کد خبر 1488477
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
آمار و ارقام جذاب و مهم از دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا/ کـار ایتالیایی

نیمه‌نهایی لیگ اروپا با حضور یوونتوس و رم و تیم پرافتخاری همچون سویا و باانگیزه مثل بایرلورکوزن هیجان‌انگیزتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، امشب از ساعت ۲۲:۳۰ راند اول مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا با برگزاری دو دیدار در شهرهای تورین و رم آغاز خواهد شد. یوونتوس در خانه‌اش به مصاف سویا می‌رود و رم پذیرای بایرلورکوزن خواهد بود.

یوونتوس – سویا؛ پرافتخارترین‌های ایتالیا و لیگ اروپا

با شرایطی متفاوت، فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ نه یوونتوس حال و روز خوبی داشته و نه سویا. حالا یکی که پرافتخارترین تیم ایتالیا به شمار می‌رود و دیگری که رکورددار قهرمانی در لیگ اروپاست، چشم به حضور در فینال و جام قهرمانی در لیگ اروپا دارند.

یوونتوس بعد از کسر ۱۵ امتیاز اوج گرفت و نتایج خوبی کسب کرد، اما پس از لغو جریمه شکست‌هایش آغاز شد. اگرچه یووه شانس خوبی برای راهیابی به لیگ قهرمانان دارد، اما در لیگ اروپا هم می‌تواند این جواز را کسب کند. اما سویا فصلی باورنکردنی را سپری کرده. آندلوسی‌ها حتی تا رده هفدهم هم پایین آمدند و ۳ مربی هم عوض کرده‌اند. اما سویا در لیگ اروپا هم به نوعی مثل رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان است و در هر حالتی در این تورنمنت شانس قهرمانی دارد.

یوونتوس با ۵ شکست در لیگ قهرمانان به لیگ اروپا آمد و با کنار زدن نانت، فرایبورگ و اسپورتینگ به این مرحله رسید. شاید بین ۴ تیم برتر تورنمنت، یووه شانس بیشتری برای جام گرفتن داشته باشد. این تیم در دوران جام یوفا ۳ جام کسب کرد و آخرین جامش هم به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد. سویا هم ۶ قهرمانی دارد و آخرین جام هم سال ۲۰۲۰ به‌دست آمد.

این دو تیم ۴ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که همه دیدارهای‌شان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در لیگ قهرمانان بوده. ۲ برد برای یووه ثبت شده و یک برد برای سویا و یک بازی هم با تساوی خاتمه یافته است. یوونتوس به اندازه اسپانیایی‌ها با تیم‌های هیچ کشور دیگری دیدار نداشته. در ۷۷ مصاف، یووه ۳۳ برد، ۱۸ تساوی و ۲۸ شکست مقابل تیم‌های اسپانیایی داشته است. سویا هم در ۱۴ بازی با ایتالیایی‌ها ۷ برد، ۲ تساوی و ۵ شکست در کارنامه‌اش می‌بیند.

رم – بایرلورکوزن؛ آقای‌خاص و شاگرد خاص

از ژوزه مورینیو با سابقه طولانی و کسب چندین جام رنگارنگ در فوتبال اروپا انتظار خیلی بیشتر است، اما ژابی آلونسوی در ابتدای راه تا همینجا هم با تیمی که از ابتدای فصل خودش با آن شروع نکرده، کاری تحسین‌آمیز انجام داده.

رُم که در ۴ بازی آخرش در سری A پیروز نشده و تا رده هفتم هم سقوط کرده، شاید فصل بعد در هیچ رقابت اروپایی حاضر نباشد. حالا آقای‌خاص شانس دارد تا بعد از قهرمانی در اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا یک پله بالاتر برود و پس از چند سال (بعد از قهرمانی همراه منچستریونایتد در سال ۲۰۱۷) دوباره جامی قهرمانی لیگ اروپا را در آغوش بکشد. اما بایرلورکوزن مسیر برعکس را طی کرده و تیمی که حتی نیم‌فصل نخست انتهای جدول بود حالا تیم ششم بوندس‌لیگاست و شانس رسیدن به لیگ کنفرانس اروپا در فصل بعد را دارد.

رُم در لیگ اروپا به نوعی ناپلئونی تا نیمه‌نهایی رسیده. در گروهش دوم شد، سپس ردبول سالزبورگ را به‌سختی شکست داد و رئال‌سوسیداد را راحت‌تر حذف کرد. مقابل فاینورد کامبک زدند و حریف لورکوزن شدند. لورکوزن از لیگ قهرمانان آمد و با حذف موناکو، فرنتس‌واروش و پدیده رقابت‌ها یونیون سن‌ژیلواز به این مرحله رسید. جالوروسی فقط یک مرتبه در سال ۱۹۹۱ به فینال این تورنمنت رسیده و لورکوزن یک مرتبه سال ۱۹۸۸ قهرمان آن شد.

رم و بایرلورکوزن ۴ مرتبه در لیگ قهرمانان به مصاف هم رفته‌اند ک هرکدام یک برد کسب کرده‌اند و ۲ بازی هم مساوی شده است. نکته جالب این که در ۴ بازی قبلی این دو تیم ۱۹ گل یعنی نزدیک به ۵ گل در هر بازی ثبت شده است. رم در ۳۱ بازی با تیم‌های آلمانی ۱۴ برد، ۴ تساوی و ۱۳ شکست داشته. لورکوزن هم در ۲۱ مصاف با ایتالیایی‌ها ۵ برد، ۵ تساوی و ۱۱ شکست در کارنامه‌اش می‌بیند.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس