کد خبر 1489078
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
سفیر آمریکا مجبور به عذرخواهی از آفریقای جنوبی شد

سفیر ایالات متحده پس از احضار شدن مجبور شد درباره اتهام‌زنی‌ها به دولت آفریقای جنوبی در خصوص فروش تسلیحات به روسیه، عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق، اداره همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی (DIRCO) اواخر روز گذشته اعلام کرد که «روبن بریگتی» سفیر ایالات متحده در کشور آفریقای جنوبی از دولت و مردم آفریقای جنوبی برای اظهارنظراتش درباره ارسال سلاح‌ از آفریقای جنوبی به روسیه عذرخواهی کرده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد، بریگتی روز پنجشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده متقاعد شده است که آفریقای جنوبی علی‌رغم آن‌که مدعی است در جنگ اوکراین موضعی بی‌طرف را دنبال می‌کند، به روسیه تسلیحات ارسال کرده است.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که کشتی باری روسی موسوم به «لیدی آر» که در بازه زمانی ششم تا هشتم دسامبر در پایگاه دریایی «سیمون تاون» در «کیپ تاون» پهلو گرفت، در مسیر بازگشت به روسیه، سلاح و مهمات را بارگیری کرد.

ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی روز پنجشنبه تصریح کرد که با نگرانی این اظهارات را دنبال کرده و تحقیقات مستقلی را به رهبری یک قاضی بازنشسته برای بررسی این ادعاها تشکیل خواهد داد.

در پی این ادعاها، وزارت خارجه آفریقای جنوبی، بریگتی را روز گذشته (جمعه) احضار کرد و نارضایتی کامل دولت آفریقای جنوبی از رفتار و اظهارات سفیر ایالات متحده مبنی بر این‌که آفریقای جنوبی به روسیه سلاح فروخته است، به وی ابلاغ شده است.

DIRCO در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «در پی دیدار امروز، سفیر روبن بریگتی اعتراف کرد که از خطوط عبور کرده و آشکارا و صراحتاً از مردم و دولت آفریقای جنوبی عذرخواهی کرد».

پس از آن نیز، بریگتی در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت: «من از فرصت عصر امروز برای گفت وگو با نالدی پاندور وزیر امور خارجه (آفریقای جنوبی) و اصلاح هرگونه سوء برداشت از اظهارات عمومی و آشکار خودم، بسیار سپاسگزارم».

وی ادامه داد: «در گفت‌وگویمان بر مشارکت مستحکم بین دو کشور و برنامه‌های مهمی که رؤسای جمهور ما به ما داده‌اند، تأکید کردم».

DIRCO از سفارت ایالات متحده در پرتوریا خواست تا از کانال‌های دیپلماتیک مستقر برای انتقال نگرانی‌ها یا شفاف‌سازی در مورد هرگونه سوء‌تفاهمی که ممکن است در روابط ایجاد شود استفاده کند.

این سازمان تصریح کرد که آفریقای جنوبی به دلیل داشتن یکی از سخت‌گیرانه‌ترین فرآیندها هنگام فروش سلاح به کشورها در سطح جهانی شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، از طرف دیگر، همچنین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه با نالدی پاندور وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی گفت‌وگو کرد و بر اهمیت مشارکت راهبردی ایالات متحده و آفریقای جنوبی تأکید کرد و بر همکاری در خصوص اولویت‌های مشترک از جمله در زمینه‌های بهداشت، تجارت و انرژی تأکید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    حالا این احمق های آلمانی شروع به اتهام زنی به آفریقای جنوبی کرده اند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 0
    پس این خبر حمله بزرگ روسیه به اوکراین چه شد تجمع 300 هزار نفر در شمال شهر خارکف برای قطع راه آهن کیف به جنوب و مشخصا دونباس چرا روسیه نمایش قدرت و مانور با 300 هزار نیرو را در شمال کیف و یا شمال خارکف برگزار نمی کند
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 0
    اتفاقا باید بسیج مردمی باید تا ازادی کامل خاک روسیه و اوکراین ادامه پوتین باید نیروهای بسیج نسبی را ارتش آزادی بخش روسیه باید نامگذاری کند دوما بسیج نسبی و فراهم کردم 300 هزار نیروی دیگر برای حمله از شمال چرنیهوف و 300 هزار نفر دیگر از شمال خارکف از اوجب واجبات برای ارتش روسیه است سوما بسیج مردمی جنگ اوکراین را سریعتر به پایان می برد و ناتو را سر میز مذاکره می آورد چهارما با 200 هزار نیرو مگر ارتش روسییه برای پیک نیک به اوکراین آمده در حالی که اوکراین هم یک میلیون ذخیره را فراخوانده است
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 0
    روسیه برای ادامه جنگ سالانه به 30 هزار پهباد ایرانی شاهد نیاز دارد ایران هم متخصص ساخت جنس ارزان به تعداد فراوان است چرا ناتو را در اوکراین زمین گیر نمی کنیم و قصد داریم با سهل انگاری جنگ به مرزهای ایران نزدیک شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس