حسین مرعشی

دبیر کل حزب دولت ساخته کارگزاران، با انکار نقش دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی در دلزده کردن مردم مدعی شد رئیس‌جمهور، فاقد اختیار در مقابل رهبری است و همین، جمهوریت را تضعیف کرده است!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: حسین مرعشی به روزنامه سازندگی گفته است: جمهوریت به‌طور چشمگیری تضعیف شده اسـت. تضعیف جمهوریت فقط مربوط به این انتخابات نیست بلکه در مسائلی هم که در قانون اساسی پیش‌بینی نشـده یا پیش‌بینی شده‌، است. ما از یک طرف‌، ولایت فقیه و رهبری داریم که مستقر اسـت و نهادهایی را در اختیار دارد که اصل قدرت کشـور آنجاست و سیاست‌های کلی نظام هم توسط این نهاد ابلاغ می‌شود. نظام‌های سیاسی همواره تابع سیاست‌های کلی است‌، کرسی رهبری مصون از تغییرات فصلی و دوره‌ای است. در ایران مسئولیت نهادهای اصلی و سیاست‌های کلی را این نهاد مهم و ثابت مشخص می‌کند و بعد مردم دست به انتخاب نمایندگان خود برای مجلس یا ریاست جمهوری می‌زنند. رئیس‌جمهور و مجلس منتخب باید ذیل سیاست‌های کلی رهبری کشـور را اداره کنند. این دو نهاد مستقیم مبعوث از سوی مردم و نهاد رهبری هم با واسـطه مجلس خبرگان منتخب مردم می‌شـود. از این سه نهاد، نهاد موثـر، نهاد رهبری است در حالی که دو نهاد بعدی در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی می‌افزاید: برداشت مردم از جمهوریت‌، انتخاب رئیس‌جمهور و پارلمان و چرخش برگزیدگان آن است و رهبری با اینکه منتخب خبرگان و ملت است‌، نماد اسلامیت نظام تلقی می‌شود و این تعبیر اکنون فراگیر شده است یعنی

دو نهاد مجلس و دولت نسبت به نهاد مستقر رهبری که دوره‌ای نیست و مادام‌العمر است در مرتبه ثانوی و فرعی قرار می‌گیرند. به باور من با قانون اساسی فعلی وقتی نامزد ریاست جمهوری برنامه‌ای را در رقابت با دیگران ارائه کرده و پیروز می‌شـود چنانچه توافق و تلقی رهبری این باشـد که مردم برنامه نامزد پیروز را می‌پسندند، رهبری که سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کنند و هدایت کلی کشور را در اختیار دارند از انتخاب مردم هم حمایت کرده و خواست جمهور مردم را ارج نهاده و به رسمیت بشناسد. اگر رهبری قائل به این دیدگاه نباشند، کار نهاد انتخاباتی دچار معضل و امتناع و بن بست خواهد شد.

اینها همه نهادهایی هست که در اختیار رهبری و بر آن حاکم‌اند. قدرت رهبری قوه قضائیه است قدرت رهبری، فرمانده کل قواست؛ قدرت رهبری شورای نگهبان است قدرت‌، رهبری صداوسیماست؛ قدرت رهبــری تعیین و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اسـت. اینها همه سر جای خودش است و رئیس‌جمهور منتخب هم باید در این چارچوب حرکت کند. بر این اساس تا امروز فهم همسو برای این دو پارادایم حاکم‌، مردم را قانع نکرده است.

تعریف جمهوری اسلامی با توجه به قانون موجود این است که شما یک رهبر دارید که منتخب خبرگان است و دوره‌ای نیسـت و مادام‌العمر است و نهادهای اصلی قدرت را هم در اختیار دارد و ذیل آن رئیس‌جمهور تعریف شده و دولت می‌خواهد پاسخگو باشد اما لاجرم باید در چارچوب همان سیاست‌های کلی عمل کنـد. حال تفاوت نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد. رئیسی‌، قالیباف‌، احمدی‌نژاد و یا حسن روحانی کسی که ریاست جمهوری ایران را به عهده بگیرد، نمی‌تواند خارج از چارچوب‌، سیاست‌های کلی نظام کار کند و مـردم نمی‌توانند حس کنند اگر من حالا به آقای جلیلی رأی ندادم و به آقای روحانی رأی دادم و ایشـان رئیس‌جمهور شدند در دوره دیگر آقای رئیسی شکست خورد و آقای روحانی پیروز شد و یا در دوره اخیر که آقای لاریجانی‌، جهانگیری‌، پزشکیان و شریعتمداری رد صلاحیت شدند و آقای رئیسی‌، رئیس‌جمهور شد خب حالا تفاوت آنچه شد؟ این تفاوت را امروز مـردم نمی‌توانند در زندگی خودشـان حس کنند چون جریان کلی کشـور ثابت اسـت و در ذیل یک جریان ثابت یک ســری تغییرات محدود و کوچکی انجام می‌گیرد. مدیران‌، استانداران‌، وزرا و معاونین وزرا تغییر می‌کنند و اینها تغییرات مدیریتی است اما مثلاً در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی وفق قانون اساسی‌، رئیس‌جمهور نمی‌تواند برخلاف رأی و اراده رهبری حرف دیگری را بزند.

مرعشی همچنین گفت: اگر ولایت فقیه در ‌هاله‌ای از تقدس باید باشد که از نظر بنده باید ولایت فقیه تقدس داشته باشد لامحاله مسئولیت اجرایی باید به رئیس جمهور و یا مقوله‌ای شبیه آن منتقل شود و اگر قرار است،رهبری قدرت اصلی باشند باید متناسب با آن پاسخگویی و معین بودن دوره مورد بحث و تجدیدنظر و اصلاح قرار گیرد. اکنون قانون اساسی ما چون از دو نظم تبعیت می‌کند، دچار تعارضاتی است که در بسیاری از مسائل کشور دیده می‌شود.»

مرعشی توضیح نداده که اگر واقعا دولت و رئیس‌جمهور فاقد اختیار هستند، چرا طیف متبوع وی در این چند دهه، برای حضور در دولت و قبضه کردن مسند ریاست جمهوری در انتخابات، سر و دست شکسته و حتی مانند سال ۱۳۸۸، اقدام به آشوب‌افکنی با دروغ تقلب کرده‌اند؟ این در حالی است که طیف متبوع وی بیش از دو دهه هست که برای فرافکنی مسئولیت و پاسخگو نبودن، از همین حرف‌ها می‌زنند.

گستره اختیارات دولت‌ها و رؤسای‌جمهور به حدی زیاد بوده که یکی از فرزندان آقای هاشمی و عضو کارگزاران چند سال قبل گفته بود پدرم در زمان ریاست‌جمهوری همه‌کاره بود. از سوی دیگر، روشن است که رهبر انقلاب با برخی عملکردها و رویکردهای دولت‌ها در ادوار مختلف، موافق نبودند اما هرکدام از دولت‌ها، سیاست‌های خود را در دولت‌های مختلف در این ۴۴ سال به اجرا گذاشتند.

همچنین این جمله از آقای لیلاز عضو کارگزاران به یادگار مانده که به یورونیوز گفت: مسئولیت وضعیت فعلی با آقای روحانی است. با اختیاراتی که رهبری داده، اگر چوب خشک بود، بهتر عمل می‌کرد. آقای مرعشی همچنین دوست دارد به یاد نیاورد؛ اما حزب متبوع وی در زمان دبیرکلی کرباسچی و در اوج بی‌کفایتی‌های دولت روحانی بیانیه داد و نوشت: «دولت روحانی، دولتی فاقد استراتژی اقتصادی است. این سرگشتگی را می‌توان در سیاست ارزی آن دید که بستر ویژه‌خواری اخلالگران را فراهم کرد. دولت، مانند استراتژی و مجمعی از بروکرات‌های بی‌انگیزه است».

از سوی دیگر برجام نمونه روشن نقض ادعای آقای مرعشی است؛ آن جا که رهبر حکیم انقلاب، بارها هشدارهای دقیق و مشفقانه‌ای درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و ضرورت اخذ تضمین کافی مطرح کردند، اما با این وجود به دولت روحانی اجازه دادند مسیر مدنظر خود را- با وجود هزینه‌های هنگفت آن- پیش ببرد تا از جمله در آینده، از منافقین، این ادعا مسموع نباشد که اختیار نداشتیم و نگذاشتند کار کنیم و...! این گفته مرعشی در سال ۸۴ را هم به یادش آورد که به طنز می‌گفت: «بی‌خردی که می‌خواست مدیر شود، ۳ پاکت دارند و گفتند اولی را روز اول، دومی را یک سال بعد، و پاکت سوم را سال آخر بردار و به نوشته آنها عمل کن. در پاکت اول نوشته بود وقتی مدیر شدی، مدیر قبلی را تخطئه و تخریب کن، و تا یک سال ادامه بده. سال بعد دومی را باز کن که نوشته حالا وعده بده. و ۳ سال بعد سومی را باز کن که نوشته استعفا بده و برو»!

موضوع بعدی، سیاست‌های کلی نظام است. این سیاست‌ها به‌عنوان راهبرد کلان کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سه قوه تدوین و نهایتا از سوی رهبری ابلاغ می‌شود. سیاست‌های کلی مختص کشور ما هم نیست، بلکه اغلب کشورهای قدرتمند و باورمند به هدف‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت، دارای سیاست‌های کلان هستند.

و نهایتا ادعای نگاه داشتن ولایت فقیه در هاله‌ای از تقدس (به شرط فقدان اختیار)، شبیه همان نیرنگ اشراف فاسد و سران عمرکان در ادوار مختلف تاریخ است که به پیامبر(ص) و ائمه علیهم‌السلام می‌گفتند برای اینکه توهین و تهمت نشوند و هزینه ندهند، در امر سیاست و حکومت وارد نشوند تا مقدس باقی بمانند. سخنان مرعشی بدین معناست. امثال وی، سیاست به شکلی که خود به آن سرگرم بوده‌اند را حقه‌بازی و کلاهبرداری محض می‌دانند؛ و حال آنکه صرفا تقدس در منطق دین، از مسیر انجام مسئولیت‌های سیاسی و حکومتی می‌گذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 35
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 1
    چه خوب بود که حسین مرعشی بنا به توصیه هم پالکی هایش فقط به اندازه دانایی اش سخن می گفت (تحصیلات پایان دوره متوسطه)، نه به اندازه دارایی اش که از راه ویژه خواری به سبب خویشاوندیش با خاندان رابطه مند هاشمی رفسنجانی جمع شده است!!!
  • م فلاح IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    13 16
    چه برنامه ای روئسای جمهور در این ۲۵ - ۳۰ سال دادند که رهبری مخالفت کردند یا حمایت نکردند ،همین مساله گرانی بنزین در جلسه سران قوا رو از فحوای کلام رهبر میشه پی برد موافق نبودند ولی حمایت کردند
    • هیچکس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      13 8
      سیاستهای کلی نظام (سیاسی ، نظامی ،امور خارجه و اقتصادی)اعلام می شود روسای جمهور موظف به انجام هستند !!!!!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      مثلاً برجام و اف ای تی اف خصوصا اف ای تی اف چرا شورای نگهبان آن را رد کرد مگر نمی‌دانست برای منافع مردم باید تصویبش می کرد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      اگر اختیار نداشتن چطور شروط 9 گانه و خطوط قرمز رهبری در برجامو لحاظ نکردند و توافق خسارت بار را به مردم و کشور تحمیل کردند ؟!
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      همینها رفتند پیش اقا که ریاست رفسنجانی را تمدید کنند و موفق نشدند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    28 54
    دردود به شرفت مرعشی حق گفتی اما انتحار کردی
    • سید IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      16 5
      چه خوب بود که حسین مرعشی بنا به توصیه هم پالکی هایش فقط به اندازه دانایی اش سخن می گفت (تحصیلات پایان دوره متوسطه)، نه به اندازه دارایی اش که از راه ویژه خواری به سبب خویشاوندیش با خاندان رابطه مند هاشمی رفسنجانی جمع شده است!!!
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 10
      واسه دربونی هم سردست میشکنن حالا میتونیم بگیم اختیار همه مملکت دستشه
    • FR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      8 7
      این جماعت سالهاست از این مزخرفات گفته اند و انتحار ؟! کرده اند ولی هنوز زنده اند برای ادامه ….
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 11
      کدام شرف باعث میشه حق را کتمان کرد و کلمات باطل را بزک کرده به خورد مردم داد؟ امثال این آقا هنوزم در فهم جمهوری اسلامی مشکل دارند ، اینان روشون نمیشه دیکتاتوری یک نفره بخواهند ، رئیس جمهور مورد نظر ایشان همان نقش شاه را باید بازی کند ، سیاسی و نظامی و قضاوت و ... همه در اختیار یک نفر ، حرص آدم اونجا میگیره که مردم رو تشویق میکنند که بگویند ((مرگ بر دیکتاتور))
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      35 7
      هزار شکر خدا سایه رهبر انقلاب و ولایت بر سر این کشور هست والا اینها ایران را با دلار جهانگیری کفش اعیانی گِلی رو زیلوی زلزله زده رفتن و نظر سنجی چشمی و رژه لندکروزی میان کارگران همراه ارباب شکم گنده سیری ناپذیرشان امریکا به توبره میکشیدند ببینید سرمایه داران و ملاکان مفت خور گردن کلفت حتی پزشک و مهندسان بیخدای کافر که اکثرا میانه ای با نظام ندارند با کارگر و کارکنانشان چطور رفتار میکنند این نوادگان ساسانی چطور با فرزندان کوروش و مومنان دین اسلام چون بردگان و حیوانات رفتار میکنند دریغ از ذره ای انسانیت مروت جوانمردی انصاف مساوات و برادری همینها در کودتای لجنی برعلیه جمهور 85 درصدی مدعی بودنی رای بالاشهریهای تهرررون از پایین شهر و شهرستان بیشتر میارزد پسسسسس میریزید ریس جمهور است
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      16 5
      هههه فقط مونده بود داداش عفت (دایی فائزه) دهنش رو باز کنه. یه "مثلث مشنگ" درست شد: عفت_مستر پورسانت بگیر_فاجعه.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 3
      سوره بقره، ایه «11» قران کریم در مورد نفاق و اصلاح طلب بودن .. وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌// هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند: همانا ما اصلاحگريم.// 1- گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است آنها را مؤعظه و نهى از منكر كرد. «قِيلَ لَهُمْ»// 2- نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ»// 3- منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى واصلاح‌طلبى مى‌داند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»// 4- منافق، فقط خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.)// 5- منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق ديگران و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»//
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 3
      تراژدی ،تلخ، تکرار، تاریخ ایران... همزمان بادو حریف میجنگیم... یکی دشمن مهاجم خارجی... و یکی هم خائنین مزدور، داخلی... ای کاش فقط با دشمن خارجی میجنگیدیم... ضربه اصلی را خائنین ،منافقین ،جریان فتنه ‌، وشبهه افکنان داخلی به ایران میزنند... دشمن بهترین راه را برای نابودی استقلال ما انتخاب کرده است: جنگ، تبلیغ ، تحریف، تطمیع و قحطی ساختگی.... بدبختی اینجاست که عامل اجرای تمامی اینها خائنین معروف داخلی هستند.... # خائنین-فتنه گران-منافقین-جریان تحریف جریان نفوذ ،جریان اصلاح طلبی
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 0
      بی شرف تر از سرمایه های صهیونیستی وجود ندارد ، اینان با دزدی از بیت المال چنان ثروتی بهم زده اند که قارون در مقابلشان هیچ است آنهم تحت عنوان خیریه ها و شرکت های هرمی که هیچ نظارتی بر آنها نباشد در تعجبم چرا عدلیه هیچ اقدامی نمی کند؟؟؟
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 2
      شرف!!!!! مرعشی!!!! دو واژه که در کنار هم مضحک جلوه ا می‌کند!!! این آدم انقدر از راه بی شرافتی ثروت کسب کرده کا رفقا و فامیلها هم او را گردن نمی‌گیرند!!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      7 2
      حسین مرعشی به روزنامه سازندگی گفته است: جمهوریت به‌طور چشمگیری تضعیف شده اسـت.// مرعشی نمیدونه تضعیف رو با ض می نویسن یا با ز. مال این حرفا نیست. یکی داره شارژش می کنه.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 2
      گور ه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 2
      شرف؟ خخخخخخخخخخخخخخخ برای همین بی اختیاری سال 88 فتنه درست کردین؟ ای بیشرف
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 2
      اولاً «دردود» غلط است و «درود» صحیح است؛ ثانیاً جمله‌ات از اساس اشتباه است؛ زیرا درباره مرعشی به موردی درود فرستادی که درباره این شخص و هم‌پالکی‌هایش اصلاً وجود خارجی ندارد؛ یعنی «شرف»؛ ثالثاً این جماعت حتی اگر هم «حق» بگویند «از کلام حق، اراده‌ی باطل دارند»؛ رابعاً کسی که بعد از 40 سال هنوز این حضرات را نشناخته باشد و همچنان فریب‌شان را بخورد و در زمین این‌ها بازی کند، بعید است که عاقبت‌بخیر شود.
    • سید IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      چه خوب بود که حسین مرعشی بنا به توصیه هم پالکی هایش فقط به اندازه دانایی اش سخن می گفت (تحصیلات پایان دوره متوسطه)، نه به اندازه دارایی اش که از راه ویژه خواری به سبب خویشاوندیش با خاندان رابطه مند هاشمی رفسنجانی جمع شده است!!!
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 0
      شرف؟؟؟؟ حق؟؟؟؟ برو عامو
  • یوسف IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    30 25
    آقای مرعشی واقعیت را گفتند …
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 4
      اقای مرعشی و دیگر اصلاح طلب ها اگر فرار روبه جلو نکنند و تهمت وافترا به رهبری نزنند دیگر حرفی برای گفتن ندارند تفاوت سنگین طبقاتی کاخ نشینی و فاصله جریان اصلاح طلب از مردم ،امضاء طلایی ، اختلاس های زنجیره ای ، اقازاده گری و سهم خواهی بیشتر از انقلاب اسلامی ایران ،مدیران دوتابعیتی و خانواده هایشان که اکثرادر خارج از ایران زندگی میکنند زن بی دفاع در حمام با شلیک چند گلوله کشتن و تهمت پرستو زدن به زن بی دفاع و دادن ده میلیارد تومان برای فرار از قصاص ، رانت خواری ، تزویر نیرنگ و ریا کاری و منافق بودن ،داشتن سی دو سال کارنامه منفی از عمر انقلاب اسلامی با مدیریت و محوریت اصلاح طلبی و فساد اخلاقی در مدیران سطح پائین و شورای شهر های اصلاح طلبی و روی دوش ملت سوار بودن تسلیم خواسته های دشمن شدن در دیکته برجام از خدمات بارز اصلاح طلبی و همفکران گعده اقای مرعشی میباشد اگر اصلاح طلبان تهمت و افترا به رهبری نزنند چه کسانی دیگر در این کشور به خودشان اجازه میدهند به رهبری تهمت بزنند .
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 4
      اصلاح طلبان خودشون رو جر میدن تا پست ریاست جمهوری رو بدست بیارن بعد که پست ریاست جمهوری رو گرفتن نا مدیریتی خودشون رو تهمت و افترا به رهبری میزنن
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 4
      غیر از فرافکنی و دروغ گفتن کار دیگه ای هم بلدید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 4
      اگر امروز کشور و مردم تورم و گرانی رو پشت هم تجربه میکنن ریاست جمهوری های هاشمی رفسنجانی محمد خاتمی حسن روحانی و فتنه میرحسین و سنگ اندازی جریانات اصلاح طلبی و روی گرداندن از آرمان های انقلاب اسلامی در بین اصلاح طلبان بوجود آورده است انقلاب اسلامی ایران در مقاطعی دست شارلاتان های سیاسی و مدیریتی اصلاح طلبان کشور و مردم را گرفتار کرده است چرا نیروی نظامی کشور که مدیریتش با رهبری می‌باشد اینقدر پیشرفت داشته که دشمنان را مجبور به ترس و اعتراف کرده است امنیت امروز مردم ایران مدیون مدیریت بالای رهبری است و نا امنی اقتصادی خسارت محض نا مدیریتی و کاخ نشینی گعده اصلاح طلبی است اگر اصلاحات دروغ نمی‌گوید حداقل سی دو سال اجازه دهند مقننه و اجرایی و قضایه کشور دست نخبه های انقلابی باشد بعد ببینید تورم و گرانی رانت خواری آقازاده گری اختلاس از بین خواهد رفت و یک اقتصاد پایدار بدون اتکا به فروش نفت و ذخیره دلار بوجود خواهد آمد یا نه چرا اصلاح طلبان کشور را از شر دلار خارج نکرده آمد چون منفعت آنان متضرر می شود
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 2
    ارادشون در حد اسکی روی اب در سد لتیان و سفربا هوا پیمای اختصاصی به لیبی ،برزیل مکه ....بود
  • شیرازی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 2
    ورود این آقا به عالم سیاست نیز رانت دولتی بودنه شایستگی سیاسی، فقط به خاطر خویشاوندگی با همسر هاشمی! استعداد هم ندارد فقط هر از گاهی سرو صدائی می‌کند تا بگوید من هم هستم.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    20 8
    خاندان دزد ...
  • شیوا IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 9
    مردم از رئیس جمهوری خاتمی دلزده نشدند تو از جانب خودت صحبت کن
  • نیما IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    18 8
    کافر همه را به کیش خود پندارد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 2
      ساندویچی خ آزادی
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    19 22
    جناب کیهان شما هم وقتش رسیده زیاد احساساتی وتند رو نباشید
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      5 5
      چون کیهان حقیقت رو میگه و حقیقت تلخه پس تندرو هس
  • مجید IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 11
    کیهان از چه نکته مرعشی عصبانی شده که به همه چیز افترا تهمت و دروغ سیاهنمایی رو آورده؟؟!!
  • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 3
    سلام حقیر می گویم اختیارات رهبری کم است چرا !فقط درجا هایی که زیرنظر رهبری بوده ما باوجود تحریم پیشرفت کرده ایم
  • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 14
    سلام حقیر می گویم اختیارات رهبری کم است چرا !فقط درجا هایی که زیرنظر رهبری بوده ما باوجود تحریم پیشرفت کرده ایم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      5 4
      این حرف مال قبل ار ۱۴۰۰ هست
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 8
      اختیارات رهبری کمتر از اون چیزیه که تصور کنید کسانی که حقوق دان هستند میدونن که اختیارات رهبر در برابر رییس جمهور تقریبا هیچه هیچ
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 6
      نمی دانم مقصود از پیشرفت چیست ؟
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 14
    مزدور ها و اصلاح طلب های خائن همیشه در کارند! تا نانی در خون مردم بزنند و تناول کنند و دهان گشاد خود را باز کنند و یاوه سرایی کنند. لعنت خداوند بر سرمایه های اسقاطیل در ایران.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 4
      این فقط اظهار نظر است آرام باش اخوی !تازه مزدورها فقط از اصلاح طلبان نیستند از احزاب دیگر هم هستند حرف حق را از دشمنت هم قبول کن
    • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      اگه حرف آقای مرعشی درست باشه هیچ مدیری نباید توبیخ شود چون در چهارچوب باید کار کند چه مدیر مدرسه چه اداره چه استاندار اصلا خود انقلاب یعنی چهارچوب مگه اینکه انقلابی نباشی و نون انقلاب بخوری اگه رییس‌جمهور کاره ای نیست چطور احمدی نژاد محبوب طبقه متوسط شد؟؟چطور روحانی دوره اول محبوب کارمندان و مفسد کسبه شد؟؟نخیر آقا جان این رو بدانیم که همان قانون اساسی که برای رییس‌جمهور چارچوب گذاشتن اختیارات هم گذاشتن
  • طهماسخانی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 2
    باسلام این همان دستوری است که ازکاخ سفید وتلاویو ولندن صادر شده است.آنها می دانند وداخلی ها هم که تاولایت فقیه است نمی توان این کشور به دلخواه آنان بچرخد .مثل سایر کشورها ازجمله اروپا . پس آقای مرعشی و... دست ازاین شروورهاتون بردارید.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    16 4
    خب خیلیها برای دربانی وزارتخانه ها هم سر و دست می شکنند چه برسه به ریاست جمهوری
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      بله خب ولی موقعی که میخوان تبلیغ کنن بگن ما واسه پست و مقام اومدیم و گاری از دستنون بر نمیاد !
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 2
      چون همه جا فساد است و کسی پاسخگو نیست
  • ایرانی 1 IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 4
    اگر واقعا مردم یکم به رفتارهای این آقایان (مرعشی ) و هم حزبیهاش بیشتر فکر می کردند وتحقیق می کردند می فهمیدن کشور داره از ناحیه همین به اصطلاح مدعیان ( اصلاح طلب وکارگزاران و...) ضربه می خوره!!!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 2
    اگر طرف اختیار نداشت چطور به اکبر شاه معروف شد ! درضمن اگر شماها قدرت نداشتید و ندارید زندگی و ثروت قبل از انقلاب با بعد از انقلاب را مقایسه کرده به آگاهی ملت برسونی ، اگر ذره‌ای صداقت دارید؟؟؟!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 2
    نیست که شما ها خیلی هم به حرف رهبری و به سیاست های رهبری گوش میدین. چقد ادم باید بی حیا باشه که اینجوری همه مشکلات رو گردن رهبر بندازه
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 2
    پلو ریاست جمهوری چربه تمام بودجه جاری در اختیار حزب و اطرافیان است اما در بقیه موارد مثل سیاست خارجی و داخلی مثل مسایل فرهنگی و اجتماعی خیر
  • علی ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 2
    مردک خودش را زده به نفهمی
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 2
    تا وقتيكه احزاب و افراد سياسي با گلچين شدن و دست چين شدن و گزينشي و سفارشي و از اين مدل اتفاقات در انتخابات شركت داده مي شوند، اوضاع كشورمون از اين هم بدتر خواهد شد.
  • حیران IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 1
    برای رئیس جمهوری سر و دست میشکنند چون راحت دستشون میره تو جیب مردم و ربطی به اختیارات ندارد ‌ مگر کی رئیس جمهور میشود ؟ پیرمردهایی که ۴۴ ساله همه کاره مملکتند و از این صندلی به اون صندلی میشن
  • FR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 2
    جمهوری اسلامی بر آمده از انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه است حالا آقای مرعشی و امثالهم از جمهوریت مثلا کدام کشور و نظام مدینه فاضله را مدل قرار میدهند که باید ایران مشابه آنها باشد ؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    13 9
    درود به شرفت اقای مرعشی
  • فرهار IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    14 3
    کار ریس جمهور چیه تو کشور تورم گرانی اختلاس که فراوانه مردم بیچاره شدن که
  • یوسف از همدان IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    برای درک بهتر صحبت های آقای مرعشی کافیه فقط اصل 110و 111قانون اساسی رو مطالعه کنید.
  • احمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    13 2
    رئیس‌جمهور یعنی عروسک خیمه شب بازی
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 2
    ایران هم سازمان بین الملل را فاقد کارایی دانسته و معتقد است که تمامی نهاد های آن در خدمت آمریکا و طرفدارانش می باشد .خب ! پس چرا علاقه مند است با وجود اینکه میداند باز هم نماینده دائمی در این سازمان داشته و هر ساله در مجمع عمومی آن شرکت می کند و یکی از سخنرانان ثابت مجمع عمومی روسای جمهور ایران می باشند .!!! به همین دلیل برای ریاست جمهوری در ایران هم تلاش می گردد
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    چرا چرند میگی ؟؟ چون خودت تنها نشستی و کسی نیست جوابت بده ؟؟ دولت خاتمی و هاشمی مردم را از انتخابات دلزده کرده
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 1
    چرا خاتمی میخواست
  • یا کریم بابا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 2
    روستای ما ۲۰ خانوار داره موقعه رای گیری شورا فحش و فحش کشی و دعوا و بزن بزن میشه اونوقت واسه رئیس جمهوری هیچی ؟ معلومه حرفت یا از روی بی مغزی بوده یا غرض
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    کدام شرف باعث میشه حق را کتمان کرد و کلمات باطل را بزک کرده به خورد مردم داد؟ امثال این آقا هنوزم در فهم جمهوری اسلامی مشکل دارند ، اینان روشون نمیشه دیکتاتوری یک نفره بخواهند ، رئیس جمهور مورد نظر ایشان همان نقش شاه را باید بازی کند ، سیاسی و نظامی و قضاوت و ... همه در اختیار یک نفر ، حرص آدم اونجا میگیره که مردم رو تشویق میکنند که بگویند ((مرگ بر دیکتاتور))
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 1
    چیزی که از حرف مسئولین میشه برداشت کرد اینه که دشمن داره مملکت میچرخونه و اینا هیچ کنترلی روی اداره کشور ندارن. دولت اصلاح طلب دیدم اینم دولت اصول گرا آقای رئیسی، جا داره بگیم دیگ به دیگ میگه روت سیاه
  • علی بخشنده کلاریجانی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    خدا لعنت کند دروغگویان فتنه گر
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    فقط سفسطه و چاپلوسی میکند
  • رصا IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 1
    یکی بیاد مشخص کنه که مقصر این بدبختیها و گرانیها بالاخره کی هست؟
  • علی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    پدر سوخته ها سر و دست می شکستند برای حب و مقام و ریاست دنیا نه خدمت به مردم
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    رییس جمهوردرایران سیاستمداری انجام میدهد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    خدا کنه مرعشی راست بگه ، اگه تمام قدرت دست رهبری با کفایت باشه دیگه نگران تلاش نفوذی ها، منافقین ، وطن فروشان ، غربگداها و ... برای اسیب به مملکت نستیم
  • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 0
    مسخره بازیه انگار
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    بی حیایی در گفتار تا چه حد.ونا شکری تا چه اندازه.در زمان ترکتازی ومواجهه با مشکلات دست به دامن رهبری می شوند.وقتی خرشان از پل گذشت جفتک می اندازند.
  • DK ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    اختیار سیاسی نداشتیم ولی اختیار غارت و دزدی که داشتیم و براین سرودست ی شکستیم
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    وقتی یکی خیار را خاویار بنویسد از دو حال خارج نیست یا طبع خودش بوده یا مکر
  • ناصر IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    اگر دست پسری هم شکسته میشه برای این پست بخاطر امتیازاتش هست بهرحال ۴سال مقام دوم کشورهستی حالا اختیارنداری حداقل میتوانی خانمت را بانو اول کشورکنی
  • حسین IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    محمود صباغیان باعث و بانی بسیاری از مشکلات فعلی کشور هست او و حامیانش یک روز باید محاکمه بشوند ،به امید آن روز انشاالله.
  • ایرانی با غیرت IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    حق با اصلاح طلبان است چون انها خیلی دوست داشتند که با شخص رئیس جمهور امریکا هر طور شده " فالوده " بخورند ولی نظام اجازه نمیداد!
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس