تهران یک بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت داریم، بزرگراه شهید شوشتری از بزرگراه رستگار تا یاسینی تکمیل‌کننده رینگ شهری تهران است و همچنین بار غربی بزرگراه امام هم عملیات اجرایی‌اش آغاز شده، البته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع و ارتش صورت گرفته است.

به گفته زاکانی، براساس مبالغ سال قبل تکمیل بزرگراه شهید شوشتری به ۶ هزار میلیارد تومان، یادگار امام(ره) به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد و تکمیل بزرگراه شهید بروجردی یک‌هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که احتمالا این اعداد افزایش می‌یابد. در خصوص ساخت تونل شهید متوسلیان هم در حال برگزاری مناقصات هستیم با این حال  تکمیل این تونل به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی همچینن در موضوع آسفالت در شهر تهران گفت: در نیمه اول امسال آسفالت ۱۲ بزرگراه انجام می‌شود.همچنین دوسوم آسفالت تولیدی هم در سطح معابر درجه ۲ و ۳ و کوچه‌ها استفاده می‌شود و به دنبال این هستیم که کیفیت و شرایط آسفالت تغییر و وضعیت بهبود یابد. 

زاکانی در پاسخ به  سوالی در رابطه با موتورسیکلت‌های آلاینده و ورود موتورسیکلت‌های برقی گفت: در خصوص آلاینده‌های تهران در راستای عبور از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده از سیستم برقی هستیم تاپایتخت از آلودگی کمتری رنج ببرد.

به گفته زاکانی، استفاده از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت های کار در دستور است. تفاهماتی صورت گرفته و در فاز نخست ۵۰ هزار موتورسیکلت کار، برقی می‌شوند.  این موتورسیکلت‌ها برای کار و فعالیت استفاده می‌شوند و پیمایش‌شان بیشتر است.

زاکانی به مبحث زیرساخت‌های برقی‌سازی خودروها هم اشاره و تصریح کرد: به دنبال استفاده از منابع تبصره ۱۲ هستیم تا در راستای رفع آلایندگی تهران گام برداریم. همچنین یکصد اتوبوس ۹ متری برقی هم وارد تهران می‌شود. 

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وزیر نفت درباره سرانجام انبارهای نفت شهران صحبت کردید و این گفت‌وگو چه نتایجی داشت؟ گفت: قبلا در این باره صحبت شده بود و  در جلسه‌ای که روز گذشته داشتیم صحبتی در این زمینه انجام نشد.

بنا نداریم برای دستفروشان مانع ایجاد کنیم

وی در خصوص ساماندهی دستفروشان هم گفت: ما بنا نداریم برای دستفروشان مانع ایجاد کنیم اما این افراد هم نباید فعالیت‌شان به گونه‌ای باشد که برای تردد شهروندان مشکل ایجاد کنند. دستفروشان نباید مزاحمتی برای مردم ایجاد کنند با این حال تلاش کردیم با مواجهه منطقی، ساماندهی دستفروشان را انجام دهیم و آنها را برای ساماندهی برای گام اول به سمت پارک‌ها،‌ میادین و بازارچه‌ها هدایت کردیم، اما در حال حاضر  درصدد تهیه نرم‌افزاری هستیم تا تمام دستفروشان در آن ثبت‌نام و شناسنامه‌دار شوند تا مشخص شود چه کسی چه کالایی می‌فروشد تا پاسخگوی اجناس فروخته شده باشند.

وی در خصوص اینکه بدهی‌های شهرداری از چه محلی پرداخت شده و منابع آن چگونه تأمین شده است؟ گفت: برای پرداخت بدهی‌ها از انضباط مالی استفاده کردیم. در صحبت‌هایم گفتم در همان هفته اول ورود، از تنش مالی خارج شدیم.

وی ادامه داد: خزانه واحد ایجاد کردیم، اما این موضوع به تنهایی کفاف کار را نمی‌داد. در نتیجه برخورد فعال با موضوعات در دستورکار قرار گرفت، به عنوان مثال در پایان سال گذشته به سراغ فیش عوارض پسماند رفتیم. در گذشته نهایتا ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش فیش عوارض درآمد حاصل می‌شد اما با اقداماتی که صورت گرفت، سال گذشته ۲۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم. موضوع دیگر هم این بود که به عنوان مثال در محله نفرآباد که سالهای طولانی به حال خود رها شده بود، با یک بازنگری ساخت و ساز در آن صورت گرفت.

املاکمان را خام نمی فروشیم/ تهران،گران است

شهردار تهران به موضوع مولدسازی اشاره کرد و گفت: ما املاکمان را خام نمی‌فروشیم بلکه بارگذاری کرده و بعد آنها را به فروش می‌رسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تهران در حال حاضر گران است چه برنامه‌ای برای ارزان شدن آن دارید؟ گفت: شهر تهران در حال حاضر گران است اما تلاش می‌کنیم که آن را ارزان کنیم. ۳۰۰ میدان میوه‌تره‌بار در تهران است و اگر ما کنترل نمی‌کردیم، قیمت میوه شب عید بالا می‌رفت.بنا براین  ما به دنبال کاهش قیمت‌ها هستیم تا شهر ارزان شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از کارمندان شهرداری معتقدند تبعیض‌هایی در مدیریت شهری وجود دارد،نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: تبعیض خوب نیست، قطعا در مجموعه‌های ما هم وجود دارد اما آن را پیگیری می‌کنیم که مشکل برطرف شود

وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه قرار بود یکصد جایگاه عرضه سوخت کوچک‌مقیاس در تهران راه‌اندازی شود اما شرکت نفت ۸ ماه است که  جلسه در این زمینه را به تعویق انداخته و هنوز این امر محقق نشده است، این موضوع به کجا رسید؟گفت: موضوع را یادداشت کردم قطعا پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه شهرداری تهران برای اولین‌بار در حوزه رفع مشکل کمبود مسکن و بدمسکنی ورود کرده است، بفرمائید چه برنامه‌هایی تاکنون در حوزه مسکن  و همچنین در بحث اجاره‌داری شهرداری تهران چه اقداماتی انجام شده است؟، گفت: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم. 

وی ادامه داد:سال قبل با مرحوم قاسمی در وزارت راه جلسه‌ای داشتیم. موضوع مسکن وظیفه راه و شهرسازی است اما قرار است ما به آنها کمک کنیم. با این حال اقداماتی صورت گرفت و تفاهم ساخت ۴۷۰ هزار و احد مسکونی انجام و حتی فعالیت اجرایی چند ده هزار واحد آغاز شد.

وی ادامه داد: برخی معطل شهرک الگو بودند که در فروردین سال جاری این الگو درآمد و اولین شهرک الگو در منطقه ۱۹ اجرایی و دومین شهرک در منطقه ۲۱ بارگذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار واحد مسکونی داریم، گفت:‌ بخشی از این واحدها برای پرسنل و بخشی هم برای اجاره‌داری و فروش متری مسکن درنظر گرفته شده است. در حال حاضر در دولت موضوع اجاره‌داری مطرح است و مسؤولان مربوطه به دنبال سازمان و مجموعه تخصصی در این زمینه هستند و قرار است به شهرداری نقش ویژه و ممتازی داده شود. آقای صارمی معاون شهرسازی جلساتی با وز یرکشور و سایرین داشته است و امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود تا بتوانیم مشکلات مسکن در تهران را برطرف کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص انتشار گزارشی از مرکز پژوهش‌ها درباره فشار زیست‌محیطی به مناطق بیست و دوگانه شهر تهران گفت: طبق طرح تفصیلی در حدود ۱۴ منطقه، قدرالسهم تعیین شده و در حوزه بارگذاری به ظرفیت نهایی نرسیده است و برخی از مناطق مذکور در این  پژوهش  از این موضوع رنج می‌برند، لذا باید پژوهش‌ها درست صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در نشست در خصوص ارتباط مدیریت شهری با سایر کلان‌شهرها که مشکلات مشترکی با تهران دارند به ویژه کلان‌شهرهایی از کشور آمریکا گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرایط این ارتباط باید منطقی، درست و عادلانه باشد.

وی ادامه داد: در هنگامی که تحریم‌هایی علیه کشور ما صورت گرفت، شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک این شرکت را تهدید کرد و آنها از ایران رفتند.

زاکانی ادامه داد: بی‌تردید ما دستگاه سیاسی نیستیم بلکه یک نهاد خدمتگذار اجتماعی هستیم و باید از شهرداری‌ها همین شرایط را طلب کرد  اما در گذشته در نمونه‌ای که عنوان کردم مواجهه سیاسی صورت گرفت و بیشتر محدودیت‌ها از سمت آنها بود. این در حالی است که ما با بسیاری از کلان‌شهرها خواهرخواندگی داشته و ارتباط خوبی داریم.

بازگشت هزار میلیاد تومان از اموال شهرداری

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان از اموال شهر برگردانده شده است؟،گفت:در همین مدتی که در شهرداری حضور داشتیم یک‌هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به مجموعه شهرداری بازگردانده شد.

زاکانی گفت: ما سه نوع فساد داریم که در نوع اول مال شهرداری را برده و خورده‌اند که ما تلاش می‌کنیم امکاناتی که از شهرداری برده شده است را برگردانیم. مثلا همین ۲۰ هزار میلیارد تومان را برخی به ما می‌گفتند امکان دارد آن ر ا بتوانیم برگردانیم. مثلا پرونده برند یک شرکت را داشتیم که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود اما ۳ میلیارد تومان گرفته بودند. پرونده به گونه‌ای بود که معاون مالی شهرداری شخصا دنبال بازپس‌گیری این مورد بود.علاوه براین ما یک پرونده دیگر داریم که اگر حق شهرداری گرفته شود دقیقا نصف بودجه امسال است.

زاکانی اضافه کرد: ۴۸ پرونده مشارکتی داشتیم که ۴۷ مورد آن محکوم به شکست بود. ما مسئله ای نداریم که حقوق شهر را از کسانی که برده‌اند پس بگیریم. قطعا تمامی موضوعات را پیگیر هستیم تا حق شهر را از آدم‌های بزن برو پس بگیریم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: بهترین راه برای مبارزه با فساد، سیستمی شدن امورات است. به دنبال این هستیم که تا خرداد سال جاری تمامی فرایند صدور پروانه سیستمی شود. 

به گفته زاکانی، بخشی از فسادها اصطلاحا خرد هستند که ممکن است از یک کارمند یا کارگزار شهرداری سر بزند که ما آن موضوعات را هم پیگیر هستیم. علاقه نداریم موضوعات علنی شود و سعی می‌کنیم در حوزه مبارزه با فساد بیشتر عمل کنیم و کمتر شعار دهیم.

احتمال عرضه املاک در بورس

وی در خصوص عرضه املاک در بورس هم گفت: ما علاقه داریم که خرید و فروش‌های ما از طریق بورس انجام شود، چرا که امکان تبانی و فساد نیست و شفافیت بالا است. ما دو ملک را می‌خواستیم در بورس عرضه کنیم اما یک مجموعه‌ای آمد آن را مصادره کرد و به مشکل خوردیم. 

به گفته  زاکانی، اقدام علیه شهرداری دو نوع است. در برخی موارد شهرداری بدهی دارد و وظیفه ما این است که آن را پرداخت کنیم. اما در برخی موارد حق‌شان نیست و ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد که ممکن است ناحق باشد و خدای نکرده امکانات شهرداری را در مواردی که در کنترل ما نیست بردارند که اگر تضمین داده شود این اتفاق نمی‌افتد، ما قطعا علاقمند هستیم که در بورس فعال‌تر باشیم.

  زاکانی در خصوص پرسشی در مورد آخرین وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: ما در مجموعه شهرداری با توجه به تنوع کار باید تخصصی عمل کنیم. شرکت کنترل ترافیک مهم است، اما دچار مشکلاتی است. بخشی از فیبر نوری شهر و دوربین‌های پایتخت به آنها سپرده شده بود .کمبود و اختلالاتی در دوربین‌ها به همراه آسیب‌هایی که در خرداد سال گذشته به مجموعه فاوا وارد شد،پس از آن مقرر شد طرح‌هایی را دنبال کنیم که تضمین اطلاعات شهروندان و توسعه دوربین‌ها باشد.

 شرکت کنترل ترافیک نه ادغام می‌شود و نه منحل می‌شود

وی با بیان اینکه کارهای جدی در یک سال گذشته صورت گرفت گفت: درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که فیبر نوری در تهران حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است و بهره‌مندی مناسبی باید از آن داشته باشیم چرا که در حقیقت سرمایه شهر است. شرکتی در معاونت حمل و نقل انتخاب شد که تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری را به آن واگذار کنیم و توسعه را نیز از این طریق انجام دهیم. تأکید می‌کنم که شرکت کنترل ترافیک نه ادغام می‌شود  و نه منحل می‌شود.

زاکانی در خصو ص پرسشی در خصوص بازبینی خطوط تندرو اتوبوس گفت: امسال بازبینی خطوط بی‌آرتی انجام می‌شود و شکل جدیدی پیدا خواهد کرد. آغاز آن از خط شرقی به غربی است.

جزئیات عملیاتی شدن تراموا

به گفته زاکانی همچنین تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی پس از طی کردن مسیر خود در شورای اسلامی شهر تهران عملیاتی می‌شود که هزینه آن  حدود ۱۱ میلیارد تومان است.

زاکانی همچنین در خصوص تعداد اتوبوس‌ها گفت: در سال جاری از طریق منابع خودمان اتوبوس‌ها را بازسازی می‌کنیم. امسال هزار اتوبوس و سال آینده هم یک‌هزار اتوبوس به ناوگان اضافه می‌شود.

زاکانی در خصوص  جذب سرمایه‌گذار در تهران گفت: شهرداری تهران اقداماتی خوبی در این زمینه انجام داده و در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری پروژه تعریف شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت‌های شهرداری در اربعین گفت: ما در موضوع اربعین به صورت فعال هر ساله ورود می‌کنیم. بخش‌هایی از فعالیت‌های ما در مرز برای اتباع چهار کشوری است که از مرزهای ما وارد عراق می‌شوند. البته در مقابل همت مردم عراق تنها قطره‌ای محسو ب می‌شویم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: ما به دنبال این بودیم که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود، اما براساس جمع‌بندی صورت گرفته، نمایشگاه کتاب همانند سالهای قبل در مصلای تهران برگزار می‌شود و البته ما تمام‌قد دراختیار مجموعه برگزارکننده هستیم.

مسئله حجاب سلیقه ای و فردی نیست، قانونی است

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود شهرداری در مسئله حجاب و عفاف و همچنین اقداماتی که در واگن‌های مترو صورت گرفته گفت: موضوع حجاب شرعی و قانونی است، سلیقه‌ای و فردی نیست.

وی ادامه داد: حجاب یک موضوع اجتماعی است. هر کس در خانه‌اش می‌تواند هر کاری بکند و کسی هم حق سرک کشیدن ندارد،‌ اما در موضوعات عمومی، حریم دیگران باید حفظ شود. 

زاکانی با بیان اینکه موضوع  حجاب را از ۷ تا ۸ ماه پیش در شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم، گفت:‌ این موضوع ربطی به اتفاقات اخیر نداشت. ما به موضوع حجاب و عفاف به صورت جامع نگاه می‌کنیم. 

شهردار تهران در ادامه گفت: در چندین ایستگاه مترو خدمات ایجابی به مردم ارائه شد. برخی از کلیپ‌ها بیرون آمد و نوع مواجهه، مواجهه فعال بوده است.

زاکانی گفت: ما جداسازی واگن‌های زنان و مردان را با پرده انجام ندادیم، بلکه با یک قاب فلزی منقش شده این کار صورت گرفته است. این کار از تهران آغاز شده و  در حال حاضر در کشورهای دیگر به عنوان الگو قرار گرفته است. ما از آقایان هم خواهش می‌کنیم که حریم بانوان را حفظ کنند و وارد واگن خانم‌ها نشوند.

وی تأکید کرد: حجاب امری مبنایی است. ما مدتهاست این موضوع را دنبال می‌کنیم. خط قرمز ما مواجهه مردم با مردم است، چرا که دشمن به دنبال این موضوع است. البته موضوع امر به معروف و نهی از منکر سر جای خود قرار دارد.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص مدیریت شهری در بحث ورزش گفت: عمده امکانات ورزشی در تهران دراختیار شهرداری است و در قالب رویدادهای مختلف از آن بهره گرفته شده است.

وی ادامه داد: برخی از رویدادهای فرهنگی از سال گذشته با عنوان قهرمانان در شهر اجرا شد.

وی به موضوع سوله‌های بحران در تهران اشاره کرد و گفت: بی‌تردید سوله‌های بحران برای ایمنی بحران است و از ظرفیت اضافی آن برای بهره‌گیری در حوزه ورزش بانوان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار بود یکصد میدان میوه و تره‌بار در تهران توسعه یابند گفت:‌ این کار با تاخیر روبه‌رو شد چرا که زمین‌هایی شناسایی شده بودند اما به این نتیجه رسیدیم که این زمین‌ها بسیار قیمتی است،در نتیجه می‌خواهیم در طرح جدید دو تا سه طبقه به عنوان مکانی ورزشی در زیر سطح این میادین به عنوان ظرفیت ورزشی اضافه کنیم و در بالای این میادین هم فروشگاه شهروند بزنیم. در اصل می‌خواهیم یک کار چندمنظوره انجام دهیم. 

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به زباله‌های تهران اشاره کرد و گفت:‌ در موضوع پسماند احداث MRF را انجام دادیم. در حال حاضر روزانه ۵۶۰۰ تن زباله به آرادکوه منتقل می‌شود که با راه‌اندازی MRF (ایستگاه‌ها میانی زباله) علاوه بر کاهش انتقال زباله به آرادکوه تفکیک از مبدأ هم انجام می‌شود.

شهرداری بار زمین مانده در حوزه کودکان کار را متقبل می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص موضوع کودکان کار گفت: روز گذشته رئیس‌جمهور دستور صریحی در مورد کودکان کار داده است که به کمیسیون اجتماعی رفته و مقدمات کار فراهم شده است.آقای بهادری جهرمی هم این موضوع را دنبال می‌کند تا حوزه‌های مرتبط ورود کنند. شهرداری هم بار زمین مانده در این حوزه را متقبل می‌شود.

زاکانی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی گفت: تا سه سال آینده سهم تردد با حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد رسیده و سهم خودروهای شخصی حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص پیش‌پرداخت دولت برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو گفت: پیش‌پرداخت انجام شده و توافقاتی با چین برای افزایش تا ۷۱۰ واگن صورت گرفته است. قطعا این امر می‌تواند تأثیر خوبی در حمل و نقل عمومی داشته باشد.

زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره فرونشست زمین در تهران گفت: برداشت از آبهای زیرزمینی باعث شده که موضوع فرونشست از جنوب تهران به سمت مرکز رخ دهد. ما تلاش می‌کنیم که بخش زیادی از امکانات آبی را به سمت موضوع بازچرخانی آب منتقل کنیم و در این زمینه با وزارت نیرو به تفاهم رسیده‌ایم.

نسبت به تخلفات حساس هستیم

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص موضوع فساد در شهرداری تهران گفت: شبکه فساد وجود نداشته است بلکه تخلف چند نفر بود که ما آن را خودمان کشف کردیم و با آن برخورد کردیم و نسبت به تخلفات حساس هستیم و کوچکترین خطایی را نمی‌پذیریم. البته این را هم بگویم که نافی خطا نیستیم، ولی به شدت نسبت به تخلفات حساس هستیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ساخت متروی پرند گفت: قرار بود وزارت راه تأمین زمین را انجام دهد، در این باره تعلل و اختلاف‌نظری وجود داشت. در همین رابطه و درخصوص اختلاف زمین، جلسه‌ای دو هفته پیش انجام شد و استاندار تهران دستورات لازم را داد و امید داریم به زودی متروی پرند افتتاح و آماده بهره‌برداری شود.

زاکانی در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر گفت:  موضوعات مدیریت بحران را در دستورکار داریم. در همین رابطه ۱۲۹ ساختمان ناایمن اعلام شده که البته ضریب ناایمنی آنها فقط مباحث آتش‌نشانی بوده است. برای اولین‌بار ۱۶ هزار ساختمان بالای ۷ طبقه از نظر سازه‌ای پایش می‌شوند. یک‌هزار مورد آن در مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات است و موضوع را پیش می‌بریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    3 2
    پس این پولهایی که از مردم بابت عوارض میگیری چیکار میکنی؟
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      برو افتتاح ها رو ببین میفهمی
  • جعفر تیموری IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 2
    وقتی نظارت دقیق بر مسئولان نباشه مثل حقوقهای نجومی که مردم دیدند معلومه بدهی بالا میاد.حالا مردم یک از هزار را دیدند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    4 2
    وقتی هرکی سرشو میندازه پایین ومیره تا به تهران میرسه بهترازاین نمیشه!!!!!!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 1
    نتیجه سیاست شئونیزم و مرکزگرایی همینه
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    3 1
    والا به خدا واسه همینه که اینهمه آدم روانی تو تهران زیاده ! از بس تراکمش بیشتر از ظرفیتش شده همه وحشی شده اند . ما که تهران را ول کردیم رفتیم نوشهر خانه خریدیم داریم کیف دنیا را می کنیم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    2 1
    دیگه تهران یک شهرفرهنگی ودرست وحسابی نیست.
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      حرف الکی نزن
  • انقلابی منطقی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    4 2
    تو علی الحساب یه روکش آسفالت بکش خیابونا مثل سنگ پا شده بقیش پیشکش!
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خیلی سپاسگزارم از آقای زاکانی واقعا زحمت کشیدند احسنت یک مرد باوقار مومن دانا پرکار و اهل مبارزه علیه فاسدهای پولدار الهی خدا پشت پناه ات باشه مرد بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس